Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:32:18
Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 09:22:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Keerlus en normale kring ??  (gelezen 1582 keer)

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Keerlus en normale kring ??
« Gepost op: 07 september 2020, 20:17:52 »
Eigenlijk geen beginnersvraag maar toch maar proberen.    Onderstaande situatie doet zich voor.   De secties a,B  C Den E zijn aangesloten op een Funkyrail keerlusschakeling en werk naar behoren.  Dat is niet zozeer de vraag.   De vraag is als de trein in E begint en richting C rijd.  Dan is C volgens mij altijd gepolariseerd zoals aangegeven bij F.  Dit zou volgens mij betekenen dat als ik bij F de beide railzen isoleer en aansluit zoals aangegeven er een trein kan rijden naar F en verder zonder rare extra schakeling op te nemen. Natuurlijk moet ik ervoor zorgen (bv via koploper) dat er nooit een trein van F naar C kan.   Klopt mijn beredenering ??

Aanvulling : De kleuren bij F moeten worden omgedraaid !!!!

« Laatst bewerkt op: 07 september 2020, 20:37:45 door Michel de Ridder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2020, 23:30:10 »
Ja, dat kan zo. Maar waarom liggen A en B niet aan de andere kant van het wissel?
Zonder het hele baanplan te zien is het onmogelijk om te beoordelen of dit wel de handigste oplossing is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2020, 19:29:05 »
Waarom uberhaupt een stuk F. Je hebt toch een digitale baan, dus een trein kan rustig vanuit A, B en C naar F rijden. Daar tot stop gebracht en als A, B en C weer vrij zijn vertrekken. B zal dan zorgen dat bij het uitrijden van de keerlus de polariteit altijd goed is. Nu heb je een probleem. Als een trein eerst via A, B en C naar F rijdt, en vervolgens rijdt er een trein via A, B, C, D en E door de keerlus, dan krijg je kortsluiting als je vanuit F naar C vertrekt.
Dus nee het kan niet zoals jij het getekend hebt.

Overigens waar alles op aansluit (sporenplan) is makkelijker om het geheel te beoordelen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2020, 19:33:16 »
Mijn idee: leg bij F ook een A en B (parallel aansluiten) dan kun je overal vandaan C binnen rijden zonder problemen. [of zie ik iets over het hoofd?]

Groetjes Gert

Soest in H0


Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2020, 19:41:14 »
Waarom F werd er gevraagd.   Het baanplan is te groot om te tekenen, maar geloof mij maar dat die keerlusschakeling nodig is.  Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag.  Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit enorm.  Het was overigens een gedachten kronkel die dus bleek te kloppen. Het werkelijke baanplan is toch anders gebouwd.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2020, 08:15:01 »
Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag.  Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit enorm.  Het was overigens een gedachten kronkel die dus bleek te kloppen.
Misschien wel handig om dan ook de oplossing te posten. Hebben andere er in de toekomst ook nog wat aan  :angel:
Gr.
Eric