Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Sven
Vandaag
om 08:13:56
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
Lucien
Vandaag
om 07:38:36
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 07:38:05
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder.
door
Pauldg
Vandaag
om 07:30:11
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Jheronimus
Vandaag
om 07:11:02
Piko Hobby lok welke condensator er uit?
door
henk
Vandaag
om 06:22:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ArjanB
Vandaag
om 02:24:48
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:48:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:32:31
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Ronald69
Vandaag
om 00:05:44
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe?
door
Peter J K
10 December 2025, 23:54:40
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
10 December 2025, 22:54:15
Da's Daz 2
door
Huup
10 December 2025, 22:29:30
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
10 December 2025, 22:06:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
10 December 2025, 21:58:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren
door
knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten
door
martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen
door
Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
10 December 2025, 18:36:20
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
NS264
10 December 2025, 18:09:51
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
10 December 2025, 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
10 December 2025, 17:23:41
Spelregels 'Raadplaatje'
door
Reinout van Rees
10 December 2025, 16:16:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
10 December 2025, 14:23:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding ) (gelezen 2362 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4050
Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Gepost op:
08 August 2020, 16:39:46 »
Gisteren hoorde ik over de plannen om een verkeersbrugdeel een stukje te gaan inkorten, omdat het klem zou kunnen raken bij de huidige hoge temperaturen.
Uit mijn vroegere werkkring ,als monteur Seinwezen, hebben we een keer een storing gehad door een te ver uitgezet stuk spoor. Dat was ca 700m lang ,het ene einde lag vast ,het andere einde was ca 40 cm verschoven waardoor er een onterechte bezetspoor melding was ontstaan.
Vanmorgen stond ik even stil bij een spoorbaan (Trein kijken
) en hoorde toen een zacht rammelend geluid uit de afspaninrichting van de bovenleiding komen .
Het zal mij niet verbazen .dat op dat moment het afspan gewicht een klein stukje naar beneden zakte.
Het afspanwiel vergroot ook nog eens de lengteverandering ongeveer met een factor 3 van de beweging van het gewicht.
Koper zet 30% meer uit dan staal.Het stuk bovenleiding zal zeker enkele honderden meters lang zijn op die plaats.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 08 August 2020, 19:28:47 door Bert van Gelder
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Menno
Offline
Berichten: 3464
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
«
Reactie #1 Gepost op:
08 August 2020, 17:05:40 »
Ik vond het vooral apart dat men dat brugdeel nu ineens in gaat korten terwijl het vorig jaar nog veeel warmer was dan nu en het jaar daarvoor zelfs nog veel langduriger warm was (maar dan weer met minder hoge extremen).
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.
Recent fietste ik naar m'n werk (een deel vrijwel parallel aan het stuk spoor Hoorn - Zaandam) en hoorde ter hoogte van het schakel/onderstation Purmerend (geen idee of dat echt zo heet en geen idee welke van de twee), waar ook een afspan-inrichting zit, ineens veel geknars gepiep en gekraak, waarbij het gewicht duidelijk een flink stuk zakte.
Een stuk bovenleiding is pakweg 700 meter lang vanaf het vastpunt, vooropgesteld dat we het over de nog 'standaard' bovenleiding hebben en niet een of ander nieuw systeem.
Ik denk dat er zo'n anderhalve meter speelruimte aan beide kanten van het vastpunt is om de uitzetting op te vangen.
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 608
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
«
Reactie #2 Gepost op:
08 August 2020, 18:30:02 »
Citaat van: Menno op 08 August 2020, 17:05:40
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.
Door ervaring wijzer?
Toon maar eens aan dat er werkelijk geen problemen waren 1 en 2 jaar geleden.
Groet, Victor
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4050
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
«
Reactie #3 Gepost op:
08 August 2020, 19:06:37 »
Menno,
Ik heb er even aan gerekend,hoeveel bvl uitzet.
ALS het 35 gr zou worden .dat is de luchttemp, dan zet het bij 700 m lengte tov 15 graden ongeveer 25cm, dan zakt het gewicht ongeveer 3x zoveel is 75 cm door de verhouding van de de diameters van de afspanwielen .
Mss kan de vroegere Hans Bvl uit Gv hier mijn verhaal verbeteren ?
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27030
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
«
Reactie #4 Gepost op:
08 August 2020, 19:28:05 »
Volgens mijn informatie is de diameterverhouding van de afspanwielen 1:4.
Ik hoor een afspangewicht ook wel eens knarsend zakken. Gebeurt vaak als er net een trein in dat stuk spoor zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4050
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #5 Gepost op:
08 August 2020, 19:34:47 »
Hoi Klaas,
Ik probeer bij "Ënergievoorziening " wat te vinden over afspannen enz , maar dat staat daar niet bij.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27030
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #6 Gepost op:
08 August 2020, 19:49:29 »
Peter, ik haal die informatie uit tekeningen van de NVM. Die ik overigens al minstens 50 jaar in huis heb.
PS, ik vond deze website:
http://www.m-voorloop.nl/modelb-blikopbovenleiding.html
Daar staan een paar duidelijke grootbedrijfsfoto's. Kwestie van even meten en dan kom ik op 1:4.
«
Laatst bewerkt op: 08 August 2020, 19:52:45 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27030
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
«
Reactie #7 Gepost op:
08 August 2020, 19:59:18 »
Citaat van: Menno op 08 August 2020, 17:05:40
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.
Een paar jaar geleden hebben we dat in Middelburg ook gehad. De Schroebrug kwam klem te zitten bij warm weer. De brandweer was die zomer al een paar keer geweest om de brug nat te spuiten, maar die vonden het op een bepaald moment welletjes en hebben toen tegen Rijkswaterstaat gezegd dat ze zelf maar een definitieve oplossing moesten zoeken. Er zijn toen een paar mannetjes met slijptollen de hele nacht bezig geweest om een paar mm van de klep af te slijpen.
De oorzaak van het probleem bleek te liggen in de zetting van de funderingen. De landhoofden waren in de loop van de jaren een paar mm naar elkaar toe gezakt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
haes
Offline
Berichten: 835
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #8 Gepost op:
09 August 2020, 09:32:04 »
De brug over de Amstel in Amsterdam tussen Mr Treublaan en Vrijheidslaan is ook beweegbaar en wordt altijd preventief gekoeld met veel water uit de rivier. Bijna elk jaar met deze temperaturen, zodat deze open kan voor het scheepvaart verkeer
Gr Hans
Gelogd
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
Piet Groot
Offline
Berichten: 645
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #9 Gepost op:
09 August 2020, 09:43:08 »
Landhoofden van bruggen bewegen ook, zeker in de veengrond in het westen van Nederland.
Het water tussen de brughoofden geeft vaak onvoldoende tegendruk aan het baanlichaam, waardoor het brugdek te groot wordt.
Landhoofden kunnen zelfs uit elkaar gedrukt worden.
Rond 1980 werd Hare Majesteits pantserramschip Buffel na meer dan 100 jaar eindelijk door onze marine afgedankt en overgedragen aan het scheepvaartmuseum in Rotterdam.
De reis ging niet overzee, maar binnendoor, maar de Buffel was nogal breed en zwaar.
De Buffel werd gesleept, maar bij een brug in Amsterdam ging het fout, de landhoofden werden geraakt en uit elkaar gedrukt, het brugdek was meteen te kort geworden!
«
Laatst bewerkt op: 09 August 2020, 09:55:29 door Piet Groot
»
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8626
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #10 Gepost op:
09 August 2020, 11:17:52 »
@Peter,
Dan heb je niet goed gezocht.
http://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/afsp/afspanning.htm
Gelogd
Jeroen
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4050
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #11 Gepost op:
09 August 2020, 12:19:21 »
Hoi Jeroen,
Dan heb ik met mijn neus gekeken (zoals mijn vader zou zeggen )
Daar zocht ik naar,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )