Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
Vandaag om 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
Vandaag om 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
Vandaag om 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
Vandaag om 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
Vandaag om 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36

Auteur Topic: Dachbodenheim in N - zijlijnstation  (gelezen 215265 keer)

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
Re:Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #225 Gepost op: 20 May 2009, 21:20:52 »
Bedankt voor het uitgebreid verhaal, duidelijk hoe de procedure in elkaar zit.
Ook het timingsdiagram helpt lekker en de foto van de print verklaart ook het nodige.
Hiermee kan ik een aantal winteravonden wel weer vullen met dit leuke projectje.
Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #226 Gepost op: 27 May 2009, 22:20:18 »
Graag gedaan Johan.
Natuurlijk ben ik benieuwd naar je vorderingen!

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #227 Gepost op: 06 June 2009, 20:52:38 »
@All,

Na een lange verhandeling over techniek onder de baan, nu maar weer boven de baan geklommen voor een paar foto’s.
‘k Weet niet hoe het met jullie is, maar ik houd niet zo van draadjes met veel praatjes maar zonder plaatjes. ;)

Zojuist even het zijlijnstation geïnspecteerd, en ik had geluk, want er kwam een museumtrein langs. Tussen de bomen door is net de neus van de SVT Köln te zien, voor het Silberling stuurstandrijtuig.

Aan de andere kant van de trein ziet het er nog wat historischer uit, met op de achtergrond de railbus. En natuurlijk de DB-beambte, die in uniform over het perron beent.

Waar de fotograaf voor z’n laatste foto opgeklommen is, is me een raadsel, maar een mooi overzichtsplaatje over het station heeft het in ieder geval wel opgeleverd.
Opvallend trouwens dat er vrijwel geen publiek op het station naar de museumtrein is komen kijken. Kennelijk was het een last-minute ingeving van de club van eigenaren om weer eens met de diesel te gaan toeren. :D

Zo, daarmee is de stilte vanuit Dachbodenheim weer even verbroken. Drukte op het werk en de naderende vakantie beletten me om weer eens wat te gaan maken op m’n baan. Maar dat komt wel weer. Stay tuned! :)
En als jullie wat op- of aan te merken hebben, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Groets, Hans

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #228 Gepost op: 24 June 2009, 22:21:52 »
@All,

Wat een rust op het forum zeg! Het lijkt wel of de zomervakantie al begonnen is. ;)
Bij mij nog niet in ieder geval, maar de niet-werk-tijd wordt opgeslokt door zoveel andere zaken, dat er van bouwen op m’n baan maar weinig terecht komt.
Terwijl er toch een hoekje klaar ligt om aangepakt te worden:

Zo’n stukje ‘eind-van-de-weg-aan-de-rand-van-het-spoor’ waar je nogal eens de (on)nodige zooi aantreft.
Een muurtje heb ik een tijdje geleden al in elkaar geflanst van stukjes balsahout en restjes spoorstaaf, maar daar is het toen weer bij gebleven.
Idee is om er wat bulten zand en stenen neer te leggen en wellicht nog andere troep.

Wat attributen om erbij te zetten heb ik al: de vrachtwagen en (zeer recent op de kop getikt) de graafmachine.

Inspiratie heb ik momenteel nog niet zoveel. Hopelijk zie ik tijdens de vakantie weer wat interessante plaatsen en heb ik m’n camera paraat.
Maar als je een leuke foto heb, stuur maar een PB-tje. Ik houd me aanbevolen.

Groets, Hans

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #229 Gepost op: 26 June 2009, 22:41:28 »
Gaaf Hans! Blijft leuk wat van je te lezen. Dat je van die kleine scéne's af en toe bouwt kan ik me goed voorstellen, want onze banen hebben wel ergens een link denk ik zo. Ik weet zelf nog wel hoeveel lol ik had met mijn bordeeltje bouwen. Je kan net zo lekker bezig zijn met een stuk begroenen dan gepriegel op de vierkante centimeter in huisjes enzo....

nog iets anders waar wij ook linken: ik heb ook al zo weinig tijd om wat aan de baan te doen. Vandaag tijdens mijn verplichte werkzaamheden wel de baan laten rijden en wat nieuwe treincombinaties geprobeerd. Ook leuk. Zo wordt mijn baan niet saai in ieder geval!

J

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 26 June 2009, 23:04:21 »
Hoi Jeroen,

Goed weer van je te horen!
Vanavond had ik ineens onverwacht het rijk alleen. Dus ondanks de warmte toch naar m’n zolder gegaan om daar weer eens lekker te gaan freubelen.
Allereerst de muur maar eens op z’n plek gelijmd.

Vervolgens de muur met verf en poeder op kleur gebracht en verouderd.

Daarna begonnen met een mal voor de bulten met zand en stenen die er moeten komen te liggen. Hierdoor kan ik een behoorlijk deel achter m’n werktafel doen en hoef ik niet moeilijk over de baan te hangen.
Een plaatje karton als ondergrond genomen, en hierop stukjes balsahout gelijmd. Niet te moeilijk meten, gewoon snijdend en plakkend voorwaarts.

Dan de mal grijs verven zodat deze straks niet meer te zien is onder de stenen, en even passen of het allemaal een beetje klopt.

Dan vervolgens wat geschikt strooimateriaal uitzoeken, en de eerste laag op de mal lijmen. Gewoon lijm op de ondergrond smeren, en het materiaal er overheen strooien en dan aandrukken.
Dit geeft al een beetje een indruk hoe het gaat worden.

Nu kan de mal op z’n plek worden gelegd, en kan er nog een laag stenen worden aangebracht. Dat ga ik qua lijmen net doen als ballast, dus eerst strooien en dan met verdunde lijm indruppelen. Daarmee verwacht ik een mooiere vorm te krijgen dan wanneer ik het materiaal weer in de lijm druk.
Maar zover is het nog niet. Dat moet even wachten op een volgend ‘treinenuurtje’.

Groets, Hans

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #231 Gepost op: 26 June 2009, 23:08:54 »
Goed bezig geweest Hans. Het is altijd leuk om te lezen wat je nu weer hebt gedaan. En dan lekker genieten van die grotere foto's. Het levert in elk geval veel inspiratie en ideetjes voor mij op, alleen moet ik ze dan nog wel zien te onthouden.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #232 Gepost op: 26 June 2009, 23:25:23 »
Goede tip, Hans! Het scene-tje komt me ergens bekend voor....kan dat? Leuk gedaan, ik ga dit idee ook jatten....even zo'n graafding opzoeken. Of wat anders....anders heb ik echt alleen maar goederentreinengeweld op mijn Anlage ;)

J

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 27 June 2009, 02:39:26 »
Weer een leuk idee Hans, mooi muurtje geworden en ik ben benieuwd hoe de hopen stenen gaan groeien ;)( ja je hebt het nu wel vertel maar ik wacht de foto's wel af)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Sydney

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 27 June 2009, 22:15:29 »
@ Hans ,

Ik heb uw topic doorgenomen , en waarschijnlijk overgekeken (sorry) , maar wat is de diepte van uw baan ? Ik bedoel het stationsgedeelte (zijlijn) met de laagliggende hoofdsporen (hoofdlijn) ?

Waarom deze vraag ? Omdat ik binnenkort , na mijn verhuis , aan mijn projekt Rathmannsdorf (schaal N) ga beginnen.  Vermits uw station met laagliggend hoofdspoor ergens voldoet aan mijn station Rathmannsdorf (zie link) ben ik nieuwsgierig om de diepte van uw baan te weten om een idee te krijgen voor mijn projekt.  In mijn projekt zal geen sprake zijn van hoofdsporen.  In de plaats komt een goederenbundel met een aansluiting naar een raccordement.  Ik hoop dat u mij eventjes kan helpen.

Dank u.

Tom.

Link :
http://www.sebnitztalbahn.de/material/Gp_DRD2.jpg

« Laatst bewerkt op: 28 June 2009, 00:16:51 door Sydney »

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 29 June 2009, 21:06:06 »
Hoi Tom,

Ik heb snel je link bekeken het het station Rathmannsdorf ziet er leuk uit. Ik zie wel wat overeenkomsten. ;)
Op google maps heb ik ook even gekeken, maar daar lijkt het erop dat de meeste sporen inmiddels zijn verdwenen, en dat alleen het doorgaande spoor er nog ligt. Jammer, maar dat lijkt het lot van veel kleine stations te zijn. :(

Je hebt niet over de afmetingen heen gekeken in m'n topic, want ik heb ze nog niet vermeld. Maar daar valt wat aan te doen! :)
Hieronder een screenprint van m'n baanontwerkp in WinRail, dat je kunt vergroten door erop te klikken. Hierin staan langs de kanten linealen met een verdeling in centimeters.
Hopelijk kun je zo een beetje een beeld krijgen van de verschillende afmetingen.

Het gedeelte op m'n baan dat nu is aangekleed (vnl. rond het zijlijnstation) ligt op de tekening schuin rechtsboven het trapgat. De lichtgroene sporen zijn zichtbaar, de grijze niet. Oranje zijn de dragende latten van de constructie onder de baan.
Zoals je kunt zien ligt het station net over een keerlus heen (grijs). Doordat de baan onder het schuine dak ligt, kan de keerlus - die dus lager ligt - wat verder naar achteren doorlopen.

Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten, dan zal ik m'n best doen ze te beantwoorden.

Groets, Hans

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #236 Gepost op: 29 June 2009, 21:13:27 »
Dit is ook zo'n topic waar het altijd smullen is van alle details.
Complimenten Hans! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 29 June 2009, 23:28:16 »
... ik ben benieuwd hoe de hopen stenen gaan groeien ;) (ja je hebt het nu wel verteld maar ik wacht de foto's wel af)

Ik laat je nog even in spanning, Michiel. ;D 
De ‘ingelijmde steenhopen’ moeten nog even drogen, en dan komen er foto’s.

Dit is ook zo'n topic waar het altijd smullen is van alle details.

Nou, daar ga je dan, ‘ouwe detail-smulpaap’. :P
Hierbij vast een doorkijkje richting de vrachtwagen die beladen wordt met stenen. Tijdens het vol scheppen kan de chauffeur gelijk even kijken of de remslangen van de oplegger nog goed vastzitten aan de trekker. Je moet er niet aan denken om in het heuvelachtige landschap ineens niet meer te kunnen remmen met zo'n zware combinatie...  :o

Ik had vanavond nog wel even verder willen gaan. Aan de railzijde moet tegen het muurtje nog een hoeveelheid onkruid z’n plekje krijgen, om het geheel af te maken.
Maar het was bloedje-heet op m’n zolder, dus na het plaatsen van de vrachtwagen en graafmachine was ik zo’n beetje gesmolten.
Nog even geduld dus, maar er komen meer foto’s!

Groets, Hans

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 30 June 2009, 00:19:01 »
Gaaf hoor Hans,

Echt mooi te zien, dat N absoluut geen beperkende factor is!

Gr. Remco.

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #239 Gepost op: 30 June 2009, 11:46:55 »
Hoi Hans,
prachtige sfeerplaatje weer. Ook namens mijn niet-modelporende collega, die hier naast me zit mee te genieten, de complimnenten.
Een opmerking van haar kant: de cabine van de vrachtwagen is te schoon.

Groeten,
Patrick