Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09

Auteur Topic: Aanrijding vrachtwagen met papier, nabij Roermond, 03 sept. 2020  (gelezen 14488 keer)

Thom

• Offline Offline
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #45 Gepost op: 06 September 2020, 00:43:41 »
Maakt allemaal weinig uit, het diepladerboekje bestaat tegenwoordig niet meer...

Thom

• Offline Offline
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #46 Gepost op: 06 September 2020, 00:44:54 »
Hoe vindt je zelf de situatie daar? Want zeg nou zelf, aan een zijde staat dat bord doodlopende straat, maar dat is het niet. Om het helemaal veilig te maken, had aan de andere kant eigenlijk een bord verboden in te rijden moeten staan of sterker misschien alleen voor bestemmingsverkeer.

Laat nou precies dat ene verbodsbord wat er wél staat precies dat als onderbord hebben; 'uitgezonderd bestemmingsverkeer'...

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #47 Gepost op: 06 September 2020, 11:11:00 »
Blijf je zitten met het feit dat de chauffeur Pool is.
Aan het kenteken van de auto kun je niet meer opmaken waar de chauffeur vandaan komt: Woensdag stond ik bij een klant naast een Poolse vrachtwagen waarvan de chauffeur enkel Russisch sprak. Dat is al lastig als het om een simpele losafspraak gaat, maar wat te doen bij een calamiteit?

Laat nou precies dat ene verbodsbord wat er wél staat precies dat als onderbord hebben; 'uitgezonderd bestemmingsverkeer'...
Ach, die chauffeur heeft toch geen flauw idee wat het betekent...

Maakt allemaal weinig uit, het diepladerboekje bestaat tegenwoordig niet meer...
De bolling van deze overweg is geen probleem voor een normale trekker met trailer, het verdere verloop van de weg wel.
Groetjes, Bart

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 06 September 2020, 13:24:40 »
Hoe vindt je zelf de situatie daar? Want zeg nou zelf, aan een zijde staat dat bord doodlopende straat, maar dat is het niet. Om het helemaal veilig te maken, had aan de andere kant eigenlijk een bord verboden in te rijden moeten staan of sterker misschien alleen voor bestemmingsverkeer.
Aan de ene zijde (Brandeweijer) staat het bord doodlopende straat met als onderbord voor voertuigen langer dan 8m.
De ander zijde (Parallelweg) een bord verboden voor vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer.
Gr.
Eric

Thom

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 06 September 2020, 14:01:05 »
Echter word dat bord doodlopend niet herhaald op de plek waar je dan daadwerkelijk niet meer verder zou mogen rijden met een voertuig langer dan 8 meter, dus dat heeft ook geen waarde.

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #50 Gepost op: 06 September 2020, 20:05:13 »
Het bord "Einde doodlopende weg" komt toch uit een Belgenmop?  ;D

Wie dat bord passeert is gewaarschuwd. De chauffeur van een voertuig langer dan 8 meter zou voldoende verstand/inzicht moeten hebben, om niet zomaar een doodlopende weg in te rijden. Zeker niet als je er niets te zoeken hebt, want dat is vragen om problemen. De chauffeur in kwestie heeft dit bord waarschijnlijk nooit gezien en enkel het bord "verboden voor vrachtwagens" aan de Parallelweg genegeerd.
Groetjes, Bart

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 07 September 2020, 09:33:22 »
Echter word dat bord doodlopend niet herhaald op de plek waar je dan daadwerkelijk niet meer verder zou mogen rijden met een voertuig langer dan 8 meter, dus dat heeft ook geen waarde.
Beetje kromme redenering. Je mag daar gewoon niet in vanaf die kant als je voertuig langer dan 8m is. Ken weinig tot geen situaties waar later een bord doodlopende weg herhaald wordt. Als een straat dood loopt (in de letterlijke zin) staat er verderop ook geen herhalingsbord.
Gr.
Eric

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 07 September 2020, 10:21:25 »
Dat is geen kromme redenering. Een bord 'doodlopend' betekent niet dat je er niet in mag rijden, maar wel dat je moet verwachten dat er verderop een punt komt waar je echt niet meer verder kan of mag. Op dat punt zou je in dit geval dus een bord verwachten dat verder rijden verbiedt.

Of het verstandig is om zo'n doodlopende weg in te rijden zonder dat je weet of je aan het 'einde' kunt keren is een ander ding.
Reinier

Piet Groot

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 07 September 2020, 10:38:26 »
Waar ligt de schuldvraag? Volgens mij zal de rekening neergelegd worden bij de chauffeur of de eigenaar van de Poolse vrachtwagen.
Wanneer ik in Polen een verkeersfout maak doordat ik een waarschuwing of het onderschrift van een verkeersbord niet kan lezen, wordt ik ook aansprakelijk gesteld.

Het lijkt me toch handiger om vakbekwame Nederlandstalige chauffeurs met wegbekendheid in te schakelen!

Thom

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 07 September 2020, 11:19:04 »
Dat is geen kromme redenering. Een bord 'doodlopend' betekent niet dat je er niet in mag rijden, maar wel dat je moet verwachten dat er verderop een punt komt waar je echt niet meer verder kan of mag. Op dat punt zou je in dit geval dus een bord verwachten dat verder rijden verbiedt.

Of het verstandig is om zo'n doodlopende weg in te rijden zonder dat je weet of je aan het 'einde' kunt keren is een ander ding.
Precies dat :)

Als je een bord tegenkomt "Doodlopend, muv (brom)fietsers' dan kom je daar uiteindelijk op die weg een bord tegen dat de weg over gaat in een (brom)fietspad, wat betekend dat het voor ander verkeer vanaf daar verboden is.
Bij de situatie hier ga je dus een bord verwachten wat een daadwerkelijk verbod uitspreekt voor voertuigen boven de 8 meter.

Het lijkt me toch handiger om vakbekwame Nederlandstalige chauffeurs met wegbekendheid in te schakelen!
Misschien hadden die rollen wel Polen als eindbestemming, en stond er daarom een Poolse chauffeur.

Dan kun je dat wel door een Nederlander laten doen, maar die is daarna in Polen net zo onbekend als die Poolse chauffeur hier in Nederland ;)
« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 11:21:02 door Thom »

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #55 Gepost op: 07 September 2020, 12:25:46 »
Trouwens nog een grappig vraagje misschien : dat bordje "overweg 745" is dat een wettelijk verkeersbord in NL ? Dus opgenomen in het verkeersregelement van nederland ( of hoe dat ook noemt ).

Men wordt geacht de verkeersregels en borden van het land waar men rijdt te kennen, maar hier in Belgie kennen ze er ook wat van om bordjes etc "uit te vinden" per gemeente. Min of meer gebaseerd op een eventueel wettelijk verkeersbord, maar dan toch weer net ietsie anders, waardoor het eigenlijk geen wettelijk belgisch verkeersbord meer wordt.
Bv : bij ons in het dorp staat een verkeersbord "opgelet voor overstekende eenden/kippen", zo'n rode driehoek met wit vlak, en daarin een paar wandelende eenden/kippen. Bestaat officieel dus niet in Belgie, enkel het bord met overstekende koeien is een officieel bord.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #56 Gepost op: 07 September 2020, 13:12:07 »
Ja, dat is een officieel informatiebord. Opgenomen in het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens)
Bedoeld om chauffeurs van diepladers of andere lange voertuigen te waarschuwen dat ze daar kunnen vastlopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 07 September 2020, 17:09:08 »
Dat het bord bij een leverancier te koop is, maakt het nog geen actueel in gebruik zijnd officieel bord.

Feitelijk is het ook alleen een onderbord, en die zijn sowieso niet allemaal opgenomen in de RVV omdat dat duidelijk moet zijn uit de tekst op het bord zelf.

Daarnaast schreef ik hier al eerder dat de achterliggende gedachte, het dieplader boekje en verwijzing van de overwegnummers op de borden, inmiddels niet meer bestaat.

locofiel

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 07 September 2020, 17:53:27 »
Dat vind ik nog zacht uitgedrukt. Een boete voor spoorlopen lijkt me voor de filmert wel op z'n plaats. Het is echt net gebeurd. Dan mag je hopen dat er niet nog wat van de andere kant komt.

@ Remunj: het lijkt alsof hij met z'n oplegger zo'n beetje vast zit op het schrikhek.

Ik schrik misschien nog wel meer van de extreme stevigheid van die aluminiumbomen! Ik heb al eens eerder een video gezien waarbij een bestelbus zwaar gehavend was na een poging zo'n ding kapot te rijden, maar afbreken doen ze dus absoluut niet! Slechte zaak!

Menno,

Normaal gesproken worden slagbomen gemonteerd met breekpennen, zodat de schade beperkt blijft. In het verleden heb ik meerdere malen dit soort problemen met als bomen moeten oplossen.
Waarschijnlijk is dat hier niet het geval. Een keuze van de opdrachtgever.

Gr,

Dirk

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #59 Gepost op: 07 September 2020, 22:09:46 »
Waar ligt de schuldvraag? Volgens mij zal de rekening neergelegd worden bij de chauffeur of de eigenaar van de Poolse vrachtwagen.
Wanneer ik in Polen een verkeersfout maak doordat ik een waarschuwing of het onderschrift van een verkeersbord niet kan lezen, wordt ik ook aansprakelijk gesteld.

De schuld ligt volgens mij bij de chauffeur van de Poolse vrachtwagen, omdat het door hem bestuurde voertuig op de overweg stond terwijl de bomen gesloten werden/waren.
Wegbekendheid is een ondoenlijke eis, maar gezond verstand en vakbekwaamheid zijn meer dan wenselijk, zeker wanneer je je op onbekend terrein begeeft.

Als je een bord tegenkomt "Doodlopend, muv (brom)fietsers' dan kom je daar uiteindelijk op die weg een bord tegen dat de weg over gaat in een (brom)fietspad, wat betekend dat het voor ander verkeer vanaf daar verboden is.
Bij de situatie hier ga je dus een bord verwachten wat een daadwerkelijk verbod uitspreekt voor voertuigen boven de 8 meter.
Hierover kun je discussiëren tot je een ons weegt, het is vooral een theoretische discussie. In de praktijk ga je met een vrachtwagen niet zonder noodzaak een doodlopende weg in. En als je wél in een doodlopende weg moet wezen, dan is wat wel of niet kan/past veel belangrijker, dan wat er op de borden staat.

Misschien hadden die rollen wel Polen als eindbestemming, en stond er daarom een Poolse chauffeur.
Dan kun je dat wel door een Nederlander laten doen, maar die is daarna in Polen net zo onbekend als die Poolse chauffeur hier in Nederland ;)
Dat laatste klopt, maar ergens onbekend zijn betekent niet vanzelf dat je jezelf in de nesten werkt. Je kunt er lacherig over doen maar daar komt dus de vakbekwaamheid die Piet Groot noemt om de hoek kijken. Het is diep triest wat menig chauffeur uit het voormalige Oostblok hier uithaalt en een wonder dat het niet veel vaker fout gaat.
Groetjes, Bart