Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.  (gelezen 86690 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #45 Gepost op: 29 augustus 2020, 10:42:00 »
Zo te zien op je foto's is het water goed nagebootst, Anton. Het geeft de werkelijkheid goed weer. Klasse hoor.
Vriendelijke groet,
Vanuit Bruntendijk, NS Blokpost 54,  Kees.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2020, 10:45:31 door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland) »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #46 Gepost op: 29 augustus 2020, 13:18:11 »
De volgende stappen waren gericht op het aanbrengen van de 'stoffering'. Vroeger deed ik dat met diverse strooisels maar ik zag dat er tegenwoordig mooier natuurgetrouwer materiaal verkrijgbaar is. Daarom een aantal matjes van verschillende gras en struik soorten gekocht en dan is het knippen en plakken geblazen. Eerst de rechteroever gedaan vanaf de spoordijk richting de rivier. Ook de brug gedemonteerd en gespoten. Lijkt op de foto erg blauw maar toont 'in het echt' meer blauw met een grijze waas.
Het overzichtsplaatje

De waterkant met wat struikjes als overgang naar de oeverbescherming. De pijlers zijn nog te grijs en te schoon.

Daarom heb ik met het laatste restje Humbrol 53 de pijlers wat vervuild en onkruid aangebracht.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #47 Gepost op: 29 augustus 2020, 13:24:01 »
Nou, je laat er geen gras over groeien. Oja, toch wel. ;D

Kun je zeggen wat voor materiaal je allemaal hebt gebruikt voor deze vergroening?

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #48 Gepost op: 29 augustus 2020, 14:10:07 »
Hoi Klaas,
Ik ben wellicht wat lui aangelegd en wilde nog niet direct een 'gras-strooi-apparaat' aanschaffen of maken door een elektrische vliegenmepper om te bouwen. Voor deze eerste module daarom bij Lars op 't Hof matjes gekocht. Eerst maar eens zien hoe dat werkt en wat voor beeld dat oplevert. Kort voorjaarsgras op de dijken. Speciale spoordijkmatten die voldoende groot waren om ook het terrein bij de steenfabriek van wild gras te voorzien. Lang voorjaarsgras voor de koeien en kleine en wat grotere struiken voor langs de randen. De weg is van kit waar ik wat zwarte kleurstof door heb gedaan. vervolgens gezeefd vogelkooitjes zand er op gestrooid en in de zwarte lijm gewreven...Dat levert een soort verweerd asfalt op. De kade ingesmeerd met lijm en daar bruin stuifzand van de Veluwe op gestrooid. Ik heb geel en bruin stuifzand meegenomen dat eerst gezeefd en vervolgens gewassen met een klein beetje afwasmiddel zodat het waterafstotende effect er af gaat. Voldoende voorraad voor alle modules
Dat is het wel zo'n beetje.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #49 Gepost op: 29 augustus 2020, 15:07:33 »
Ik ben wellicht wat lui aangelegd ....
Ik ook.  ;D Daarom vroeg ik me af hoe je zo snel zo'n fraai resultaat bereikt.
Ben zelf ook met groen aan het knoeien. Op het moment vooral struikjes op de manier van Huib Maaskant.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #50 Gepost op: 29 augustus 2020, 16:01:08 »
Hoi Klaas, zo snel ook weer niet  ???.
Tijdens en voor de eerste hete week had ik vakantie en heb ik nogal wat meters gemaakt waarvan ik de beelden nu versneld afdraai. Ik wilde toen al op dit forum maar werd geweigerd (een spammelding over mijn emailadres  ;D) naar mij later bleek kwam dit door het invoeren van een gebruikersnaam die al door iemand anders werd gebruikt, vandaar.
Het groen van de rechteroever heeft mij ongeveer een halve dag gekost, beetje uitlopend in de avond  :P....
Op dit moment ben ik bezig een nieuwe achtergrond te maken; lucht met wolken. De eerste poging was wel aardig maar te nadrukkelijk aanwezig. Dus eerst nog maar eens een cursusje op YouTube gevolgd over schilderen van luchten en wolken...Vervolgens vanmorgen nog wat betere kwasten gekocht om de wolken wat meer lucht in te blazen...
Groet,
Anton

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #51 Gepost op: 29 augustus 2020, 18:01:21 »
Het bootje is wel erg vol. Als het nu aardappelen,suikerbieten of houtsnippers dan kan het maar net als bij de ertswagens is het max volume niet max laadvermogen. Hier een mooi plaatje hoe het in het groot gaat:
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2020, 21:51:00 door Reinout van Rees. Reden: url gefixt »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #52 Gepost op: 29 augustus 2020, 18:16:15 »
Daar heb je gelijk in. Even niet aan gedacht :(. Onder de stenen ligt een plaatje isolatiemateriaal dat wellicht nog te verwijderen is. Gemakkelijkste oplossing is echter de dekplanken erop ;)
Zojuist even geprobeerd de stenen eruit te halen....ik kies voor plaatsen van de dekplanken. Uiteindelijk is dat deel van het schip toch slecht zichtbaar vanwege de positie juist onder de spoorbrug.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2020, 19:17:48 door AntonM »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #53 Gepost op: 30 augustus 2020, 16:07:07 »
Nu de linkeroever. Weer te beginnen met de spoordijk. De binnenbocht gaat gemakkelijk omdat door het niveauverschil het grasmatje gemakkelijk met de buiging van de rail in vorm kan worden gebracht. Voor de buitenbocht moet wat worden geknipt om de grasmat in een bocht te leggen. De dijk is net als bij de rechteroever met kort gras bedekt. Hulpmiddelen: een scherpe schaar die ik normaal voor touwtrucs gebruik en een stevige pincet met gebogen bek om de grasmatjes aan te drukken en plukjes groen te plaatsen. Werkt prima.



Langs een dijk ligt vaak een sloot. Dat vond ik lastig om te maken omdat daarvoor ook weer een niveauverschil nodig is. Daarom gekozen voor een beplanting om de dijk en ook het spoor af te scheiden van het grasland. In dit geval wild gras met lisdodden. Meer iets voor paarden dan voor koeien. Het strandje is bereikbaar via een paadje van fijn zand.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #54 Gepost op: 30 augustus 2020, 17:46:12 »
Ik heb nog acropods voor je.
Als golfbrekers.
Heb je daar interesse voor?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #55 Gepost op: 30 augustus 2020, 17:49:25 »
Hoi Ronald, bedankt voor het aanbod maar is niet nodig omdat ik daarvoor aquarium grind heb gebruikt (zak van 2 kilo kan dus nog even vooruit...).
Groet, Anton

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #56 Gepost op: 30 augustus 2020, 18:14:10 »
Acropods lijken mij ook een beetje overkill voor deze situatie.  :D
No dress rehearsel, this is our life.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #57 Gepost op: 30 augustus 2020, 19:21:19 »
Tis moar ien vroag.

Ronald
We hebben ze als bureau ingezet/gebruikt bij landaanwinning Lagos

« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2020, 19:33:38 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #58 Gepost op: 30 augustus 2020, 20:11:23 »
Kijk dan
Je gaat als een speer :P
En het wordt steeds fraaier (y)
Eens een goochelaar altijd een goochelaar :angel:
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #59 Gepost op: 30 augustus 2020, 21:29:01 »
Ja André dat klopt. De overeenkomst tussen goochelaar en modelspoorbouwer is het scheppen van illusies waar mensen zich over verbazen. Voor mij geldt bovendien dat ik ook mijn illusies zelf bouw zoals ook bij de modelspooractiviteiten. Bij beiden is creativiteit belangrijk en het bedenken van oplossingen om de illusie zo goed mogelijk over te laten komen. De illusie van de modelbouw is dat, ondanks fricties in schaalgrootte, het beeld toch natuurgetrouw lijkt. Bij beiden geldt voor mij ook dat het gaat om het verhaal dat ik wil overbrengen. Een goocheltruc kan ook niet op zichzelf staan evenals een trein niet zonder landschap kan.
Bij de module die ik nu bouw is het nu de uitdaging om de verticale achtergrond goed te laten aansluiten op het horizontale landschap. De rivier maakt het extra lastig omdat deze naar de achtergrond loopt. Evenwijdig landschap is eenvoudiger.
Mijn eerste poging is niet goed gelukt en trekt ook teveel de aandacht af van het landschap. Maar ja wat wil je..een YouTube cursusje maakt mij nog geen kunstschilder zoals mijn naamgenoten (Jacob en Willem Maris) :(.



Daarom gisteren een tweede poging gestart. Alleen nog de blauwe lucht opgebracht. Die ziet er op de foto aan de bovenzijde door de belichting lichter uit dan in het echt. Nu wil ik daar een wolkenlucht op aanbrengen waarbij aan de horizon een onweersbui opkomt. De kleur daarvan moet dan aansluiten op de kleur van de rivier. Daarboven grijze wolken en daarboven witte wolken tot ongeveer de helft van de achtergrond.
Dat wordt werk voor komend weekend. De vaart is er nu wel even uit nu de vakantie achter de rug is :-\



En Luit zoals je kan zien zijn nu alle luiken van het schip dicht. Niet verklappen dat er verkeerde lading in zit :angel:

Van boven zie je de nu te scherpe overgang van de rivier naar de achtergrond die ik met een onweerswolk wil overbruggen.

« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2020, 22:00:09 door AntonM »