BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 08 augustus 2020, 16:39:46

Titel: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
Bericht door: Peter Kleton op 08 augustus 2020, 16:39:46
Gisteren hoorde ik over de plannen om een verkeersbrugdeel een stukje te gaan inkorten, omdat het klem zou kunnen raken bij de huidige hoge temperaturen.
 Uit  mijn vroegere werkkring ,als monteur Seinwezen,  hebben we een keer een storing gehad door een te ver uitgezet stuk spoor. Dat was ca 700m lang ,het ene einde lag vast ,het andere einde was  ca 40 cm verschoven waardoor er een onterechte bezetspoor melding was ontstaan.
 Vanmorgen stond ik even stil bij een spoorbaan (Trein kijken  :D  ) en hoorde toen een zacht rammelend geluid uit de afspaninrichting  van de bovenleiding komen .
Het zal mij niet verbazen .dat op dat moment het afspan gewicht een klein stukje naar beneden zakte.
Het afspanwiel vergroot ook nog eens de lengteverandering  ongeveer met een factor 3 van de beweging van het gewicht.
Koper zet 30% meer uit dan staal.Het stuk bovenleiding zal zeker enkele honderden meters lang zijn op die plaats.
Peter
Titel: Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
Bericht door: Menno op 08 augustus 2020, 17:05:40
Ik vond het vooral apart dat men dat brugdeel nu ineens in gaat korten terwijl het vorig jaar nog veeel warmer was dan nu en het jaar daarvoor zelfs nog veel langduriger warm was (maar dan weer met minder hoge extremen).
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.

Recent fietste ik naar m'n werk (een deel vrijwel parallel aan het stuk spoor Hoorn - Zaandam) en hoorde ter hoogte van het schakel/onderstation Purmerend (geen idee of dat echt zo heet en geen idee welke van de twee), waar ook een afspan-inrichting zit, ineens veel geknars gepiep en gekraak, waarbij het gewicht duidelijk een flink stuk zakte.

Een stuk bovenleiding is pakweg 700 meter lang vanaf het vastpunt, vooropgesteld dat we het over de nog 'standaard' bovenleiding hebben en niet een of ander nieuw systeem.

Ik denk dat er zo'n anderhalve meter speelruimte aan beide kanten van het vastpunt is om de uitzetting op te vangen.
Titel: Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
Bericht door: VictorPM op 08 augustus 2020, 18:30:02
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.

Door ervaring wijzer?
Toon maar eens aan dat er werkelijk geen problemen waren 1 en 2 jaar geleden.

Groet, Victor
Titel: Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
Bericht door: Peter Kleton op 08 augustus 2020, 19:06:37
Menno,
 Ik heb er even aan gerekend,hoeveel bvl uitzet.
ALS het 35 gr zou worden .dat is de luchttemp, dan zet het bij 700 m lengte tov  15 graden ongeveer 25cm, dan zakt het gewicht ongeveer 3x zoveel is 75 cm door de verhouding van de de diameters van de afspanwielen .

Mss kan de vroegere Hans Bvl uit Gv hier mijn verhaal verbeteren ? :D
Peter
Titel: Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 augustus 2020, 19:28:05
Volgens mijn informatie is de diameterverhouding van de afspanwielen 1:4.
Ik hoor een afspangewicht ook wel eens knarsend zakken. Gebeurt vaak als er net een trein in dat stuk spoor zit.
Titel: Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
Bericht door: Peter Kleton op 08 augustus 2020, 19:34:47
Hoi Klaas,
 Ik probeer bij   "Ënergievoorziening "  wat te vinden over afspannen enz , maar dat staat daar niet bij.
 Peter
Titel: Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 augustus 2020, 19:49:29
Peter, ik haal die informatie uit tekeningen van de NVM. Die ik overigens al minstens 50 jaar in huis heb. ;D

PS, ik vond deze website: http://www.m-voorloop.nl/modelb-blikopbovenleiding.html (http://www.m-voorloop.nl/modelb-blikopbovenleiding.html)
Daar staan een paar duidelijke grootbedrijfsfoto's. Kwestie van even meten en dan kom ik op 1:4.
Titel: Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 augustus 2020, 19:59:18
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.
Een paar jaar geleden hebben we dat in Middelburg ook gehad. De Schroebrug kwam klem te zitten bij warm weer. De brandweer was die zomer al een paar keer geweest om de brug nat te spuiten, maar die vonden het op een bepaald moment welletjes en hebben toen tegen Rijkswaterstaat gezegd dat ze zelf maar een definitieve oplossing moesten zoeken. Er zijn toen een paar mannetjes met slijptollen de hele nacht bezig geweest om een paar mm van de klep af te slijpen.
De oorzaak van het probleem bleek te liggen in de zetting van de funderingen. De landhoofden waren in de loop van de jaren een paar mm naar elkaar toe gezakt.
Titel: Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
Bericht door: haes op 09 augustus 2020, 09:32:04
De brug over de Amstel in Amsterdam tussen Mr Treublaan en Vrijheidslaan is ook beweegbaar en wordt altijd preventief gekoeld met veel water uit de rivier. Bijna elk jaar met deze temperaturen, zodat deze open kan voor het scheepvaart verkeer
Gr Hans
Titel: Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
Bericht door: Piet Groot op 09 augustus 2020, 09:43:08
Landhoofden van bruggen bewegen ook, zeker in de veengrond in het westen van Nederland.
Het water tussen de brughoofden geeft vaak onvoldoende tegendruk aan het baanlichaam, waardoor het brugdek te groot wordt.
 
Landhoofden kunnen zelfs uit elkaar gedrukt worden.
Rond 1980 werd Hare Majesteits pantserramschip Buffel na meer dan 100 jaar eindelijk door onze marine afgedankt en overgedragen aan het scheepvaartmuseum in Rotterdam.
De reis ging niet overzee, maar binnendoor, maar de Buffel was nogal breed en zwaar.
De Buffel werd gesleept, maar bij een brug in Amsterdam ging het fout, de landhoofden werden geraakt en uit elkaar gedrukt, het brugdek was meteen te kort geworden!
Titel: Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
Bericht door: Jeronimos op 09 augustus 2020, 11:17:52
@Peter,

Dan heb je niet goed gezocht.

http://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/afsp/afspanning.htm (http://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/afsp/afspanning.htm)
Titel: Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
Bericht door: Peter Kleton op 09 augustus 2020, 12:19:21
Hoi Jeroen,
Dan heb ik met mijn neus gekeken (zoals mijn vader zou zeggen )  :D
Daar zocht ik naar, ;)
Peter