Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Alternatieven voor servo's door schipcas
Vandaag om 08:51:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 08:43:51
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Martijnstein
Vandaag om 08:24:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 08:15:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Gerrit H
Vandaag om 05:02:21
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
  

Auteur Topic: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )  (gelezen 2311 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Gepost op: 08 August 2020, 16:39:46 »
Gisteren hoorde ik over de plannen om een verkeersbrugdeel een stukje te gaan inkorten, omdat het klem zou kunnen raken bij de huidige hoge temperaturen.
 Uit  mijn vroegere werkkring ,als monteur Seinwezen,  hebben we een keer een storing gehad door een te ver uitgezet stuk spoor. Dat was ca 700m lang ,het ene einde lag vast ,het andere einde was  ca 40 cm verschoven waardoor er een onterechte bezetspoor melding was ontstaan.
 Vanmorgen stond ik even stil bij een spoorbaan (Trein kijken  :D  ) en hoorde toen een zacht rammelend geluid uit de afspaninrichting  van de bovenleiding komen .
Het zal mij niet verbazen .dat op dat moment het afspan gewicht een klein stukje naar beneden zakte.
Het afspanwiel vergroot ook nog eens de lengteverandering  ongeveer met een factor 3 van de beweging van het gewicht.
Koper zet 30% meer uit dan staal.Het stuk bovenleiding zal zeker enkele honderden meters lang zijn op die plaats.
Peter
« Laatst bewerkt op: 08 August 2020, 19:28:47 door Bert van Gelder »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3459
    • Mijn van-alles website
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2020, 17:05:40 »
Ik vond het vooral apart dat men dat brugdeel nu ineens in gaat korten terwijl het vorig jaar nog veeel warmer was dan nu en het jaar daarvoor zelfs nog veel langduriger warm was (maar dan weer met minder hoge extremen).
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.

Recent fietste ik naar m'n werk (een deel vrijwel parallel aan het stuk spoor Hoorn - Zaandam) en hoorde ter hoogte van het schakel/onderstation Purmerend (geen idee of dat echt zo heet en geen idee welke van de twee), waar ook een afspan-inrichting zit, ineens veel geknars gepiep en gekraak, waarbij het gewicht duidelijk een flink stuk zakte.

Een stuk bovenleiding is pakweg 700 meter lang vanaf het vastpunt, vooropgesteld dat we het over de nog 'standaard' bovenleiding hebben en niet een of ander nieuw systeem.

Ik denk dat er zo'n anderhalve meter speelruimte aan beide kanten van het vastpunt is om de uitzetting op te vangen.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2020, 18:30:02 »
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.

Door ervaring wijzer?
Toon maar eens aan dat er werkelijk geen problemen waren 1 en 2 jaar geleden.

Groet, Victor

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2020, 19:06:37 »
Menno,
 Ik heb er even aan gerekend,hoeveel bvl uitzet.
ALS het 35 gr zou worden .dat is de luchttemp, dan zet het bij 700 m lengte tov  15 graden ongeveer 25cm, dan zakt het gewicht ongeveer 3x zoveel is 75 cm door de verhouding van de de diameters van de afspanwielen .

Mss kan de vroegere Hans Bvl uit Gv hier mijn verhaal verbeteren ? :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2020, 19:28:05 »
Volgens mijn informatie is de diameterverhouding van de afspanwielen 1:4.
Ik hoor een afspangewicht ook wel eens knarsend zakken. Gebeurt vaak als er net een trein in dat stuk spoor zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2020, 19:34:47 »
Hoi Klaas,
 Ik probeer bij   "Ënergievoorziening "  wat te vinden over afspannen enz , maar dat staat daar niet bij.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2020, 19:49:29 »
Peter, ik haal die informatie uit tekeningen van de NVM. Die ik overigens al minstens 50 jaar in huis heb. ;D

PS, ik vond deze website: http://www.m-voorloop.nl/modelb-blikopbovenleiding.html
Daar staan een paar duidelijke grootbedrijfsfoto's. Kwestie van even meten en dan kom ik op 1:4.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2020, 19:52:45 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2020, 19:59:18 »
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.
Een paar jaar geleden hebben we dat in Middelburg ook gehad. De Schroebrug kwam klem te zitten bij warm weer. De brandweer was die zomer al een paar keer geweest om de brug nat te spuiten, maar die vonden het op een bepaald moment welletjes en hebben toen tegen Rijkswaterstaat gezegd dat ze zelf maar een definitieve oplossing moesten zoeken. Er zijn toen een paar mannetjes met slijptollen de hele nacht bezig geweest om een paar mm van de klep af te slijpen.
De oorzaak van het probleem bleek te liggen in de zetting van de funderingen. De landhoofden waren in de loop van de jaren een paar mm naar elkaar toe gezakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #8 Gepost op: 09 August 2020, 09:32:04 »
De brug over de Amstel in Amsterdam tussen Mr Treublaan en Vrijheidslaan is ook beweegbaar en wordt altijd preventief gekoeld met veel water uit de rivier. Bijna elk jaar met deze temperaturen, zodat deze open kan voor het scheepvaart verkeer
Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #9 Gepost op: 09 August 2020, 09:43:08 »
Landhoofden van bruggen bewegen ook, zeker in de veengrond in het westen van Nederland.
Het water tussen de brughoofden geeft vaak onvoldoende tegendruk aan het baanlichaam, waardoor het brugdek te groot wordt.
 
Landhoofden kunnen zelfs uit elkaar gedrukt worden.
Rond 1980 werd Hare Majesteits pantserramschip Buffel na meer dan 100 jaar eindelijk door onze marine afgedankt en overgedragen aan het scheepvaartmuseum in Rotterdam.
De reis ging niet overzee, maar binnendoor, maar de Buffel was nogal breed en zwaar.
De Buffel werd gesleept, maar bij een brug in Amsterdam ging het fout, de landhoofden werden geraakt en uit elkaar gedrukt, het brugdek was meteen te kort geworden!
« Laatst bewerkt op: 09 August 2020, 09:55:29 door Piet Groot »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #10 Gepost op: 09 August 2020, 11:17:52 »
Jeroen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #11 Gepost op: 09 August 2020, 12:19:21 »
Hoi Jeroen,
Dan heb ik met mijn neus gekeken (zoals mijn vader zou zeggen )  :D
Daar zocht ik naar, ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen