Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 11:21:26
Omgeving Frankfurt am Main door CHH
Vandaag om 11:20:26
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Sander Fondse
Vandaag om 10:57:00
Modeltreinenbeurzen door RhB-Mikey
Vandaag om 10:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:30:33
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen door spoorijzer
Vandaag om 08:49:19
NL-baan in Canada door mass am see
Vandaag om 08:42:00
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door Besselspoor
Vandaag om 08:23:52
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door marco
Vandaag om 08:10:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 07:59:36
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 07:41:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
  

Auteur Topic: Keerlus en normale kring ??  (gelezen 1852 keer)

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Keerlus en normale kring ??
« Gepost op: 07 September 2020, 20:17:52 »
Eigenlijk geen beginnersvraag maar toch maar proberen.    Onderstaande situatie doet zich voor.   De secties a,B  C Den E zijn aangesloten op een Funkyrail keerlusschakeling en werk naar behoren.  Dat is niet zozeer de vraag.   De vraag is als de trein in E begint en richting C rijd.  Dan is C volgens mij altijd gepolariseerd zoals aangegeven bij F.  Dit zou volgens mij betekenen dat als ik bij F de beide railzen isoleer en aansluit zoals aangegeven er een trein kan rijden naar F en verder zonder rare extra schakeling op te nemen. Natuurlijk moet ik ervoor zorgen (bv via koploper) dat er nooit een trein van F naar C kan.   Klopt mijn beredenering ??

Aanvulling : De kleuren bij F moeten worden omgedraaid !!!!

« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 20:37:45 door Michel de Ridder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #1 Gepost op: 07 September 2020, 23:30:10 »
Ja, dat kan zo. Maar waarom liggen A en B niet aan de andere kant van het wissel?
Zonder het hele baanplan te zien is het onmogelijk om te beoordelen of dit wel de handigste oplossing is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2020, 19:29:05 »
Waarom uberhaupt een stuk F. Je hebt toch een digitale baan, dus een trein kan rustig vanuit A, B en C naar F rijden. Daar tot stop gebracht en als A, B en C weer vrij zijn vertrekken. B zal dan zorgen dat bij het uitrijden van de keerlus de polariteit altijd goed is. Nu heb je een probleem. Als een trein eerst via A, B en C naar F rijdt, en vervolgens rijdt er een trein via A, B, C, D en E door de keerlus, dan krijg je kortsluiting als je vanuit F naar C vertrekt.
Dus nee het kan niet zoals jij het getekend hebt.

Overigens waar alles op aansluit (sporenplan) is makkelijker om het geheel te beoordelen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2020, 19:33:16 »
Mijn idee: leg bij F ook een A en B (parallel aansluiten) dan kun je overal vandaan C binnen rijden zonder problemen. [of zie ik iets over het hoofd?]

Groetjes Gert

Soest in H0


Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2020, 19:41:14 »
Waarom F werd er gevraagd.   Het baanplan is te groot om te tekenen, maar geloof mij maar dat die keerlusschakeling nodig is.  Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag.  Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit enorm.  Het was overigens een gedachten kronkel die dus bleek te kloppen. Het werkelijke baanplan is toch anders gebouwd.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus en normale kring ??
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2020, 08:15:01 »
Overigens heb ik antwoord gekregen op mijn vraag.  Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer dit enorm.  Het was overigens een gedachten kronkel die dus bleek te kloppen.
Misschien wel handig om dan ook de oplossing te posten. Hebben andere er in de toekomst ook nog wat aan  :angel:
Gr.
Eric