Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 12:44:27
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Karben
Vandaag om 12:14:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 12916 keer)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Automatische koppeling
« Gepost op: 02 augustus 2020, 21:49:02 »
Zou de automatische koppeling dan toch nog eens gaan komen?  ???
Op internet kwam ik het volgende tegen: KLIK
Ook informatief: KLIK
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2020, 21:53:44 door SBBcargo »
Marius

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Automatische koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2020, 23:06:10 »
Dus:
Citaat
Grundlage für eine flächendeckende Einführung ist ein abgestimmtes Vorgehen in Europa.
En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Automatische koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2020, 00:05:31 »
ben benieuwd of dat ook te downschalen valt naar H0 bijvoorbeeld, zou best interessant zijn! Al zijn het bijvoorbeeld maar 2 polen zodat je via 1 decoder dan ook de binnenverlichting van de wagons kunt regelen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1597
Re: Automatische koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2020, 11:14:59 »
Ja, als het ook op reizigersmaterieel komt. (tijdperk 8 ???)
Voorlopig zijn het de goederenvervoerders die hiermee aan het werk gaan.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Automatische koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2020, 11:44:48 »
Dus:En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar
Het is puur een proef bedrijf voor het beproeven van de ontworpen techniek, niet de daadwerkelijk uitrol in heel Europa meteen.

de tekst beschrijft ook;
"Im ersten Schritt werden 12 Güter- und Kesselwagen von DB Cargo und GATX mit Kupplungs-Prototypen von vier verschiedenen Herstellern ausgerüstet." dus het gaat om 12 wagens.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:40:19 »
In dat artikel staat dat er ook elektrische en dataverbindingen in komen. Dan zullen ze op termijn ook op reizigersmaterieel komen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:43:54 »
een tijd lang is er allerlei materieel zo gebouwd dat t op automatische koppelingen voorbereid was, gebeurt dat nog steeds eigenlijk?

reizigersmaterieel, ja, waarom niet, al ist wellicht een puntje dat dat sowieso steeds meer een treinstellenverhaal wordt, op het grote nachttrein-koersrijtuigencircus in t voormalig oostblok na wordt er geloof ik niet echt veel met rijtuigen gerangeerd over t algemeen dus weet niet hoe urgent t daarvoor is.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 12:46:34 door Floris Dilz »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10562
Re: Automatische koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:59:39 »
Interessant dat ze een soort van Scharfenberg-ding laten zien.
Ik had altijd begrepen dat die voor de grote belastingen van goederentreinen ongeschikt waren?
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2020, 13:11:39 »
Misschien laten ze die Scharfenberg zien omdat ze nog niet weten welke kant het opgaat.
Ik denk niet dat het een Scharfenberg wordt, het zal eerder een doorontwikkeling van de UIC koppeling zijn.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Automatische koppeling
« Reactie #9 Gepost op: 03 augustus 2020, 14:41:25 »
In dat artikel staat dat er ook elektrische en dataverbindingen in komen. Dan zullen ze op termijn ook op reizigersmaterieel komen.
Die aanname zou ik niet zo snel maken, dataverbindingen op goederenwagens zijn ookwel wenselijk ivm met ETCS in de toekomst en het kunnen bepalen van de treinlengte en het einde van de trein.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8056
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #10 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:37:14 »
Dus:En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar
Lijkt me beter dan testen met zestig partijen tegelijk. Daarnaast heb je met VTG, Ermewa, GATX en DB Cargo al een groot deel van het goederenmaterieel vertegenwoordigd.

Misschien laten ze die Scharfenberg zien omdat ze nog niet weten welke kant het opgaat.
Ik denk niet dat het een Scharfenberg wordt, het zal eerder een doorontwikkeling van de UIC koppeling zijn.
SBB Cargo zal niet een Scharfenbergkoppeling ontwikkelen als ze er geen vertrouwen in hebben lijkt me. Ze rijden er ook al een jaar mee rond: https://blog.sbbcargo.com/34980/sbb-cargo-startet-mit-automatischer-kupplung/

Van Voith: http://voith.com/corp-de/scharfenberg-couplers/freightcoupler.html
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10562
Re: Automatische koppeling
« Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:41:47 »
Nou is Wikipedia niet heilig, maar ik heb het ergens anders ook wel eens gelezen.
Eerste deel, laatste alinea.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 15:43:19 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Automatische koppeling
« Reactie #12 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:53:08 »
Scharfenberg is uiteindelijk gewoon een fabrikant van automatische koppelingen in vele varianten, het is niet dat er één type Scharfenberg koppeling is :)

http://www.voith.com/ca-en/products-services/power-transmission/scharfenberg-couplers-10318.html daar staat al heel wat soorten :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Automatische koppeling
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2020, 16:19:03 »
Ik vraag me af ,of er nog een overgangs tijd komt ,waarbij de koppeling alleen op trek  wordt belast en de buffers de drukkracht opnemen. Later wordt dan  met een eenvoudige modificatie  het mogelijk om ook de drukkracht op te nemen.
Zeker 20 ( ? )  jaar geleden heb ik een praatje kunnen maken met iemand van NS ,die de Demonstratie ketelwagen begeleidde.
Die maakte toen  een tournee door Nederland.
We kwamen eigenlijk tot de conclusie ,dat je zoiets gespreid in de tijd moet doen ,je kan niet alle koppelingen in West Europa in een week vervangen.
 Peter
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 20:43:54 door Peter Kleton. Reden: tikfout weggehaald »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Automatische koppeling
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2020, 16:23:16 »
Waarom zou je dat willen?

Als een AK nu reeds prima in staat is om die krachten op te vangen (anders doen ze die proef ook niet zo lijkt mij), waarom zou je dan nog buffers willen blijven gebruiken?
Als die dingen overbodig worden scheelt dat ook weer in aanschaf en onderhoudskosten immers.

Daarnaast is het met DDAR en DDZ wel duidelijk geworden in alle jaren dat een combinatie van een AK én buffers niet zo geweldig is en in een goederentrein waar je straks rustig 30 sets AK's kunt verwachten zal dat er ook niet beter op worden.