Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 22:46:35
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
  

Auteur Topic: Aanrijding vrachtwagen met papier, nabij Roermond, 03 sept. 2020  (gelezen 13008 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #30 Gepost op: 04 september 2020, 11:57:23 »
Even gezocht trouwens, het systeem met de diepladernummer borden bij overwegen en het bijhorende boekje is er niet meer.

Van alle overwegen is bij het RDW online op kaart te vinden wat de vereiste bodemvrijheid is (https://dwo.rdw.nl/)

Bij de bewuste overweg zijn wel degelijk beperkingen in de vereiste bodemvrijheid

Ik bedoel ermee dat jou aanname van een verhoogde overweg niet juist is.
Want dat is het nl. niet.

En als je even opzoekt hoe je Roermond in het dialect schrijft weet je gelijk de reden waarom ik dat weet  :angel:
Heel jammer, maar dat is het dus wél degelijk  ;)

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #31 Gepost op: 04 september 2020, 12:23:50 »
Een wat late reactie. Ik denk dat de machinist al van verre de truck heeft gezien.
En hij daarom al afgeremd heeft. Ik dacht dat zulke ongelukken alleen in Amerika gebeurden gezien de vele filmpjes op Youtube.
Enkele chauffeurs koppelen soms de trekker los van de oplegger. Blijft deze tenminste heel.


M.v.g. Jaap
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #32 Gepost op: 04 september 2020, 13:00:54 »
Maar goed, bolle overweg of niet, het lijkt me een normale vrachtwagen. Hij had direct na de poort rechtsaf de parallelweg op moeten rijden en is per ongeluk rechtdoor gegaan. Daar zal hij bij het achteruit steken wel verrast zijn door de slagbomen. Denk ik uiteraard want ik was er ook niet zelf bij  ;)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #33 Gepost op: 04 september 2020, 13:07:34 »
Martijn,

Dit is niet de reguliere uitgang van het terrein. Meer een soort van nooduitgang.
Hij zal hier niet uitgekomen zijn maar gewoon via de hoofduitgang. En daar begint de ellende door de ombouw van de N280. Daar is hij de fout ingegaan. Navigatie is daar nu niet mogelijk.

Op die laatste link is duidelijk te zien dat de overweg bol ligt, en zeker niet vlak is.
Ok, vlak is misschien wat overdreven. Maar voor deze vrachtwagen zou deze overweg normaal gesproken totaal geen probleem geweest moeten zijn. Deze had genoeg bodemvrijheid.
Punt blijft dat die vrachtwagen daar helemaal niets te zoeken had. Is verboden voor vrachtverkeer.
En die bocht vanaf de parallelweg is zo krap dat hij er niet eens aan had moeten beginnen.
Maar ja .... tis toch gebeurd.
Gr.
Eric

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #34 Gepost op: 04 september 2020, 18:23:19 »
Enkele chauffeurs koppelen soms de trekker los van de oplegger. Blijft deze tenminste heel.


En hoeveel tijd kost dat?

Steijn

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #35 Gepost op: 04 september 2020, 21:10:31 »
Dit is niet de reguliere uitgang van het terrein. Meer een soort van nooduitgang.
Hij zal hier niet uitgekomen zijn maar gewoon via de hoofduitgang. En daar begint de ellende door de ombouw van de N280. Daar is hij de fout ingegaan. Navigatie is daar nu niet mogelijk.
Vaak zijn de lusten van goedkope vervoerders voor de bedrijven en de lasten voor de omwonenden. Door gebrekkige taalkennis, onbekendheid met regels en gewoonten, en helaas ook door een gebrek aan vakmanschap en/of ervaring regelmatig hinderlijke en gevaarlijke situaties. Zelf zit ik ook dagelijks met 16,5 meter op de weg en dat zie je weleens dingen...

Er zijn diverse vermoedens en na de filmpjes gezien te hebben, heb ik er ook één: De vrachtwagen reed achteruit over de overweg, nadat de chauffeur had gemerkt dat rechtdoor rijden niet ging lukken. Toen ging de overweg rinkelen, ontstond paniek en de slagboom daalde tussen trekker en trailer. Nog meer paniek.
Nu, achter de computer gezeten, is het antwoord heel simpel: Gas en van het spoor af! Dat die slagboom dan sneuvelt is niet erg.
Maar ik denk ook dat dat moeilijker is dan menigeen denkt, want we zijn de hele dag juist bezig om geen schades te maken (en soms juist ongelukken te voorkomen). En zelfs als je er een botsing mee voorkomt, denk ik dat je jezelf echt moet overwinnen om een slagboom kapot te rijden.

Ik denk overigens niet dat de vrachtwagen zich heeft vastgereden op de overweg, omdat 1) de bodemvrijheid meer dan voldoende zou moeten zijn en 2) omdat de auto recht staat. Als deze zich vastgereden had terwijl hij in een bocht de overweg over wilde, had de trailer niet recht achter de trekker gestaan. Vanwege dat tweede vermoed ik ook dat de chauffeur achteruit reed toen de overweg inschakelde.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #36 Gepost op: 05 september 2020, 11:17:42 »
Waarom niet afbreken van de aluminiumbomen een slechte zaak is!!! Als je aan de regels houdt gebeurt er niets, maar als je nog even snel over de overweg wil rijden om niet te hoeven wachten,
maar je komt vast te zitten tussen de bomen aan wie ligt het dan.
Een beetje rustig hè. Dat is al sinds mensenheugenis zo, juist om te voorkomen dat je echt opgesloten zit. De slagbomen horen relatief makkelijk kapot-gereden te kunnen worden zodat je bij een onbedoelde opsluiting erger kunt voorkomen. Nu werd de betreffende slagboom de verkeerde kant op bewogen dus misschien werkt de breekconstructie dan niet (lees: ik vermoed dat het aluminium-profiel van deze bomen bewust aan de wegzijde bol is en aan de spoorzijde plat zodat deze (waarschijnlijk) gemakkelijk knakken)

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ook van de breekbaarheid van houten bomen geen al te hoge dunk heb: 3 jaar terug, toen bij Overwhere de bovenleiding kapot getrokken werd, was 1 overwegboom finaal aan gort door de meegenomen draden. Maar die was niet op het punt afgebroken waar ik dat had verwacht, maar dicht bij het support. Ook op andere video's heb ik wel resultaten gezien die ik niet bepaald verwachtte.
Die bomen hebben zeker helemaal geen detectie ingebouwd voor wanneer ze hun dichte stand niet bereiken?
Er zit een schakelcontact op de wals (is dat nog steeds een wals of is dat optisch/magnetisch tegenwoordig?) dat de bellen bij grotere overwegen gedeeltelijk uitschakelt. In theorie zou je daar dus wat mee kunnen doen, maar het nadeel is dat we geen wachttijd van minuten hebben zoals in Duitsland. Op tijd remmen zal onmogelijk zijn en de schade hooguit beperken.
Ter info.

De bevestiging van de overwegbomen zijn voorzien van breekbouten.
[...]
In dit geval had de chauffeur moeten doorrijden en inderdaad de  boom afgebroken. Dit wordt ook zo gecommuniceerd naar de branche vertegenwoordiging, bijvoorbeeld TLN, EVO, enz, maar ook met verzekeringsmaatschappijen.

Een van die verzekeringsmaatschappijen brengt zelfs instructies in het Pools uit.
Precies. Ik weet ook niet hoe het in Nederland verzekeringstechnisch precies zit, maar in Oostenrijk zal de verzekering zelfs de schade die je oploopt bij het doorbreken van de afsluiting, vergoeden, omdat je daarmee (veel) erger voorkomt.

Iets andere overwegtechniek, maar het idee is hetzelfde: Filmpje inclusief dramatische muziek en ingemonteerde Amerikaanse geluids-effecten. De dramatiek is overigens niet helemaal onterecht, want een rijdende lok lijkt mij niet persé nodig voor zo'n demonstratie...
https://www.youtube.com/watch?v=JDA-9ZKif2o
En hij daarom al afgeremd heeft. Ik dacht dat zulke ongelukken alleen in Amerika gebeurden gezien de vele filmpjes op Youtube.
Enkele chauffeurs koppelen soms de trekker los van de oplegger. Blijft deze tenminste heel.
Het gebeurt hier ook, maar godzijdank stukken minder dan in Amerika. Niet alleen vanwege betere wegen waar dit soort vervoer wél mag komen, betere informatie over overwegen en hun maximale diepgang voor voertuigen, maar ook omdat je in Nederland er over het algemeen van uit mag gaan dat er op een overweg een trein zál passeren, waar lang niet elke lijn in Amerika frequent bereden wordt.

Tel daarbij krankzinnige kruisingen zonder enige 'leging' van rijrichtingen op en je snapt waarom het daar zo vaak mis gaat.

De oplegger loskoppelen kan in Amerika geloof ik een stuk makkelijker dan hier: onze luchtslangen ontkoppelen niet automatisch maar worden (geloof ik) stukgetrokken als je die niet afkoppelt. Het afkoppelen zelf lijkt me onmogelijk op tijd te doen, tenzij je daar al mee begint als je merkt dat het niet gaat lukken en er niet mee wacht tot de overweg activeert.
Ik heb wel eens een vrachtwagen z'n oplegger zien verliezen onder het rijden, dus ik vermoed dat het 'oppompen' van de trekker en de andere handelingen die normaal verricht worden voor afkoppelen, niet persé nodig zijn om in de nood te maken dat je wegkomt.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #37 Gepost op: 05 september 2020, 13:40:27 »
Weet iemand wat de schade is geweest ?
Hoe is het  bovenleidingsportaal hersteld , alleen de geknakte paal of meer ?
Waren er  nog relaiskasten omvergeduwd ?
Peter


NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #38 Gepost op: 05 september 2020, 13:55:54 »
Een bedrag met 5 nullen zie artikel in de limburger.
Over de precieze reparaties wordt niet gerept.

Wel dat de afslagen vanaf de rotonde bij de papierfabriek gedeeltelijk verwijderd werden waardoor de chauffeur verkeerd reed en geen mogelijkheid meer had om terug te keren en eigenlijk alleen de parallelweg op kon. Het resultaat is bekend.

De gemeente heeft gelijk de bewegwijzering aangepast zodat verkeer de N280 beter kan bereiken. Iets met kalf en put zullen we maar zeggen  :angel:
Gr.
Eric

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #39 Gepost op: 05 september 2020, 14:42:46 »
zie artikel in de limburger.

Lukt niet als je geen abonnee bent.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #40 Gepost op: 05 september 2020, 15:29:45 »


Gewoon voor de beeldvorming:

De foto toont het zicht van de machinist rijdend richting betreffende overweg. De overweg bevindt zich een 100 tot 150 meter achter het viaduct. Grofweg daar waar weer zonlicht te zien valt.
Het is een vrij ferme boog met behoorlijke verkanting.

Ik kan mij levendig voorstellen dat betrokken machinist op dit punt zicht had op de vrachtwagen, maar nog absoluut niet in de gaten had dat deze zich op en niet voor de spoorwegovergang bevond.
Snelheid is op dat moment zo'n 80km/h.

Een dergelijk botsing op een recht stuk spoor levert over het algrmeen veel minder infra schade op dan in deze situatie.

Vwb de slagbomen; al breken ze niet af, met een willekeurig motorvoertuig rij je daar gewoon doorheen. Levert hooguit een paar krasjes op.

Zover ik kan nagaan is betrokken treinstel (8742) op eigen kracht naar de werkplaats Maastricht gereden.


Laten we ons gelukkig prijzen dat het geen trein vanaf de andere kant betrof; dan gaat het met 130km/h door een volstrekt blinde boog....


Mvg

Sander.

Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #41 Gepost op: 05 september 2020, 15:46:55 »
Lukt niet als je geen abonnee bent.
Oeps. Had ik niet in de gaten.
Gr.
Eric

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #42 Gepost op: 05 september 2020, 17:09:02 »
@Remunj,


Hoe vindt je zelf de situatie daar? Want zeg nou zelf, aan een zijde staat dat bord doodlopende straat, maar dat is het niet. Om het helemaal veilig te maken, had aan de andere kant eigenlijk een bord verboden in te rijden moeten staan of sterker misschien alleen voor bestemmingsverkeer.


Blijf je zitten met het feit dat de chauffeur Pool is.
Jeroen

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #43 Gepost op: 05 september 2020, 18:17:01 »
Het probleem met de borden 'verboden voor vrachtwagens uitgezonderd bestemmingsverkeer' is dat je dan nog wel eens geneigd bent om te denken 'mag niet, maar kan wel' als een navigatie app(araat) je die kant langs stuurt...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #44 Gepost op: 05 september 2020, 18:53:59 »
Op het onderbord staat overweg 17, dus opzoeken in je boekje of je er over kan.

René


Volgens mij staat er geen 17, maar 745
https://goo.gl/maps/3bTa3i7dNNxJJ9dU6
https://goo.gl/maps/R75ardZE5AwEPWb89
Jeroen