Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:13:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:12:50
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Die Bahn
Vandaag om 21:12:39
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:10:52
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Alewijn
Vandaag om 21:09:18
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door henk
Vandaag om 21:07:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Noordernet
Vandaag om 21:03:35
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Die Bahn
Vandaag om 21:02:05
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door Sikko
Vandaag om 21:01:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 20:59:10
Modelspoorbaan van Einte door Rob Ellerman
Vandaag om 20:45:49
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door ruudns
Vandaag om 20:45:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 20:44:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door RikM
Vandaag om 20:42:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:30:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Alewijn
Vandaag om 20:25:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:54:48
US diorama in H0 door Alewijn
Vandaag om 19:51:35
printplaat roco sik stuk door Ronald Halma
Vandaag om 19:19:24
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door phdirk
Vandaag om 19:18:57
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 19:12:24
Miskoop???? door Benelux795
Vandaag om 18:55:13
Brawa Talent3delig door 008200
Vandaag om 18:01:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:58:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:35:37
NS 1145 1981 door Jan Breman
Vandaag om 16:41:17
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door MOVisser
Vandaag om 15:59:39
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:49:27
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:01
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:03:22
  

Auteur Topic: Aanrijding vrachtwagen met papier, nabij Roermond, 03 sept. 2020  (gelezen 14923 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #45 Gepost op: 06 September 2020, 00:43:41 »
Maakt allemaal weinig uit, het diepladerboekje bestaat tegenwoordig niet meer...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #46 Gepost op: 06 September 2020, 00:44:54 »
Hoe vindt je zelf de situatie daar? Want zeg nou zelf, aan een zijde staat dat bord doodlopende straat, maar dat is het niet. Om het helemaal veilig te maken, had aan de andere kant eigenlijk een bord verboden in te rijden moeten staan of sterker misschien alleen voor bestemmingsverkeer.

Laat nou precies dat ene verbodsbord wat er wél staat precies dat als onderbord hebben; 'uitgezonderd bestemmingsverkeer'...

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #47 Gepost op: 06 September 2020, 11:11:00 »
Blijf je zitten met het feit dat de chauffeur Pool is.
Aan het kenteken van de auto kun je niet meer opmaken waar de chauffeur vandaan komt: Woensdag stond ik bij een klant naast een Poolse vrachtwagen waarvan de chauffeur enkel Russisch sprak. Dat is al lastig als het om een simpele losafspraak gaat, maar wat te doen bij een calamiteit?

Laat nou precies dat ene verbodsbord wat er wél staat precies dat als onderbord hebben; 'uitgezonderd bestemmingsverkeer'...
Ach, die chauffeur heeft toch geen flauw idee wat het betekent...

Maakt allemaal weinig uit, het diepladerboekje bestaat tegenwoordig niet meer...
De bolling van deze overweg is geen probleem voor een normale trekker met trailer, het verdere verloop van de weg wel.
Groetjes, Bart

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #48 Gepost op: 06 September 2020, 13:24:40 »
Hoe vindt je zelf de situatie daar? Want zeg nou zelf, aan een zijde staat dat bord doodlopende straat, maar dat is het niet. Om het helemaal veilig te maken, had aan de andere kant eigenlijk een bord verboden in te rijden moeten staan of sterker misschien alleen voor bestemmingsverkeer.
Aan de ene zijde (Brandeweijer) staat het bord doodlopende straat met als onderbord voor voertuigen langer dan 8m.
De ander zijde (Parallelweg) een bord verboden voor vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer.
Gr.
Eric

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #49 Gepost op: 06 September 2020, 14:01:05 »
Echter word dat bord doodlopend niet herhaald op de plek waar je dan daadwerkelijk niet meer verder zou mogen rijden met een voertuig langer dan 8 meter, dus dat heeft ook geen waarde.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #50 Gepost op: 06 September 2020, 20:05:13 »
Het bord "Einde doodlopende weg" komt toch uit een Belgenmop?  ;D

Wie dat bord passeert is gewaarschuwd. De chauffeur van een voertuig langer dan 8 meter zou voldoende verstand/inzicht moeten hebben, om niet zomaar een doodlopende weg in te rijden. Zeker niet als je er niets te zoeken hebt, want dat is vragen om problemen. De chauffeur in kwestie heeft dit bord waarschijnlijk nooit gezien en enkel het bord "verboden voor vrachtwagens" aan de Parallelweg genegeerd.
Groetjes, Bart

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #51 Gepost op: 07 September 2020, 09:33:22 »
Echter word dat bord doodlopend niet herhaald op de plek waar je dan daadwerkelijk niet meer verder zou mogen rijden met een voertuig langer dan 8 meter, dus dat heeft ook geen waarde.
Beetje kromme redenering. Je mag daar gewoon niet in vanaf die kant als je voertuig langer dan 8m is. Ken weinig tot geen situaties waar later een bord doodlopende weg herhaald wordt. Als een straat dood loopt (in de letterlijke zin) staat er verderop ook geen herhalingsbord.
Gr.
Eric

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #52 Gepost op: 07 September 2020, 10:21:25 »
Dat is geen kromme redenering. Een bord 'doodlopend' betekent niet dat je er niet in mag rijden, maar wel dat je moet verwachten dat er verderop een punt komt waar je echt niet meer verder kan of mag. Op dat punt zou je in dit geval dus een bord verwachten dat verder rijden verbiedt.

Of het verstandig is om zo'n doodlopende weg in te rijden zonder dat je weet of je aan het 'einde' kunt keren is een ander ding.
Reinier

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #53 Gepost op: 07 September 2020, 10:38:26 »
Waar ligt de schuldvraag? Volgens mij zal de rekening neergelegd worden bij de chauffeur of de eigenaar van de Poolse vrachtwagen.
Wanneer ik in Polen een verkeersfout maak doordat ik een waarschuwing of het onderschrift van een verkeersbord niet kan lezen, wordt ik ook aansprakelijk gesteld.

Het lijkt me toch handiger om vakbekwame Nederlandstalige chauffeurs met wegbekendheid in te schakelen!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #54 Gepost op: 07 September 2020, 11:19:04 »
Dat is geen kromme redenering. Een bord 'doodlopend' betekent niet dat je er niet in mag rijden, maar wel dat je moet verwachten dat er verderop een punt komt waar je echt niet meer verder kan of mag. Op dat punt zou je in dit geval dus een bord verwachten dat verder rijden verbiedt.

Of het verstandig is om zo'n doodlopende weg in te rijden zonder dat je weet of je aan het 'einde' kunt keren is een ander ding.
Precies dat :)

Als je een bord tegenkomt "Doodlopend, muv (brom)fietsers' dan kom je daar uiteindelijk op die weg een bord tegen dat de weg over gaat in een (brom)fietspad, wat betekend dat het voor ander verkeer vanaf daar verboden is.
Bij de situatie hier ga je dus een bord verwachten wat een daadwerkelijk verbod uitspreekt voor voertuigen boven de 8 meter.

Het lijkt me toch handiger om vakbekwame Nederlandstalige chauffeurs met wegbekendheid in te schakelen!
Misschien hadden die rollen wel Polen als eindbestemming, en stond er daarom een Poolse chauffeur.

Dan kun je dat wel door een Nederlander laten doen, maar die is daarna in Polen net zo onbekend als die Poolse chauffeur hier in Nederland ;)
« Laatst bewerkt op: 07 September 2020, 11:21:02 door Thom »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #55 Gepost op: 07 September 2020, 12:25:46 »
Trouwens nog een grappig vraagje misschien : dat bordje "overweg 745" is dat een wettelijk verkeersbord in NL ? Dus opgenomen in het verkeersregelement van nederland ( of hoe dat ook noemt ).

Men wordt geacht de verkeersregels en borden van het land waar men rijdt te kennen, maar hier in Belgie kennen ze er ook wat van om bordjes etc "uit te vinden" per gemeente. Min of meer gebaseerd op een eventueel wettelijk verkeersbord, maar dan toch weer net ietsie anders, waardoor het eigenlijk geen wettelijk belgisch verkeersbord meer wordt.
Bv : bij ons in het dorp staat een verkeersbord "opgelet voor overstekende eenden/kippen", zo'n rode driehoek met wit vlak, en daarin een paar wandelende eenden/kippen. Bestaat officieel dus niet in Belgie, enkel het bord met overstekende koeien is een officieel bord.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26939
    • Pagina van klaas
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #56 Gepost op: 07 September 2020, 13:12:07 »
Ja, dat is een officieel informatiebord. Opgenomen in het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens)
Bedoeld om chauffeurs van diepladers of andere lange voertuigen te waarschuwen dat ze daar kunnen vastlopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #57 Gepost op: 07 September 2020, 17:09:08 »
Dat het bord bij een leverancier te koop is, maakt het nog geen actueel in gebruik zijnd officieel bord.

Feitelijk is het ook alleen een onderbord, en die zijn sowieso niet allemaal opgenomen in de RVV omdat dat duidelijk moet zijn uit de tekst op het bord zelf.

Daarnaast schreef ik hier al eerder dat de achterliggende gedachte, het dieplader boekje en verwijzing van de overwegnummers op de borden, inmiddels niet meer bestaat.

locofiel

  • Gast
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #58 Gepost op: 07 September 2020, 17:53:27 »
Dat vind ik nog zacht uitgedrukt. Een boete voor spoorlopen lijkt me voor de filmert wel op z'n plaats. Het is echt net gebeurd. Dan mag je hopen dat er niet nog wat van de andere kant komt.

@ Remunj: het lijkt alsof hij met z'n oplegger zo'n beetje vast zit op het schrikhek.

Ik schrik misschien nog wel meer van de extreme stevigheid van die aluminiumbomen! Ik heb al eens eerder een video gezien waarbij een bestelbus zwaar gehavend was na een poging zo'n ding kapot te rijden, maar afbreken doen ze dus absoluut niet! Slechte zaak!

Menno,

Normaal gesproken worden slagbomen gemonteerd met breekpennen, zodat de schade beperkt blijft. In het verleden heb ik meerdere malen dit soort problemen met als bomen moeten oplossen.
Waarschijnlijk is dat hier niet het geval. Een keuze van de opdrachtgever.

Gr,

Dirk

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Vrachtwagen met papier van het spoor geveegd, nabij Roermond, geen treinverkeer
« Reactie #59 Gepost op: 07 September 2020, 22:09:46 »
Waar ligt de schuldvraag? Volgens mij zal de rekening neergelegd worden bij de chauffeur of de eigenaar van de Poolse vrachtwagen.
Wanneer ik in Polen een verkeersfout maak doordat ik een waarschuwing of het onderschrift van een verkeersbord niet kan lezen, wordt ik ook aansprakelijk gesteld.

Het lijkt me toch handiger om vakbekwame Nederlandstalige chauffeurs met wegbekendheid in te schakelen!
De schuld ligt volgens mij bij de chauffeur van de Poolse vrachtwagen, omdat het door hem bestuurde voertuig op de overweg stond terwijl de bomen gesloten werden/waren.
Wegbekendheid is een ondoenlijke eis, maar gezond verstand en vakbekwaamheid zijn meer dan wenselijk, zeker wanneer je je op onbekend terrein begeeft.

Als je een bord tegenkomt "Doodlopend, muv (brom)fietsers' dan kom je daar uiteindelijk op die weg een bord tegen dat de weg over gaat in een (brom)fietspad, wat betekend dat het voor ander verkeer vanaf daar verboden is.
Bij de situatie hier ga je dus een bord verwachten wat een daadwerkelijk verbod uitspreekt voor voertuigen boven de 8 meter.
Hierover kun je discussiëren tot je een ons weegt, het is vooral een theoretische discussie. In de praktijk ga je met een vrachtwagen niet zonder noodzaak een doodlopende weg in. En als je wél in een doodlopende weg moet wezen, dan is wat wel of niet kan/past veel belangrijker, dan wat er op de borden staat.

Misschien hadden die rollen wel Polen als eindbestemming, en stond er daarom een Poolse chauffeur.
Dan kun je dat wel door een Nederlander laten doen, maar die is daarna in Polen net zo onbekend als die Poolse chauffeur hier in Nederland ;)
Dat laatste klopt, maar ergens onbekend zijn betekent niet vanzelf dat je jezelf in de nesten werkt. Je kunt er lacherig over doen maar daar komt dus de vakbekwaamheid die Piet Groot noemt om de hoek kijken. Het is diep triest wat menig chauffeur uit het voormalige Oostblok hier uithaalt en een wonder dat het niet veel vaker fout gaat.
Groetjes, Bart