Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Henk Boshuyzen
Vandaag om 17:15:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 16:59:16
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door Jeronimos
Vandaag om 16:48:30
Hall sensoren type 49E door AlbertG
Vandaag om 16:47:00
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 16:46:05
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
Vandaag om 16:45:11
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 16:43:00
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door wpinkhof
Vandaag om 16:40:57
Welke DCC decoder? door ron.kraaijkamp
Vandaag om 16:39:59
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Eric B
Vandaag om 16:38:00
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Rolando
Vandaag om 16:29:33
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 16:25:04
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 16:14:40
Het gaat goed met de treinhobby door Carl
Vandaag om 16:10:02
Sankt Georgen. door NS264
Vandaag om 16:00:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:25
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 15:56:38
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 15:56:36
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 15:53:28
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 15:51:47
Decals vernissen door EddyK
Vandaag om 15:51:44
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:31:49
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 15:20:28
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 15:19:59
Diodeschakeling met stroomdetectie door ron.kraaijkamp
Vandaag om 15:15:11
Lenz en Esu Switchpilot Servo door Arnold
Vandaag om 15:14:07
MB-module: "Nostalgie" door Joran
Vandaag om 14:59:38
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 14:11:17
Fleischmann DB 103 142-6 door Carl
Vandaag om 14:07:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door charp
Vandaag om 14:02:14
  

Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 23029 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6202
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #195 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:01:28 »
Ik zou een keerlusschakeling daar inbouwen waar ie naar genoemd is:
In de keerlus.

Dan kun je op het station lekker sjoelen zonder problemen. ;)

groeten
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9441
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #196 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:02:47 »
Maarrrr... ik dacht dat je analoog reed (dus niet digitaal..)?
Keerlusmodules van Fleischmann ken ik eerlijk gezegd niet. Heb je een artikelnummer?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #197 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:08:44 »
Module is eigenlijk niet het juiste woord. Zijn de rails met onderbreking en ingebouwde diodes. Nadeel is dat de trein in de keerlus tot stilstand komt en pas na ompolen van de stroom weer verder rijdt.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9441
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #198 Gepost op: 26 oktober 2020, 22:12:48 »
Ah zo'n ompoolding dus?
Ja dat is een nadeeltje van analoog. Keerlussen plus overloopwissels in een station lukt alleen digitaal met keerlusmodules.
Als het voorgestelde baanplan in analoog bedrijf wil maken ontkom je niet aan ompool secties in de keerlussen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6531
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #199 Gepost op: 27 oktober 2020, 11:56:58 »
Als je analoog wilt blijven rijden kun je de Fls wissels op cruciale plaatsen zelfdenkend maken.

Die nietjes er tussenuithalen en je maakt secties stroomloos.
Maar daar los je je keerlus probleem niet direct mee op.

Maar hoe dat precies verder werkt weet ik ook niet dat laat ik graag aan de technische kenners over.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20354
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #200 Gepost op: 27 oktober 2020, 12:09:34 »
De keerlusschakeling met diodes staat op mijn website.
Tekening 3.
Je hoeft daarvoor niet de speciale railstukken met ingebouwde diodes te kopen. Een paar losse diodes die je er zelf aan soldeert is veel goedkoper.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #201 Gepost op: 27 oktober 2020, 20:00:12 »
Met dank voor de reacties. Wellicht is het volgende een idee dat kan werken. De vijf modules hebben een sporenplan van een hondenbot waar aan de oostzijde B overgaat in A en aan de westzijde C overgaat in D en in het midden een station waar kortsluiting kan optreden. Dat is het geval als een stoptrein over spoor A uit Oost komt en op spoor 1 aankomt vervolgens weer terug gaat naar Oost via spoor B. Aan de Westkant hetzelfde probleem als van de opstelsporen een trein vertrekt naar West over spoor C. Als ik zoals op tekening staat de stroomvoorziening van de modules buiten het station inclusief de driewegwissels via een gelijkrichter laat lopen zodat steeds het rechter spoor wordt gevolgd is geen sprake van kortsluiting. Het hondenbot wordt dan altijd tegen de klok gereden. De stroomvoorziening via de gelijkrichters is geïsoleerd van de overige wissels buiten het groene blokje.

« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2020, 20:20:23 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #202 Gepost op: 29 oktober 2020, 21:54:42 »
Komend weekend aan de slag met de duinen. Ik maak het gehele duin afneembaar zodat je gemakkelijk bij het spoor kan als dat nodig is. Ik ga daarvoor XPS platen gebruiken van 20 mm dikte op een ondergrond van triplex. Aan de voorzijde wordt de aansluiting dan weggewerkt met een greppeltje.
De triplexplaat heb ik alvast op maat gezaagd.



Aan de voorzijde heb ik eerst iets teveel weg gezaagd waardoor het duin  niet mooi vlak kan uitlopen. Daarom een los stuk net als aan de achterzijde omdat het plaatje van 120 bij 60 niet de gehele onderzijde van het duin kan omvatten. Als ik de XPS erop lijm wordt het wel weer één geheel.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #203 Gepost op: 30 oktober 2020, 19:18:27 »
Platen gekocht en snijden maar. De vier eerste lagen zijn in vorm gesneden en moet ik nog aan elkaar lijmen. De vijfde laag gaat over de sporen heen die in de duinen liggen zodat de afneembare constructie één geheel wordt. Dan nog laag zes en zeven erop zodat de totale hoogte niet boven de 15 cm uitkomt. Anders kan de lichtbak niet op de module worden gezet als bak om de module stofdicht te kunnen opslaan.



« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2020, 19:20:08 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #204 Gepost op: 31 oktober 2020, 21:10:20 »
De stukken schuim op maat gesneden en met een elektrisch broodmes (jaren geleden gekocht om schuimrubber te snijden) in model gebracht (laat ik nu net het vandaag verschenen draadje hebben gemist om zelf een elektrische 'piepsnijder' te maken  :(). Alvast een wandelpad uitgesneden die met een houten brug over het inkomende spoor moet komen ter camouflage en aan deze kant bij het zwarte rondje een toekomstige uitkijkpost. Ik ben nog op zoek naar een lichte, flexibele en niet te duur egalisatiemiddel om het duin nauwkeurig te modelleren. Het tunnelgedeelte bleek op plekken toch wat te krap in de binnenbocht. Daar ook plakjes schuim afgesneden. Je kan zien dat het strand 2 plaatdikten hoger ligt dan het binnenland. Grote bende in de garage met stukjes schuim >:(.

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 21:20:29 door AntonM »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6202
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #205 Gepost op: 31 oktober 2020, 22:08:43 »
Sculptamold.

Kun je trouwens eenvoudig zelf maken:
papier maché met wat gips.

Kost haast niks en geeft een vergelijkbaar resultaat.
Niet teveel ineens maken, want de verwerkingstijd is beperkt door het gips.

groeten
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6531
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #206 Gepost op: 31 oktober 2020, 23:06:32 »
Citaat
Niet teveel ineens maken, want de verwerkingstijd is beperkt door het gips.

Dat schijn je met kalk toe te voegen te kunnen vertragen, maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Had meer een ingraving verwacht dan een tunnel, eerlijk gezegd.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #207 Gepost op: 01 november 2020, 09:18:20 »
Beeld dat ik wil bereiken is een spoortunnel die onder de zee duikt. Daarom wilde ik het spoor iets verdiept aanleggen in de tunnel. Echter bij de aansluiting met de naastgelegen module moet het spoor weer op 'normaal' peil liggen. Het spoor krijgt dan een 'knik' in de tunnel op het laagste punt met als gevolg ontsporing van lange wagons. Vandaar dat het nu, helaas een vlak liggend spoor is geworden.

Groet, Anton

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6531
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #208 Gepost op: 01 november 2020, 10:47:07 »
Anton,

Ik zou wel een soort heuveltje aan de voorzijde maken met wat vliegdennen erop.
Bij de achterste kun je ook zoiets doen of er nog een gebouwtje plaatsen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #209 Gepost op: 01 november 2020, 12:18:30 »
Koen,

Goed idee. Ik heb aan de voorzijde nog een laag op het duin aangebracht. Daarop kan dan een uitkijkpost komen of een lage vuurtoren. Dan wordt deze achtste laag afneembaar omdat de constructie anders te hoog wordt om nog onder de afdekbak te kunnen.