Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900  (gelezen 47899 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #360 Gepost op: 13 oktober 2020, 18:23:39 »
Er is nog 1 onderweg en er wordt nog 1 geprint op dit moment.

Ik kan niet nagaan op de bestelling dat je gepolished hebt aangevraagd?
Is dat dan wel gedaan? En komt het zo uit de printmachine?.

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #361 Gepost op: 13 oktober 2020, 18:34:16 »
Hoi Ronald,

Er is in messing maar één keuze: "natural brass". Bij "bronze" en "bronzed silver" staat er wel "polished" bij.

Ik denk bij "natural brass" aan onbewerkt messing. Wat ik nu heb lijkt op "polished brass", maar die is dus niet apart  te kiezen.  ;D

Ik denk dat men wat te enthousiast met schoonmaken bezig is geweest.

Voor de rest: mooie, scherpe randen, erg strakke details. De boutkoppen zijn erg mooi klein en subtiel aan het oppervlak weergegeven. Dus geen dikke bulten. Ze zijn niet te vergelijken met de kunststoffen exemplaren. Gewoonweg zonde van de polijstschade!
Met groet,

Ger.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #362 Gepost op: 13 oktober 2020, 18:42:13 »
In de bouwdraadjes over onze spoor-0 modellen hebben we afgelopen periode deze gang van zaken ook al beschreven. Geschiedenis herhaald zich.

Klagen bij Shapeways ? tja.
Vragen om onbehandelde gietstukken zodat je het zelf kan doen.....Het antwoord kan ik je op voorhand geven. NIET DUS. Dat staat de werkwijze niet toe.

De oplossing hierop is het printen in speciale resin en dan laten afgieten door een echte messing gieter.
1. Je kan een STL naar de gieter sturen en dan heb je direct je messing model in huis. Kost wel wat (afhankelijk van het aantal), want de gieter moet printen en dat kost tijd en tijd is geld (en speciale resin). Reken niet met 10 Euro, maar vanaf (pin me niet vast) 100-150 euro.
2. Je print zelf in resin, maar dan wel met de speciale resin die bij het uitbranden geen resten nalaat (300 euro/liter) en dan komt het afgieten nog.

Goedkopere resin moet je niet willen. Investeer even wat tijd in Youtube filmpjes en dan weet je het.

lees hier meer: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222147779#msg3222147779

Wij doen een mix van kwetsbare en minder kwetsbare onderdelen dus zowel naar de gieter als bij Shapeways.
Voordeel van de gieter is ook de lagere ondergrens van details. 0,3 ipv 0,6.

Laten uitvoeren door Imaterialize in Belgie hebben we we ook al geprobeerd. Hetzelfde resultaat.

Zie ook blz. 20 van dit draadje.

FritsT.



« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2020, 18:50:59 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #363 Gepost op: 13 oktober 2020, 18:55:20 »
Hoi Ronald,

Er is in messing maar één keuze: "natural brass". Bij "bronze" en "bronzed silver" staat er wel "polished" bij.

Ik denk bij "natural brass" aan onbewerkt messing. Wat ik nu heb lijkt op "polished brass", maar die is dus niet apart  te kiezen.  ;D

Ik denk dat men wat te enthousiast met schoonmaken bezig is geweest.

Voor de rest: mooie, scherpe randen, erg strakke details. De boutkoppen zijn erg mooi klein en subtiel aan het oppervlak weergegeven. Dus geen dikke bulten. Ze zijn niet te vergelijken met de kunststoffen exemplaren. Gewoonweg zonde van de polijstschade!

Ger, met de fouten die je laat zien op eerdere foto's met diepe gaten in de cylinderbekleding moet je gewoon reclameren. Zeker voor dat bedrag. Het hoort er zo niet uit te komen, nabehandeld of niet. Mijn ervaring met Shapeways tot nu toe is dat ze altijd dergelijke problemen oplossen, vaak met een kostenloze vervanging.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #364 Gepost op: 13 oktober 2020, 19:39:33 »
De hamvraag is natuurlijk, is dit nabewerking, of, zoals Ronald zegt, komt het zo uit de printer?

Vanuit Shapeways lijkt het me dat de klant koning is; wil deze onbewerkte onderdelen hebben, dan zou dat geen probleem moeten zijn.

Dat gieten is natuurlijk mooi, of misschien wel het mooist, maar het moet wel in verhouding blijven. Als zo'n onderdeeltje tussen de 100 of 150 euro gaat kosten, is dat niet te doen.

Het doel was ook om iets goeds op de markt te brengen wat betaalbaar was, dus een goed alternatief voor iedereen. Ook niet iedereen heeft Philotrain in huis, omdat de prijs hoger is dan fabrieksmodellen. Hetzelfde geldt hier, het moet niet alleen voor de die hard puristen zijn die er grof voor willen betalen, maar een redelijk betaalbaar alternatief voor die lelijke hangoren die DJH/Modelloco standaard mee levert.

Maar goed, eens kijken wat Shapeways doet.

Ik ben niet geheel negatief, maar zie juist veel positieve zaken; ik zie strakke lijnen, mooie details, alleen is de kant waar je tegenaan kijkt wel soort van mishandeld en zie je daar veel stepping.

Als dat niet het geval was, was het prototype geslaagd. Het lijkt me hier vooral de puntjes op de i en met Shapeways kijken wat er beter/anders kan.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2020, 19:41:37 door Tomasso »
Spoor 0 adept

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #365 Gepost op: 13 oktober 2020, 22:21:52 »
Het gieten lijkt leuk, maar dat zou de maker van het model al gedaan moeten hebben.

Anders kan je zelf beter het hele model gaan maken en laten afgieten. Of met een klupje van meerdere personen,
die dan bv 15 stuks gaan maken. dan rendeert het.

Mijn mening.
Mijn mening bij het vervangen van objecten aan een model is dat het gaat om een alternatief dat bijgeleverd is.
Ik zelf zou vervangen door resin of vergelijkbaar. Waarom? Het wordt (in dit geval) naderhand toch zwart gespoten. Weg bedragje brass.
Is het een onderdeel waarop krachten uitgeoefend worden tijdens het rijden, dan zou ik een materiaal kiezen dat daartegen bestand is
Is het een dom oid dat later ook zijn messing uitstraling dient te geven, ja dan zou ik voor messing/koper gaan.
Of als het om gewicht gaat.: lood/staal bv

Daarbij:
Ik heb de ervaring dat we de laatste jaren steeds meer het detail gaan opzoeken.
Opwind treintje uit blik staat in de vitrine, en het treintje waar we opgewonden van raken rijdt op de baan inclusief alle elektronica regel apparatuur etc.
Zo ook met het printen. Steeds zoeken we (ik ook met mijn eigen modellen) de grens op.
Ik overdrijf wel een beetje uiteraard.

Echter ben ik ook van mening dat een print, wat dan ook, wel goed moet zijn.
Er is alleen nog geen referentie.
Dit is het eerste model ervan.
Eind van de week of volgende week zijn er drie exemplaren en kunnen we meer zeggen van de onderlinge resultaten.

De materialen, die jullie kunnen kiezen om het object in te laten printen heb ik uitgekozen.
Ik had ook bv alleen white plastic kunnen aangeven.
Bij brass, heb ik bewust dus na-polishen weggelaten. Vanwege de totaal kosten (+ € 12)
Ook platinum maar niet vermeld (€ 2050).

Eerst maar eens kijken waar shapeways en de andere bestellers mee komen.

Het blijft leuk, maar ook zeer leerzaam.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #366 Gepost op: 13 oktober 2020, 22:55:33 »
Platina Welja, waarom ook niet

Maarre, ik ben juist blij met die opties en ondanks dat het straks zwart gespoten wordt, vind ik juist dit onderdeel in messing belangrijk. Ik kan het aan het frame solderen, als er iets niet lukt of anders moet kan ik het désolderen, ik kan het in de thinner gooien, etc. Dus wat ik zeg, hoewel het wat duurder is, ben ik juist blij dat er meerdere keuzemogelijkheden zijn, voor ieder wat wils.

Enfin, maar eens kijken of dit een unicum was, of dat het aan het procédé ligt waardoor het ding er zo gehavend uit ziet. Het kunststof model was in ieder geval wel goed wat ik van Ger begreep, dus die optie is er sowieso.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #367 Gepost op: 13 oktober 2020, 23:00:16 »
Hoi Ronald,

Tot op zekere hoogte eens met je verhaal. Maar in het geval van de cilinders is messing naar mijn mening gewenst. Ik soldeer mijn modellen zoveel mogelijk. Een dergelijk belangrijk onderdeel als de cilinders al helemaal. Met de krachten zal het wel meevallen, maar puur al om de reden van solderen heeft het mijn voorkeur.

De zaken die ik op foto's toon lijken mij niet door jouw ingetekend. Ik kan ze op de prints van de kunststof exemplaren niet terug vinden.

Het feit dat je niet gekozen hebt voor de nabewerkingsoptie in relatie met wat ik gekregen heb doet mijn vermoeden dat er dus wel nabewerkt is alleen maar sterker worden.

Linksom of rechtsom: de betreffende tekortkomingen zijn te grof om er niet mee aan de slag te gaan richting Shapeways.

Ik houd iedereen hier op de hoogte.
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #368 Gepost op: 13 oktober 2020, 23:04:12 »
Tsja, idd. Het lijkt me niet dat zo'n ding zelf van die diepe voren print. De tekeningen zagen er perfect uit, dus daar zou een printer niets aan moeten verwijderen of toevoegen.

M.a.w. of de techniek is er in messing nog niet klaar voor, of er is aan gekl**t. Nou, dat laatste kan je wat aan doen, het eerste is een kwestie van wachten tot de techniek verbeterd is. Mij lijkt het eerlijk gezegd het laatste, dus wie weet...

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #369 Gepost op: 14 oktober 2020, 09:09:01 »
Aan het ontwerp, de tekening en het printbestand ligt het niet.  (y)

Ronald Visser
(uiteraard niet...... ;D ;D)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #370 Gepost op: 14 oktober 2020, 12:18:17 »
Als ik nou kijk naar dat setje met handwielen en zo voor de Oersik , dat ziet er afgegoten perfect uit .
Denk toch dat bij dit exemplaar iets mis is gegaan tijdens de productie .
(vind het dan wel raar dat ie zo door de eindcontrole is gekomen)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #371 Gepost op: 14 oktober 2020, 13:38:37 »
Niks fout met de productie ! Het gaat fout bij het nabehandelen. Dat is handwerk. Het materiaal wat uit het gietproces komt is ruw en moet ontbraamt (polijsten) worden. Het is dan maar net waar de bandschuurmachine/polijsttol kan komen. Op een enkel onderdeel kan je in het slechtste geval onbehandeld en gepolijst oppervlak hebben als de machine er gewoonweg niet bij kan.

Het is dus een combinatie van ontwerp en machinewerker (die ook zijn beste doet). ;D

Voorbeeld. De schoorsteen en dom kunnen naar Shapeways. De apparatenkast niet want achter en naast het handwiel gaat het fout. Polijst je "te goed" dan heeft dat weer consequenties voor het handwiel en dan ben ik ook helemaal niet verrast door een kras/sleuf er vlak naast als het toch geprobeerd word.
IMG_7465 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #372 Gepost op: 14 oktober 2020, 13:44:36 »
Kijk eens naar dit filmpje en met name de nabehandeling. Ook de gieter moet dat doen, maar daar heb ik (en vele anderen) nooit problemen met de afwerking gehad..
Filmpje duurt maar 2 minuten en vanaf 1:30 zie je de nabehandeling.

https://www.youtube.com/watch?v=pxIyBxy4Ckw
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2020, 13:49:53 door FritsT »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #373 Gepost op: 14 oktober 2020, 14:14:18 »
Frits,

Ik begrijp je punt. Maar ik wil zelf die nabewerking doen. Dus liever teveel materiaal erop dan te weinig, wat nu het geval is. Ik wil graag tijd in het polijsten investeren, iets dat bij de gieter veel geld kost (die tijd). En dus moet het snel. Op cilinders zitten geen handwielen o.i.d. die los van het object moeten staan. In die zin gaat jouw vergelijking mank.
Vergelijkbaar zou zijn dat aan jouw zandkist de vierkante vorm op de plek van de gietboom aangetast is. Ol de kopse kanten, met de details is niets gedaan en dasr is het gewoonweg prima kwaliteit! Dat is het jammere. In die zin vertelt het onderdeel precies waar het misgaat.
Ik heb hier Philotrain rookastdeuren en ketelfronten liggen waar meer gietboom dan model aan zit. Ik ga wel zelf zagen en vijlen en polijsten. Levert mij altijd veel voldoening op.

De apparaten die ik in het filmpje zie zijn funest voor dit soort klein spul. Dat moet gepolijst/nabewerkt worden met klein spul. En dat hebben we allemaal voor handen. Toch??  ;)
Met groet,

Ger.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900
« Reactie #374 Gepost op: 14 oktober 2020, 14:22:43 »
Vanuit Shapeways lijkt het me dat de klant koning is; wil deze onbewerkte onderdelen hebben, dan zou dat geen probleem moeten zijn.

In theorie wel, in praktijk niet.

Als je 1 gietboom hebt waar alle modellen zonder nabewerking verstuurd moeten worden zou dit mogelijk zijn.
Feit is dat er 100'en modellen per dag gegoten worden in messing, elk model is anders.
Er is een bepaald process voor opgezet om dit efficient en goed te laten verlopen, dit houdt ook in dat je niet 123 het process voor een enkel model kan aanpassen en er tussen uit te halen, alle modellen volgen de zelfde stappen.

Dus in theorie zijn de mogelijkheden daar natuurlijk wel, in praktijk en de daarbij kijkende kosten om van het process af te wijken is niet handig.
Let op dat het in dit geval om 1 model gaat, maar als 1 iemand een speciaal process wilt (gietboom eraan, niet polijsten) dan komt de volgende ook met zijn eigen aanvraag (bv wel gietboom laten zitten en polijsten).