Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.  (gelezen 86700 keer)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #390 Gepost op: 14 juni 2021, 11:13:53 »
Hoi Koen,
Het nodige gedoe gehad met twee wissels op de poldermodule. Die schakelen gelijk om zodat, komende vanaf spoor 4 of 5 naar het rechter spoor van het hoofdtracé kan worden gewisseld. Bij het omschakelen flipperden de wissels heen en weer. Nadat ik tot twee keer toe de boel had gedemonteerd bleek de aansluitkabel deze kuren te veroorzaken. Dat is wat je noemt op dood spoor belanden  :D. Deze wissels die ik pas op het laatst heb ingepast leiden er ook toe dat ik een draadje tekort kom om ook de molen van stroom te voorzien. Had ik toch maar gekozen voor meer dan 8 polige stekkers  :-[. Wellicht als ik vertrouw op de eindafschakeling van deze wissels toch een stroompje naar de molen kan worden geleid door de moment schakelaar te vervangen door een aan-uit-aan schakelaar.
De stroomvoorziening werkt nu voor de modules 1, 2, 3 en 4. Ook de remmodule laat de trein keurig stoppen voor het station als er geen spoor is vrijgegeven. Op het plaatje te zien dat het rode lichtje daarom brandt en de hondekop in de wacht is gezet.



Het is nu wachten op de aflevering van de bestelde schakelaars en signaallampjes zodat de wissels kunnen worden aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2021, 22:35:45 door AntonM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #391 Gepost op: 14 juni 2021, 11:32:47 »
Had ik toch maar gekozen voor meer dan 8 polige stekkers  :-[.
Dat is de reden waarom ik heb gekozen voor 25-polige sub-D connectors. Ook als er maar 3 verbindingen nodig zijn. Met 25 polen kom ik nooit te kort en ik heb maar 1 type connector nodig.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #392 Gepost op: 14 juni 2021, 12:24:10 »
Daar heb je wel gelijk in Klaas. Bij de eerste module van het rivierlandschap had ik voor zo'n stekker nauwelijks plek en is het naderhand alleen mogelijk extra draden te leggen dwars door de module en aan de onderzijde in een kabel gootje. Daar had dan ook de connector een plek moeten krijgen. Bij de twee station-modules was er echter geen ontkomen aan om toch sub-D connectoren te gebruiken vanwege de in totaal ca. 65 aansluitingen. Daar kon ook makkelijker worden ingebouwd in de rand van de module. Dit op zodanige wijze dat (met enige moeite) vanuit alle compartimenten in de sandwichconstructie draden kunnen worden getrokken naar deze connectoren. Mooie daarvan is dat er aan de buitenzijde van de modules geen draden zijn te bekennen en bij transport dus geen schade kunnen oplopen.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2021, 22:34:16 door AntonM »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #393 Gepost op: 21 augustus 2021, 15:21:29 »
Al weer ruim twee maanden geleden dat ik de vorderingen heb gepost. Het werk heeft weken stilgelegen en nu weer bezig met de schakelkast. Inmiddels ruim 500 adereindhulsjes verwerkt en het soldeerwerk ben ik ook wel wat zat  :P. Van de 19 relais om de signaallampjes van de wisselstand aan te sturen heb ik er nu 5 geïnstalleerd (Rechts op de foto). Is dus nog wat werk te doen dat tevens leidt tot een nog grotere chaos aan bedrading. Maar goed geleidelijk aan komt het einde van de tunnel in zicht en kan ik weer met de scenery aan de slag.



De schakelaars op de voorgrond voorzien baanvakken van stroom. Deze schakelaars zijn nogal wat robuuster dan de minischakelaars waarmee de wissels worden bediend. Ook wel plezierig dat er voor de aansluiting geen soldeerwerk nodig is maar een krimptang.



Voor de scenery wil ik wat gaan experimenteren met begrassen. Daarvoor een begrasser gekocht met dubbele functie.



Resultaat op een proefplankje met enkele en dubbele laag van 5 mm gras (zat bij het setje al lijkt 5 mm meer op 4 mm...)







« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2021, 15:51:39 door AntonM »

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #394 Gepost op: 22 augustus 2021, 21:00:33 »
Leuk om te lezen dat je voortgang blijft maken Anton! En wat een werk al die draden, indrukwekkend monnikenwerk. Mooie batterij transformatoren.

Wat voor merk begrasser is dat?

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #395 Gepost op: 22 augustus 2021, 22:22:00 »
De begrasser is van Evemodel gekocht via AliExpres voor €52,88 (inclusief BTW). Levert een 17.000 Volt spanning. Is wel verstandig om rubberen handschoenen te dragen, zo heb ik ervaren  ;D, omdat de aan-uit knop vlak bij de aluminium plaat zit waar spanning op staat. Wat dat betreft zou er een schakelaar op moeten zitten om de spanning te kunnen schakelen tussen de aluminium plaat en de zeef.
Het solderen is zeker monnikenwerk. De minischakelaars die ik voor de wissels gebruik kunnen slecht tegen de hitte van het solderen. Te heet of te lang en het plastic smelt waardoor de pinnetjes los kunnen komen en de schakelaar kan worden afgedankt. Achteraf gezien had ik beter alleen het zwaardere type schakelaar moeten gebruiken. Heeft wel wat meer ruimte nodig op het paneel maar is bedrijfszekerder.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2021, 22:24:51 door AntonM »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #396 Gepost op: 02 september 2021, 15:17:30 »
Alle draden in de schakelkast zijn aangesloten. De signaallampjes en wissels gecontroleerd op werking. Blijken er toch twee schakelaartjes waar één van de draden geen goede verbinding heeft. Die moeten dus nog worden vervangen. Gelukkig werken alle relais wel goed.

Het zicht aan buitenzijde met brandende signaallampjes. Moet nog wel de sporen en wissels nummeren:




Het zicht van binnen. Zal toch nog wat meer moeten beschrijven wil ik storingen snel kunnen oplossen:


« Laatst bewerkt op: 02 september 2021, 15:20:17 door AntonM »

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #397 Gepost op: 02 september 2021, 15:27:00 »
Zal toch nog wat meer moeten beschrijven wil ik storingen snel kunnen oplossen:

Klinkt bekend. zag er ook altijd tegenop en ervaring leert dat dit achteraf nog lastiger is.
heb mede door mijn werk de werkwijze aangepast, en leg nu tijdens de installatie alles in klad vast.
Aan het eind van de dag maak ik een foto van het kladje met mijn gsm en zet dit bij gelegenheid in een excel file in de cloud (kan dus op elk moment als het uitkomt even wat toevoegen.)
Klinkt omslachtiger dan het is...
maar voor mij werkt dit.
doe er je voordeel mee.
maar als het kastje dicht is, ziet het er wel heel netjes uit!
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #398 Gepost op: 02 september 2021, 16:58:00 »
Hoi Pascal, zoals je zegt beter om het beschrijven gelijk op te doen met de bouw. Was daar mee begonnen bij beschrijving draden die in de modules liggen en hoe deze in de schakelkast binnen komen. Vervolgens draadje voor draadje opgebouwd. Ik denk dat ik van de verschillende schakelaars en de relais de aansluitingen ga beschrijven. Van enkele heb ik dat al gedaan omdat daar, door gebruik van zelfdenkende wissels, een relatie is gelegd tussen signaallampjes wisselstanden en signaallampjes rijstroom. Misschien dat ik de bedrading ook nog wat ga ordenen door een simpele vorm van bundeling.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2021, 17:01:35 door AntonM »

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #399 Gepost op: 02 september 2021, 17:07:12 »
Het is nogal wat werk, maar als er vroeg of laat een storing komt dan spaart het weer kostbare tijd.
Ik teken zelf niet zozeer de schema's, maar ik nummer alles, en maak een lijst met de nummering en daarbij de functie/ beschrijving / benaming.

Voor iedereen zal gelden: doe het op een manier die je handig vind, het is tenslotte ook alleen maar voor jezelf.

succes ermee!
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #400 Gepost op: 04 september 2021, 16:53:07 »
De schakelkast aangesloten aan de twee station modules om alles uit te testen. Van de onderste vier opstelsporen hadden alle vier stroom ook als de betreffende schakelaars uit stonden  >:(. Na wat onderzoek bleek de oorzaak niet in de schakelkast te zitten maar in de railverbindingen. Ik had wat te weinig isolatieraillassen en had daarom bij de eerste en tweede opstelsporen net aan de rechterzijde van het wissel alleen de onderste railstaaf onderbroken. Even niet goed nagedacht omdat juist alle onderste railstaven (onderste op de foto) van de opstelsporen zijn verbonden met één pool van de trafo. Alleen de stroomvoorziening van de bovenste railstaven verloopt via de schakelaars. Opgelost door de raillassen met twee schroevendraaiers van de rail af te drukken. De rails blijven goed t.o.v. elkaar in positie omdat deze aan elkaar zijn gelijmd. De verbinding is nu verbroken en de schakelaars doen hun werk.


« Laatst bewerkt op: 04 september 2021, 17:58:33 door AntonM »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #401 Gepost op: 04 september 2021, 20:13:55 »
Heb je nu ook dat treinen kleine snelheidssprongetjes maken als ze op en af de afschakelbare secties komen? Ik heb wel eens gelezen dat dit kon voorkomen doordat de draden van rail naar schakelaar en trafo te lang is. De weerstand was zo hoog dat je ze een sprong zag maken als ze van ringleiding naar sectie reden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #402 Gepost op: 04 september 2021, 21:08:17 »
Dat weet ik nog niet Bas omdat ik nog niet alle zes de modules tegelijk aan de schakelkast heb aangesloten. Nu is het wel zo dat de verbinding naar de verste modules dikkere draden heeft dan de twee modules die vlakbij het schakelcentrum liggen. Op de twee uiterste modules ligt het rondje van het 'hondenbot', als de trein daar iets langzamer rijdt is dat niet erg.
Eerder heb ik al wel proefgereden op de linker helft van de baan. Het grootste verschil in snelheid ontstaat doordat de baanvakken op het station door twee trafo's worden bediend. Eén voor de sporen 1,2 en 3 en één voor de sporen 4 en 5. De vier opstelsporen kunnen naar keuze door één van deze twee trafo's worden bediend. Buiten het station zorgt één trafo voor het traject naar links en één voor het traject naar rechts. Als de trein het station verlaat kan er een verschil zijn in spanning vanwege het overschakelen naar de andere trafo. De trein remt automatisch af bij het naderen van het station door een remmodule. Bij vervolgens het binnenrijden van het station is de snelheid laag en verschillen klein. Ben benieuwd hoe het uitpakt als alle modules zijn aangeschakeld. Wil ik volgende week doen (als ik de woonkamer daarvoor in beslag mag nemen  ;) ).
« Laatst bewerkt op: 04 september 2021, 21:11:19 door AntonM »

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #403 Gepost op: 06 september 2021, 16:49:43 »
Plakletters en cijfers opgebracht. Daardoor wordt inzichtelijk hoe de signaallampjes zijn gekoppeld aan de schakelaars.
De wissels aangeduid met een letter en de rijstroom/baanvakken met een cijfer. Was nog even lastig omdat er te weinig cijfers 1 beschikbaar waren om tot ook tot 19 door te kunnen nummeren. Daarom ook nog wat letters gebruikt voor de stroomvoorziening van de wisselstraten. Bij twee daarvan, T en S, kan tevens worden gekozen om het vak te voorzien door de trafo die 1, 2 en 3 aanstuurt of door de trafo die 4 en 5 aanstuurt. Dit om het mogelijk te maken dat een treinstel van de eerste drie sporen de route via S naar P kan rijden en van spoor 4 en 5 via T naar N. Dit in het geval het station het eindpunt is van een 'stoptrein' die van het hoofdstation pendelt naar één van de twee haltes.



Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #404 Gepost op: 08 september 2021, 21:58:29 »
Vanmiddag de baan opgezet en uitgetest in de woonkamer. Toch enkele problemen. Zo viel de trein stil op het linker binnenkomend spoor net voor het station. Bleek dat een soldering van de spoorstaaf op het boutje waar tevens het stroomdraadje aan vastzit was gescheurd. De linker remmodule werkte niet. Aan de andere rail gekoppeld en probleem was over. De remmodule werkt in één richting of je moet een gelijkrichter aanbrengen. Dan twee wissels verkeerd aangesloten zodat de schakelstand niet overeenkomt met de wisselstand. De zesde module was de rijrichting net verkeerd om met wat omwisselen van draadjes in de stekkertjes was dat ook snel opgelost. op de twee baanvakken waar de remmodule aan is gekoppeld rijdt de trein iets langzamer. Dat euvel wordt ook genoemd in de gebruiksaanwijzing. Blijkbaar verbruikt deze module dan toch iets stroom.
Vanavond de baan weer opgebroken. Kost een half uur en is nu nog goed te doen. Echter als alle modules van een kap zijn voorzien wordt het snel opbreken en opslaan nog wel een probleem. Nu staan er vijf rechtop tegen elkaar in de garage. Zal dan anders moeten. Naar boven brengen is eigenlijk niet goed te doen. Dan wellicht toch een plek in de garage vrijmaken waar de modules kunnen worden gestapeld.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2021, 22:07:19 door AntonM »