Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:28:18
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:23:14
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:17:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:07:00
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:19:18
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:40:40
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 12:47:37
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 11:55:37
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 11:49:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:43:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:14:26
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 09:00:41
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West door einte
15 September 2025, 20:11:21
Exact-Train 2025 door ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
15 September 2025, 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
15 September 2025, 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
15 September 2025, 18:21:59
  

Auteur Topic: Mat '36, 445. Zelfbouw.  (gelezen 34852 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #105 Gepost op: 21 January 2021, 22:40:44 »
Jammer dat de bovenleiding door een of andere oorzaak te hoog hangt ,
 Moet ca 75 mm zijn.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #106 Gepost op: 21 January 2021, 22:43:35 »
Bovenleiding in Nederland hangt op 5,5 meter boven de spoorstaaf, dat komt neer op 63mm in h0  ;)

Verder on-topic: prachtige trein geworden!  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 January 2021, 22:45:08 door Quinzeedied »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #107 Gepost op: 21 January 2021, 22:49:24 »
Gerard,

Wat zijn vooroorlogse stroomlijners toch leuke treinstellen! (y)

Citaat
Is het soms een idee om aan een kant de koppeling te vervangen door een van Artitec? Kan je er een postkoets achter hangen of mat 46. Heb ik gedaan met mijn DE3, maakt het wel af vind ik.
Niet goed gekeken maar je hebt het ook goed gecamoufleerd met een likje rode verf en luchtleidingen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #108 Gepost op: 21 January 2021, 23:36:49 »
De bovenleiding hangt bij dit dijkje nog op originele Sommerfeld hoogte, is dus Duitse hoogte en duidelijk te hoog voor Nederlandse stellen :-\
Binnenkort de palen maar eens inkorten.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #109 Gepost op: 22 January 2021, 11:14:31 »
 OFF topic nog even.
Weer wat geleerd.
Ik neem aan dat Sommerfeld zijn bovenleiding op schaal maakt volgens de DB norm..
Dus de Duitse bvl hangt hoger dan de Nederlandse ?  ???
 Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #110 Gepost op: 22 January 2021, 11:31:44 »
Ik dacht dat het iets hoger was, maar volgens de Duitse Wikipedia niet:

Citaat
Die Regelfahrdrahthöhe bei der DB Netz beträgt 5,5 Meter, bei Hochgeschwindigkeitsstrecken 5,3 Meter. Der Fahrdraht darf sich bei ihr mindestens 4,95 Meter, bei unterirdischen S-Bahnstrecken 4,8 Meter, und höchstens 6,5 Meter über der Schienenoberkante befinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #111 Gepost op: 22 January 2021, 11:34:22 »
 Zie je ? Dan heb ik verkeerd gedacht over de Sommerfeldse bvl .
Ik was al van plan om zelf ook te gaan zoeken hoe hoog de Duitse bvl hangt.
Zo kwam alles toch nog goed . ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #112 Gepost op: 22 January 2021, 11:36:10 »
De maximale hoogte is in Nederland lager dan in Duitsland: 5m70. De rest is redelijk overeenkomstig.
Met vriendelijke groeten, altijd.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #113 Gepost op: 22 January 2021, 15:04:43 »
Sommerfeld gaat uit van de gemiddelde rijdraadhoogte in Duitsland, meestal tussen de 5,70 en 6,20 maar ik meet 70 mm tussen BS en uithouder. Zie hier
Nederland hangt de rijdraad 5.50 standaard rond 1980, dit is ongeveer 63 mm BS.
Vandaar dat de schaal pantografen de rijdraad bij Sommerfeld masten niet kunnen raken.
Bij mijn op schaal gebouwde portalen blijven de schaalstroomafnemers in de uithouders hangen omdat er nog geen rijdraad hangt.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26767
    • Pagina van klaas
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #114 Gepost op: 22 January 2021, 17:06:25 »
De standaardhoogte in Duitsland is 5,50m, net als in Nederland. Staat in de wiki waar je naar linkt.
Ook maar een verwijzing naar de NEM201. Die zegt dat het voor H0 alles mag zijn tussen 60 en 73 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #115 Gepost op: 22 January 2021, 17:55:39 »
Als er verder in het wiki artikel wordt gelezen onder 'Fahrleitungssysteme' ligt dat toch anders ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #116 Gepost op: 22 January 2021, 18:17:46 »
De 5,7 tot 6,20 is de minimale hoogte onder bijvoorbeeld een viaduct die nodig is voor de bovenleiding. Dus inclusief draagkabel en ophanging. Tenminste zo interpreteer ik de omschrijving bovenaan de tabel...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26767
    • Pagina van klaas
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #117 Gepost op: 22 January 2021, 21:24:51 »
Ik heb het alleen maar over de rijdraadhoogte boven BS. En bij Regelfahrdrahthöhe staat toch echt 5,50 m.
Wat de andere hoogtes betreft zijn er grotere verschillen tussen landen. Met name het hoogteverschil tussen de draagkabel en de rijdraad ter plaatse van de masten is in Nederland groter dan in de meeste andere landen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #118 Gepost op: 22 January 2021, 21:44:39 »
Ja ik zie het nu ook; rijdraadhoogte BS 5,50, soms 5,70m.
Blijft over dat Sommerfeld de rijdraadhoogte rond de 70mm houdt terwijl de schaalhoogte rond de 63mm is.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7490
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #119 Gepost op: 22 January 2021, 21:51:23 »
Anders raakt de stroomafnemer de rijdraad en dan slijt die  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!