Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
"Nederlandse" modellen door TonM
Vandaag om 14:00:40
Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 13076 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Automatische koppeling
« Reactie #45 Gepost op: 06 augustus 2020, 09:51:07 »
 Ik weet hoe het zit met de AK in het NS materieel. (Boeken genoeg !   :D ).
Maar ik bedoelde  een verbeterde AK voor internationaal goederen materieel. in Europa .
 Ik meen dat er dan electrische verbindingen moesten gemaakt kunnen worden. zoals  " trein  is nog heel ".
Train integrity heet dat toch ? .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #46 Gepost op: 06 augustus 2020, 11:55:06 »
dat gebeurt toch al met de luchtleiding?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Automatische koppeling
« Reactie #47 Gepost op: 06 augustus 2020, 11:56:24 »
Okay, hoe werkt dat dan met het aankoppelen van een losse wagen? Niet de electriciteit, dat snap ik wel, maar een wagen zonder lucht. Of is het reservoir genoeg?
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 11:59:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Automatische koppeling
« Reactie #48 Gepost op: 06 augustus 2020, 12:28:23 »
Even voor mijn beeldvorming: Als er wagens van een opstelspoor worden gehaald door een rangeerlocje , sluit men dan ook de lucht en stroom aan? Als dat niet zo is dan moet je dus koppelen met 2 "dode" koppelingen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #49 Gepost op: 06 augustus 2020, 12:49:32 »
dat gebeurt toch al met de luchtleiding?
Bij een schroefkoppeling wel. Als die breekt of loslaat wordt de luchtslang ook kapotgetrokken.
Maar bij een AK  die ontkoppelt worden de luchtleidingen automatisch afgesloten.

Het verhaal van Peter Kleton over train integrity klinkt aannemelijk, maar ik had er nog nooit van gehoord dat ze dat bij goederentreinen ook willen toepassen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Automatische koppeling
« Reactie #50 Gepost op: 06 augustus 2020, 12:51:14 »
Om een stukje te rangeren op een emplacement  hoeft dat niet.
Pas als hij in een langere route in een  trein  gaat rijden  dan wel .
Peter

 Ik dacht "Train integrity  "een vereiste was voor het ERTMS systeem   -In de verre toekomst. !
Niet nu .op de Betuwe Route wordt dit nog niet gebruikt.
P.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 12:55:23 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #51 Gepost op: 06 augustus 2020, 12:53:15 »
Bij een schroefkoppeling wel. Als die breekt of loslaat wordt de luchtslang ook kapotgetrokken.
Maar bij een AK  die ontkoppelt worden de luchtleidingen automatisch afgesloten.

Het verhaal van Peter Kleton over train integrity klinkt aannemelijk, maar ik had er nog nooit van gehoord dat ze dat bij goederentreinen ook willen toepassen.
ja, daar zeggie zo wat. in murrica hebben ze natuurlijk in feite dezelfde luchtleidingen als bij een schroefkoppeling.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Automatische koppeling
« Reactie #52 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:19:00 »
Bij een schroefkoppeling wel. Als die breekt of loslaat wordt de luchtslang ook kapotgetrokken.
Maar bij een AK  die ontkoppelt worden de luchtleidingen automatisch afgesloten.
Dat is onjuist, want de doorgaande treinleiding worden alléén automatisch afgesloten als de ontkoppelcilinder van de AK bediend word en dat is alleen als iemand bewust het ontkoppelpedaal (of de ontkoppelknoppen) bediend.

Als de AK niet goed gekoppeld is en 'losvalt' of met het trekkoord ontkoppeld word dan zal de treinleiding niet mee afgesloten worden en dus gewoon leeglopen.

Alleen de aansluiting van het hoofdreservoir sluit altijd af dmv een terugslagklep.


Citaat
Het verhaal van Peter Kleton over train integrity klinkt aannemelijk, maar ik had er nog nooit van gehoord dat ze dat bij goederentreinen ook willen toepassen.
Volgens mij heeft dat niet als doel het breken van de trein te detecteren, maar voor ETCS het einde van de trein en diens lengte automatisch vast te stellen.
In de huidige situatie vult de Mcn dat met de hand in in de ETCS data, maar kan daar natuurlijk een foute waarde invullen.

Daardoor zou ETCS een blok eerder vrij kunnen geven dan dat de trein daadwerkelijk gepasseerd is.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 13:21:26 door Thom »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #53 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:39:20 »
En nog een bijkomend voordeel, als alle treinen deze "Train integrity" controle hebben, dan hoef je geen treindetectie meer toe te passen op de vrije baan.
De lengte is bekend, en als er wagens afbreken, dan wordt dit ook gedetecteerd.

Bij ERMTS wordt de huidige (bij NS) toegepaste spoorstroomloop detectie vervangen door assentellers, maar ook dat is een grote kostenpost.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #54 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:42:52 »
ja, daar zeggie zo wat. in murrica hebben ze natuurlijk in feite dezelfde luchtleidingen als bij een schroefkoppeling.
Niet helemaal. In Murrica trekt de rangeerder alleen de mechanische koppeling los. Als de wagens bij elkaar vandaan rijden strekt de luchtslang zich en dan laten de luchtkoppelingen vanzelf los zonder dat de slangen breken. Ik weet niet of de slangen dan ook automatisch afsluiten.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Automatische koppeling
« Reactie #55 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:49:17 »
Ga daar maar vanuit, doen ze bij vrachtwagens ook nl.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #56 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:52:27 »
Niet bij treinen, bij het breken van de trein wil je juist dat de treinleiding ontlucht en daardoor de remmen aanslaan.
Dat is de veiligheid in dit systeem.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #57 Gepost op: 06 augustus 2020, 13:54:51 »
Niet helemaal. In Murrica trekt de rangeerder alleen de mechanische koppeling los. Als de wagens bij elkaar vandaan rijden strekt de luchtslang zich en dan laten de luchtkoppelingen vanzelf los zonder dat de slangen breken. Ik weet niet of de slangen dan ook automatisch afsluiten.
ja, klopt, tis niet exact hetzelfde systeem, maar t werkt buiten de koppeling om en moet apart worden aangekoppeld, dat bedoel ik. Zover ik weet hebben amerikaanse luchtleidingen ook kranen, los van de koppeling, net als hier.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Automatische koppeling
« Reactie #58 Gepost op: 06 augustus 2020, 14:21:51 »
Maar ik meen dat zei in de US luchtslangen niet loskoppelen maar bij heuvelen en rangeren de boel gewoon lostrekken. Of zit ik mis?
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Automatische koppeling
« Reactie #59 Gepost op: 06 augustus 2020, 14:29:05 »
Ja, dat schreef Klaas dus al. Maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een apart systeem is, los van de koppelingen, schreef Floris dus al.  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 14:32:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.