Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
Vandaag om 10:33:36
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:30:44
Oude gebouwen voorbeeld en model door CeesJ
Vandaag om 10:13:02
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 09:58:24
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door nkob
Vandaag om 08:13:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Miniature Holland
Vandaag om 07:04:52
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Johan S
Vandaag om 03:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door iarnrod
Vandaag om 02:42:17
(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door iarnrod
Vandaag om 00:52:13
Overweg in overweg door Thom
Vandaag om 00:16:19
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
23 september 2021, 23:51:44
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
23 september 2021, 22:15:39
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
23 september 2021, 22:06:18
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door denobis
23 september 2021, 22:02:42
"Rijswijk" op 24-26 sept. 2021, (noot: smalspoordagen geannuleerd) door Robert39
23 september 2021, 21:55:00
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2021, 21:41:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 september 2021, 21:37:46
Inloopavond “Het Waeghspoor”, Alkmaarse Module Groep, 24-09-2021 door Bartje81
23 september 2021, 20:56:07
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Hasenwald
23 september 2021, 20:14:48
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Eriktrein
23 september 2021, 20:12:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
23 september 2021, 20:02:32
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:49:08
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:39:43
Oneindige Overslag 0e RC door HuubvG
23 september 2021, 19:27:42
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
23 september 2021, 19:03:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
23 september 2021, 18:37:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
23 september 2021, 18:37:12
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
23 september 2021, 18:07:32
Airbrush set werkt niet door denobis
23 september 2021, 17:31:24
Aachenau West door wob
23 september 2021, 17:07:40
  

Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.  (gelezen 51948 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1558
  • ZWOLLE
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #360 Gepost op: 05 mei 2021, 15:03:23 »
Je zou het station van Auhagen HO 11381, Krakow, kunnen overwegen. Deze heb ik ooit "ver Nederlands" voor mijn toenmalige Nederlandse baan. Zie hier ==>> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52624.msg3221642170#msg3221642170


Grt, Ronald.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #361 Gepost op: 05 mei 2021, 15:12:01 »
Is inderdaad een mooi station Ronald. Klopt het dat op een later gemaakt plaatje ook het station van Holland Scale staat?

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1558
  • ZWOLLE
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #362 Gepost op: 05 mei 2021, 15:28:14 »
Inderdaad, die heb ik daarna gebouwd.

Grt, Ronald.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« Reactie #363 Gepost op: 05 mei 2021, 19:08:26 »
De volgende stap was te bedenken wat voor soort poten onder de module en hoe berg ik de module op. Omdat ik twee latten ter versteviging had geplaatst onder de module leek het mij handig om daaraan opklappoten te bevestigen. Als de poten opklappen naast die latten dan blijft de module plus poten nog erg compact. Om de module goed te kunnen opbergen heb ik vervolgens een bak gemaakt die over de module kan worden geplaatst waarbij bouwsels van 15 hoogte kunnen blijven staan. De bruggen passen er dan onder en de schoorsteen van de fabriek heb ik afneembaar gemaakt.
De bak met module en ingeklapte poten is dan ongeveer 23 cm hoog. Dan kunnen er heel wat worden gestapeld voordat ik door het plafond ga. Vervolgens heb ik wegneembare pootjes gemaakt, tussen module en bak, zodat de bak ook als lichtbak kan dienen boven de module. Het resultaat daarvan is als volgt:



De basis-constructie van de module(-s) bevalt me wel. Het idee er achter ook.
Zeker voor mezelf het overwegen waard om, in aangepaste vorm ook toe te gaan passen.
Het onderstel doet me denken aan dat van een massagetafel.
De groeten van Rob

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #364 Gepost op: 05 mei 2021, 20:04:10 »
Hoi Rob, leuk om te horen. Overigens heb ik inmiddels verbeteringen doorgevoerd. De schoren in de vorm van trekstangen werkt niet goed als er wordt geduwd. Daarom nu aluminium hoekprofielen toegepast waarbij aan elke zijde een keukenkastverbinder is bevestigd die in de poot en de module wordt gedrukt. Deze schoren zijn bij mij wat aan de korte kant (3 uit een 2 meter lengte). Een meter lengte en dan lager op de poot bevestigen is stabieler (kan je de tafel ook voor massages gebruiken  :D). Als de poten zijn ingeklapt zet ik deze vrij simpel vast door een L-vormige stukje aluminium staaf van 6 mm dikte dat door een gat in de poot in de draaglat onder de module gaat. Dan blijven de poten mooi ingeklapt. De pengat verbinding tussen de modules zou achterwege kunnen blijven zodat bij het aanspannen van de snelkoppelingen iets speelruimte is om te zorgen dat de rails van de modules goed op elkaar aansluiten. Vooral van belang in het geval modules van verschillende mensen aan elkaar gekoppeld worden. Door het systeem van snelkoppelingen hoef je niet meer onder de tafel te kruipen om bouten aan te draaien die de modules aan elkaar koppelen.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2021, 08:54:12 door AntonM »

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #365 Gepost op: 05 mei 2021, 22:03:25 »
Thx voor de update, overigens heb ik er ook al s aan gedacht om een behangerstafel als basis te gaan gebruiken, nadeel : de scenery en rails zitten aan de buitenkant in opgeklapte toestand.
Daar is natuurlijk wel iets op te bedenken, maar Murphy ligt altijd op de loer als je even niet oplet.
De groeten van Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21425
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #366 Gepost op: 05 mei 2021, 22:09:42 »
Een behangerstafel is goed voor behang, maar voor een modelspoorbaan veel te gammel.
Je kunt het principe natuurlijk wel als uitgangspunt nemen om iets degelijks te bouwen.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #367 Gepost op: 06 mei 2021, 08:34:20 »
Klaas en Rob, Mijn eerste idee was om een hardboard binnendeur te gebruiken. Heel stevig en toch dun. Echter de maat is te groot en de binnenruimte is vol met golfkarton en daardoor niet bruikbaar voor het wegwerken van de bedrading. De opbouw van mijn modules is van die deurconstructie afgeleid. Bij de opbouw van de laatste modules is het gelukt om, ondanks de beperkte hoogte van de tussenruimte, toch alle stroomdraden vanaf de bovenzijde via de tussenruimte naar de connectoren te leiden. De uitneembare plaatjes aan de onderzijde met daarop de connectoren geven net voldoende ruimte om de draden te trekken. De constructie met twee latten aan de onderzijde, volgens mij ook door Klaas geadviseerd, om de constructie te versterken bij de module met het rivierlandschap, maakt dat de sterkte van de constructie niet verminderd als er stroken aan de onderzijde uitneembaar worden gemaakt.
Andere optie is om voedingskabels die door alle modules moeten lopen aan te sluiten aan de snelkoppelingen. Dan heb je met het koppelen van de modules automatisch ook twee voedingsdraden gekoppeld. Ook de aluminium pengat verbindingen zijn daarvoor geschikt.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2021, 08:37:12 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #368 Gepost op: 07 mei 2021, 19:31:37 »
De perrons, overkapping en wat treinen neergezet om een beeld te krijgen hoe het kan worden. Probleem is wel dat de scheiding tussen de modules niet samenvalt met de scheiding tussen de twee kappen en de perrons. Op de linker module kan alles blijven staan en dus vastgezet worden. Ik denk dat ik van het overige deel van de perrons een stukje afzaag dat uitneembaar blijft en dat de tweede kap ook afneembaar blijft (wellicht beide).





NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6992
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #369 Gepost op: 07 mei 2021, 21:59:49 »
Hoi,

Het is en blijft een mooi plan, hoe je het ook gaat uitvoeren.


Al is gedacht aan een eindstation als Vlissingen, of iets dergelijks?
Voordeel is dat je de kappen kan gebruiken en je station dwars zetten.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #370 Gepost op: 07 mei 2021, 22:58:05 »
Hoi Koen, in basis is het hele plan een vorm van een hondenbot. Dan wordt een kopstation halverwege lastig. Het idee om het station op een aparte module achter de huidige twee te hangen biedt ook de mogelijkheid om daaronder gelijk een klein schaduwstation in te bouwen. Dat station wordt dan bereikt via de al gemaakte aftakkingen in de duinmodule en de bos/heide module (in de keerlus). Als ik het schaduwstation onder het station maak moet ik echter op een lengte van 1.8 m een hoogteverschil van 9 cm overbruggen. Dat traject wordt dan nogal steil. Misschien maak ik een nieuw station waar dan een smal schaduwstation van drie sporen wordt ingebouwd  ;D. Dan blijft het schaduwstation gewoon op dezelfde hoogte als het niveau als de modules. Moet ik de raampjes van het station wel blinderen  8). Is wat vreemd als je door de stationshal treinen ziet rijden.

Nog een plaatje van het niet samenvallen van de scheiding van de modules en de overkappingen:


« Laatst bewerkt op: 08 mei 2021, 09:20:36 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #371 Gepost op: 08 mei 2021, 17:13:23 »
Als iets niet past dan maar de zaag erin  ;). Perrons wat herschikt zodat de scheiding tussen de kappen samenvalt met de scheiding tussen de modules. Ongeveer een ruimte van 1 cm tussen de kappen zodat de stofkap op de module kan zakken. Op de plek waar de perronoverkapping dan komt zaag ik een passend stuk uit de stofkap en dicht dat gat weer af met een 2 mm dik plaatje. Ter hoogte van de perrons komt dan een dun latje met hetzelfde dwarsprofiel als het perron zodat de preisertjes niet in de spleet duikelen  :-*.



De perronverlengingen op maat gezaagd. Stukje van de ene kant overgezet naar de andere zijde. Zit nu nog wel een zaagsnede in het dak. Werk voor de loodgieter  :P. Of toch een paar mm van het perron afzagen.



« Laatst bewerkt op: 08 mei 2021, 17:30:18 door AntonM »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #372 Gepost op: 08 mei 2021, 19:52:18 »
Wegens schaarste aan dakbedekkers een sloper ingeschakeld  ;D. Die heeft het perron ter plekke iets ingekort. Ook op deze wijze kon het dak waterdicht worden gemaakt.



NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6992
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #373 Gepost op: 09 mei 2021, 00:39:05 »
Hoi,

Bij een goed gesorteerde tekenwinkel heb je vellen transparant.
Daar kun je je kappen mee reparen met een los tussenstuk.

Tussen perron dak en kap miss een geïmproviseerd dakje?
Dan kan men 100% droog blijven.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
« Reactie #374 Gepost op: 09 mei 2021, 16:04:32 »
Hoi Koen, bij mijn werkwijze ga ik van eerst alle modules grof bouwen en dan per module afbouwen. Dan kan ik kijken of de preisertjes nat regenen.
Nu het sporenplan gereed is blijkt dat ik nog wat wissels over heb. Daarom op het rangeerterrein twee toegevoegd zodat een omloop ontstaat die het rangeren gemakkelijker maakt. In elk geval heeft de Sik voldoende ruimte om te manoeuvreren gezien dat ook de 2200 net voldoende ruimte heeft. Veel extra zaagwerk om alles passend te maken en dus ook verschillende reststukjes rails.




« Laatst bewerkt op: 09 mei 2021, 18:15:36 door AntonM »