Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Keerlus en normale kring ??  (gelezen 1578 keer)

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Keerlus en normale kring ??
« Gepost op: 07 september 2020, 20:17:52 »
Eigenlijk geen beginnersvraag maar toch maar proberen.    Onderstaande situatie doet zich voor.   De secties a,B  C Den E zijn aangesloten op een Funkyrail keerlusschakeling en werk naar behoren.  Dat is niet zozeer de vraag.   De vraag is als de trein in E begint en richting C rijd.  Dan is C volgens mij altijd gepolariseerd zoals aangegeven bij F.  Dit zou volgens mij betekenen dat als ik bij F de beide railzen isoleer en aansluit zoals aangegeven er een trein kan rijden naar F en verder zonder rare extra schakeling op te nemen. Natuurlijk moet ik ervoor zorgen (bv via koploper) dat er nooit een trein van F naar C kan.   Klopt mijn beredenering ??

Aanvulling : De kleuren bij F moeten worden omgedraaid !!!!

« Laatst bewerkt op: 07 september 2020, 20:37:45 door Michel de Ridder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2020, 23:30:10 »
Ja, dat kan zo. Maar waarom liggen A en B niet aan de andere kant van het wissel?
Zonder het hele baanplan te zien is het onmogelijk om te beoordelen of dit wel de handigste oplossing is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2020, 19:29:05 »
Waarom uberhaupt een stuk F. Je hebt toch een digitale baan, dus een trein kan rustig vanuit A, B en C naar F rijden. Daar tot stop gebracht en als A, B en C weer vrij zijn vertrekken. B zal dan zorgen dat bij het uitrijden van de keerlus de polariteit altijd goed is. Nu heb je een probleem. Als een trein eerst via A, B en C naar F rijdt, en vervolgens rijdt er een trein via A, B, C, D en E door de keerlus, dan krijg je kortsluiting als je vanuit F naar C vertrekt.
Dus nee het kan niet zoals jij het getekend hebt.

Overigens waar alles op aansluit (sporenplan) is makkelijker om het geheel te beoordelen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2020, 19:33:16 »
Mijn idee: leg bij F ook een A en B (parallel aansluiten) dan kun je overal vandaan C binnen rijden zonder problemen. [of zie ik iets over het hoofd?]

Groetjes Gert

Soest in H0


Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2020, 19:41:14 »
Waarom F werd er gevraagd.   Het baanplan is te groot om te tekenen, maar geloof mij maar dat die keerlusschakeling nodig is.  Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag.  Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit enorm.  Het was overigens een gedachten kronkel die dus bleek te kloppen. Het werkelijke baanplan is toch anders gebouwd.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2020, 08:15:01 »
Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag.  Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit enorm.  Het was overigens een gedachten kronkel die dus bleek te kloppen.
Misschien wel handig om dan ook de oplossing te posten. Hebben andere er in de toekomst ook nog wat aan  :angel:
Gr.
Eric