BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Michel de Ridder op 07 september 2020, 20:17:52
-
Eigenlijk geen beginnersvraag maar toch maar proberen. Onderstaande situatie doet zich voor. De secties a,B C Den E zijn aangesloten op een Funkyrail keerlusschakeling en werk naar behoren. Dat is niet zozeer de vraag. De vraag is als de trein in E begint en richting C rijd. Dan is C volgens mij altijd gepolariseerd zoals aangegeven bij F. Dit zou volgens mij betekenen dat als ik bij F de beide railzen isoleer en aansluit zoals aangegeven er een trein kan rijden naar F en verder zonder rare extra schakeling op te nemen. Natuurlijk moet ik ervoor zorgen (bv via koploper) dat er nooit een trein van F naar C kan. Klopt mijn beredenering ??
Aanvulling : De kleuren bij F moeten worden omgedraaid !!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keer.jpg)
-
Ja, dat kan zo. Maar waarom liggen A en B niet aan de andere kant van het wissel?
Zonder het hele baanplan te zien is het onmogelijk om te beoordelen of dit wel de handigste oplossing is.
-
Waarom uberhaupt een stuk F. Je hebt toch een digitale baan, dus een trein kan rustig vanuit A, B en C naar F rijden. Daar tot stop gebracht en als A, B en C weer vrij zijn vertrekken. B zal dan zorgen dat bij het uitrijden van de keerlus de polariteit altijd goed is. Nu heb je een probleem. Als een trein eerst via A, B en C naar F rijdt, en vervolgens rijdt er een trein via A, B, C, D en E door de keerlus, dan krijg je kortsluiting als je vanuit F naar C vertrekt.
Dus nee het kan niet zoals jij het getekend hebt.
Overigens waar alles op aansluit (sporenplan) is makkelijker om het geheel te beoordelen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Mijn idee: leg bij F ook een A en B (parallel aansluiten) dan kun je overal vandaan C binnen rijden zonder problemen. [of zie ik iets over het hoofd?]
Groetjes Gert
Soest in H0
-
Waarom F werd er gevraagd. Het baanplan is te groot om te tekenen, maar geloof mij maar dat die keerlusschakeling nodig is. Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag. Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit enorm. Het was overigens een gedachten kronkel die dus bleek te kloppen. Het werkelijke baanplan is toch anders gebouwd.
-
Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag. Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit enorm. Het was overigens een gedachten kronkel die dus bleek te kloppen.
Misschien wel handig om dan ook de oplossing te posten. Hebben andere er in de toekomst ook nog wat aan :angel: