Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 12842 keer)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Automatische koppeling
« Gepost op: 02 augustus 2020, 21:49:02 »
Zou de automatische koppeling dan toch nog eens gaan komen?  ???
Op internet kwam ik het volgende tegen: KLIK
Ook informatief: KLIK
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2020, 21:53:44 door SBBcargo »
Marius

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Automatische koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2020, 23:06:10 »
Dus:
Citaat
Grundlage für eine flächendeckende Einführung ist ein abgestimmtes Vorgehen in Europa.
En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Automatische koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2020, 00:05:31 »
ben benieuwd of dat ook te downschalen valt naar H0 bijvoorbeeld, zou best interessant zijn! Al zijn het bijvoorbeeld maar 2 polen zodat je via 1 decoder dan ook de binnenverlichting van de wagons kunt regelen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Automatische koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2020, 11:14:59 »
Ja, als het ook op reizigersmaterieel komt. (tijdperk 8 ???)
Voorlopig zijn het de goederenvervoerders die hiermee aan het werk gaan.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Automatische koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2020, 11:44:48 »
Dus:En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar
Het is puur een proef bedrijf voor het beproeven van de ontworpen techniek, niet de daadwerkelijk uitrol in heel Europa meteen.

de tekst beschrijft ook;
"Im ersten Schritt werden 12 Güter- und Kesselwagen von DB Cargo und GATX mit Kupplungs-Prototypen von vier verschiedenen Herstellern ausgerüstet." dus het gaat om 12 wagens.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:40:19 »
In dat artikel staat dat er ook elektrische en dataverbindingen in komen. Dan zullen ze op termijn ook op reizigersmaterieel komen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:43:54 »
een tijd lang is er allerlei materieel zo gebouwd dat t op automatische koppelingen voorbereid was, gebeurt dat nog steeds eigenlijk?

reizigersmaterieel, ja, waarom niet, al ist wellicht een puntje dat dat sowieso steeds meer een treinstellenverhaal wordt, op het grote nachttrein-koersrijtuigencircus in t voormalig oostblok na wordt er geloof ik niet echt veel met rijtuigen gerangeerd over t algemeen dus weet niet hoe urgent t daarvoor is.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 12:46:34 door Floris Dilz »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Automatische koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:59:39 »
Interessant dat ze een soort van Scharfenberg-ding laten zien.
Ik had altijd begrepen dat die voor de grote belastingen van goederentreinen ongeschikt waren?
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2020, 13:11:39 »
Misschien laten ze die Scharfenberg zien omdat ze nog niet weten welke kant het opgaat.
Ik denk niet dat het een Scharfenberg wordt, het zal eerder een doorontwikkeling van de UIC koppeling zijn.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Automatische koppeling
« Reactie #9 Gepost op: 03 augustus 2020, 14:41:25 »
In dat artikel staat dat er ook elektrische en dataverbindingen in komen. Dan zullen ze op termijn ook op reizigersmaterieel komen.
Die aanname zou ik niet zo snel maken, dataverbindingen op goederenwagens zijn ookwel wenselijk ivm met ETCS in de toekomst en het kunnen bepalen van de treinlengte en het einde van de trein.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8041
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #10 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:37:14 »
Dus:En dan gaan slechts 6 partijen het testen? Recept voor een volgende vertraging van 20 jaar
Lijkt me beter dan testen met zestig partijen tegelijk. Daarnaast heb je met VTG, Ermewa, GATX en DB Cargo al een groot deel van het goederenmaterieel vertegenwoordigd.

Misschien laten ze die Scharfenberg zien omdat ze nog niet weten welke kant het opgaat.
Ik denk niet dat het een Scharfenberg wordt, het zal eerder een doorontwikkeling van de UIC koppeling zijn.
SBB Cargo zal niet een Scharfenbergkoppeling ontwikkelen als ze er geen vertrouwen in hebben lijkt me. Ze rijden er ook al een jaar mee rond: https://blog.sbbcargo.com/34980/sbb-cargo-startet-mit-automatischer-kupplung/

Van Voith: http://voith.com/corp-de/scharfenberg-couplers/freightcoupler.html
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Automatische koppeling
« Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:41:47 »
Nou is Wikipedia niet heilig, maar ik heb het ergens anders ook wel eens gelezen.
Eerste deel, laatste alinea.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 15:43:19 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Automatische koppeling
« Reactie #12 Gepost op: 03 augustus 2020, 15:53:08 »
Scharfenberg is uiteindelijk gewoon een fabrikant van automatische koppelingen in vele varianten, het is niet dat er één type Scharfenberg koppeling is :)

http://www.voith.com/ca-en/products-services/power-transmission/scharfenberg-couplers-10318.html daar staat al heel wat soorten :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Automatische koppeling
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2020, 16:19:03 »
Ik vraag me af ,of er nog een overgangs tijd komt ,waarbij de koppeling alleen op trek  wordt belast en de buffers de drukkracht opnemen. Later wordt dan  met een eenvoudige modificatie  het mogelijk om ook de drukkracht op te nemen.
Zeker 20 ( ? )  jaar geleden heb ik een praatje kunnen maken met iemand van NS ,die de Demonstratie ketelwagen begeleidde.
Die maakte toen  een tournee door Nederland.
We kwamen eigenlijk tot de conclusie ,dat je zoiets gespreid in de tijd moet doen ,je kan niet alle koppelingen in West Europa in een week vervangen.
 Peter
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 20:43:54 door Peter Kleton. Reden: tikfout weggehaald »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Automatische koppeling
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2020, 16:23:16 »
Waarom zou je dat willen?

Als een AK nu reeds prima in staat is om die krachten op te vangen (anders doen ze die proef ook niet zo lijkt mij), waarom zou je dan nog buffers willen blijven gebruiken?
Als die dingen overbodig worden scheelt dat ook weer in aanschaf en onderhoudskosten immers.

Daarnaast is het met DDAR en DDZ wel duidelijk geworden in alle jaren dat een combinatie van een AK én buffers niet zo geweldig is en in een goederentrein waar je straks rustig 30 sets AK's kunt verwachten zal dat er ook niet beter op worden.