Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?  (gelezen 12326 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #15 Gepost op: 06 juli 2020, 21:41:24 »
Toen ik nog op de basisschool zat (dat is tientallen jaren geleden inmiddels) had de vader van een schoolvriendje zijn Minitrix-baan in een aftands schuurtje in de tuin. Daar waaide de wind vrolijk doorheen, maar de elementen hadden er geen vrij spel. De treinen reden er prima kan ik me herinneren. Die gingen er wel af in de winter als ik het goed heb. Ik denk dat, met dit in het achterhoofd, het zeker mogelijk is een modelbaan in een geïsoleerde garage te beginnen. Met voldoende verwarming zul je de luchtvochtigheid ook wel omlaag kunnen brengen denk ik. Dan hoeven de treinen er in de winter ook niet af.

Ik denk dat het goed komt, succes! (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #16 Gepost op: 06 juli 2020, 21:56:13 »
Dank je! Ja, het zal best goed komen, ben alleen wat huiverig. Je investeert toch een redelijke som geld in houtwerk en isolatiemateriaal met de bedoeling daar een vriendelijke omgeving mee te maken voor je dierbare treintjes. Ik zie het zeker niet zitten om na elke "run" alle locs van de baan te moeten halen. Het wordt een loop-to-loop concept dus het spul staat in de staging tussen de bedrijven door. Ja, het kan allemaal wel maar dat kost je dan weer veel voor- en natijd met betrekking op het verzetten van het materieel. Dus een redelijk constant klimaat zeker in de winter is wel een belangrijk dingetje.

We duiken er diep in en met hulp van jullie allemaal zal het zeker goed komen! :)

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #17 Gepost op: 06 juli 2020, 22:15:13 »
Je zou een split-airco kunnen ophangen. Er zijn modellen die beide kanten op kunnen werken (warmtepomp). Ontvochtigen, koelen en verwarmen met 1 apparaat.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #18 Gepost op: 06 juli 2020, 23:02:18 »
Weet ik... heb zo'n ding jaren geleden op de zolder laten installeren toen het nog als slaapkamer fungeerde voor mijn zoon. Voor in de garage vind ik die oplossing op voorhand vrij duur. Ga mij eerst eens op de andere alternatieven storten ;) Dank voor de input (y)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #19 Gepost op: 06 juli 2020, 23:04:15 »
... Met voldoende verwarming zul je de luchtvochtigheid ook wel omlaag kunnen brengen...
Warme lucht kan juist meer waterdamp bevatten en een hogere luchtvochtigheid hebben, 's winters is de lucht veel droger dan 's zomers.
Het probleem is condensatie, als warme vochtige lucht in aanraking komt met koude oppervlakken. Isolatie en ventilatie is daarom belangrijker.
Een omkeerbare airco/warmtepomp is dan wel handig, koelen + verwarmen in één en die haalt bij koelen ook vocht uit de lucht.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 23:06:20 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #20 Gepost op: 06 juli 2020, 23:19:30 »
Avond Ronald,

Toen wij in 1989 ons nieuwe stulpje betrokken was de garage voorbestemd om een treinbaan in te bouwen, de zolder was naar verwachting te klein. Daarna volgde de kaasschaaf methode...

Inmiddels ben ik 'enige' levensstappen verder en ligt het in de planning om de baan in modulen in de aanbouw van de woning van mijn partner te bouwen...Zoals Bredero zei: "het kan verkeren".

Groet,
Rob
 

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #21 Gepost op: 06 juli 2020, 23:34:21 »
Dank mannen. GA alle opties zeker bestuderen.

@Rob; ja, zo gaat dat in het leven. Als ik dit ga bouwen wordt het zeker zo dat het geen weken duurt om alles weer te slopen mocht het tegen die tijd nodig zijn, dat wil ik mijn kinderen dan niet aan doen ;)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #22 Gepost op: 07 juli 2020, 08:18:21 »
ik gebruik hier 3 klimas waaronder eentje bij de treintjes
koelen verwarmen en ontvochten gaat prima
ze bestaan uit 2 delen
1 unit op je dak en 1 unit in de kamer
kosten 300 euro max
en als je zie wat voor stof er op de filters komt binnen !
groet kees

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #23 Gepost op: 07 juli 2020, 08:43:34 »
Als alternatieve verwarming, zonder afhankelijk te zijn van een radiator zou je ook kunnen denken aan warmtepanelen. Wij gebruiken deze binnenshuis, de eerste etage is er compleet mee voorzien. Het voordeel is dat je de warmte kunt regelen op de plek zelf, en op het gewenste tijdstip.
Nadeel kan zijn dat ze electriciteit verbruiken, dus als je de boel vorstvrij wilt houden, het misschien een dure grap kan worden (tenzij je al zonnepanelen oid hebt). Voor binnen zijn ze prima, voor een garage weet ik het niet, 't is maar een gedachte.

Groet,
michel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #24 Gepost op: 07 juli 2020, 08:46:34 »
Dank je, Michel. Zonnepanelen hebben we al dus dat zou het probleem niet zijn. Ik ga het eens bestuderen!

@Kees; 300 euro? Heb voor die van mij toch wel ietsje meer betaald destijds. Was/is een Zibro en die zat toch ergens rond de 650 in 2008. Zal eens kijken wat ze hier momenteel doen, dank je! :)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #25 Gepost op: 07 juli 2020, 08:50:42 »
Citaat van: Ronald Halma
Weet ik... heb zo'n ding jaren geleden op de zolder laten installeren toen het nog als slaapkamer fungeerde voor mijn zoon. Voor in de garage vind ik die oplossing op voorhand vrij duur. Ga mij eerst eens op de andere alternatieven storten ;) Dank voor de input (y)

Hoi Ronald,

Ik heb vorig jaar mijn garage laten ombouwen tot werkplaats. De "problemen" die ik had met de ruimte als "garage" waren: vocht, extreem warm in de zomer, extreem koud in de winter.
Het enige dat ik vroeger kon oplossen, was de extreme koude in de winter: 3500w lucht-heater en dan wordt het warm. Zet je hem uit, dan is het binnen een half uur ook weer koud. En... met warmte verjaag je idd het vocht niet...

Dus de vakman erbij gehaald. Resultaat: halfsteens wanden opgedikt met 7cm PU-schuim platen, plafond geisoleerd met 15cm glaswol (tussen de balken) en binnenwanden van 12cm met aan weerszijden OSB en glaswol er tussen. En... de 30x30 betonnenvloertegels er uit, 15cm piepschuim er in en daarop 8cm beton...

Voor de klimaatbeheersing: 1 van deze apparaten

Maar ja... niet goedkoop, hele actie was om en nabij 8000 Euri voor  6x3m werkplaats...

Aandachtspunt voor jou denk ik (je wilt je materieel laten staan) : de hitte in de zomer. In mijn garage werd het met gemak 40 of meer graden. Dat is net zo min goed voor je materieel en je houtconstructie. Slechter zelfs denk ik als 0 - 5 graden in de winter.

Het gelinkte airco apparaat is eigenlijk een warmtepomp. Kan verwarmen tot 15 graden boven de buitentemperatuur en koelen tot 20 graden eronder. Ik heb in totaal 3 van deze units :P die uitstekend bevallen.

Grtzz, & suc6,
Karst




rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #26 Gepost op: 07 juli 2020, 09:57:28 »
Nadeel kan zijn dat ze electriciteit verbruiken, dus als je de boel vorstvrij wilt houden, het misschien een dure grap kan worden (tenzij je al zonnepanelen oid hebt). Voor binnen zijn ze prima, voor een garage weet ik het niet, 't is maar een gedachte.


Dan kan het nog steeds een dure grap gaan worden, zeker in de toekomst. Het vorstvrij houden moet met name in de winter en nacht gebeuren, en dat zijn ook de tijdstippen dat de zonnepanelen het minst doen. Een airco in de zomer kan er dan wel weer prima op draaien. Daarbij moet je alleen wel rekening houden als je een buitenunit hebt dat die geen lawaai maakt voor je buren. Helaas wordt daar nog veel te weinig rekening mee gehouden en zijn de richtlijnen daarvoor nog niet goed.

Weet niet hoe de huidige garage er uit ziet, je gaf aan onderaan stenen, daarboven hout. Bij dat hout is waarschijnlijk makkelijk isolatie tussen te brengen, maar bij de onderste stenen laag zul je dat ook moeten doen. Dus moet je daar een wandje bij voor zetten.

En vloer, hangt ook af hoe dit is. Als dit inderdaad tegels zijn direct op de grond, dan die er uit en vervangen door isolatie met een vloer er op.
Heb je al een kruipruimte er onder ( zal wel niet, anders kun je ook met CV leiding wel in dat deel komen) dan zou je kunnen isoleren vanaf onder.
Heb je tegels die er uit gaan kun je ook overwegen om er toch CV leidingen onder te leggen.
Heb je al een gestorte vloer dan wordt dat lastig, maar wordt het ook lastiger om te isoleren. Dat moet je dan ook op de vloer doen, en hou je een risico voor een koude brug tussen de vloer en de muur.

Heb er zelf rekening mee gehouden en de garage bij de bouw al voorzien van alle benodigde isolatie in vloer, spouw muur en dak. Al is het niet de planning de model baan in de garage te doen. Heb ik in het verleden wel gedaan bij de garage van mijn ouders. Maar ook daar hebben we er eerst een spouwmuur van gemaakt, en via een gasleiding er een kleine gaskachel geplaatst voor de verwarming. Zowel in de zomer als in de winter was het er best uit te houden, beter dan op zolder bij hete dagen.

Groet,
Roelco

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #27 Gepost op: 07 juli 2020, 10:03:03 »
De beste oplossing gaat toch zijn dat je de ruimte isoleert en een radiator plaatst.
-------------
Radiator zal wat moeilijker worden omdat de ruimte aan die kant van de garage zit die niet tegen het huis zit.
-------------
Ik heb thuis geïsoleerde Alpex leidingen in een pvc buis in de grond lopen naar mijn "atelier".
Binnenin de ruimte loopt deze in opbouw.
Het moet er geen 20°C worden maar het mag er niet vriezen.

Dave
 

 
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #28 Gepost op: 07 juli 2020, 10:09:54 »
Een radiator kan in een treinenhok behoorlijk in de weg zitten. Handiger is dan vloerverwarming. Maar dat is wel een tamelijk ingrijpende zaak bij een bestaande vloer.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #29 Gepost op: 07 juli 2020, 10:12:35 »
hoi ronald
hier is zuidmarokko
whirlpool unit
ruim 2000 dh en transportkosten naar nederland
hangt een beetje af waar je woon uiteraard
groet
kees