Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 09:30:54
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.  (gelezen 86540 keer)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Gepost op: 24 augustus 2020, 21:03:58 »
Vorig jaar mijn oude treinspullen te voorschijn gehaald voor de kleinkinderen...Trix Express met de V36 als oudste trein. Af en toe had ik wat Nederlandse treinmateriaal gekocht zoals de 1200 van Hamo en de 1000 en 1100 van Roco. Het idee kwam op om toch een vaste baan te gaan bouwen, niet op zolder maar gewoon in de huiskamer...Een modulebaan zodat je daar overal aan kan werken. Bij mooi weer zelfs in de tuin onder een parasol. Is een module af dan kan de volgende worden gebouwd. Op deze wijze zit je ook niet jaren achtereen aan een half afgebouwde baan te werken.
Eerste stap was het overstappen op Fleischmann profirail. Een partij rails en wissels gekocht die voldoende is voor de bouw van een aantal modules. In de loop van vorig jaar ook wat locomotieven en wagons gekocht. In totaal een emplacement met 6 personen treinen en vier goederentreinen. Dat leek mij (voorlopig) wel voldoende...Dit voorjaar al het Trixmateriaal verkocht.
Vervolgens met het ontwerpprogramma Anyrail 5 modules ontworpen (dat kon prima met de proefversie zolang je niet boven de 50 stuks rail per module komt (een 80 cm lange rail telt ook als een). Centraal een station op een module van 240 bij 60 cm. Aan weerszijden daarvan een module van 120 bij 60 cm met polder en rivierlandschap en dan aan weerszijde modules die 130 en 150 cm lang zijn en 100 cm breed. Deze zijn breder vanwege de keerlus.
In juni gestart met de eerste module die maatgevend wordt voor de volgende modules: het rivierlandschap. Stap voor stap zal ik laten zien wat ik tot nu toe heb gedaan en welke problemen ik daarbij ben tegengekomen.



Voor mij was belangrijk dat de modules makkelijk kunnen worden opgeslagen en niet veel ruimte innemen. Een dikte van twee plaatjes multiplex van 5 mm en een latje van 18 bij 44 mm daar tussen. Een dikte van in totaal 54 mm.
De foto toont de onderste plaat met daarop latjes die de eerste stap zijn in de opbouw van het rivierlandschap. In het midden de bedding van de rivier gelegen op de bodemplaat en aan weerszijden de opbouw van de uiterwaarden.



Dit plaatje toont de ruwe opbouw en globale positie van spoor, brug en steenfabriek
« Laatst bewerkt op: 24 april 2021, 22:43:10 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2020, 21:18:35 »
Welkom terug in de magische modelspoorwereld.

Ik heb wel wat bedenkingen bij de constructie van de module. Ter plaatse van de rivier heb je alleen de 5 mm onderplaat als constructief element. Als je de module optilt gaat hij daar doorbuigen en dat veroorzaakt spanningen op de brug.
En hoe ga je de bedrading aanleggen met een dichte onderplaat?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2020, 21:28:19 »
Mee eens, raamwerk eronder voor de stevigheid. Kan met brede stroken multiplex of brede latten, wat jij wilt :)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2020, 21:31:55 »
Hoi Klaas je noemt terecht twee nadelen. Om het doorbuigen te voorkomen heb ik twee latten in de lengterichting bevestigd voor de stevigheid. Voor de bedrading had ik eerst het idee om deze in de module een plek te geven. Echter dan kan je eer niet meer bij. Idee is nu om kleine kabelgootjes te bevestigen onder de module tussen de twee latten. Draadjes gaan dan dwars door de module en tegen de onderkant worden ze geleid naar de kabelgoot.



De twee latjes ter versteviging onder de module.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2020, 21:52:01 »
Hoi,

Mooi om te zien dat er nog andere manieren zijn om een Nederlands landschap te bouwen.
Eigenlijk bouw je naar beneden met al die diepte verschillen.

En welkom,
Benieuwd hoe dit gaat worden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2020, 22:25:48 »
Hoi Koen,

De bovenzijde van de module, plus de dikte van 3 mm aan isolatielaag onder de rails, is het hoogte niveau van de modules waar de rails op elkaar moeten aansluiten. Op de 120 cm lengte van de module kan het spoor eigenlijk niet omhoog of omlaag. Voor een rivier moet ik dus eigenlijk wel de diepte in. Dat kan dan maximaal met 49 mm wat overeenkomt met ruim 4 meter in het echt. Voor een polderlandschap is dat ook wel genoeg. Omdat de afstanden lang niet op schaal zijn lijkt het hoogteverschil eerder nog groter.

Groet, Anton

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2020, 22:44:47 »
De duplo toch maar vervangen intussen....
(y) (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2020, 07:33:41 »
Dat klopt. Moest daarvoor eerst de pijlers op maat snijden zodanig dat de rails zonder bedding die op de brug komt precies aansluit op de profirail. De niveauverschillen die met latjes en plaatjes multiplex zijn opgebouwd heb ik met acrylkit afgewerkt. Ook de dijken met daarin een latje als kern zijn op die manier in model gebracht. De kit is gemakkelijk aan te brengen maar voegt wel gewicht toe aan de module.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2020, 08:25:29 »
Goedemorgen,

Dan zou ik toch met foam of piepschuim erbij gaan werken.

Als je het niet ziet zitten met piepschuim vanwege de troep die eraf komt kun je overwegen zo'n snijder aan te schaffen die zijn tegenwoordig niet heel erg duur meer.

XPS is nog meer te vormen omdat die compacter van structuur is.

Hier kun je alles op strooien met houtlijm en eventueel een licht gips laagje voor de gaten en kieren dichtsmeren.

Hiervoor kun je bij de bouwmarkten terecht.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2020, 17:33:25 »
Dag Koen,

Het Nederlandse landschap dat ik wil uitbeelden met de modules heeft slechts geringe hoogteverschillen. Bij de volgende module wil ik daarom de isolatieplaten gebruiken van 3 mm dik die ik bij deze module onder de rails heb aangebracht. Bij de kringloop heb ik een doos met 10 van die platen op de kop getikt dus naast ondergrond voor de rails heb ik genoeg materiaal om niveauverschillen mee te bouwen. Dus ook een vorm van piepschuim :)

Groet Anton

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2020, 19:32:48 »
De volgende stap was te bedenken wat voor soort poten onder de module en hoe berg ik de module op. Omdat ik twee latten ter versteviging had geplaatst onder de module leek het mij handig om daaraan opklappoten te bevestigen. Als de poten opklappen naast die latten dan blijft de module plus poten nog erg compact. Om de module goed te kunnen opbergen heb ik vervolgens een bak gemaakt die over de module kan worden geplaatst waarbij bouwsels van 15 hoogte kunnen blijven staan. De bruggen passen er dan onder en de schoorsteen van de fabriek heb ik afneembaar gemaakt.
De bak met module en ingeklapte poten is dan ongeveer 23 cm hoog. Dan kunnen er heel wat worden gestapeld voordat ik door het plafond ga. Vervolgens heb ik wegneembare pootjes gemaakt, tussen module en bak, zodat de bak ook als lichtbak kan dienen boven de module. Het resultaat daarvan is als volgt:

« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 19:36:04 door AntonM »

minibart

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2020, 19:48:07 »
Dat ziet er goed uit  (y)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2020, 20:38:40 »
Even uitstapje naar het binnenvaartschip. Heeft veel weg van een 'spits' die wordt ingezet op de route naar en door Frankrijk. Een relatief klein schip en daarom qua afmeting nog te doen op een kleine module. Het schip is van Faller maar ik aarzelde om het te kopen. Op het plaatje komt het scheepje niet natuurgetrouw uit de verf...echter een complete verfbeurt geeft al wat een ander beeld.




San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2020, 22:00:13 »
Ziet er goed uit! Erg mooie brug ook. Dit geeft inspiratie voor mijn aankomende baan. Ik blijf je volgen  (y)
Groet,

Mark

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2020, 22:00:36 »
Wat een verschil. Goed gelukt!

Nog aan het nadenken over baanplan Vroomshoop 1950