Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
01 November 2025, 16:42:36
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 16331 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Automatische koppeling
« Reactie #75 Gepost op: 06 August 2020, 22:29:16 »
Of dus gewoon een mannetje wat aan een handel trekt dus, er moet toch ergens al een controle zijn op de juiste wagen nummers etc..

Idee is om dingen eenvoudiger te maken, niet om het vervolgens daarna weer nodeloos ingewikkeld te maken :p

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Automatische koppeling
« Reactie #76 Gepost op: 06 August 2020, 23:17:12 »
Jeanne Kok

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Re: Automatische koppeling
« Reactie #77 Gepost op: 07 August 2020, 11:53:59 »
Videootje over koppelen/ontkoppelen van een Janneykoppeling:


https://www.youtube.com/watch?v=YIJPDgNgXU0
Jeroen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: Automatische koppeling
« Reactie #78 Gepost op: 07 August 2020, 15:03:45 »
Interessante film.
Ik begrijp dat  bij breuk van de koppeling de slang niet kapot gaat . maar netjes loslaat.
Omdat de luchtkraan open staat ,zullen beide helften gaan remmen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #79 Gepost op: 07 August 2020, 22:38:22 »
Bij heuvelen is er natuurlijk een hoop winst te halen. Lok achterop het spoor met een extra grote luchtketel die alles al rijdend bij elkaar drukt. Een beetje zoals op de modelbaan dus.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Automatische koppeling
« Reactie #80 Gepost op: 08 August 2020, 11:13:20 »
Nouja, dat gebeurd nu ookal, alle wagens die uitgeheuveld zijn worden aan het eind van het proces allemaal met een lok aangedrukt en gekoppeld.
Dat zou met AK's wel een hoop tijd schelen uiteraard.

@Peter Kleton,
Als ik het filmpje bekijk wordt daar bij ontkoppelen wel de kopkraan van het wegrijdende deel dicht gezet, anders zou je nooit weg kunnen rijden.

Maar blijkbaar kun je daar gewoon een enkele kraan dicht zetten zonder dat de slang direct ontlucht word zoals aan deze kant van het water het geval is. Je ziet in meerdere van die filmpjes dat die luchtslangen past bij het losschieten hun lucht verliezen en in de rondte beginnen te vliegen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: Automatische koppeling
« Reactie #81 Gepost op: 08 August 2020, 11:51:29 »
Ik kon op het filmpje niet zien of er aan beide kanten naast  de koppeling een kraan zit. Dat zou wel moeten ,anders moet de rangeerder helemaal omlopen naar de andere kant v d trein,want hij mag eigenlijk niet in de rode zone komen. ???
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #82 Gepost op: 08 August 2020, 12:03:02 »
ja, voor de tweede kraan moet ie omlopen, dat vertelt ie in t filmpje. Maar hij gaat ervanuit dat ze gewoon met 1 loc en een rijtje wagens aan t rangeren zijn, dan ist prima, steeds de kraan aan de kant van de loc dichthouden en bij losse wagens open laten staan, blijven die gewoon op de rem staan waar ze zijn neergezet.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Automatische koppeling
« Reactie #83 Gepost op: 08 August 2020, 16:36:52 »
Hier in Nederland gebruikt men al meer dan 50 jaar de AK  en ook naar tevredenheid.
De locs  kunnen ook met materieel wat met de conventionele haak is uitgerust, koppelen.

https://www.youtube.com/watch?v=qQgRwZo5-Dk

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: Automatische koppeling
« Reactie #84 Gepost op: 08 August 2020, 17:01:59 »
 Maak van  "meer dan 50 jaar  " maar 86 jaar ,vanaf indienststelling DE3 . ;D
 Peter
« Laatst bewerkt op: 08 August 2020, 18:54:56 door Peter Kleton. Reden: Correctie van onjuist jaartal »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Automatische koppeling
« Reactie #85 Gepost op: 08 August 2020, 17:10:55 »
*Kuch kuch*


Foto: Niels Karsdorp via Wikimedia Commons, GNU Free Documentation License
https://www.gnu.org/licenses/fdl-1.3.html

Edit: Peter gaf hierboven in zijn inmiddels gecorrigeerde bericht aan dat Mat '36 het eerste materieel van NS was met een AT. Vandaar deze fraaie foto van Mat '34 / DE3 stel 27. ;)

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 08 August 2020, 20:37:23 door Silver Fox 2512 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Automatische koppeling
« Reactie #86 Gepost op: 09 August 2020, 11:36:10 »
Ik kon op het filmpje niet zien of er aan beide kanten naast  de koppeling een kraan zit. Dat zou wel moeten ,anders moet de rangeerder helemaal omlopen naar de andere kant v d trein,want hij mag eigenlijk niet in de rode zone komen. ???
 Peter
Elk kopeind van een wagen moet gelijk zijn, wagens kunnen ook andersom staan en dan moet je wel dezelfde functies hebben :)


En Piet Kleve poste er ook een filmpje bij, dus die bedoelde gewoon dat ze bij ze bij de Hoogovens al 50 jaar automatische koppelingen gebruiken op goederenwagens ;)
« Laatst bewerkt op: 09 August 2020, 11:37:58 door Thom »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #87 Gepost op: 09 August 2020, 11:56:05 »
Bij hoogovens ist wel wat simpeler allemaal, daar koppelen ze gewoon puur mechanisch, dus geen electronica en zelfs geen luchtslangen, gewoon langzaam rijden en altijd op de loc remmen. Scheelt nogal in t onderhoud.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #88 Gepost op: 13 August 2020, 14:15:36 »
Hier staat nog wat leesvoer over de invoer van de DAK. Ook leuk om te weten dat er zo'n 680.000 goederenwagens in Europa zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Automatische koppeling
« Reactie #89 Gepost op: 13 August 2020, 21:48:31 »
Als ik dat filmpje van die Amerikaan zo bekijk vraag ik me af hoeveel winst het nou eigenlijk oplevert, je hebt nog steeds een mannetje nodig namelijk...