Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?  (gelezen 12323 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #45 Gepost op: 07 juli 2020, 22:21:36 »

Verkopen ze in Nederland geen "baseboard heaters" zoiets als hier onder? Met een thermostaat kan dat prima werken,

https://www.rona.ca/en/stelpro-round-corner-baseboard-heater-38-metal-750-w-b0752w-03915118

Arjan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #46 Gepost op: 07 juli 2020, 23:22:17 »
Ronald
Ik wil best even een keer komen kijken,maar ik mag de komende 3 weken niet auto rijden.

Ik hou je aanbod in gedachten maar de garage is zover nog niet. Even geduld nog ;)

Ik volg en leer in stilte. :)

Top! :)

Een echte aanrader.

Dank je, ik ga het bekijken :)

Heb je al eens een diesel stand kachel overwogen?

Ik ken ze... wist niet dat je ze ook in huis zou kunnen gebruiken. Ga ik eens bestuderen ;)

@Arjan; ken ik zo niet.... zal eens kijken.

Het is nog een heel onderwerp :) Ik had late dienst vandaag en heb er nog eens met een collega over gebabbeld. Die is bouwkundig wel aardig onderlegd en die kwam met de stelling dat de isolatie feitelijk alleen voor het comfort is en de evt opgewekte warmte beter vast kan houden. De vochtigheid echter zal die niet buiten kunnen houden. En gelijk heeft hij daarmee.... ik zal een geschikte manier moeten vinden die vochtigheid onder controle te houden. Of met een be/ontvochtiger of met een airco oid.

In ieder geval gaan de voorbereidingen door en wil ik begin Augustus als mijn vakantie begint ook met deze klus een aanvang maken. Eerst nog e.e.a. reorganiseren :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #47 Gepost op: 07 juli 2020, 23:40:24 »
Ik denk dat je het vocht kwijtraakt door te verwarmen (in de winter). In je huis doe feitelijk niet veel meer dan dat.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #48 Gepost op: 07 juli 2020, 23:44:39 »
Ja, precies dat. Denk dat ik om dat feit niet heen kom. En dus na moet denken met wat en hoe ik dat ga doen op een manier die redelijk is en niet direct leidt tot hoge extra stookkosten ;)

Ik ga nu eerst de binnenkant van mijn oogleden bestuderen. Laters  8)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #49 Gepost op: 08 juli 2020, 07:51:23 »
Ik zou een ontvochtiger gebruiken en vloerverwarming aanleggen aangesloten op een RTL  ventiel.
Vooral ventileren is belangrijk. Wdllicht gestuurd op relative lucht vochtigheid.

Groet Jeroen
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2020, 07:54:31 door Krokodil68 »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #50 Gepost op: 08 juli 2020, 08:17:01 »
Jeroen, dank voor je input :) vloerverwarming is niet realiseerbaar op die plek dus die optie valt sowiezo af. Ik denk ook dat de ventilatie icm een vorm van vochtregulering de beste manier is. Hoe precies is nog even uitpluizen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #51 Gepost op: 08 juli 2020, 09:20:37 »
Het heeft er allemaal mee te maken of je in die garage nu vochtopbouw hebt of niet. Ik heb een jaar of 6 geleden een schuur gebouwd (5x 3,5 meter) plus carport en gekozen voor een houten vloer (strak gelegde stelling planken) op balken die zo'n 5 cm boven het zand liggen. Nooit koude voeten (ook in de winter niet) en door ventilatie ook geen roest vorming op draaibankje, gereedschap en fietsen. Wel dubbelwandig met 4 cm isolatie en 1 cm ruimte op de houten wand (Zweedse rabat delen). Dus wat eerder gezegd is, is een verhoogde houten vloer best een heel goed idee om in de winter warme voeten te houden.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #52 Gepost op: 08 juli 2020, 10:06:32 »
Ja, ik ben er van overtuigd dat er in het te bouwen hok een "vloer" in moet. Nu is de garage een gestorte betonnen vloer zonder isolatie op gele grond en dat trekt koud op. Mijn uiteindelijke idee is dat ik er zoals eerder vermeld underlayment platen met framewerk als vloer in leg. Of daar dan nog een vorm van isolatie onder moet weet ik zo niet, daar laat ik mij dan weer graag in adviseren :)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #53 Gepost op: 08 juli 2020, 10:20:29 »
De split -airco die ik op mijn treinkamer heb is de Panasonic Etherea CS-Z35VKEW (3.5kW).
Zowel de binnenunit als de buitenunit zijn fluisterstil en hij kan koelen en verwarmen en met je telefoon te bedienen als je wilt. Een echte aanrader.


Vraag is natuurlijk wat je fluisterstil noemt, 40+dB noem ik niet fluisterstil, zelfs 30+dB kan storend zijn. Hangt er dus wel vanaf welke stand je die zet, waar de unit staat, hoe het geluid weerkaatst kan worden, wanneer je die aanzet, en hoe die bij je zelf, of buren door open ramen binnen kan komen, dan wel waar ze hun terras hebben zitten ten opzichte van de buiten unit.



rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #54 Gepost op: 08 juli 2020, 10:31:44 »
Of daar dan nog een vorm van isolatie onder moet weet ik zo niet, daar laat ik mij dan weer graag in adviseren :)
zou ik zeker doen. hebben een unit gehad waarbij we dat niet hadden, en alleen isolatie onder de vloerbedekking. Dan krijg je bij de overgang van wanden naar vloer toch wat koude bruggen, en vocht problemen. Dus als je isolatie onder je vloerplaten kunt doen, dan zou ik dat zeker doen.

en infra rood verwarming?
Zag pas zelfs ergens verwarming vanuit het raam/glas, geen idee hoe dat werkt.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2020, 10:35:15 door rjr »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #55 Gepost op: 08 juli 2020, 10:51:19 »
Infrarood verwarmt vooral de mensen in de ruimte. De rest blijft er redelijk koud onder.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #56 Gepost op: 08 juli 2020, 10:54:37 »
... een gestorte betonnen vloer zonder isolatie op gele grond en dat trekt koud op.
Niet alleen kou maar ook vocht. Ik zou eerst een dampdichte laag op het beton leggen, in de vorm van plastic folie, daar bovenop isolatie en daarop hout of laminaat.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #57 Gepost op: 08 juli 2020, 11:11:57 »
Dank wederom voor de input, mannen!

Over die dampdichte laag; daar had ik dus gisteren met mijn collega een discussie over.... hij heeft aardig wat verbouwt in zijn leven en in zijn huidige huis komt hij dit natuurlijk ook tegen. De vraag is of die folie echt vocht tegen houdt of dat het meer marketing-technisch is onder het motto "we weten niet zeker of het werkt maar doe het toch maar";) In een wand lijkt het ons onwaarschijnlijk dat het echtw erkt want waar blijft het vocht dan? Precies, dat slaat neer op het folie en dan?
Moet ik mij nog eens goed in verdiepen, de vloer zal meer uit een soort van gemak en comfort gelegd moeten worden, op de huidige vloer is gewoon not-done omdat die uit ruwe beton bestaat en zo niet te gebruiken is in een treinen-ruimte :)

Airco; heb er een op zolder en als die loopt valt het buiten hard mee met geluid, denk niet dat mijn buurman hier last van heeft. Dus mocht er een in dit hok komen is plaatsing van de buitenunit geen enkel probleem. Heb een plat dak van de bijkeuken naast de garage en die plek zit dan mooi op eigen terrein. Zal niemand last van hebben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #58 Gepost op: 08 juli 2020, 13:05:57 »
De achtergrond van die dampdichte folie: In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het in een bewoonde ruimte vochtiger dan buiten. De folie verhindert dat dat vocht in de constructie van de muur trekt. Dat blijft daar dan hangen en kan vooral in een houten wand voor houtrot zorgen.
Het is dus niet bedoeld om vocht buiten te houden maar juist om te voorkomen dat vocht naar buiten gaat.
En vocht binnen kun je verminderen door te verwarmen en te ventileren. Ingewikkelder hoef je het volgens mij niet te maken.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #59 Gepost op: 08 juli 2020, 13:49:09 »
Dank wederom voor de input, mannen!

Over die dampdichte laag; daar had ik dus gisteren met mijn collega een discussie over.... hij heeft aardig wat verbouwt in zijn leven en in zijn huidige huis komt hij dit natuurlijk ook tegen. De vraag is of die folie echt vocht tegen houdt of dat het meer marketing-technisch is onder het motto "we weten niet zeker of het werkt maar doe het toch maar";) In een wand lijkt het ons onwaarschijnlijk dat het echtw erkt want waar blijft het vocht dan? Precies, dat slaat neer op het folie en dan?


Je hebt 2 soorten folie, damp dicht en damp doorlatend. Die heb je bij een houtconstructie beide nodig.
Van buiten naar binnen:
1 Afwerk hout, b.v. rabat delen.
2 Daar achter damp doorlatende folie. Die laat damp van binnen naar buiten door, maar geen vocht van buiten naar binnen. Als je rabat delen dan niet helemaal goed afsluiten kan er toch geen regenwater verder naar binnen treden.
3, houtconstructie met isolatie, regelwerk met b.v. glaswol er tussen. vocht van condens kan vanaf hier dus naar buiten via het damp doorlatende folie.
4, dampdicht folie. Dit hout alle vocht tegen, geen vocht vanuit de houtconstructie die naar binnen kan komen, maar inderdaad ook geen vocht van binnen die de houtconstructie binnen kan. Wat we als mens uitademen en via b.v. koken aan vocht produceren moet via ventileren verwijderd worden.
5, binnen afwerking, kan hout zijn, gipsplaten, houtplaten, net wat de wens is.

In een goede houtconstructie zitten dus 2 folies, damp doorlatend aan de buiten kant, damp dicht aan de binnen kant.
Die damp doorlatend is echt nodig, anders krijg je echt vocht in je houtconstructie/isolatie. Hout gaat dan rotten, isolatie als glaswol zakt in elkaar en doet niets meer.
Die folie aan de binnen kant is misschien minder nodig, zeker als je niet veel vocht produceert. Ik had het voor een complete tijdelijke woning gebruikt, en daar heb je veel vocht met douchen en koken, en dan is het wel goed. In een hobby ruimte heb je er misschien minder last van, al hoe wel, tijdens ballast werk en landschapswerk breng je ook nog wel veel vocht naar binnen. En aangezien deze folie niet zo duur is zou ik daar niet op bezuinigen.

Groet,
Roelco