Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Locverlichting dmv micro-LEDS door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:23:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Piko 2025 door puntenglijder
Vandaag om 21:11:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
  

Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.  (gelezen 103295 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #195 Gepost op: 26 October 2020, 22:01:28 »
Ik zou een keerlusschakeling daar inbouwen waar ie naar genoemd is:
In de keerlus.

Dan kun je op het station lekker sjoelen zonder problemen. ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #196 Gepost op: 26 October 2020, 22:02:47 »
Maarrrr... ik dacht dat je analoog reed (dus niet digitaal..)?
Keerlusmodules van Fleischmann ken ik eerlijk gezegd niet. Heb je een artikelnummer?
No dress rehearsel, this is our life.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #197 Gepost op: 26 October 2020, 22:08:44 »
Module is eigenlijk niet het juiste woord. Zijn de rails met onderbreking en ingebouwde diodes. Nadeel is dat de trein in de keerlus tot stilstand komt en pas na ompolen van de stroom weer verder rijdt.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #198 Gepost op: 26 October 2020, 22:12:48 »
Ah zo'n ompoolding dus?
Ja dat is een nadeeltje van analoog. Keerlussen plus overloopwissels in een station lukt alleen digitaal met keerlusmodules.
Als het voorgestelde baanplan in analoog bedrijf wil maken ontkom je niet aan ompool secties in de keerlussen.
No dress rehearsel, this is our life.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #199 Gepost op: 27 October 2020, 11:56:58 »
Als je analoog wilt blijven rijden kun je de Fls wissels op cruciale plaatsen zelfdenkend maken.

Die nietjes er tussenuithalen en je maakt secties stroomloos.
Maar daar los je je keerlus probleem niet direct mee op.

Maar hoe dat precies verder werkt weet ik ook niet dat laat ik graag aan de technische kenners over.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #200 Gepost op: 27 October 2020, 12:09:34 »
De keerlusschakeling met diodes staat op mijn website.
Tekening 3.
Je hoeft daarvoor niet de speciale railstukken met ingebouwde diodes te kopen. Een paar losse diodes die je er zelf aan soldeert is veel goedkoper.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #201 Gepost op: 27 October 2020, 20:00:12 »
Met dank voor de reacties. Wellicht is het volgende een idee dat kan werken. De vijf modules hebben een sporenplan van een hondenbot waar aan de oostzijde B overgaat in A en aan de westzijde C overgaat in D en in het midden een station waar kortsluiting kan optreden. Dat is het geval als een stoptrein over spoor A uit Oost komt en op spoor 1 aankomt vervolgens weer terug gaat naar Oost via spoor B. Aan de Westkant hetzelfde probleem als van de opstelsporen een trein vertrekt naar West over spoor C. Als ik zoals op tekening staat de stroomvoorziening van de modules buiten het station inclusief de driewegwissels via een gelijkrichter laat lopen zodat steeds het rechter spoor wordt gevolgd is geen sprake van kortsluiting. Het hondenbot wordt dan altijd tegen de klok gereden. De stroomvoorziening via de gelijkrichters is geïsoleerd van de overige wissels buiten het groene blokje.

« Laatst bewerkt op: 27 October 2020, 20:20:23 door AntonM »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #202 Gepost op: 29 October 2020, 21:54:42 »
Komend weekend aan de slag met de duinen. Ik maak het gehele duin afneembaar zodat je gemakkelijk bij het spoor kan als dat nodig is. Ik ga daarvoor XPS platen gebruiken van 20 mm dikte op een ondergrond van triplex. Aan de voorzijde wordt de aansluiting dan weggewerkt met een greppeltje.
De triplexplaat heb ik alvast op maat gezaagd.



Aan de voorzijde heb ik eerst iets teveel weg gezaagd waardoor het duin  niet mooi vlak kan uitlopen. Daarom een los stuk net als aan de achterzijde omdat het plaatje van 120 bij 60 niet de gehele onderzijde van het duin kan omvatten. Als ik de XPS erop lijm wordt het wel weer één geheel.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #203 Gepost op: 30 October 2020, 19:18:27 »
Platen gekocht en snijden maar. De vier eerste lagen zijn in vorm gesneden en moet ik nog aan elkaar lijmen. De vijfde laag gaat over de sporen heen die in de duinen liggen zodat de afneembare constructie één geheel wordt. Dan nog laag zes en zeven erop zodat de totale hoogte niet boven de 15 cm uitkomt. Anders kan de lichtbak niet op de module worden gezet als bak om de module stofdicht te kunnen opslaan.



« Laatst bewerkt op: 30 October 2020, 19:20:08 door AntonM »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #204 Gepost op: 31 October 2020, 21:10:20 »
De stukken schuim op maat gesneden en met een elektrisch broodmes (jaren geleden gekocht om schuimrubber te snijden) in model gebracht (laat ik nu net het vandaag verschenen draadje hebben gemist om zelf een elektrische 'piepsnijder' te maken  :(). Alvast een wandelpad uitgesneden die met een houten brug over het inkomende spoor moet komen ter camouflage en aan deze kant bij het zwarte rondje een toekomstige uitkijkpost. Ik ben nog op zoek naar een lichte, flexibele en niet te duur egalisatiemiddel om het duin nauwkeurig te modelleren. Het tunnelgedeelte bleek op plekken toch wat te krap in de binnenbocht. Daar ook plakjes schuim afgesneden. Je kan zien dat het strand 2 plaatdikten hoger ligt dan het binnenland. Grote bende in de garage met stukjes schuim >:(.

« Laatst bewerkt op: 31 October 2020, 21:20:29 door AntonM »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #205 Gepost op: 31 October 2020, 22:08:43 »
Sculptamold.

Kun je trouwens eenvoudig zelf maken:
papier maché met wat gips.

Kost haast niks en geeft een vergelijkbaar resultaat.
Niet teveel ineens maken, want de verwerkingstijd is beperkt door het gips.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #206 Gepost op: 31 October 2020, 23:06:32 »
Citaat
Niet teveel ineens maken, want de verwerkingstijd is beperkt door het gips.

Dat schijn je met kalk toe te voegen te kunnen vertragen, maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Had meer een ingraving verwacht dan een tunnel, eerlijk gezegd.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #207 Gepost op: 01 November 2020, 09:18:20 »
Beeld dat ik wil bereiken is een spoortunnel die onder de zee duikt. Daarom wilde ik het spoor iets verdiept aanleggen in de tunnel. Echter bij de aansluiting met de naastgelegen module moet het spoor weer op 'normaal' peil liggen. Het spoor krijgt dan een 'knik' in de tunnel op het laagste punt met als gevolg ontsporing van lange wagons. Vandaar dat het nu, helaas een vlak liggend spoor is geworden.

Groet, Anton

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #208 Gepost op: 01 November 2020, 10:47:07 »
Anton,

Ik zou wel een soort heuveltje aan de voorzijde maken met wat vliegdennen erop.
Bij de achterste kun je ook zoiets doen of er nog een gebouwtje plaatsen.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #209 Gepost op: 01 November 2020, 12:18:30 »
Koen,

Goed idee. Ik heb aan de voorzijde nog een laag op het duin aangebracht. Daarop kan dan een uitkijkpost komen of een lage vuurtoren. Dan wordt deze achtste laag afneembaar omdat de constructie anders te hoog wordt om nog onder de afdekbak te kunnen.