Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 12830 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Automatische koppeling
« Reactie #90 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:05:02 »
Daar wel, omdat de luchtleidingen daar nog buiten de koppeling omgaan.

En als de taken een stuk beperker worden heb je er geen aparte rangeerder mee voor nodig maar kan dat gewoon door een machinist erbij gedaan worden :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Automatische koppeling
« Reactie #91 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:16:19 »
Als je lokaal rangeert kan de machinist het doen. Als je een trein van 700 meter af moet lopen en weer terug lijken me de kosten voor een half uur machinist en vooral de huur/lease voor de lok te hoog om hem dat te laten doen. Dan is een rangeerder goedkoper.

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1372
Re: Automatische koppeling
« Reactie #92 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:21:23 »
Maar dat moet ook vanuit de lok gaan gebeuren. Tenminste zo interpreteer ik het stuk (ont)koppelen in de door Rick aangehaalde tekst. Nog in onderzoek.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Automatische koppeling
« Reactie #93 Gepost op: 14 augustus 2020, 13:45:05 »
Als je lokaal rangeert kan de machinist het doen. Als je een trein van 700 meter af moet lopen en weer terug lijken me de kosten voor een half uur machinist en vooral de huur/lease voor de lok te hoog om hem dat te laten doen. Dan is een rangeerder goedkoper.
Nouja, die lok heb je sowieso nodig want anders valt er weinig te rangeren ;)
En een rangeerder is misschien wel goedkoper, maar daarnaast heb je nog steeds een machinist erbij nodig voor besturen van de lok ;)

En vergeet niet dat in dat soort werk veel lokken radio bediening hebben dus daar valt het heen en weer lopen wel mee.



Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Automatische koppeling
« Reactie #94 Gepost op: 14 augustus 2020, 14:11:16 »
Nouja, die lok heb je sowieso nodig want anders valt er weinig te rangeren ;)

Nee hoor, op steeds meer rangeerstations heb je deze: https://videos.files.wordpress.com/MioDHhNA/img_0532_dvd.mp4

Citaat
En een rangeerder is misschien wel goedkoper, maar daarnaast heb je nog steeds een machinist erbij nodig voor besturen van de lok ;)
pas als de hele trein klaar is. En een remproef kun je op de meeste rangeerstations ook zonder lok: https://danisch-gmbh.com/bremsprobenanlage/#

Citaat
En vergeet niet dat in dat soort werk veel lokken radio bediening hebben dus daar valt het heen en weer lopen wel mee.
Als de lok aan het ene einde hangt moet je de laatste wagen ook nog steeds controleren. Daar helpt een radiolok niet mee. De lok helpt in de situaties van de lokale bediening van de aansluitingen en industrieën. Op een rangeerstation kun je door schaalvergroting de noodzaak van een lok laten vervallen tot het moment de deze aangekoppeld moet worden om de trein te rijden. Zo zet je alle middelen efficient in en doet de lok waar ie voor gemaakt id: rijden.

dirkjan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Automatische koppeling
« Reactie #95 Gepost op: 14 augustus 2020, 14:51:42 »
Nou, jij denkt alleen in een heuvelproces, en dat is niet bepaald de enigste manier waarop er met wagens gerangeerd word hoor ;)

Sterker nog, in Nederland is DBC de enige vervoerder die daar gebruik van maakt op de Kijfhoek, elk andere vervoerder en op elk ander locatie word gewoon met de hand gerangeerd.

Nee hoor, op steeds meer rangeerstations heb je deze: https://videos.files.wordpress.com/MioDHhNA/img_0532_dvd.mp4
pas als de hele trein klaar is.
Die karretjes worden alleen gebruikt voor het aanduwen van uitgelopen heuveldelen, uiteindelijk moet er nog een lok bij komen om een compleet heuveldeel af te rangeren ;)
Citaat
Als de lok aan het ene einde hangt moet je de laatste wagen ook nog steeds controleren. Daar helpt een radiolok niet mee. De lok helpt in de situaties van de lokale bediening van de aansluitingen en industrieën. Op een rangeerstation kun je door schaalvergroting de noodzaak van een lok laten vervallen tot het moment de deze aangekoppeld moet worden om de trein te rijden. Zo zet je alle middelen efficient in en doet de lok waar ie voor gemaakt id: rijden.
Daar helpt die radio lok wel degelijk bij hoor, dan kun je namelijk gewoon je remproef achterop nemen zonder naar voren te hoeven lopen ;)

En dat heen en weer lopen van de trein moet veelal toch reeds gebeuren omdat de trein door een wagencontroleur nagekeken moet worden voor vertrek, en dat is vaak ook weer de machinist die dat doet.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2020, 14:58:47 door Thom »

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1372
Re: Automatische koppeling
« Reactie #96 Gepost op: 14 augustus 2020, 15:01:28 »
In het door Rick aangehaalde stuk gaat het over al dit soort dingen . Uit de lok moet je kunnen zien of de laatste wagon er nog is, remproeven en tussentijds (ont)koppelen. En ja dat betekent een eigen stroomvoorziening per wagon.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Automatische koppeling
« Reactie #97 Gepost op: 14 augustus 2020, 16:59:56 »
Nou, jij denkt alleen in een heuvelproces, en dat is niet bepaald de enigste manier waarop er met wagens gerangeerd word hoor ;)
En jij denkt alleen over de Nederlandse situatie. Dit gaat over een Europees geheel, moet je zien hoeveel er nog wordt geheuveld of afgestoten. En ik denk niet alleen in een heuvelproces, lees eens goed en hou je smileys bij je. Ik geef aan dat op schaal het zonder lok kan en elders niet.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Automatische koppeling
« Reactie #98 Gepost op: 16 augustus 2020, 12:47:35 »
als je al het matereel van een automatische koppeling wilt voorzien , dan moet het meterieel al ingericht zijn voor de automatische koppeling . Dan moet binnen 24 uur in geheel europa de koppelingen geplaatst worden , logistiek niet haalbaar .

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #99 Gepost op: 16 augustus 2020, 13:31:45 »
Wauw, echt geweldig.  (y)

Misschien moet je eerst het topic lezen voor je een bericht plaatst.

Als ik dat filmpje van die Amerikaan zo bekijk vraag ik me af hoeveel winst het nou eigenlijk oplevert, je hebt nog steeds een mannetje nodig namelijk...
Het zal sneller gaan en het koppelen is in ieder geval minder zwaar. Er staat een heel stuk over in het onderzoek dat ik eerder linkte.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Automatische koppeling
« Reactie #100 Gepost op: 16 augustus 2020, 13:38:41 »
Het zal sneller gaan en het koppelen is in ieder geval minder zwaar. Er staat een heel stuk over in het onderzoek dat ik eerder linkte.
Zo zwaar is het aan en af koppelen niet, een bezoekje aan de sportschool is zwaarder.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Automatische koppeling
« Reactie #101 Gepost op: 16 augustus 2020, 14:14:24 »
ik geloof dat de spoorbedrijven prima zelf in staat zijn om te bepalen of het voor hun en hun medewerkers een verbetering is, zowel economisch als arbotechnisch. En zeker is het niet meer hoeven te betreden van het Berner Raum een grote factor in de keuze voor de automatische koppeling.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Automatische koppeling
« Reactie #102 Gepost op: 17 augustus 2020, 00:21:08 »
als je al het matereel van een automatische koppeling wilt voorzien , dan moet het meterieel al ingericht zijn voor de automatische koppeling . Dan moet binnen 24 uur in geheel europa de koppelingen geplaatst worden , logistiek niet haalbaar .
Vertel eens, waarom moet dan ?

Zeker in een spoorwereld waar over de landsgrenzen alles ineens een compleet andere weten schap is en soms de meest simpelere dingen een wereld van verschil zijn ;)

Daarnaast word er op dit moment binnen het erts verkeer ook al reeds gebruik gemaakt van automatische koppelingen, dus een situatie dat alles gelijk moet zijn is er nu al niet.

En de lokken die speciaal voor het erts vervoer uitgerust zijn met automatische koppelingen zijn ook gewoon nog steeds geschikt voor het koppelen met stoot en trekwerk.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Automatische koppeling
« Reactie #103 Gepost op: 17 augustus 2020, 15:37:06 »
deze ertstreinen zijn bloktreinen en aan de uiteinden voorzien van wagens met een automatische koppeling en aan de andere zijde normaal stoot en trekwerk .

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Automatische koppeling
« Reactie #104 Gepost op: 17 augustus 2020, 15:46:07 »
Ook de lok Br 189 is voorzien van ak tbv ertstreinen

Mvg Johan