Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan-Peter
Vandaag om 02:53:54
Zoekplaatje NS 3726 door Frans8800
Vandaag om 01:20:35
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
23 september 2020, 23:29:28
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door Edsko Hekman
23 september 2020, 23:19:23
Raadplaatje door Cc72000
23 september 2020, 23:12:53
Piko NS1100, materieelbespreking door barry1972
23 september 2020, 23:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 september 2020, 23:06:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
23 september 2020, 22:57:17
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
23 september 2020, 22:48:28
Depot + vervolg Vlieringen-2 door meino
23 september 2020, 22:41:10
Projekt 083-338 door 44
23 september 2020, 22:31:57
The Summer of 69 door Ronald Halma
23 september 2020, 22:16:57
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
23 september 2020, 22:15:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 september 2020, 22:15:00
Welke manier van handbediening op wissels? door haes
23 september 2020, 22:08:45
Wat is er aan de hand met www.seinarm.nl ? door haes
23 september 2020, 22:05:03
Bouw Br 03 001 Borsig door bosje77
23 september 2020, 21:57:26
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
23 september 2020, 21:55:13
Baan in Los Angeles door bosje77
23 september 2020, 21:53:56
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
23 september 2020, 21:41:34
Mijn LEGO modellen. door Forever Rocofan
23 september 2020, 21:20:15
Rocrail gebruikersgroep door meino
23 september 2020, 21:17:14
Doornvliet door cor_b
23 september 2020, 21:03:00
Werking relais door Te 2/2
23 september 2020, 21:00:47
Station Rekerdam door Joran
23 september 2020, 20:35:29
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
23 september 2020, 20:30:26
USA 0-Scale in the Netherlands door FritsT
23 september 2020, 19:54:25
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
23 september 2020, 19:50:08
Lichtgeleider tbv verlichting door MRdirect
23 september 2020, 19:47:28
Problemen met LokSound decoder door Roofje59
23 september 2020, 19:36:56
  

Auteur Topic: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )  (gelezen 986 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Gepost op: 08 augustus 2020, 16:39:46 »
Gisteren hoorde ik over de plannen om een verkeersbrugdeel een stukje te gaan inkorten, omdat het klem zou kunnen raken bij de huidige hoge temperaturen.
 Uit  mijn vroegere werkkring ,als monteur Seinwezen,  hebben we een keer een storing gehad door een te ver uitgezet stuk spoor. Dat was ca 700m lang ,het ene einde lag vast ,het andere einde was  ca 40 cm verschoven waardoor er een onterechte bezetspoor melding was ontstaan.
 Vanmorgen stond ik even stil bij een spoorbaan (Trein kijken  :D  ) en hoorde toen een zacht rammelend geluid uit de afspaninrichting  van de bovenleiding komen .
Het zal mij niet verbazen .dat op dat moment het afspan gewicht een klein stukje naar beneden zakte.
Het afspanwiel vergroot ook nog eens de lengteverandering  ongeveer met een factor 3 van de beweging van het gewicht.
Koper zet 30% meer uit dan staal.Het stuk bovenleiding zal zeker enkele honderden meters lang zijn op die plaats.
Peter
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2020, 19:28:47 door Bert van Gelder »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
    • Mijn van-alles website
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2020, 17:05:40 »
Ik vond het vooral apart dat men dat brugdeel nu ineens in gaat korten terwijl het vorig jaar nog veeel warmer was dan nu en het jaar daarvoor zelfs nog veel langduriger warm was (maar dan weer met minder hoge extremen).
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.

Recent fietste ik naar m'n werk (een deel vrijwel parallel aan het stuk spoor Hoorn - Zaandam) en hoorde ter hoogte van het schakel/onderstation Purmerend (geen idee of dat echt zo heet en geen idee welke van de twee), waar ook een afspan-inrichting zit, ineens veel geknars gepiep en gekraak, waarbij het gewicht duidelijk een flink stuk zakte.

Een stuk bovenleiding is pakweg 700 meter lang vanaf het vastpunt, vooropgesteld dat we het over de nog 'standaard' bovenleiding hebben en niet een of ander nieuw systeem.

Ik denk dat er zo'n anderhalve meter speelruimte aan beide kanten van het vastpunt is om de uitzetting op te vangen.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2020, 18:30:02 »
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.

Door ervaring wijzer?
Toon maar eens aan dat er werkelijk geen problemen waren 1 en 2 jaar geleden.

Groet, Victor

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2020, 19:06:37 »
Menno,
 Ik heb er even aan gerekend,hoeveel bvl uitzet.
ALS het 35 gr zou worden .dat is de luchttemp, dan zet het bij 700 m lengte tov  15 graden ongeveer 25cm, dan zakt het gewicht ongeveer 3x zoveel is 75 cm door de verhouding van de de diameters van de afspanwielen .

Mss kan de vroegere Hans Bvl uit Gv hier mijn verhaal verbeteren ? :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19512
    • Pagina van klaas
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2020, 19:28:05 »
Volgens mijn informatie is de diameterverhouding van de afspanwielen 1:4.
Ik hoor een afspangewicht ook wel eens knarsend zakken. Gebeurt vaak als er net een trein in dat stuk spoor zit.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2020, 19:34:47 »
Hoi Klaas,
 Ik probeer bij   "Ënergievoorziening "  wat te vinden over afspannen enz , maar dat staat daar niet bij.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19512
    • Pagina van klaas
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2020, 19:49:29 »
Peter, ik haal die informatie uit tekeningen van de NVM. Die ik overigens al minstens 50 jaar in huis heb. ;D

PS, ik vond deze website: http://www.m-voorloop.nl/modelb-blikopbovenleiding.html
Daar staan een paar duidelijke grootbedrijfsfoto's. Kwestie van even meten en dan kom ik op 1:4.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2020, 19:52:45 door Klaas Zondervan »
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19512
    • Pagina van klaas
Re: Uitzetten van staal Rails ) en koper (Bovenleiding )
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2020, 19:59:18 »
Ik snap niet waarom het nu ineens wél een probleem is maar vorig jaar niet, maar goed.
Een paar jaar geleden hebben we dat in Middelburg ook gehad. De Schroebrug kwam klem te zitten bij warm weer. De brandweer was die zomer al een paar keer geweest om de brug nat te spuiten, maar die vonden het op een bepaald moment welletjes en hebben toen tegen Rijkswaterstaat gezegd dat ze zelf maar een definitieve oplossing moesten zoeken. Er zijn toen een paar mannetjes met slijptollen de hele nacht bezig geweest om een paar mm van de klep af te slijpen.
De oorzaak van het probleem bleek te liggen in de zetting van de funderingen. De landhoofden waren in de loop van de jaren een paar mm naar elkaar toe gezakt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #8 Gepost op: 09 augustus 2020, 09:32:04 »
De brug over de Amstel in Amsterdam tussen Mr Treublaan en Vrijheidslaan is ook beweegbaar en wordt altijd preventief gekoeld met veel water uit de rivier. Bijna elk jaar met deze temperaturen, zodat deze open kan voor het scheepvaart verkeer
Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo normen

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #9 Gepost op: 09 augustus 2020, 09:43:08 »
Landhoofden van bruggen bewegen ook, zeker in de veengrond in het westen van Nederland.
Het water tussen de brughoofden geeft vaak onvoldoende tegendruk aan het baanlichaam, waardoor het brugdek te groot wordt.
 
Landhoofden kunnen zelfs uit elkaar gedrukt worden.
Rond 1980 werd Hare Majesteits pantserramschip Buffel na meer dan 100 jaar eindelijk door onze marine afgedankt en overgedragen aan het scheepvaartmuseum in Rotterdam.
De reis ging niet overzee, maar binnendoor, maar de Buffel was nogal breed en zwaar.
De Buffel werd gesleept, maar bij een brug in Amsterdam ging het fout, de landhoofden werden geraakt en uit elkaar gedrukt, het brugdek was meteen te kort geworden!
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2020, 09:55:29 door Piet Groot »

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7303
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #10 Gepost op: 09 augustus 2020, 11:17:52 »
Jeroen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
Re: Uitzetten van staal (rails ) en koper (bovenleiding )
« Reactie #11 Gepost op: 09 augustus 2020, 12:19:21 »
Hoi Jeroen,
Dan heb ik met mijn neus gekeken (zoals mijn vader zou zeggen )  :D
Daar zocht ik naar, ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737