Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Mark D.
Vandaag om 15:34:59
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 15:21:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 14:51:30
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 14:50:57
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:07:59
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door hervé
Vandaag om 14:06:59
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 15687 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3989
Re: Automatische koppeling
« Reactie #45 Gepost op: 06 August 2020, 09:51:07 »
 Ik weet hoe het zit met de AK in het NS materieel. (Boeken genoeg !   :D ).
Maar ik bedoelde  een verbeterde AK voor internationaal goederen materieel. in Europa .
 Ik meen dat er dan electrische verbindingen moesten gemaakt kunnen worden. zoals  " trein  is nog heel ".
Train integrity heet dat toch ? .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #46 Gepost op: 06 August 2020, 11:55:06 »
dat gebeurt toch al met de luchtleiding?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Automatische koppeling
« Reactie #47 Gepost op: 06 August 2020, 11:56:24 »
Okay, hoe werkt dat dan met het aankoppelen van een losse wagen? Niet de electriciteit, dat snap ik wel, maar een wagen zonder lucht. Of is het reservoir genoeg?
« Laatst bewerkt op: 06 August 2020, 11:59:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Automatische koppeling
« Reactie #48 Gepost op: 06 August 2020, 12:28:23 »
Even voor mijn beeldvorming: Als er wagens van een opstelspoor worden gehaald door een rangeerlocje , sluit men dan ook de lucht en stroom aan? Als dat niet zo is dan moet je dus koppelen met 2 "dode" koppelingen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26742
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #49 Gepost op: 06 August 2020, 12:49:32 »
dat gebeurt toch al met de luchtleiding?
Bij een schroefkoppeling wel. Als die breekt of loslaat wordt de luchtslang ook kapotgetrokken.
Maar bij een AK  die ontkoppelt worden de luchtleidingen automatisch afgesloten.

Het verhaal van Peter Kleton over train integrity klinkt aannemelijk, maar ik had er nog nooit van gehoord dat ze dat bij goederentreinen ook willen toepassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3989
Re: Automatische koppeling
« Reactie #50 Gepost op: 06 August 2020, 12:51:14 »
Om een stukje te rangeren op een emplacement  hoeft dat niet.
Pas als hij in een langere route in een  trein  gaat rijden  dan wel .
Peter

 Ik dacht "Train integrity  "een vereiste was voor het ERTMS systeem   -In de verre toekomst. !
Niet nu .op de Betuwe Route wordt dit nog niet gebruikt.
P.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2020, 12:55:23 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #51 Gepost op: 06 August 2020, 12:53:15 »
Bij een schroefkoppeling wel. Als die breekt of loslaat wordt de luchtslang ook kapotgetrokken.
Maar bij een AK  die ontkoppelt worden de luchtleidingen automatisch afgesloten.

Het verhaal van Peter Kleton over train integrity klinkt aannemelijk, maar ik had er nog nooit van gehoord dat ze dat bij goederentreinen ook willen toepassen.
ja, daar zeggie zo wat. in murrica hebben ze natuurlijk in feite dezelfde luchtleidingen als bij een schroefkoppeling.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Automatische koppeling
« Reactie #52 Gepost op: 06 August 2020, 13:19:00 »
Bij een schroefkoppeling wel. Als die breekt of loslaat wordt de luchtslang ook kapotgetrokken.
Maar bij een AK  die ontkoppelt worden de luchtleidingen automatisch afgesloten.
Dat is onjuist, want de doorgaande treinleiding worden alléén automatisch afgesloten als de ontkoppelcilinder van de AK bediend word en dat is alleen als iemand bewust het ontkoppelpedaal (of de ontkoppelknoppen) bediend.

Als de AK niet goed gekoppeld is en 'losvalt' of met het trekkoord ontkoppeld word dan zal de treinleiding niet mee afgesloten worden en dus gewoon leeglopen.

Alleen de aansluiting van het hoofdreservoir sluit altijd af dmv een terugslagklep.


Citaat
Het verhaal van Peter Kleton over train integrity klinkt aannemelijk, maar ik had er nog nooit van gehoord dat ze dat bij goederentreinen ook willen toepassen.
Volgens mij heeft dat niet als doel het breken van de trein te detecteren, maar voor ETCS het einde van de trein en diens lengte automatisch vast te stellen.
In de huidige situatie vult de Mcn dat met de hand in in de ETCS data, maar kan daar natuurlijk een foute waarde invullen.

Daardoor zou ETCS een blok eerder vrij kunnen geven dan dat de trein daadwerkelijk gepasseerd is.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2020, 13:21:26 door Thom »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
    • Dwangrail.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #53 Gepost op: 06 August 2020, 13:39:20 »
En nog een bijkomend voordeel, als alle treinen deze "Train integrity" controle hebben, dan hoef je geen treindetectie meer toe te passen op de vrije baan.
De lengte is bekend, en als er wagens afbreken, dan wordt dit ook gedetecteerd.

Bij ERMTS wordt de huidige (bij NS) toegepaste spoorstroomloop detectie vervangen door assentellers, maar ook dat is een grote kostenpost.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26742
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #54 Gepost op: 06 August 2020, 13:42:52 »
ja, daar zeggie zo wat. in murrica hebben ze natuurlijk in feite dezelfde luchtleidingen als bij een schroefkoppeling.
Niet helemaal. In Murrica trekt de rangeerder alleen de mechanische koppeling los. Als de wagens bij elkaar vandaan rijden strekt de luchtslang zich en dan laten de luchtkoppelingen vanzelf los zonder dat de slangen breken. Ik weet niet of de slangen dan ook automatisch afsluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Automatische koppeling
« Reactie #55 Gepost op: 06 August 2020, 13:49:17 »
Ga daar maar vanuit, doen ze bij vrachtwagens ook nl.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
    • Dwangrail.nl
Re: Automatische koppeling
« Reactie #56 Gepost op: 06 August 2020, 13:52:27 »
Niet bij treinen, bij het breken van de trein wil je juist dat de treinleiding ontlucht en daardoor de remmen aanslaan.
Dat is de veiligheid in dit systeem.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #57 Gepost op: 06 August 2020, 13:54:51 »
Niet helemaal. In Murrica trekt de rangeerder alleen de mechanische koppeling los. Als de wagens bij elkaar vandaan rijden strekt de luchtslang zich en dan laten de luchtkoppelingen vanzelf los zonder dat de slangen breken. Ik weet niet of de slangen dan ook automatisch afsluiten.
ja, klopt, tis niet exact hetzelfde systeem, maar t werkt buiten de koppeling om en moet apart worden aangekoppeld, dat bedoel ik. Zover ik weet hebben amerikaanse luchtleidingen ook kranen, los van de koppeling, net als hier.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re: Automatische koppeling
« Reactie #58 Gepost op: 06 August 2020, 14:21:51 »
Maar ik meen dat zei in de US luchtslangen niet loskoppelen maar bij heuvelen en rangeren de boel gewoon lostrekken. Of zit ik mis?
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Automatische koppeling
« Reactie #59 Gepost op: 06 August 2020, 14:29:05 »
Ja, dat schreef Klaas dus al. Maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een apart systeem is, los van de koppelingen, schreef Floris dus al.  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 August 2020, 14:32:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.