Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Driehoek in H0-baan, aansluitadvies gevraagd keerlus-module.  (gelezen 11147 keer)

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #15 Gepost op: 20 August 2020, 11:10:08 »
Herbert,

Geef nu is even aan waar nu c1 en C2 geplaats wordt in de tekening?
Is de groene cirkel nu een rond lopend spoor  links onder en sluit deze nergens op aan?

Ik zie dat je met rail kleuren getekend hebt plaatst dan de afzonderlijke lagen even als apart plaatje en geef daarbij aan welke laag het is.

Uiteraard is de tekening voor U helder.

Maar voor mij, en misschien voor anderen ook, ik er niets zinvol van maken, Het overzicht van hje totale baan plan.
en maak de plaatjes ook iets groter.

Zoals Bv hier gedaan.
De tekening van de paradesporen en aansluiting.


Groen zijn de zichtbare paradesporen.
Geel de aansluiting voor het station.
Grijs is verborgen en aansluiting op de opstelsporen.

In koploper per tabblad uitgewerkte baandelen.


Paradesporen.
]
« Laatst bewerkt op: 20 August 2020, 21:06:26 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #16 Gepost op: 20 August 2020, 11:58:53 »
Ik zou de twee wissels naar deel C parallel met elkaar aansluiten én parallel met een dubbelpolig  bistabiel relais (de wissels 'antiparallel' zodat ze nooit naar elkaar wijzen). Het van de rest geïsoleerde deel C sluit je dan aan op het relais zodanig dat deel C altijd verbonden is met het spoor waarvan het wissel naar deel C afbuigt, deel C heeft dan altijd de polariteit van het inrijdende spoor.

Met een analoge baan moet de trein dan wel stoppen op deel C voordat het uitrijdende wissel wordt omgezet (anders rijdt de trein meteen achteruit), bij digitaal kan de trein blijven rijden tijdens het omzetten van de wissels, dat omzetten moet dan wel gebeuren als de hele trein nog op deel C staat.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17950
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #17 Gepost op: 20 August 2020, 12:00:03 »
Ik heb de detectie aangebracht zoals geadviseerd door Wim Ros
En rekening gehouden met de lengte van C1 en C2

Tja, dat is de maker van het ding en iemand met heel veel digitale ervaring... als hij je dat advies gegeven heeft, waarom blijf je daar dan aan twijfelen? Gewoon doen en testen, werkt het niet kom je  terug en proberen we wat anders ;)

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #18 Gepost op: 20 August 2020, 12:13:55 »
Citaat van: Ronald Halma
Tja, dat is de maker van het ding en iemand met heel veel digitale ervaring... als hij je dat advies gegeven heeft, waarom blijf je daar dan aan twijfelen? Gewoon doen en testen, werkt het niet kom je  terug en proberen we wat anders ;)

Dat wilde ik eigenlijk ook, alleen eerdere reageerders wilden graag de oplossing zien.

Maar wat één van hen schreef dat het plaatje voor mij duidelijk is, maar voor buitenstaanders misschien niet.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17950
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #19 Gepost op: 20 August 2020, 12:15:09 »
Dus; gewoon aansluiten en proberen... weten we of Wim gelijk had :)

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #20 Gepost op: 20 August 2020, 12:38:26 »
Plaatjes van de diverse nivo's

Alle nivo's in één plaatje:


Nivo 0 --> startnivo van het schaduwstation


Nivo 1 --> Nivo 0 + 8,2cm


Nivo 2 --> Nivo 1 --> helixen naar hoofdbaan
Einde van de lichtblauwe delen wordt de aansluiting naar de hoofdbaan vanuit het schaduwstation, hier moet ik mijn originele plan nog op aanpassen.


Omdat ik de keerlus in een aparte afbeelding gemarkeerd heb, zit deze er nogmaals bij. Maar wel flink vergroot, zodat het mss beter te zien is.


Link naar laatste afbeelding, omdat deze niet echt groot getoond wordt (bij mij): KLIK

Ik hoop dat op deze manier mijn vraag/ verhaal wat duidelijk is. Zoals Ronald adviseerde ga ik het advies van Wim uitwerken. De "discussie" ontstond nadat ik liet zien wat zijn advies was en toen ik de afbeeldingen plaatste.
Overigens waardeer ik alle adviezen, sommige gaan boven mijn pet (sorry @72sonett).
Ieders inbreng is niet voor niets geweest.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #21 Gepost op: 20 August 2020, 12:54:24 »
Herbert,

Mooi Baanplan.

Ik persoonlijk zou proberen C1 en C2 aan de linker kant zo ver mogelijk naar links te verplaatsen.
De maximale treinlengte woord bepaald door de afstand tussen de linker C1 en C2 en de Rechter C1 en C2.
In de praktijk blijkt deze altijd te krap te zijn.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #22 Gepost op: 20 August 2020, 13:11:04 »
In de praktijk blijkt deze altijd te krap te zijn.

Ondanks dat ik niet van plan ben om met hele lange treinen te rijden, domweg omdat ik daar de ruimte niet voor heb. Is het misschien wel slim om die sectie groter te maken.
Bedankt voor het meedenken.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17950
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #23 Gepost op: 20 August 2020, 13:16:03 »
Dat is zeker een prima advies. Mij ging het meer om het feit dat er zoveel "oplossingen" aangeboden worden terwijl de correcte wss al bekend was.... en dan dwaalt zoiets in mijn ogen compleet af.

Ben benieuwd of het werkt, maar dat laat je ons vast nog wel weten hier :)

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #24 Gepost op: 20 August 2020, 14:00:19 »
Herbert,

Bij het nogmaals bestuderen van de tekening.

Ik zou persoonlijk de rechter C1 en C2 zo dicht mogelijk tegen de linker wissel aanleggen.
De rede hiervoor is dat er altijd maar een trein zicht in een keerlus kan bevinden.
De wissel moet wel in het midden stuk van de keerlus sectie blijven.

Ronald,

De weg naar de oplossing is gegeven in de 3e reactie.
Bevestigd door Wim Ros de maker van de Xtreme keerludsmodule in zijn antwoord naar Herbert.
Zoals door je is aangegeven.
Persoonlijk van ik de tekening van LDT wat duidelijker in zijn uitleg.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #25 Gepost op: 20 August 2020, 19:06:15 »
... Overigens waardeer ik alle adviezen, sommige gaan boven mijn pet  ...

Het is niet zo moeilijk hoor...  ;)   Dit is wat ik bedoel, schematisch weergegeven:


Het werkt overigens niet alleen voor C maar in iedere zijde van de keerdriehoek.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2020, 10:04:56 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #26 Gepost op: 20 August 2020, 23:48:48 »
Als je weet hoe t werkt, is het altijd simpel.  ;D

Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

VvKan

  • Gast
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #27 Gepost op: 24 August 2020, 20:46:15 »
Ik blijf de geboden tekeningen onduidelijk vinden, omdat niet aangegeven staat waar bepaalde sporen naar toe gaan.  Dat komt, omdat er sporen boven elkaar lopen wat in de tekeningen niet te zien is. Daardoor ontstaan ovalen zonder aansluitingen.
Maar als ik er van uit mag gaan, dat het einde van de helix helemaal midden bovenin de tekening (lichtblauw) aansluit op het einde van het lichtblauw in het midden van de tekening (dus niet de linkse kant), dan zit er in het hele stuk geen keerlus.  Dus bevat alleen de driehoek een keerlus.  Daarom zou het logischer zijn om in de hoofdbaan (geen keerlus) ook geen isolaties en sturing door een keerlus-module aan te brengen.  Dus alleen in de 2 poten van de driehoek naar de eindsporen en de eindsporen als "c" stuk te zien. Dus 2 x "a" en "b" detectie en 1 x "c" (eindsporen).  "d" en "e" blijven ongebruikt, omdat het eindsporen zijn.
Zoals al eerder voorgesteld.
Veroniek.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #28 Gepost op: 24 August 2020, 21:44:08 »

Nivo 1 --> Nivo 0 + 8,2cm


Neem de tekening met de blauw lijnen rail

zie het als een T

Rijd over de T van  Rechts boven naar rechts onder niets aan de hand.
Rijd van van rechts onder naar rechts boven niets aan de hand.
Rijd van rechts boven naar links niets aan de hand.
Rijd van links naar rechts onder dan is het deel tussen de wissels een keerlus deel C

Dit is echter te kort voor de meeste treinen.

Verplaats de keerlus naar links voor de middelste wissel, dan wordt dit het keerlus deel C
en laat hem ergens beginnen /eindigen link van de middelste wissel.
 
noem het spoor rechts boven A
noem het spoor links B
noem het spoor rechts onder D

Dan volgt hieruit
Rijd over de T van  Rechts boven naar rechts onder niets aan de hand. A > D of omgekeerd.
Rijd van rechts boven naar links niets aan de hand A> C > B of omgekeerd keerlus schakelt niet om
Rijd van van links naar rechts onder B > C schakelt om > D of omgekeerd.

De blauwe cirkel zou ook een keerlus kunnen zijn als deze is gekoppeld aan de T.
dit is niet duidelijk op te maken uit de tekeningen.

72Sonett
Heeft in principe een keerlus schakeling getekend waar bij de ompoling van deel C vermoedelijk gedaan wordt gelijktijdig met het omzetten van de wissels dit is ook een oplossing.
De treinlengte wordt hier bepaald door de ruimte tussen de wissels.

       
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Driehoek in H0-baan aansluitadvies gevraagd KLM
« Reactie #29 Gepost op: 24 August 2020, 23:40:13 »
Ik had al een oplossing gegeven, maar daar heb ik geen commentaar op gezien. Blijkbaar heeft iedereen daar overheen gekeken. Daarom nog maar een keer. Isolaties bij de rode strepen, alles daaronder is de keerlus. Heb je meteen het probleem van te weinig lengte opgelost.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.