Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: H0 Krähehof zolder  (gelezen 23269 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #45 Gepost op: 20 november 2020, 11:55:08 »
Die 1.4V maakt voor digitale treinen niet uit, mits ze niet op maximale snelheid rijden. Die decoders hebben cruisecontrol en ze regelen het pwm vermogen van de motor adhv de snelheid. Als de decoder opeens 1.4V minder spanning en minder vermogen ondervindt, schroeft hij het dutycycle niveau gewoon iets omhoog zodat de trein even hard blijft rijden. Ik heb me ook laten vertellen dat je misschien wel een verschil in helderheid van verlichting zou kunnen waarnemen.

Echter elke loc creeert een korte 'kortsluiting' wat er voor zorgt dat de diodes van de gedetecteerde secties worden kortgesloten en daarmee valt je optocoupler en dus je bezetmelding uit. Als er een 5 assige loc overheen rijdt met stroomafneming op alle 5 wielen, dan zal deze pas gedetecteerd worden als alle 5 assen op het gedecteerde stuk staan. Treinen kunnen door dit probleem dus op verschillende afstanden stoppen. En ander euvel wat waarschijnlijk geen probleem is, is dat elk geleidend wiel een kort piekje kan veroorzaken waardoor de detectie wegvalt. Maar nogmaals, dit zou denk ik geen bottleneck vormen. Maar let op, deze piekjes zou je dus misschien in je verlichting terug kunnen zien en ik kan me voorstellen dat sommige mensen daar niet blij mee zouden zijn.

Lang verhaal kort, diodes gebruiken op ook niet gedecteerde stukken voorkomt veel mogelijke problemen  :police:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #46 Gepost op: 20 november 2020, 12:01:53 »
Marco, Bas,

Ik ga er eens mee experimenteren.

Mvg, Ron

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #47 Gepost op: 20 november 2020, 12:18:04 »
Als er een 5 assige loc overheen rijdt met stroomafneming op alle 5 wielen, dan zal deze pas gedetecteerd worden als alle 5 assen op het gedecteerde stuk staan. Treinen kunnen door dit probleem dus op verschillende afstanden stoppen.
Evenzo geldt: als je een lang treinstel hebt dat over de hele lengte stroom afneemt wordt dat pas gedetecteerd als het helemaal in de stopsectie staat. Als het treinstel langer is dan de sectie heb je kans dat de detector helemaal niet aanspreekt. Daarom mijn advies om ongedetecteerde secties altijd via een diodeschakeling te voeden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #48 Gepost op: 20 november 2020, 12:24:09 »
in theorie klopt dit, in de praktijk valt het wel mee, tenminste voor de terugmelders die ik hier gebruik ( en dat zijn meerdere verschillende soorten )
Moet de diode schakeling hier nog toevoegen aan de niet gedetecteerde delen, toch stoppen allen treinen netjes op moment dat de eerste stroomafnemende as zich in de stopsectie bevindt.

Al zou ik wel hetzelfde adviseren, en ga ik, als ik een keer tijd/zin heb, ook zeker die diodeschakelingen nog wel toevoegen. Heb de onderdelen al wel in huis.

Roelco

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #49 Gepost op: 24 november 2020, 10:27:19 »
Update;

De laatste tijd (weken) vooral bezig geweest met het configureren van Rocrail.
Op Youtube zijn goede handleidingen te vinden die gemaakt zijn door mede forum lid Albert. Zoek op "Rocrail deel" en "Albert".

Inmiddels is het schema in Rocrail voor het schaduw station en de hoofdbaan klaar.
Ik kan virtueel rijden met verschillende treinen. Alles geleerd door de video's te volgen en te proberen.
Hieronder een link naar een filmpje over hoe dat er uit ziet.

https://2rsweb.nl/media/Modelspoor/Rocrail-baanplan-actief.mp4

Daarna bezig geweest met het terugkoppelen van de sensors die bij de blokken horen.
Daarvoor gebruik ik de Arloco shield en de Okkie van Arcomora. De Arloco kan 15 stroomdetectie sensoren via de Okkie aan. De Okkie heeft zelf 8 in en uitgangen. Dus kan je per Arloco twee Okkies gebruiken. Kijk hiervoor in de handleiding van de Arloco/Okkie https://www.globalvisuals.nl/downloads/manualarloco31.pdf.

De Arloco shield gebruikt Loconet (vandaar de naam) om te communicreren met de centrale. Dat is pech, ik heb alleen een Arduino/Motorshield "Centrale". En die kent geen Loconet.
Dus is moet een koppeling tussen de Arloco Shield en mijn laptop met Rocrail zien te verzinnen. Dat verzinnen hoeft eigenlijk niet. Rosoft heeft een USB/Loconet adapter
 (https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-78652967/USB-LocoNet-Interface.html) beschikbaar. Dus die gekocht. En ik kreeg het maar niet aan de gang.
Dus me verder ingelezen. Het blijkt dat Loconet optioneel een voeding nodig heeft om de aangesloten Loconet apparaten te voeden. ook heb je een stroombron van 15mA nodig. Een daarvan is dus de USB/Loconet adapter.
Dat apparaatje is ook te koop via Rosoft. Ik heb een schema gevonden en het op een gaatjes printje gebouwd, en dat werkt. Dus aan jezelf de keus om het zelf te maken of bij Rosoft te bestellen.

Hierbij de schema:



Ik heb de voeding hiervoor, het printje en de USB/Loconet adapter op een plankje gemonteerd om het overzichtelijk te houden.

Hieronder de losse componenten.
Het printje.


De Arloco shield.


Je ziet links nog de aansluiting op de 12 volt spanning. Inmiddels heb ik die niet meer nodig, omdat de Arloco shield ook via Loconet wordt gevoed.

USB/Loconet adapter.


En als laatste zie je de Sensor Monitor van Rocrails die de poorten op de Arloco shield detecteerd.

https://2rsweb.nl/media/Modelspoor/032.MOV

Nu dit klaar is kan de stroomdetectie blokken echt gaan aanleggen.
Na goed overleg met mezelf hier en daar de blok layout wat versimpeld.

Door rug klachten ben ik daar nog niet aan toe gekomen.
Dus later verder.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #50 Gepost op: 31 december 2020, 10:30:38 »
Update December

Inmiddels een Arcomora Arloco en Okkie in elkaar gesoldeerd.
Eerder aangegeven dat ik de blokken wat vereenvoudigd heb.
Voor het schaduwstation ziet het er nu zo uit:



In blokken 1 t/m 7 heb ik de helft van de melders (aangesloten op de Okkie) aangesloten. Omdat ik pas een Okkie in elkaar gesoldeerd heb.

Voorbeeld aansluiting volgens handleiding van de ArLoco (Arcomora):


Op mijn eigen baan heb ik het signaal uit de centrale gesplitst. Een aansluiting gaat rechtstreeks naar de common aansluiting op de Okkie. De andere gaat naar alle stukken die niet gedetecteerd worden. Zoals de stukken tussen de Enter en In (Rocrail benaming) melders. Echter niet rechtstreeks. Ik laat die via een flinke bruggelijkrichter lopen in de zogenaamde diodeschakeling.
Hier kan je meer lezen over het hoe en waarom: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Dit is de praktijk op mijn schaduwstation.


Inmiddels tweede Okkie in elkaar gesoldeerd.
Die kan ik in het lange Oud en Nieuw weekend aansluiten.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #51 Gepost op: 31 december 2020, 10:50:06 »
Update December

Inmiddels een Arcomora Arloco en Okkie in elkaar gesoldeerd.
Eerder aangegeven dat ik de blokken wat vereenvoudigd heb.
Voor het schaduwstation ziet het er nu zo uit:



In blokken 1 t/m 7 heb ik de helft van de melders (aangesloten op de Okkie) aangesloten. Omdat ik pas een Okkie in elkaar gesoldeerd heb.

De rails lag al vast. Met lijm. Dus is het niet eenvoudig dat netjes los te halen. Om toch een scheiding voor de blokken te maken, heb ik de spoorstaaf met een dremelachtig apparaat doorgeslepen. Dat ging verrassend goed. Zonder bramen. Wel een loc met wagons laten testrijden. En dat gaf geen problemen.
Voorbeeld aansluiting volgens handleiding van de ArLoco (Arcomora):


Op mijn eigen baan heb ik het signaal uit de centrale gesplitst. Een aansluiting gaat rechtstreeks naar de common aansluiting op de Okkie. De andere gaat naar alle stukken die niet gedetecteerd worden. Zoals de stukken tussen de Enter en In (Rocrail benaming) melders. Echter niet rechtstreeks. Ik laat die via een flinke bruggelijkrichter lopen in de zogenaamde diodeschakeling.
Hier kan je meer lezen over het hoe en waarom: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Dit is de praktijk op mijn schaduwstation.


Rocrail detecteerd uitstekend de loc wanneer deze op de melder aankomt. Ook een wagon met verlichting wordt gedetecteerd.

Inmiddels tweede Okkie in elkaar gesoldeerd.
Die kan ik in het lange Oud en Nieuw weekend aansluiten.

Met het slechte weer van de laatste tijd viel er ook niet voldoende licht naar binnen. Mijn ogen konden het niet meer aan met de paar lichtpunten die ik op zolder heb.
Dus een armatuur uir de schuur gehaald. En aan haken opgehangen heb aan de muur. Het snoer is lang zat om 'm op de vloer te kunnen zetten. Dus waar ik licht nodig heb.


Ik zal dit weekend eens een detail foto maken van de blokken.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #52 Gepost op: 31 januari 2021, 13:57:53 »
Janurari 2021

Eindelijk weer wat tijd gevonden voor de hobby.
Ik zag een eenvoudige bnspanning tester voorbij komen.
Voor een paar duppies deze zelf gemaakt. Meer omdat het kan, dan adt het nodig is  ;).


DC spanning, Plus aan rode LED zijde.


DC spanning, Plus aan blauwe LED zijde.


DCC of wisselspanning.


Onderzijde. Ik heb opengebogen en afgevijlde raillassen gebruikt. En deze schoon gemaakt (na de foto).


Labeltje erop.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #53 Gepost op: 31 januari 2021, 14:35:17 »
Eerder heb ik geschreven over een Arloco met Okkies. Ik heb nog een paar baanvakken die niet gedetecteerd zijn. En dat moet eerst gebeuren voordat ik het hoofdbaan met station en verdere aankleding ga maken.

Dus de Okkies in elkaar solderen:








Het valt misschien op dat ik de rechter Okkie niet helemaal uitbedraad heb.
De hardware is zo voordelig (Arduino/Arloco en Okkies) dat ik voor de hoofdbaan twee eigen sets gebruik.
Houdt het overzichtelijk (in mijn hoofd).
Omdat ik niet alles kan onthouden, houdt ik bij wat ik waar op aansluit. Zie onderstaande schema.



De fel gele "connected" vlakken zijn daadwerkelijk aangesloten.
Je kan wel raden waar ik me nu mee bezig moet gaan houden.

Inmiddels heb ik ook plannen gemaakt om voor mijn baan, waar straks zo'n tien treinen tegelijkertijd gaan rijden, een zwaardere H-bridge te gebruiken. In plaats van de lichtere motorshield. De huidige kan zo'n 2A aan. De nieuwe 43A. Die zal ik moet beveiligen met een limiet van zeg 5A. Anders kan je lassen wanneer er kortsluiting is. Of erger, brand uitbreken.

Ik had nog geen idee hoe ik dat moest doen.
Door een video van Albert over de opvolger van DCC++, DCC-ex (dcc-ex.com) werd ik getriggert om die site eens te bekijken.
In hun "forum" op discord.com kon ik de gevens van onderstaande board vinden. Ik hoop dat het ook werkt met DCC++. En anders kan ik alsnog overstappen.



Het huidige Arduino/motorshield wil ik op de werkbank gebruiken om locs te programmeren.

Zo veel te doen, zo weinig tijd. Wordt tijd voor mijn pensioen :laugh:

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #54 Gepost op: 31 januari 2021, 14:38:02 »
Oja,

ook deze nog gemaakt.


GerardJM

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #55 Gepost op: 31 januari 2021, 15:40:44 »
Dit is genieten wat je doet. Geniet van de lock-down. Ik volg je lijntje. Ben wel met pensioen maar ga niet zo snel.

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #56 Gepost op: 28 februari 2021, 12:10:39 »
Februari 2021

In de loop van januari nagedacht over extra schaduw station sporen.
Ik heb op zolder achter mijn baan nog een opslaguimte waar nu hoofdzakelijk treinspullen klaar staan om te gebruiken.
Het idee is om daar een extra schaduwstation te maken met drie sporen.

Inmiddels ben ik er uit waar deze zich aftakt van de het doorrijspoor van het schaduw station welke ik initieel heb gemaakt.
Waar deze dan straks gaat uit komen, weer op het schaduw station of op de hoofdbaan, dat weet ik nog niet.

In beide gevallen zal het spoor de loopruimte gaan kruizen. Dat is voor de afgaande geen probleem. Want die loopt in een hoek weg.
Afin, ik zie nog wel. Het wissel om af te buigen ligt er.

In de praktijk.


In Rocrail.


ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #57 Gepost op: 01 maart 2021, 16:45:47 »
In het weekend, naats het plaatsen van het extra wissel naar het toekomstige schaduw station, ook be bedrading onder tafel netje gemaakt.

Maart 2021

Vandaag het exta wissel, naar toekomstig schaduw station, voorzien van een servo en aangesloten op DCCnext 01.



Om te voorkomen dat ik een "Spijkenisje" veroorzaak heb ik het wissel in Rocrail buiten werking gesteld.



In de eigenschappen van het wissel is "Operable" uit gezet.

Frycio82

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Ooit zullen de treinen rijden....maar eerst bouwen
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #58 Gepost op: 17 maart 2021, 12:49:25 »
Hallo Ron,

Gebruik jij 2 melders per blok ? Hoe ziet dit er dan uit op je rails ? (waar zijn ze dan doorgezaagd?)  Ik gebruik 1 melder per blok met Enter2in in Rocrail.

Henk-ST1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #59 Gepost op: 17 maart 2021, 14:00:46 »
Hallo Ron
Ook ik heb je draardje gevolgd en je baanplan goed bekeken zou je willen aangeven wat de maten zijn van je trein tafel zijn alvast bedankt
Mvg Henk