Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
NS264
Vandaag
om 16:29:22
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 16:25:04
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
R1954
Vandaag
om 16:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:21:58
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 16:20:32
Tapatalk
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 16:18:42
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:11:10
Alternatieven voor servo's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:04:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:58:57
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220
door
stoombr38
Vandaag
om 15:56:02
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 15:25:12
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 15:16:18
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:51:33
Da's Daz 2
door
Alewijn
Vandaag
om 14:51:15
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Alewijn
Vandaag
om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:37:31
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5
door
ruudns
Vandaag
om 14:32:24
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:07:10
Sankt Georgen.
door
william_2
Vandaag
om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:44:35
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:38:44
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein
door
sncf231e
Vandaag
om 13:18:21
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:06:15
Pendelbetrieb
door
Peter Schiffelers
Vandaag
om 12:34:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding ) (gelezen 2306 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4034
Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Gepost op:
08 August 2020, 16:39:46 »
Gisteren hoorde ik over de plannen om een verkeersbrugdeel een stukje te gaan inkorten, omdat het klem zou kunnen raken bij de huidige hoge temperaturen.
Uit mijn vroegere werkkring ,als monteur Seinwezen, hebben we een keer een storing gehad door een te ver uitgezet stuk spoor. Dat was ca 700m lang ,het ene einde lag vast ,het andere einde was ca 40 cm verschoven waardoor er een onterechte bezetspoor melding was ontstaan.
Vanmorgen stond ik even stil bij een spoorbaan (Trein kijken
) en hoorde toen een zacht rammelend geluid uit de afspaninrichting van de bovenleiding komen .
Het zal mij niet verbazen .dat op dat moment het afspan gewicht een klein stukje naar beneden zakte.
Het afspanwiel vergroot ook nog eens de lengteverandering ongeveer met een factor 3 van de beweging van het gewicht.
Koper zet 30% meer uit dan staal.Het stuk bovenleiding zal zeker enkele honderden meters lang zijn op die plaats.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 08 August 2020, 19:28:47 door Bert van Gelder
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Menno
Offline
Berichten: 3458
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
«
Reactie #1 Gepost op:
08 August 2020, 17:05:40 »
Ik vond het vooral apart dat men dat brugdeel nu ineens in gaat korten terwijl het vorig jaar nog veeel warmer was dan nu en het jaar daarvoor zelfs nog veel langduriger warm was (maar dan weer met minder hoge extremen).
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.
Recent fietste ik naar m'n werk (een deel vrijwel parallel aan het stuk spoor Hoorn - Zaandam) en hoorde ter hoogte van het schakel/onderstation Purmerend (geen idee of dat echt zo heet en geen idee welke van de twee), waar ook een afspan-inrichting zit, ineens veel geknars gepiep en gekraak, waarbij het gewicht duidelijk een flink stuk zakte.
Een stuk bovenleiding is pakweg 700 meter lang vanaf het vastpunt, vooropgesteld dat we het over de nog 'standaard' bovenleiding hebben en niet een of ander nieuw systeem.
Ik denk dat er zo'n anderhalve meter speelruimte aan beide kanten van het vastpunt is om de uitzetting op te vangen.
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 599
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
«
Reactie #2 Gepost op:
08 August 2020, 18:30:02 »
Citaat van: Menno op 08 August 2020, 17:05:40
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.
Door ervaring wijzer?
Toon maar eens aan dat er werkelijk geen problemen waren 1 en 2 jaar geleden.
Groet, Victor
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4034
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
«
Reactie #3 Gepost op:
08 August 2020, 19:06:37 »
Menno,
Ik heb er even aan gerekend,hoeveel bvl uitzet.
ALS het 35 gr zou worden .dat is de luchttemp, dan zet het bij 700 m lengte tov 15 graden ongeveer 25cm, dan zakt het gewicht ongeveer 3x zoveel is 75 cm door de verhouding van de de diameters van de afspanwielen .
Mss kan de vroegere Hans Bvl uit Gv hier mijn verhaal verbeteren ?
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26924
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
«
Reactie #4 Gepost op:
08 August 2020, 19:28:05 »
Volgens mijn informatie is de diameterverhouding van de afspanwielen 1:4.
Ik hoor een afspangewicht ook wel eens knarsend zakken. Gebeurt vaak als er net een trein in dat stuk spoor zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4034
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #5 Gepost op:
08 August 2020, 19:34:47 »
Hoi Klaas,
Ik probeer bij "Ënergievoorziening " wat te vinden over afspannen enz , maar dat staat daar niet bij.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26924
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #6 Gepost op:
08 August 2020, 19:49:29 »
Peter, ik haal die informatie uit tekeningen van de NVM. Die ik overigens al minstens 50 jaar in huis heb.
PS, ik vond deze website:
http://www.m-voorloop.nl/modelb-blikopbovenleiding.html
Daar staan een paar duidelijke grootbedrijfsfoto's. Kwestie van even meten en dan kom ik op 1:4.
«
Laatst bewerkt op: 08 August 2020, 19:52:45 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26924
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
«
Reactie #7 Gepost op:
08 August 2020, 19:59:18 »
Citaat van: Menno op 08 August 2020, 17:05:40
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.
Een paar jaar geleden hebben we dat in Middelburg ook gehad. De Schroebrug kwam klem te zitten bij warm weer. De brandweer was die zomer al een paar keer geweest om de brug nat te spuiten, maar die vonden het op een bepaald moment welletjes en hebben toen tegen Rijkswaterstaat gezegd dat ze zelf maar een definitieve oplossing moesten zoeken. Er zijn toen een paar mannetjes met slijptollen de hele nacht bezig geweest om een paar mm van de klep af te slijpen.
De oorzaak van het probleem bleek te liggen in de zetting van de funderingen. De landhoofden waren in de loop van de jaren een paar mm naar elkaar toe gezakt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
haes
Offline
Berichten: 834
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #8 Gepost op:
09 August 2020, 09:32:04 »
De brug over de Amstel in Amsterdam tussen Mr Treublaan en Vrijheidslaan is ook beweegbaar en wordt altijd preventief gekoeld met veel water uit de rivier. Bijna elk jaar met deze temperaturen, zodat deze open kan voor het scheepvaart verkeer
Gr Hans
Gelogd
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
Piet Groot
Offline
Berichten: 645
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #9 Gepost op:
09 August 2020, 09:43:08 »
Landhoofden van bruggen bewegen ook, zeker in de veengrond in het westen van Nederland.
Het water tussen de brughoofden geeft vaak onvoldoende tegendruk aan het baanlichaam, waardoor het brugdek te groot wordt.
Landhoofden kunnen zelfs uit elkaar gedrukt worden.
Rond 1980 werd Hare Majesteits pantserramschip Buffel na meer dan 100 jaar eindelijk door onze marine afgedankt en overgedragen aan het scheepvaartmuseum in Rotterdam.
De reis ging niet overzee, maar binnendoor, maar de Buffel was nogal breed en zwaar.
De Buffel werd gesleept, maar bij een brug in Amsterdam ging het fout, de landhoofden werden geraakt en uit elkaar gedrukt, het brugdek was meteen te kort geworden!
«
Laatst bewerkt op: 09 August 2020, 09:55:29 door Piet Groot
»
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8618
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #10 Gepost op:
09 August 2020, 11:17:52 »
@Peter,
Dan heb je niet goed gezocht.
http://energievoorziening.funnymedia.nl/onderdeelvdmaand/afsp/afspanning.htm
Gelogd
Jeroen
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4034
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
«
Reactie #11 Gepost op:
09 August 2020, 12:19:21 »
Hoi Jeroen,
Dan heb ik met mijn neus gekeken (zoals mijn vader zou zeggen )
Daar zocht ik naar,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )