Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Rondje_HO
Vandaag om 00:18:23
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:07:04
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door sdz1976
Vandaag om 00:02:26
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door barry1972
25 januari 2021, 23:52:56
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
25 januari 2021, 23:42:23
Wie weet wat dit onderdeel is door hgr
25 januari 2021, 23:41:24
Cubana door sdz1976
25 januari 2021, 23:39:56
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
25 januari 2021, 23:32:09
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
25 januari 2021, 23:30:26
Koppelen luchtslangen door Dwergsein
25 januari 2021, 23:25:46
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
25 januari 2021, 23:22:04
Puzzel: schakelen verbindingsspoor met ompolen door Klaas Zondervan
25 januari 2021, 23:16:51
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door GerardvV
25 januari 2021, 23:07:39
Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan? door Peter Kleton
25 januari 2021, 23:07:16
Trein botst op scootmobiel bij spoorwegovergang Vierpaardjes door Rondje_HO
25 januari 2021, 22:59:57
Baanplan met vlak Hollands thema. door T.Trein
25 januari 2021, 22:44:41
NS baan in Las Vegas door AndrevdG
25 januari 2021, 22:43:23
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door 1200blauw
25 januari 2021, 22:19:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
25 januari 2021, 22:06:45
Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig? door Frans v H
25 januari 2021, 22:06:05
Bahnstrecke 5867 door Dave.......
25 januari 2021, 22:03:39
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
25 januari 2021, 21:58:23
Hall sensoren type 49E door Menno
25 januari 2021, 21:38:24
ExactTrain 2021 door Eric B
25 januari 2021, 21:34:19
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Quinzeedied
25 januari 2021, 21:14:47
Schuco H0 2021 door Arjan6511
25 januari 2021, 21:13:49
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door arnout
25 januari 2021, 21:06:26
Falkenheim door Frank 123
25 januari 2021, 20:57:24
Station Delft N spoor 1/160 zelfbouw door johnny
25 januari 2021, 20:44:35
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door Pauldg
25 januari 2021, 20:43:09
  

Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 23089 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6203
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #195 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:01:28 »
Ik zou een keerlusschakeling daar inbouwen waar ie naar genoemd is:
In de keerlus.

Dan kun je op het station lekker sjoelen zonder problemen. ;)

groeten
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9443
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #196 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:02:47 »
Maarrrr... ik dacht dat je analoog reed (dus niet digitaal..)?
Keerlusmodules van Fleischmann ken ik eerlijk gezegd niet. Heb je een artikelnummer?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #197 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:08:44 »
Module is eigenlijk niet het juiste woord. Zijn de rails met onderbreking en ingebouwde diodes. Nadeel is dat de trein in de keerlus tot stilstand komt en pas na ompolen van de stroom weer verder rijdt.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9443
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #198 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:12:48 »
Ah zo'n ompoolding dus?
Ja dat is een nadeeltje van analoog. Keerlussen plus overloopwissels in een station lukt alleen digitaal met keerlusmodules.
Als het voorgestelde baanplan in analoog bedrijf wil maken ontkom je niet aan ompool secties in de keerlussen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6534
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #199 Gepost op: 27 oktober 2020, 11:56:58 »
Als je analoog wilt blijven rijden kun je de Fls wissels op cruciale plaatsen zelfdenkend maken.

Die nietjes er tussenuithalen en je maakt secties stroomloos.
Maar daar los je je keerlus probleem niet direct mee op.

Maar hoe dat precies verder werkt weet ik ook niet dat laat ik graag aan de technische kenners over.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20358
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #200 Gepost op: 27 oktober 2020, 12:09:34 »
De keerlusschakeling met diodes staat op mijn website.
Tekening 3.
Je hoeft daarvoor niet de speciale railstukken met ingebouwde diodes te kopen. Een paar losse diodes die je er zelf aan soldeert is veel goedkoper.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #201 Gepost op: 27 oktober 2020, 20:00:12 »
Met dank voor de reacties. Wellicht is het volgende een idee dat kan werken. De vijf modules hebben een sporenplan van een hondenbot waar aan de oostzijde B overgaat in A en aan de westzijde C overgaat in D en in het midden een station waar kortsluiting kan optreden. Dat is het geval als een stoptrein over spoor A uit Oost komt en op spoor 1 aankomt vervolgens weer terug gaat naar Oost via spoor B. Aan de Westkant hetzelfde probleem als van de opstelsporen een trein vertrekt naar West over spoor C. Als ik zoals op tekening staat de stroomvoorziening van de modules buiten het station inclusief de driewegwissels via een gelijkrichter laat lopen zodat steeds het rechter spoor wordt gevolgd is geen sprake van kortsluiting. Het hondenbot wordt dan altijd tegen de klok gereden. De stroomvoorziening via de gelijkrichters is geïsoleerd van de overige wissels buiten het groene blokje.

« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2020, 20:20:23 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #202 Gepost op: 29 oktober 2020, 21:54:42 »
Komend weekend aan de slag met de duinen. Ik maak het gehele duin afneembaar zodat je gemakkelijk bij het spoor kan als dat nodig is. Ik ga daarvoor XPS platen gebruiken van 20 mm dikte op een ondergrond van triplex. Aan de voorzijde wordt de aansluiting dan weggewerkt met een greppeltje.
De triplexplaat heb ik alvast op maat gezaagd.



Aan de voorzijde heb ik eerst iets teveel weg gezaagd waardoor het duin  niet mooi vlak kan uitlopen. Daarom een los stuk net als aan de achterzijde omdat het plaatje van 120 bij 60 niet de gehele onderzijde van het duin kan omvatten. Als ik de XPS erop lijm wordt het wel weer één geheel.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #203 Gepost op: 30 oktober 2020, 19:18:27 »
Platen gekocht en snijden maar. De vier eerste lagen zijn in vorm gesneden en moet ik nog aan elkaar lijmen. De vijfde laag gaat over de sporen heen die in de duinen liggen zodat de afneembare constructie één geheel wordt. Dan nog laag zes en zeven erop zodat de totale hoogte niet boven de 15 cm uitkomt. Anders kan de lichtbak niet op de module worden gezet als bak om de module stofdicht te kunnen opslaan.



« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2020, 19:20:08 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #204 Gepost op: 31 oktober 2020, 21:10:20 »
De stukken schuim op maat gesneden en met een elektrisch broodmes (jaren geleden gekocht om schuimrubber te snijden) in model gebracht (laat ik nu net het vandaag verschenen draadje hebben gemist om zelf een elektrische 'piepsnijder' te maken  :(). Alvast een wandelpad uitgesneden die met een houten brug over het inkomende spoor moet komen ter camouflage en aan deze kant bij het zwarte rondje een toekomstige uitkijkpost. Ik ben nog op zoek naar een lichte, flexibele en niet te duur egalisatiemiddel om het duin nauwkeurig te modelleren. Het tunnelgedeelte bleek op plekken toch wat te krap in de binnenbocht. Daar ook plakjes schuim afgesneden. Je kan zien dat het strand 2 plaatdikten hoger ligt dan het binnenland. Grote bende in de garage met stukjes schuim >:(.

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 21:20:29 door AntonM »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6203
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #205 Gepost op: 31 oktober 2020, 22:08:43 »
Sculptamold.

Kun je trouwens eenvoudig zelf maken:
papier maché met wat gips.

Kost haast niks en geeft een vergelijkbaar resultaat.
Niet teveel ineens maken, want de verwerkingstijd is beperkt door het gips.

groeten
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6534
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #206 Gepost op: 31 oktober 2020, 23:06:32 »
Citaat
Niet teveel ineens maken, want de verwerkingstijd is beperkt door het gips.

Dat schijn je met kalk toe te voegen te kunnen vertragen, maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Had meer een ingraving verwacht dan een tunnel, eerlijk gezegd.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #207 Gepost op: 01 november 2020, 09:18:20 »
Beeld dat ik wil bereiken is een spoortunnel die onder de zee duikt. Daarom wilde ik het spoor iets verdiept aanleggen in de tunnel. Echter bij de aansluiting met de naastgelegen module moet het spoor weer op 'normaal' peil liggen. Het spoor krijgt dan een 'knik' in de tunnel op het laagste punt met als gevolg ontsporing van lange wagons. Vandaar dat het nu, helaas een vlak liggend spoor is geworden.

Groet, Anton

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6534
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #208 Gepost op: 01 november 2020, 10:47:07 »
Anton,

Ik zou wel een soort heuveltje aan de voorzijde maken met wat vliegdennen erop.
Bij de achterste kun je ook zoiets doen of er nog een gebouwtje plaatsen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #209 Gepost op: 01 november 2020, 12:18:30 »
Koen,

Goed idee. Ik heb aan de voorzijde nog een laag op het duin aangebracht. Daarop kan dan een uitkijkpost komen of een lage vuurtoren. Dan wordt deze achtste laag afneembaar omdat de constructie anders te hoog wordt om nog onder de afdekbak te kunnen.