Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 11:30:51
Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk door Broca
Vandaag om 11:30:36
NL baan: Frotterdam in h0 door fissy
Vandaag om 11:24:22
Update: baan in de tropen door Rolando
Vandaag om 11:23:02
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door spoorijzer
Vandaag om 11:22:55
Faller verdeelplaatje 18080X -verbindingen komen los door DannyG
Vandaag om 11:16:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 11:12:42
Fleischmann H0 1200 storing door Dwergsein
Vandaag om 11:10:47
Projekt 083-338 door Wim Hesselink
Vandaag om 11:10:21
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 11:08:34
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Carel Ruysink
Vandaag om 11:05:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:36:12
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Karst Drenth
Vandaag om 10:34:05
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 10:31:16
Budget Wunderline deels naar snelweg door henk
Vandaag om 10:04:34
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 10:02:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door rail4marcel
Vandaag om 10:02:44
Roco z21: eerste ervaringen en problemen. door 008200
Vandaag om 09:52:49
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door 008200
Vandaag om 09:45:40
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Huup
Vandaag om 09:37:47
Programmering Dr4018 door RBlok
Vandaag om 09:35:59
NS 6100 van GM&S door sander1985
Vandaag om 09:20:51
Roco tractie voor Lima mat '46 door Besselspoor
Vandaag om 09:13:57
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:11:55
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:00:29
Restauratie TEE treinstel door Bob R.
Vandaag om 08:44:52
Gezocht: Lima H0 motors door nighttrain1
Vandaag om 08:21:18
Schroemershage door HidanNL
Vandaag om 03:58:58
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door AndréDev
19 januari 2021, 23:52:23
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
19 januari 2021, 23:47:51
  

Auteur Topic: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)  (gelezen 928 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Gepost op: 10 december 2020, 16:33:38 »
Zoals u weet (of niet) heeft Artitec fraaie geel/blauwe plan E fietsrijtuigen uitgebracht, in oorspronkelijke uitvoering van voor de verbouwing van de rijtuigen in 1990. Omdat mijn imaginaire Nederlandse modelbaan zich in de 2e helft van de jaren '90 bevindt, moest ik zelf aan de slag om het 'moderne' fietsenrijtuig te maken.

Nou ben ik niet de eerste en enige die deze verbouwing doet en er zijn ook al meer draadjes over verschenen, maar omdat er verschillen zaten tussen de twee deelseries van de 8 Df'en wil ik daar wat meer van in detail laten zien. Met tips voor degene die ook een rijtuig wil verbouwen.
Een oud draadje met tevens de geschiedenis van de rijtuigen is hier te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39897.msg623802#msg623802 

Er waren dus twee soorten Df: ex-post en ex-RD. Het geinige is dat bij de ene een grote deurpartij moet verdwijnen (post), terwijl bij de andere een grote deurpartij juist geplaatst moet worden (RD), ter vervanging van een set smalle deuren. Ik bouw gelijktijdig beide uitvoeringen. We gaan ff Df'en!

De slachtoffers, P 7939 en RD6971:


De echte P 7939 werd Df 001. Ergens in de jaren '90 werden bij dit rijtuig echter de ronde buffers vervangen door moderne exemplaren. Omdat ik het niet zie zitten om de buffers te vervangen zal mijn model niet de 001 worden. Welke het wel gaat worden weet ik nog niet. Er waren onderling namelijk ook nog (kleine) verschillen, daarover later meer. Eerst maar eens het mes in de bakken!   

Met potlood aangegeven waar de snijlijnen liggen om de grote deuren van de P naar de RD te transplanteren:

De 36 slaat op de breedte van het stuk wand dat er uit moet, 36mm. De kruizen geven aan wat er verder aan deuren en ramen dichtgemaakt moet worden. Let op! De beide zijden van de RD zijn hierin niet gelijk (en ik trapte er bijna in).

De andere zijden, met de stukken zijwand al verwijderd:


De bakken met getransplanteerde deuren, met 1,5 mm dik styreen opgevulde wanden en dichtgemaakte ramen en deuren:



Een stuk van de stootrubbers van de P heb ik gebruikt om de openingen in de stootrubbers onder de middelste deuren van de P op te vullen. Of dat goed gelukt is weet ik niet, dat zien we na het spuiten tzt wel. Wat mij opviel is dat de ramen in de grote deuren van de P groter zijn dan de ramen in de RD. Geen idee of dat in het echt ook zo was, maar ik neem het voor lief.
Van de vijf grote ramen in de P heb ik de hoeken haaks gevijld. Alle vier ex-P Df'en kregen bij de modernisering nieuwe ramen uit één stuk (ik meen zelfs dat het plexiglas was) met rechte hoeken. Enkele RD Df'en daarentegen hebben tot het eind met de originele ramen gereden.   
Let op bovenstaande foto's ook op de verschillende indelingen in de wanden van de RD!

Op de kopwanden worden de vouwbalgen vervangen door buisbalgen en dient er eerst een opbouwtje gemaakt te worden. De afmetingen hiervan zijn afhankelijk van de buisbalgen die je gebruikt. Ik heb ze bij Piko (of Poki) besteld. (over de ervaring van de bezorgdienst: GLS heeft ze twee dagen na bestelling in Duitsland bij mij in de brievenbus geduwd).
De sluitseinen zitten ietsiepietsie te dicht naar het midden en heb ik vervangen door een stukje Evergreen buis 2,4mm.
Van de twee deuren in de kopwand van de P heb ik één grote gemaakt door het wegsnijden van de middenspijl en het gladscheuren van de naad in het midden. 
   

De daken:

Begin met het jezelf makkelijk te maken door daken zonder dwarsnaden te kopen. De langsnaden moeten er ook af, ook die aan de zijkant van het dak bij de aansluiting op de bak. Verder moeten alle pielekes van het dak op de ventilatoren na. De ventilator die tegen de waterbak op het dak van de P zit moet ook weg. Op de kopse kantjes van het dak zit een richeltje, dus ook daar even met de vijl overheen fietsen. 

De bodems zijn nog even 'een dingetje'. Bijna alle luiken in de schortplaten zijn bij de verbouwing vervangen door dicht plaatmateriaal. Bij bestudering van foto's lijkt hier echter bij de ex-P's onderling ook weer enig verschil te zijn. Het ene luik is bij de ene ex-P weg, terwijl het bij een andere nog aanwezig is. Hier is nog wat recherche a.d.h.v. foto's nodig en pas hierna kan ik het rijtuignummer bepalen.
Ander 'dingetje' is dat met het gladvijlen van de luiken de opstaptreden zullen sneuvelen, terwijl deze in sommige gevallen kunnen blijven. Idee is nog om met de Dremel er omheen te werken, maar ik vrees dat het met de frees niet mooi glad wordt.

Wordt vervolgd.
     
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 16:22:16 door Olaf »
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spoor N
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2020, 15:44:31 »
Leuk project, ik ben benieuwd naar het eindresultaat. In N heb ik hetzelfde gedaan alleen bij gebrek aan een postrijtuig is een RD opgeofferd om de brede deurpartij in een andere RD te zetten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
    • Dwangrail.nl
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2020, 16:59:31 »
Ik vind dit ook een leuk project, en er zitten leuk variaties in de verschillende rijtuigen.
De ex RD 008 had nog zijn schoorsteen van de keuken, en er was ook nog een ex Post met nog de contouren zichtbaar van de dakramen.
De reden dat de ex posten plexiglas ruiten kregen, was omdat er geen onderdelen meer waren voor de blauwe engel ramen die deze rijtuigen hadden. (gebouwd door Werkspoor, maar ontwerp Allan.) Het raam op de plaats van de middelste deur was weer een normaal plan E raam, en ook het enigste wat nog open kon in het rijtuig.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2020, 17:14:33 »
Kijk, nog meer verschillen! Van die schoorsteen op de 008 wist ik niet. Mijn RD Df wordt de 007, dus van de schoorsteen heb ik geen last;).
Ik weet dat op het dak van de 001 de dichtgemaakte ramen nog vaag zichtbaar waren;
https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5600257219/in/album-72157626454874220/
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2020, 16:24:01 »
De schorten van de bodems glad maken met een Dremel+frees (ofzo) gaat niet mooi worden, nog niet misschien. Dus alles maar gewoon glad gevijld, inclusief de opstaptreden. Als alles mooi glad geschuurd is maak ik nieuwe opstaptreden van styreen. Ik vond een foto van de 004 waarop duidelijk te zien is welke luiken moeten blijven zitten, dus dat wordt mijn ex-P Df.

Na vijlen tot-ik-een-ons-woog en oude trapkasten en roosters dichtmaken met een stukkie styreen ziet het er nu zo uit:



Met de hele handel los-vast in elkaar ziet het er dan zo uit:


Volgende stap is het grote plamuur- schuurfeest, een van de weinige feestje die nog wel mogen ;).
   
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.