Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: H0 Krähehof zolder  (gelezen 23255 keer)

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #30 Gepost op: 04 november 2020, 11:17:57 »
Hallo Ron,

Ik zie dat je ook Diodes hebt gebruikt of je MOSFET printjes. Welk type is dit ?

Dat zijn 1N4007 diodes. Kunnen meen ik 1000V sper spanning aan. En ze waren bij Wish of Ali net zo duur/goedkoop als de 1N4001.

Ik zal binnenkort weer eens wat posten. Heb aardig wat vooruitgang gemaakt.

Mvg, Ron

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #31 Gepost op: 04 november 2020, 18:34:47 »
Hoi Ron,

Bedankt. Heb ze meteen besteld bij Ali net als de mosfet printjes. Ja een update is altijd leuk  (y) (y)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #32 Gepost op: 16 november 2020, 11:28:21 »
Dag Ron,

Leuk om je baan in aanbouw te zien. Ik kan er veel van opsteken voor mijn eigen nog te bouwen baan. Ik ben wel benieuwd naar hoe jij de dingen aanpakt. Ik heb een paar vragen als dat mag.

- Hoe deel je de baan op in blokken? Gebruik je hiervoor een dremel, kniptang of iets anders? Wat is handig?
- Hoe zet je spanning op je baan? Voed jij de baan vanuit je DCC decoder/centrale of zet je nog op een andere manier spanning op je baan?
- Waarom heb je ervoor gekozen om je draden boven de tafel te trekken? Draden komen dus tussen tafel en de baan te liggen maar kan je er dan nog wel bij als je een storing moet verhelpen?
- Hoeveel verschillende spanningsleidingen ga je aanleggen? Sowieso een met het DCC signaal, dan nog een voor de MOSFETs, en dan 5V voor Arduino's? Zie ik iets over het hoofd?
- Waar plaats je je MOSFETs? Nu liggen ze naast de wissel maar ik denk dat je ze nog gaat verplaatsen, toch? Al een plek in gedachten?
 
Voor wat betreft de MOSFETs, ik heb dezelfde modules als jij maar omdat ik modules tekort kom, heh ik andere printjes besteld op Ali waardoor ik een flink aantal draden kan besparen. Het zijn deze: https://www.aliexpress.com/item/32859443480.html
Een mede-forumlid had me die geadviseerd: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=68257.msg3222066394#msg3222066394

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #33 Gepost op: 16 november 2020, 13:38:12 »
Hallo Erik,

leuk dat je het draadje volgt. Ik loop wat achter met updates.

- Hoe deel je de baan op in blokken? Gebruik je hiervoor een dremel, kniptang of iets anders? Wat is handig?
Ik ben van plan dat met een dremel en een slijpschijfje te doen. Zover ben ik op het moment nog niet. Moest eerst de terugmelding via Loconet in orde maken. Ik ben van plan om gebruik te maken van stroom detectie. Met een Arduino/Arloco en Okkie's van Arcomora.
Een Arloco en Okkie zitten in elkaar. En werken naar behoren. Met een Loconet naar USB adapter van Rosoft en een voedingsschakelingetje die Loconet voedt, krijg ik nu de terug koppeling in Rocrail.

Voeding en Loconet-USB adapter:


 
- Hoe zet je spanning op je baan? Voed jij de baan vanuit je DCC decoder/centrale of zet je nog op een andere manier spanning op je baan?
De baan wordt vanuit een Arduino met motorshield "DCC++ centrale" gevoed.



De motorshield heeft twee aansluitingen. Een voor de baan, de ander voor een programmeer track. In Rocrail of JMRI kan je daar voor kiezen.
Rechts boven op de foto zie je het aansluitpunt van de baan. Ik heb een soort bus gemaakt die min of meer langs de sporen loopt.



De kleur van de draden is gekozen omdat ik daar gratis aan kon komen. Het maakt niets uit, zolang je het overal door voert.
Hieronder zie de aansluiting op de rails. Dan heb ik voorlopig per blok gedaan. Straks moet ik extra draden trekken om de "Enter" en "in" secties aan te sluiten op de Okkie's. Ook moet dan voor het niet gedetecteerde deel van het blok een diode schakeling worden toegepast. Ik weet nog niet goed hoe ik dat ga doen.



- Waarom heb je ervoor gekozen om je draden boven de tafel te trekken? Draden komen dus tussen tafel en de baan te liggen maar kan je er dan nog wel bij als je een storing moet verhelpen?
Dit is het schaduwstation. En daar maakt het me niet uit hoe dat er uit ziet. Als het maar functioneel is. En nu kon ik er goed bij.
Voor de hoofdbaan, die hier om minstens 12cm boven komt, leg alles onder de baan aan.
Verder speel ik met de gedachte om de bovenbouw zo te maken dat het stukken zijn die ik weg kan halen als het nodig is. Of opklapbaar.
Dat is ook handiger om aan te werken en bijvoorbeeld servo's en bedrading goed te plaatsen.

- Hoeveel verschillende spanningsleidingen ga je aanleggen? Sowieso een met het DCC signaal, dan nog een voor de MOSFETs, en dan 5V voor Arduino's? Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb dus een leiding voor het DCC signaal. Verder nog een voeding van 12V/3.5A gelijkspanning die ik gebruik voor de wissels, voeding van de DCCnext en LED strips. Die voeding werden gebruikt bij een apparaat van mijn werk. De apparaten werden weggedaan en ik heb de voeding(en) meegenomen. Altijd handig. Net als Oude laptop voedingen. Ik gebruik er bijvoorbeeld een voor de Arduino/motorshield voor de rijspanning.



Rechts de spannings leiding (bruin=+, blauw=-) voor de wissels (via de MOSFET printjes).
Je ziet ook de meer aderige band kabel die ik gebruik om de DCCnext uitgangen met de MOSFET print te verbinden.



De Arcomora DCCnext decoder. Ik gebruik er vier in totaal. Twee op het schaduw station en twee op de hoofdbaan.



De eerder genoemde 12v voeding voor de wissels, DCCnext en Led strips.

- Waar plaats je je MOSFETs? Nu liggen ze naast de wissel maar ik denk dat je ze nog gaat verplaatsen, toch? Al een plek in gedachten?
De MOSFET printjes blijven liggen waar ze nu liggen. Je ziet ze straks toch niet meer.
Op de hoofdbaan gebruik ik handwissels met servo besturing.
De op het schaduwstation gemonteerde LED strip zorgt er voor dat ik voldoende licht heb als er iets op het schaduw station aan de hand is.
De 12v LED strips stuur ik ook aan met de DCCnext en een MOSFET printje.


 
Voor wat betreft de MOSFETs, ik heb dezelfde modules als jij maar omdat ik modules tekort kom, heh ik andere printjes besteld op Ali waardoor ik een flink aantal draden kan besparen. Het zijn deze: https://www.aliexpress.com/item/32859443480.html
Een mede-forumlid had me die geadviseerd: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=68257.msg3222066394#msg3222066394

Die had ik gezien. Kwamen toendertijd duurder uit dan vier losse. Voordeel van de vier op een print is natuurlijk minder bedrading. Dat heb ik op mijn baan opgelost door de gemeenschappelijke min leiding door te verbinden met een draadje, gesoldeerd aan de pinnen aan de rechterzijde. De min GND aan de rechter en linkerzijde zijn ook gemeenschappelijk.
De VIN en V+ zijn op de print al doorverbonden. Ook aan die zijde een verbinding gemaakt tussen de twee V+ aansluitingen. Dan heb je dus maar twee voeding toevoer draadjes nodig. En twee om de MOSFETs te besturen (vanaf de DCCnext).

Zie deel opname hieronder:


Mvg, Ron

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #34 Gepost op: 16 november 2020, 14:03:11 »
Hallo Erik,

De kleur van de draden is gekozen omdat ik daar gratis aan kon komen. Het maakt niets uit, zolang je het overal door voert.
Hieronder zie de aansluiting op de rails. Dan heb ik voorlopig per blok gedaan. Straks moet ik extra draden trekken om de "Enter" en "in" secties aan te sluiten op de Okkie's. Ook moet dan voor het niet gedetecteerde deel van het blok een diode schakeling worden toegepast. Ik weet nog niet goed hoe ik dat ga doen.
Ik heb de Okkies ook al klaarliggen voor gebruik. Ik snap niet wat je bedoelt met een diodeschakeling voor het niet-getecteerde deel. Ik had er nog niets over gelezen. Heb je wat meer informatie?


Ik heb dus een leiding voor het DCC signaal. Verder nog een voeding van 12V/3.5A gelijkspanning die ik gebruik voor de wissels, voeding van de DCCnext en LED strips. Die voeding werden gebruikt bij een apparaat van mijn werk. De apparaten werden weggedaan en ik heb de voeding(en) meegenomen. Altijd handig. Net als Oude laptop voedingen. Ik gebruik er bijvoorbeeld een voor de Arduino/motorshield voor de rijspanning.



Fijn dat jouw wisselspoelen werken op 12v. Mijn Fleischmann profi wisselspoelen schakelen pas bij 18v. Dat is dus een paar draden extra bij mij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #35 Gepost op: 16 november 2020, 15:10:32 »
« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 16:20:26 door Klaas Zondervan. Reden: link hersteld »

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #36 Gepost op: 16 november 2020, 16:12:27 »
Je link klopt niet Klaas.

Ik denk dat je deze bedoeld:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #37 Gepost op: 16 november 2020, 16:21:58 »
Je hebt gelijk, ik was te haastig en heb ook niet gecontroleerd of het werkte.
Link is hersteld.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #38 Gepost op: 16 november 2020, 21:11:06 »
Je link klopt niet Klaas.

Ik denk dat je deze bedoeld:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Goed dat jullie me hierop wijzen. Ik had er zelf helemaal niet bij stilgestaan.
Inmiddels heb ik voor mezelf een oplossing gevonden. Ik gebruik zelf ArLoco bezetmelders met Okkie stroomdetectieprintjes. Ook van Nico.
In het ArLoco-topic gaf Nico aan dat een Okkie ook gebruikt kan worden als diodeschakeling. Er zitten namelijk, meerdere dezelfde diodebruggen op die je zowel kan gebruiken als bezetmelder en als diodeschakeling voor niet-detectiespoor. De bezetmelders worden vanaf de Okkie doorverbonden met een Arduino met ArLoco erop en de aansluiting voor de niet-detectiepoortjes gaat terug naar de DCC centrale.
 
Je zou dus een Okkie kunnen bestellen voor alleen je diodeschakelingen.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 22:13:30 door erikkral »

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #39 Gepost op: 16 november 2020, 22:41:11 »
Hi Erik, Nico,

Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Voor de prijs van de okkies hoef je het niet te laten.

Ik zit zelf te denken om aan het begin van de DCC aansluiting (mijn bus) een zware gelijkricht brug te nemen en die op alle ongedetecteerde stukken aan te sluiten.
De gedetecteerde stukken gaan dan via de okkies. Die dan de DCC spanning van voor de zware gelijkricht brug worden gevoed.
Dat zal dan neer komen op een extra bus asnsluiting.

Moet eens uitzoeken wat de meest efficiente manier is.
Ik denk de okkie.

Mvg, Ron


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #40 Gepost op: 17 november 2020, 09:44:52 »
Ik zit zelf te denken om aan het begin van de DCC aansluiting (mijn bus) een zware gelijkricht brug te nemen en die op alle ongedetecteerde stukken aan te sluiten.
Gezien eerdere berichten op dit forum is dat de meest gebruikelijke manier. Zelf gebruik ik voor elke module een eigen diodeschakeling, dat vind ik overzichtelijker.
Maar het is een persoonlijke keuze, beide methodes werken.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2020, 22:19:37 »
Ik heb eens zitten rekenen.

Wanneer ik de Okkies gebruik voor de niet gedetecteerde stukken dan kom je in principe uit op drie aansluitingen per blok. Om in Rocrail taal te spreken, een voor "Enter" sectie, ongedetecteerde sectie en de "in" sectie.
Per Okkie kan je dus zo'n vijf blokken aansluiten. Wat ook leuk uit komt met de Arloco shield. De eerste poort kan je niet voor stroomdetectie gebruiken. Houdt je er 15 over. Nu hoef je de ongedetecteerde sectie niet door te zetten naar de Arloco shield. Kan wel. Dan detecteer je dus drie secties per blok. Weet eigenlijk niet hoe Rocrail daar mee om gaat.

Maar dan, De wissel(straten) wil je ook niet in een blok hebben, dus moet je die ook voorzien van een diode schakeling.

Een andere optie is om die grote bruggelijkrichter te gebruiken. Dat geeft minder bedrading denk ik.
Je kan dan met een diodeschakeling aanvoer lijn deze in het midden van het blok aansluiten (zo is het nu al bij mij), op het ongedetecteerde stuk. En dan doorlussen naar de ongedetecteerde stukken buiten (bijvoorbeeld wissels) het blok.

Wat zijn jullie gedachten?

Mvg, Ron

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • opbouw blog treinbaan
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #42 Gepost op: 20 november 2020, 09:14:32 »
Wanneer ik de Okkies gebruik voor de niet gedetecteerde stukken dan kom je in principe uit op drie aansluitingen per blok. Om in Rocrail taal te spreken, een voor "Enter" sectie, ongedetecteerde sectie en de "in" sectie.
Per Okkie kan je dus zo'n vijf blokken aansluiten. Wat ook leuk uit komt met de Arloco shield. De eerste poort kan je niet voor stroomdetectie gebruiken. Houdt je er 15 over. Nu hoef je de ongedetecteerde sectie niet door te zetten naar de Arloco shield. Kan wel. Dan detecteer je dus drie secties per blok. Weet eigenlijk niet hoe Rocrail daar mee om gaat.

Beste Ron,

Ik gebruik zelf ook de okkie icm met Rocrail en gebruik maar 2 poorten per blok.
1 in melder en 1 enter melder. Het stuk daar tussen is ongedetecteerd en word gevoed uit de ringleiding.
Dit werkt voor mij prima.

Er zijn ook blokken (in mijn klimspiraal) die altijd in dezelfde richting bereden worden en daar gebruik ik 1 melder per blok (enter2in)

Groeten Marco

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #43 Gepost op: 20 november 2020, 11:27:22 »
Beste Marco,

Ik ben ook uitgegaan van twee detectie punten per blok.

Hierboven, en op andere plekken ook, lees ik dan je voor de ongedetecteerde stukken een diodeschakeling moet gbruiken, omdat die ook in de Okkie (en andere apparaten) zit.
Dan zou je een spannings verschil tussen de ongedetecteerde secties en de gedetecteerde secties van ongeveer 1,4 Volt hebben. Dat zou de detectie niet ten goede komen en de trein rijd harder on de ongedetecteerde stukken.
Heb jij ook een een diode schakeling voor je ringleiding gebruikt? En zo niet heb je dan geen last van snelheids verschil of zelfs detectie problemen?

Mvg, Ron

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • opbouw blog treinbaan
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #44 Gepost op: 20 november 2020, 11:53:00 »
Hallo Ron,

Nee, ik heb geen diode schakeling gebruikt voor mijn ongedetecteerde stukken.
En nee ik heb ook geen last van snelheidsverschil. Maar die ongedetecteerde stukken zitten allemaal in mijn station, waar een trein altijd stopt. Dus misschien heb ik er wel last van maar merk het niet?  ;D
Op plekken waar mijn trein niet hoeft te stoppen (klimspiraal) gebruik ik trouwens maar 1 melder per blok.  :D

Groeten Marco