BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: GerardvV op 01 juli 2020, 16:08:26
-
Dit draadje maar afgesplitst van mijn wat algemenere bouwdraadje.
Voor de volledigheid de eerste berichtjes ook maar hier neergezet.
Trstl mat'36 452 is overgebracht naar zijn nieuwe eigenaar waar dit treinstel verder zal worden afgebouwd.
Een paar foto's van het transport.
In de stalen D, die als remwagen fungeerde, zitten meteen alle genummerde onderdelen die afgenomen waren bij de cascorevisie.
(https://live.staticflickr.com/65535/50047576403_b37c1be876_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jfwUQk)
IMGP6286a (https://flic.kr/p/2jfwUQk) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50048394737_1ae197fede_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jfB76x)
IMGP6287a (https://flic.kr/p/2jfB76x) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50047577183_71a12dee90_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jfwV4M)
IMGP6289a (https://flic.kr/p/2jfwV4M) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De eerste werkzaamheden hebben plaatsgevonden want de eerste beslissing is genomen; het treinstel wordt vernummerd naar 445.
Dit treinstel heeft tot 1967 gereden en is zonder wing maar met rode banden uit de dienst gegaan.
Omdat ik nog geen treinstel heb met rode banden en dit treinstel nog enigzins in mijn tijdslot valt heb ik 445 gekozen.
Ook het nummer 452 valt om dezelfde reden in mijn tijdslot maar treinstel met wing (mat'46 ) heb ik al. :angel:
Met de werkzaamheden is verder gegaan waar de vorige eigenaar is gebleven.
De overhang bij de neusschorten is bij de kap van het mat ’36 model groter dan de schort van het donorstel mat’46 dus de neusschorten op de kap zijn opgedikt met stroken styreen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50063327442_45bc97b3fe.jpg) (https://flic.kr/p/2jgVD4Y)IMGP6328a (https://flic.kr/p/2jgVD4Y) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50063327412_0589189a0a.jpg) (https://flic.kr/p/2jgVD4s)IMGP6331a (https://flic.kr/p/2jgVD4s) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50063071036_7ddc228e01.jpg) (https://flic.kr/p/2jgUjRb)IMGP6337a (https://flic.kr/p/2jgUjRb) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Op het deel tussen neusschot en de nieuwe neus een halve mm. styreenplaatje geplakt om de onregelmatigheden tussen neusschot en nieuwe neus op te vullen, na het vlak vijlen moet dit goed afsluiten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50063330177_c927dedafa.jpg) (https://flic.kr/p/2jgVDT8)IMGP6341a (https://flic.kr/p/2jgVDT8) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Er is redelijk wat oplosmiddel gebruikt om het styreen aan het kunststof van de kap te versmelten.
Daarna het geheel een dagje laten uitharden.
(https://live.staticflickr.com/65535/50063342802_fd7e3f1507.jpg) (https://flic.kr/p/2jgVHCN)IMGP6345a (https://flic.kr/p/2jgVHCN) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Na droging is begonnen de neusschorten in het model van de nieuwe kop te vijlen en de vorm af te werken met een schuurlatje.
Foto’s zeggen waarschijnlijk meer dan woorden.
(https://live.staticflickr.com/65535/50063070991_77870e7b12.jpg) (https://flic.kr/p/2jgUjQp)IMGP6346 (https://flic.kr/p/2jgUjQp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Omdat in de zijschorten nog sporen zaten van de tredenbakken van de mat’46 donor zijn deze gaten ook maar meteen opgevuld.
(https://live.staticflickr.com/65535/50063087886_3f692abd4c.jpg) (https://flic.kr/p/2jgUpRG)IMGP6343a (https://flic.kr/p/2jgUpRG) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Avond voorbij, eens kijken of we morgen weer verder kunnen.
-
Wat een mooi project Gerard. Dat is voor het eerst dat ik die Combispoor voorzetneusjes op een Lima mat’46 zie in plaats van op een Hondekop. Past vast veel beter. Benieuwd naar de volgende stappen.
Mvg, Paul
-
Ja dat met die koppen heeft de vorige eigenaar goed bedacht. ;D
-
Hoi Gerard,
Wat een gaaf project zeg. Ben echt benieuwd hoe het treinstel eruit ziet als het helemaal klaar is. Omdat je nu toch al flink bezig bent zou ik zeggen maak alles erop en eraan wat je te pakken kunt krijgen of zelf maken. Daar heb je extra plezier van als je er straks mee kunt rijden !
Ik blijf het volgen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Mochten die neusjes niet meer te vinden zijn: de 'snuit' van een fles WC-eend heeft dezelfde vorm, en afmetingen als een mat '36 kop in h0. Alleen de onderste 6 a 7mm moet je dan van de originele mat '46 kop laten staan :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/355F7E87-3B9A-43D3-A94F-5BE4C4EAB43C.jpeg)
en aan een proefbak geplakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00819.jpg)
Even niet op de kilo's plamuur letten, maar op de vorm. Helaas is het nooit verder gekomen dan 1 'proefbak'. Daarna ben ik overgestapt naar spoor 0.
mvg, Paul
-
Fascinerend dat van de WC eend kop. :o
Je moet er maar op komen om daar een gelijkemis in te zien...
respect
Groeten,
Jelmer
-
Ik heb destijds lang naar iets bruikbaars lopen zoeken ;). Het grappige is dat ook de basis (dus de vorm van bovenaf gezien) zo ongeveer klopt met die van het NS stroomlijnmaterieel en dat maakt het interessant omdat de gietharsneusjes eigenlijk niet spits genoeg zijn.
Het nadeel is de gebruikte kunststof, wat natuurlijk geen styreen of ABS is. Geen polyethyleen gelukkig, maar je kan het niet met alles lijmen.
mvg, Paul
-
Ik heb al eens iemand een 1500 uit stukken afvalplastic zien boetseren, maar dit is wel een heel creatieve oplossing. Al denk ik dat het dan handiger is met de vorm een gietmal te maken, resin is vast beter te verwerken dan PE
-
Mochten die neusjes niet meer te vinden zijn: de 'snuit' van een fles WC-eend heeft dezelfde vorm, en afmetingen als een mat '36 kop in h0. Alleen de onderste 6 a 7mm moet je dan van de originele mat '46 kop laten staan :)
Geniaal!
Zou daar ook een DE-V uit te boetseren zijn?
groeten
Hendrik Jan
-
Dat zou ik niet doen HJ. Het verloop is te steil voor de DE5 kop. Ik zou dan gewoon de mat '46 neus aanpassen met nieuwe stijlen. Ook Holland-Rail neuzen (had je daar niet een partijtje van op de kop getikt?) zijn geschikt. Het dak is toch iets te hoog voor een DE2.
@Bessel, ik geloof niet dat het PE is, het lijmt namelijk wel, alleen niet met styreenlijm
mvg, Paul
-
Toch heb ik de indruk dat niet alleen de bovenzijde kopvorm van mat'46 anders is dan die van mat'36.
Als ik zo de bovenaanzichten van mat'46 en mat'35/36 vergelijk zijn de mat '36 koppen wat stomper.
Als ik de wings uit de laatste periode van mat'36 en mat'46 vergelijk lijkt dit zich te bevestigen en staan de poten van de wing bij mat '36 iets platter.
De neus van wc eend lijkt wel goed voor een mat'46, vinden wij van wc eend.
-
Hoi Gerard,
Wellicht iets stomper, maar toch niet veel. Zie bijvoorbeeld deze blauwdrukuitsnede van het HUA:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/neus_3.jpg)
Een tekening en geen realisatie natuurlijk, maar toch :)
mvg, Paul
-
Ook Holland-Rail neuzen (had je daar niet een partijtje van op de kop getikt?) zijn geschikt.
Dat is griezelig scherp opgemerkt... ;)
Mijn holland-Rail neuzen zijn mat'36.
Ga hoe dan ook je vorderingen volgen.
Dit soort old-school gefrot heeft enorm veel charme.
Voor mij wel the real McCoy, zeg maar.
groeten
Hendrik Jan
-
Leuk die blauwdruk. Voor de schortvorm ga ik daar zeker gebruik van maken.
-
@Gerard: op de site van Het Utrechts Archief kan je blauwdrukken van al het vooroorlogs stroomlijnmaterieel gewoon downloaden in hoge resolutie.
@Hendrik-Jan: eens. Ik heb vroeger in de Railhobby de ombouwartikelen voor stroomlijners verslonden. Dit project van mij gaat niet meer afkomen. De foto is uit 2007 en alweer drie adressen geleden genomen. Ik concentreer mij maar op mijn DE1 in 1:45. Praktisch hetzelfde recept, alleen zonder een vleugje Lima. ;)
Groeten, Paul
-
Bedankt, reeds gedaan.
-
De losse neuzen voor mat’36, die destijds te koop waren, hebben niet de juiste vorm voor een mat’36 kop. Het zijaanzicht klopt wel goed maar als je op het front kijkt begint de ronding aan beide zijkanten te laag en in bovenaanzicht lopen de zijkanten halfverwege de ronding te bol. Resultaat is een hamstervorm.
(https://live.staticflickr.com/65535/50063327412_0589189a0a.jpg) (https://flic.kr/p/2jgVD4s)IMGP6331a (https://flic.kr/p/2jgVD4s) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De zijwanden bij het voorbeeld lopen recht tot en met de eerste stijl tussen de kopramen. Het tweede kopraampje vanaf de zijkant zit dan eigen lijk wat raar in de sponning, één rechte stijl, één schuine stijl.
Om dat niet geheel smoelen van de kop tegen te gaan is besloten de kop aan te passen.
In dit draadje op Beneluxspoor https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75477.60 werd de kopvorm van mat’36 ook al besproken en van de info is dapper gebruik gemaakt.
Begonnen is om de binnenkant van de onderzijde van de kop te verdikken door er een paar lagenplaatjes styreen van 0,5mm in te plakken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50093087083_6eed36c93a.jpg) (https://flic.kr/p/2jjyaze)IMGP6412a (https://flic.kr/p/2jjyaze) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Op de kop worden lijnen getekend om aan te geven tot welke hoogte de kop nog recht omhoog moest lopen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50093671216_c49087a6ea.jpg) (https://flic.kr/p/2jjBadu)IMGP6415a (https://flic.kr/p/2jjBadu) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De kap is vlak op een vijlplankje gezet en met een vijl die rechtop op de kale kopkant wordt gehouden de bolle kant van de treinstelkop in de juiste vorm afgevijld.
(https://live.staticflickr.com/65535/50093671211_a81e01c5aa.jpg) (https://flic.kr/p/2jjBadp)IMGP6416a (https://flic.kr/p/2jjBadp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Dat betekend dus dat je aan de onderkant van de kop bijna of geheel door het materiaal van de kop heen vijlt. Dat wordt dus mooi opgevangen door de ingelijmde plaatjes.
(https://live.staticflickr.com/65535/50093671166_cfb98e398c.jpg) (https://flic.kr/p/2jjBacC)IMGP6418a (https://flic.kr/p/2jjBacC) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Het gedeelte onder de ramen van de kop is nu dus in de juiste vorm gevijld, alleen de bovenkant is nog te bol en loopt nog naar binnen. In de afgetekende vorm nu plaatjes styreen op de buitenkant van de kop geplakt om de bolling rechter te maken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50093671141_cf1595cf6e.jpg) (https://flic.kr/p/2jjBacc)IMGP6419a (https://flic.kr/p/2jjBacc) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Als je dit aan beide zijden doet krijg je dus een soort ‘zeeuws meisje’
(https://live.staticflickr.com/65535/50093671126_0e119e18e9.jpg) (https://flic.kr/p/2jjBabW)IMGP6421a (https://flic.kr/p/2jjBabW) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Daarna is het zaak deze opgelijmde delen in de hoogte gelijk te krijgen met de onderkant zodat er een vlakke wand ontstaat.
(https://live.staticflickr.com/65535/50093671056_32b2de060a.jpg) (https://flic.kr/p/2jjBaaJ)IMGP6422a (https://flic.kr/p/2jjBaaJ) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50093902937_431cb07356.jpg) (https://flic.kr/p/2jjCm6F)IMGP6423a (https://flic.kr/p/2jjCm6F) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Controleren of al het vulwerk tot en met de eerste raamspijl haaks is en de overgangsrondingen ook goed overlopen op oorspronkelijke dak en neusvorm.
(https://live.staticflickr.com/65535/50093902907_a7b783a806.jpg) (https://flic.kr/p/2jjCm6a)IMGP6424a (https://flic.kr/p/2jjCm6a) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Dan de ramen weer uitvijlen uit het opgeplakte styreen en de kop ziet er nu meer uit als een mat’36 kop.
Nu weer alles met fijn schuurpapier uitvlakken en eventueel nog oneffenheden vullen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50093087093_a1ff5ec365.jpg) (https://flic.kr/p/2jjyazp)IMGP6425a (https://flic.kr/p/2jjyazp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Respect voor je aanpak (y) (y)
Rob
-
Zoals al eerder te zien was moest het neusschort ook aangepakt worden en zijn daar diverse lagen 0,5mm styreen op geplakt zodat er een flinke overmaat ontstond.
(https://live.staticflickr.com/65535/50063087886_3f692abd4c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jgUpRG)IMGP6343a (https://flic.kr/p/2jgUpRG) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50063342802_fd7e3f1507_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jgVHCN)IMGP6345a (https://flic.kr/p/2jgVHCN) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Deze overmaat op het neusschort is nu aangepast aan de nieuwe neusvorm en begint nu ook meer op de vorm van mat’36 te lijken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50096785356_f0c07c60a6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjT7Wy)IMGP6427a (https://flic.kr/p/2jjT7Wy) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50096785291_40bdc60535_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jjT7Vr)IMGP6430a (https://flic.kr/p/2jjT7Vr) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Nu de aansluiting van de kap en het onderstel goed krijgen.
Door het aanpassen van de kop lijken de al aanwezige frontseinen uit het midden te zitten. Daarom de gaten dicht gemaakt en moeten later opnieuw geplaatst worden (sorry Fred ;D)
-
Goed bezig Gerard (y).
Ik heb hier ook nog een onafgebouwde mat '36 staan (treinstel 440). Hierbij ik al een van de neuzen heb aangepast omdat het origineel mij niet beviel. De raamopeningen heb ik deels met epoxyhars opgevuld en ook de binnenkant aan de onderkant zodat er geen gat ontstaat als je de neus wat platter vijlt. De neus is namelijk iets te bol en de cabineramen zitten te hoog. Ik heb 'm als volgt aangepast:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P8150187.jpg)
Op de achtergrond zie je de nog onaangepaste neus.
De frontseinen zijn trouwens afgietsels van die van de Roco 2400
Maarten
-
Gaaf! Die neus smoelt een stuk beter zo! (y)
Gr, Mathyn
-
De plaats van de cabineramen beviel niet en ze leken ook te klein dus de tekeningen er maar weer bij gehaald en inderdaad staan ze te hoog in de kop en zijn te klein. Op één van de losse koppen die ik heb liggen de juiste hoogte afgetekend.
(https://live.staticflickr.com/65535/50105379647_7bb2b9419e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkDaHZ)IMGP6434aa (https://flic.kr/p/2jkDaHZ) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De onderzijde komt dus een stuk lager en de bovenzijde iets lager waardoor de ramen dus hoger worden. Aan de bovenzijde strookjes styreen ingelijmd en daarna alle ramen uitgevijld naar de juiste grootte.
Wat ook handig is, is dat bij de overgenomen onderdelen de geëtste frontramen zaten welke dus ook een goed uitgangspunt waren voor het raamformaat. De etsen kwamen overeen met de maten op de tekening (natuurlijk) dus dat kwam goed uit.
Na een paar uur vijlen en passen ziet de kop er uit zoals een mat’36 kop er uit moet zien. Nu front en sluitseinen nog op de juiste plaats zetten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50104579028_245b9937da_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkz4Jd)IMGP6439a (https://flic.kr/p/2jkz4Jd) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Bij mat’36 zaten geen tredebakken in de schortplaten onder de deuren dus die gaten zijn gedicht, voorlopig maar laten drogen en dan in de schortvorm vijlen.
Van vorige projecten had ik nog Mat ’54 daken liggen en de dakranden hebben dezelfde afronding als de schortplaten mat’36 hebben.
Over de draaistellen zit bij mat’36 een gedeeltelijke afdekking in de vorm van de schortplaten. Een stukje uit de voorradige dakrand gezaagd en op de betreffende plaats bij het draaistel gelijmd. Nu kan ook dit drogen en in de juiste vorm worden gevijld.
(https://live.staticflickr.com/65535/50104579368_20ccb67dba_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jkz4Q5)IMGP6441a (https://flic.kr/p/2jkz4Q5) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Knap stukje werk, Gerard! (y)
Leen.
-
Absoluut, al heb je inmiddels zoveel aan die neusjes veranderd dat je net zo goed de originele mat’46 neuzen had kunnen mishandelen ;D
-
Ja, maar....... ;D de basisvorm zat al in deze neusjes :angel:
-
Ook weer waar :D
-
Omdat het vakantie is maar weinig tijd om te bouwen.
De juiste plaats van de front- en sluitseinen bepaald en met 0,5mm in de kop voorgeboord. Daarna de gaten opgeboord en pas geruimd voor de buisjes van de frontseinen.
Voor deze buisjes gebruik ik messing balpenvullingen (herinnert u zich deze nog?), deze hebben de juiste buiten- en binnenmaat.
De buisjes zijn in de juiste hoek gevijld, aan beide zijden van de buisjes iets verschillend uitstekend uit de kop zoals mat’36 dat had.
(https://live.staticflickr.com/65535/50137648406_09b9c215a5.jpg) (https://flic.kr/p/2jouy6U)
IMGP6488a (https://flic.kr/p/2jouy6U) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Op de buisjes zijn de lampringen van FRIE gesoldeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/50137885072_5a12c584c1.jpg) (https://flic.kr/p/2jovLsm)
IMGP6489a (https://flic.kr/p/2jovLsm) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50137884777_6d91f729db.jpg) (https://flic.kr/p/2jovLng)
IMGP6490a (https://flic.kr/p/2jovLng) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
En in de kop gestoken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50137104983_7e97d5b3d7.jpg) (https://flic.kr/p/2jorLyx)
IMGP6491a (https://flic.kr/p/2jorLyx) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Ook de schortplaten rond de draaistellen aangepakt, eens kijken of het zo kan blijven.
(https://live.staticflickr.com/65535/50137663648_7c4f334a05.jpg) (https://flic.kr/p/2jouCCG)
IMGP6494a (https://flic.kr/p/2jouCCG) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Ik heb nog eens gepoogd om die balpointstiften te verzamelen voor het bouwen van lichtseinen, lantaarnpalen ed, maar ik ben te jong. Alles werd in een paar jaar plastic :(
Hij wordt griezelig goed trouwens!
-
leuk dit. Had dit treinstel eerder gezien hier en dacht meteen oh, jammer, daar gaat weer iemand weken lopen tobben op zo'n treinstel en plakt er dan zo'n lillike eierkop-neus tegenaan en ze m dan netjes in de verf en we zitten tot in lengte van jaren tegen zo'n ding aan te loeren dat er gewoon niet op lijkt...
Maar het is gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.
-
Dank ;D
Die balpenstiften werden voor mij door mijn vader verzameld op zijn werk, ik had er destijds honderden en inderdaad; lantarenpalen, seinen en later ook de frontseinen op de Lima Hondekoppen,.
Jeetje al weer minstens 45 jaar geleden. :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/710000-001-4a-Holzhausen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/710000-001-4a-Holzhausen.jpg)
1971
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScanImage0022a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScanImage0022a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScanImage0023a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScanImage0023a.jpg)
1973 dus 19 jaar ;D
Kopen was duur dus dan maar zelf maken, werkend met twee magneetspoelen. ;D
Foto's maken ging minder goed.
Eens kijken of ik ze nog kan vinden en nieuwe plaatjes maken.
-
held! (y)
-
(https://live.staticflickr.com/65535/50137663648_7c4f334a05.jpg) (https://flic.kr/p/2jouCCG)
IMGP6494a (https://flic.kr/p/2jouCCG) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Die kop is goed getroffen (y)
zeer fraai!
Groet,
michel
-
leuk dit. Had dit treinstel eerder gezien hier en dacht meteen oh, jammer, daar gaat weer iemand weken lopen tobben op zo'n treinstel en plakt er dan zo'n lillike eierkop-neus tegenaan en ze m dan netjes in de verf en we zitten tot in lengte van jaren tegen zo'n ding aan te loeren dat er gewoon niet op lijkt...
Maar het is gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.
Frits van Egters zit hier ook op het forum blijkbaar... :)
Het kan zijn dat je dit citaat al eerder hebt gebruikt en dat ik daar ook op reageerde, maar ik heb het geheugen van een dronken archivaris. :)
-
Het kan inderdaad zijn dat ik t al eerder gebruikt heb, maar ik heb datzelfde geheugen maar dan verdund met een paar liter thinner, dus ik zou t werkelijk waar niet weten.
Heb hier natuurlijk wel jaren die "Als ik sol zeg met de vork, denkt hij, dat ik gek ben"-avatar gehad dus uh ja...
"Tik! Ook de nek gebroken. Toen wisten ze in elk geval waar het van kwam. Aardig he?" Zij lachten.
-
De volgende beelden kunnen als schokkend ervaren worden ;D
Nadat er weer tijd gevonden was om wat aan het mat ’36 stel te doen, de kap van de ABk kon geplamuurd worden, viel het op dat de naad tussen de kop en de rest van de bak niet was weg te werken, niet door plamuur en niet met plamuren met snellijm. Telkens kwam de naad weer tevoorschijn.
Na onderzoek bleek dat de kop met een elastische lijm op de rest van de kap was geplakt.
Goede raad was duur dus de kop moest van de kap af om hem later weer met een harde lijm op de kap te plaatsen.
Dat leverde in eerste instantie een ‘Koek’achtig plaatje op.
(https://live.staticflickr.com/65535/50349963311_00816443b8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jHfHVH)IMGP6808a (https://flic.kr/p/2jHfHVH) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Na het schoonmaken van de lijmranden en het verwijderen van de lijmresten zag het er zo uit;
(https://live.staticflickr.com/65535/50349266773_f186025b06_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jHc9Sr)IMGP6811a (https://flic.kr/p/2jHc9Sr) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
en kon de kop weer provisorisch aan de rest van de kap worden geplakt. Dit keer maar snellijm gebruikt, vooral met activator kan je dan lekker doorwerken en de naad word keihard.
(https://live.staticflickr.com/65535/50350123827_b211d98389_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jHgxDe)IMGP6812a (https://flic.kr/p/2jHgxDe) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Daarna de naden verder rijkelijk opgevuld met snellijm.
Aan één zijde was toch wat meer schade ontstaan door de kapverwijdering. Gelukkig konden alle afgebroken delen weer hergebruikt worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/50349963931_429e58711e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jHfJ7p)IMGP6813a (https://flic.kr/p/2jHfJ7p) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
En na heel wat plamuurwerk met snellijm en activator zag het geheel er weer een beetje toonbaar uit.
(https://live.staticflickr.com/65535/50349964186_9c1805f80e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jHfJbN)IMGP6814a (https://flic.kr/p/2jHfJbN) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Na een tijdje vijlen en schuren kon de eerste grondlaag er op, naden tussen kap en kop zijn nu niet meer te zien.
(https://live.staticflickr.com/65535/50350124322_6b475f1c56_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jHgxML)IMGP6815a (https://flic.kr/p/2jHgxML) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De hele ABk kon na verder plamuren met snellijm de primer in.
(https://live.staticflickr.com/65535/50349267513_4e60f2232a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jHca6c)IMGP6821a (https://flic.kr/p/2jHca6c) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Ondertussen is er ook begonnen met een interieurtje van styreenplaat te bouwen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50349963506_2162099dc7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jHfHZ5)IMGP6809a (https://flic.kr/p/2jHfHZ5) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Ook de reeds bij overname gebouwde tussenbak is in de eerste plamuurlaag gezet.
Vier deuren aan de kopzijden moeten nog worden ingekort zoals de middendeur. Deze bak was gebouwd op de bouwwijze van mat’40 en week met de instapbakken af van mat’36.
(https://live.staticflickr.com/65535/50349271548_f4b60014ca_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jHcbhL)IMGP6822a (https://flic.kr/p/2jHcbhL) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Mooi werk hoor, strak neusje zonder naad ;)!
-
ow.. deze had ik gemist! ziet er goed uit Gerard! zelf had ik pas bij Frie wat van deze neusjes besteld (voor als ik met pensioen ga, over 20 jaar ;D)
en ik ben voorzichtig aan het bedenken hoe ik dit ga doen, Nu kan ik het lekker afkijken! ik ga je dus uiteraard volgen :)
ter info:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc01214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dsc01214.jpg)
zoals je ziet heeft Erwin er de volledige raamlijsten voor gemaakt, ik weet niet of jij die voor de overige cabine ramen ook hebt maar anders weet je waar je ze kunt vinden ;D
-
Knutselwerk van anderen overnemen... tja, dan krijg je dit. Valt mij nog mee dat de neus niet met silliconenkit was gelijmd.
Je hebt het weer knap opgelost Gerard. (y)
-
Vind ik niet erg hoor, verhoogt ook plezier in het resultaat ;D ;D
-
Wat een eindeloos getrut dit.
Heerlijk.
groeten
Hendrik Jan
-
Het tussenrijtuig is ondertussen als casco klaar en in de grondlak gezet.
Ook is de een vloerplaat gemaakt met scheidingswanden, toiletruimten ingezet enz.
Aan de bak zijn stroomlijn schotten gemaakt.
De cascobouw is nu voor 2/3 deel klaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/50412173223_09887bf4dd_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jNKyLp)IMGP6847a (https://flic.kr/p/2jNKyLp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50413025407_9c4f2ab3ef_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jNPW6e)IMGP6851a (https://flic.kr/p/2jNPW6e) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Samen met de ABk begint het al wat te worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/50412870466_4f264f0eff_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jNP92Q)IMGP6853a (https://flic.kr/p/2jNP92Q) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De tredebakken onder de deuren zijn bij de tussenbak anders dan bij de beide kopbakken. Bij mat'36 liepen de deuren bijna tot de onderkant van de bak.
De later gebouwde tussenbakken zijn gebouwd volgens de bouwwijze van mat'40 waarbij de tredebakken meer naar binnen zaten en de deuren iets korter zijn. Dat is ook goed te zien bij de foto's van het origineel.
De eerste delen van de BDk zijn afgezaagd en gecombineerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/50412237818_b455f8c33f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jNKTY7)IMGP6854a (https://flic.kr/p/2jNKTY7) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50412934671_12a27386a9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jNPt7P)IMGP6856a (https://flic.kr/p/2jNPt7P) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50413112092_77a8ae1f0b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jNQnRN)IMGP6857a (https://flic.kr/p/2jNQnRN) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50412955236_2608743eb0_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jNPzeo)IMGP6858a (https://flic.kr/p/2jNPzeo) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Strak hoor (y)
-
Snetjes (y)!! Waar heb je die smalle instapdeuren vandaan?
Rob
-
Gerard, wat bedoel je met "snellijm" en "activator". Heb je het over secondenlijm?
-
@ Rob; de deuren zaten bij de boedel die ik overnam van de vorige eigenaar, ik vermoed dat de deuren bij FRIE vandaan komen.
@ Sven; Snellijm. cyanoacrylaatlijm met bijbehorende activator, kan vrijwel elke secondelijm zijn met de activator, Olba, Bison Industrie, zoiets (https://www.polvobv.nl/nl-nl/bison-prof-secondelijm-bond-50gr-spuitbus-200ml-113215) dus.
-
Van de deuren heb ik indertijd moeder modelletjes gemaakt uit Mastica deuren. Mw. Groot van Spoorcuriosa heeft ze vervolgens voor me laten gieten. Ik geloof bij Tilly models. ze heeft ze ook te koop gehad. Ik heb ergens zelf ook nog wel wat liggen geloof ik.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP6902aa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP6902aa.jpg)
Mooie spulletjes van FRIE voor de in aanbouw zijnde mat '36 binnen gekregen.
Lampringen voor de topseinen
ruitenwissers
raamlijstenset voor de kopruiten
trekogen
cabinedeuren
deurkrukken
instrumentenpaneel
koersborden
draaistelzijkanten
BBC pantografen
En bij Fred nog wat van de voor hem gemaakte smalle schuifdeuren gekocht.
-
mooi spulletje, komt me bekend voor ;D mocht je nog zo'n deuren setje over hebben, dan kan Frie ze wellicht nagieten en opnemen in zijn assortiment :angel:
-
Voor de bagagedeuren had ik nog een aantal geëtste cabinedeuren van FRIE liggen. Deze cabinedeuren zijn hoger en breder dan de bagagedeuren van mat’36, die vlak in de wand liggen.
De cabinedeuren doormidden geknipt, 1,8mm er tussen uit gehaald en de twee overgebleven zijkanten weer tegen elkaar gesoldeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/50504909806_6658eda1a8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jWWS81)IMGP6909 (https://flic.kr/p/2jWWS81) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De oorspronkelijke Limarossicabinedeur en ook het stukje zijwand met de luchtroosters verwijderd. Hiervoor in de plaats komt een stukje messingzijwand met aangesoldeerde cabinedeur voor mat’46 van FRIE in de plaats.
De nieuwe cabinedeuren van FRIE hebben mooie geëtste deurkrukken, scharnieren en regengoot boven de deur.
In dit stukje zijwand zijn dan ook de nieuwe bagagedeuren gesoldeerd. FRIE levert ook losse deurkrukken voor cabinedeuren en dus ook zo’n deurkrukje op de nieuwe bagagedeur gesoldeerd.
De losse koppen mat’36 bij de cabinedeuren afgezaagd, de ronding van de losse kop sluit dan toevallig ook redelijk aan op de kap van de Limarossi.
(https://live.staticflickr.com/65535/50504196558_3c429f2c08_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jWTd6C)IMGP6912 (https://flic.kr/p/2jWTd6C) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Ondertussen ontdekt dat de cabineramen in de kop van de ABk op formaat van Mat’40 zijn.
Balen, want aan die kop had ik al een hoop versleuteld en leken goed te zijn.
Toch was ik er niet helemaal tevreden mee. Toen de cabineramen van mat’36 van FRIE binnen kwamen viel het kwartje; de mat’36 cabineramen zijn nog kleiner dan ik dacht.
Eerst nu maar de kop van de BDk aan gaan pakken, de ramen op de juiste hoogte en formaat maken en dan nog maar een keer de kop van de ABk aanpakken.
-
nice! ik ben erg benieuwd waar dit heen gaat! ;D
-
nice! ik ben erg benieuwd waar dit heen gaat! ;D
Zonder tussenbak, Hoek van Holland vv Rotterdam DP :)
-
De 'Hoekvanhollanders' waren weer net anders en werden vóór deze lichting gebouwd :police: :angel:
-
Dat weet je toch wel Hans? Je hebt er ooit een gebouwd en er een artikel over geschreven :D
-
;D ;D
-
Ik moet jullie scherp houden :angel:
-
;D ;D ;D
-
Begonnen met de mat’36 kop uit te richten en aan de bak te lijmen.
Ook deze kop had weer niet de juiste vorm, te hoog, te breed en te bol.
Dus op de manier waarmee de kop van de ABk was aangepast ook deze kop gaan aanpassen.
Dit met veel styreen aan de buitenkant en oude wanddelen aan de binnenkant van de kop, gelijmd met rijkelijk secondelijm. De secondelijm dient dan ook hier weer als vulmiddel.
(https://live.staticflickr.com/65535/50542023517_7a7390e997_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k1e5Jz)IMGP6914a (https://flic.kr/p/2k1e5Jz) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Er verdwenen weer hele delen van de oorspronkelijke koppen en moest de plaats van de cabineramen opnieuw bepaald worden.
De maat van deze ramen konden mooi overgenomen worden van de geëtste FRIE cabineramen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50542023312_b8a9bbcac2_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k1e5F3)IMGP6916a (https://flic.kr/p/2k1e5F3) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Nadat de kop de juiste vorm had gekregen is de plaats bepaald van de lampen. Om doorschijnen in het kunststof te voorkomen heb ik buisjes van messing gedraaid.
De al aanwezige geëtste lampenringen van FRIE voor kop en sluitverlichting worden op deze messing buisjes gesoldeerd.
Voordeel is dat ik niet bang hoef te zijn dat deze ringen tijdens het rijden van de bak af vallen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50541156538_7676cd23d4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k19D1E)IMGP6930a (https://flic.kr/p/2k19D1E) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Aan de binnenzijde ziet het er nog niet uit.
(https://live.staticflickr.com/65535/50542025272_b01dc083c5_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k1e6fQ)IMGP6933a (https://flic.kr/p/2k1e6fQ) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De definitieve goede kop van mat’36 en de eerste kop naast elkaar.
Leek die eerste kop die af was op het eerste gezicht best wel aardig, nu de tweede kop de definitieve en goede vorm heeft gekregen, valt het op dat de eerste kop toch nog te bol is en dat de cabineramen veel te groot zijn.
Aan de kras op de grijze kop kan je zien welke hoogte de cabineramen eigenlijk moeten hebben. Daar moet dus nog wat aan gedaan worden….
Kunnen meteen geëtste cabinedeuren worden geplaatst.
(https://live.staticflickr.com/65535/50541159618_4cc100b408_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k19DVL)IMGP6944a (https://flic.kr/p/2k19DVL) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
De basisvorm zit er nu wel goed in.
(https://live.staticflickr.com/65535/50541883941_e2d9fc5920_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k1dnf6)IMGP6947a (https://flic.kr/p/2k1dnf6) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Zo moet een mat’36 er dus ongeveer uitgezien hebben in het geel met reclamebanen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50541157923_514bb70d1c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k19Dqx)IMGP6948a (https://flic.kr/p/2k19Dqx) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Dapper project, Gerard. Petje af!
-
Zoals al eerder vermeld blijkt, bij de bouw van de tweede kop van het stel mat’36, dat de eerst gebouwde kop toch meer op een mat ’40 kop leek dan op een kop van mat’36.
Dus moest de kop van de ABk er aan geloven om voor de derde keer verbouwd te worden, take 1.3 dus.
De ramen kleiner en lager gemaakt en weer op maat uitgevijlt.
De kop was toch iets te bol in vergelijking met de beter gelukte kop van de BDk dus dit ook aangepast.
Weer stevig smeren met secondelijm en activator, veel vijlen en uiteindelijk heeft dan de kop de juiste vorm.
(https://live.staticflickr.com/65535/50569930016_f48cb0ec9a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k3G7n7)IMGP6964a (https://flic.kr/p/2k3G7n7) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50570065812_08774ae161_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k3GNJq)IMGP6967a (https://flic.kr/p/2k3GNJq) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50569182628_cfe31eb378_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k3Chc7)IMGP7010a (https://flic.kr/p/2k3Chc7) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Daarna nog de trekogen in de kop gezet door een kleine zaagsnee te maken in het midden van de kop. Hierin passen precies de geëtste FRIE trekogen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50569930741_c962f3f1aa_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k3G7zB)IMGP7013a (https://flic.kr/p/2k3G7zB) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Het meeste werk aan de bakken is nu wel gedaan en alles is in de primer gezet, Hiervoor gebruik ik Motip 4054 autoprimer.
De raamstijlen van de cabineruiten worden geplaatst na het op kleur brengen van de bak.
Het stel kan nu opgezonden worden naar de volgende werkplaats waar de verdere afwerking kan plaatsvinden. Een draaistelwagen wordt als koppelwagen gebruikt en van de gelegenheid wordt meteen gebruik gemaakt om een draaistel plan W mee te sturen.
Ook de juiste draaistellen zullen in de volgende werkplaats geplaatst worden. De draaistellen worden al gereviseerd.
Hier twee spots van het transport.
(https://live.staticflickr.com/65535/50570066577_83db38171d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k3GNXB)IMGP7014a (https://flic.kr/p/2k3GNXB) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50570066707_068a587379_c.jpg) (https://flic.kr/p/2k3GNZR)IMGP7016a (https://flic.kr/p/2k3GNZR) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Al dat gezwoeg was wel de moeite waard! Het is mat '36 ten voeten uit. (y)
-
(y) Dat is heel wat werk Gerard (y).
Bekend stukje achtergrond ;). Heb je hem al op lengte afgedrukt?
-
Gerard,
Een mooi stukje werk heb je daar gemaakt. Aan je doorzettingsvermogen twijfel ik niet meer. Onder het motto uithuilen en opnieuw beginnen heb je toch mooie mat 36 voor elkaar gekregen (y)
Vraagje heb je al een proefrit gemaakt om te kijken of de uitslag van de kopdraaistellen voldoende vrij kan lopen van de schortplaten? Met name de schortplaat in het midden van het draaistel. Ik vraag dit omdat ik bij mijn DE3 nog al flink moest wegsnijden om het door een bocht kunnen krijgen.
Rob
-
Drommels drommels drommels, dat heb je fraai gedaan zeg (y). Benieuwd hoe het stel er straks (...) uitziet als het gespoten is.
Rob
-
Allen dank.
@Ruud; Nee is nog niet afgedrukt, dit is gewoon een A4'tje
@Rob B; De uitslag van de draaistellen gaat door R3 wanneer je de schorten heel dun wegfreest.
@R0b E; Ik ben ook benieuwd hoe het eruit ziet na het spuiten. ;D
-
Oeh, dat wordt echt prachtig (y)
-
Ook mijn complimenten! ;)
Erwin
-
Heel mooi werk en wat een resultaat! (y)
Leen.
-
Ik vind het echt knap wat jullie met die mat46's doen.
Ik heb er al jaaaaren één op mijn bureau liggen, maar dat Jacobsdraaistel wil gewoon geen bocht door.
-
(y) vooral als je de tussenstappen ziet, dan vraag je je af waar dat eindigt, en dan gaat de primer erover en staat er weer een knap stukje werk (y)
-
Een knap stuk werk, het is gewoon genieten met het volgen, ga zo door (y)
-
(https://live.staticflickr.com/65535/50570066707_068a587379_c.jpg)
Zeer fraai. echt een mat. 36!
-
(https://live.staticflickr.com/65535/50770827538_d06c0564d1_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kmrLcu)IMGP7102a (https://flic.kr/p/2kmrLcu) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Mijn humeur kan niet meer stuk, dat is het al.
De afgelopen weken af en toe doorgegaan aan de 445 en het interieur afgemaakt.
Dat lukte allemaal best. Ook de juiste kleuren en foto’s van de inrichting opgezocht en gevonden, zelfs in kleur dus alles in de juiste kleur geschilderd.
Naast de banken de stangen van de bagagerekken gemaakt van 0,5mm koperdraad. Dit draad rechtgetrokken door één kant in de bankschroef te zetten en aan de andere zijde beet te pakken met een tang en dan voorzichtig aan het draad trekken. Resultaat is een kaarsrecht stuk draad.
De breedte van de bek van de tang heeft mooi de afstand van de twee bagagerekstangen dus dubbel omvouwen om de bek, op juiste lengte afknippen en naast een dubbele bank plaatsen.
Zo ook de stangen op het balkon.
(https://live.staticflickr.com/65535/50771690477_95741e9561_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kmwbHK)IMGP7103a (https://flic.kr/p/2kmwbHK) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50770828043_06a1f69528_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kmrLmc)IMGP7104a (https://flic.kr/p/2kmrLmc) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Tijd om de bakken in de lak te zetten.
Begonnen met de bakken. Na schoonmaken vetvrij gemaakt en in de grondlak te gezet.
Ik gebruikte bij de 6300 Motip grondlak uit de spuitbus, droogt retestrak en je kan er elke andere lak bovenop zetten.
Dit keer grijze grond gebruikt maar dat betekende met de groene lak tig keer overspuiten. Om een of andere reden bleek de omgeving tijdens het spuiten vol stof te zitten wat allemaal door de plastic kappen werd aangetrokken…
Goede raad was duur, dus alle kappen de remvloeistof in en kaal gemaakt tot op het bot. Gelukkig had ik een paar kleinigheden ook met plamuur vlak gemaakt dus dat loste ook op.
Opnieuw uitgevlakt maar nu met snellijm, dat lost tenminste niet op.
Alle kappen schoon, ontvet en weer de grondlak in, nog steeds een spuitbus Motip maar nu zwart. Groen dekt nu wat sneller. Mooi glad oppervlak, afgeplakt voor de rode sierlijnen en rode lijnen gespoten.
Tape eraf en de groene laag wordt even hard van de zwarte grondlaag afgetrokken, nog nooit gehad zoiets.
Take 3; zelfde als de tweede keer maar andere tape genomen. Dat ging wel goed, pff.
Daken afgeplakt en gespoten, gaat ook goed. Gele eerste klasse streep afgeplakt, gaat ook goed. Zie je wel; je kan het wel.
Tijd voor de opschriften; allerlei opschriften samengesteld uit verschillende decalsets, gaat allemaal goed.
Mooi, dan de blanke lak erover als bescherming en dan kunnen we eindelijk aan de afbouw beginnen.
Matte lak van Humbrol uit het spuitbusje erover want ik hou niet zo van glanzende modellen.
Busje is bijna leeg maar ik moet het net kunnen halen. Bij de laatste te spuiten neus geeft de bus een spettertje op de neus omdat ik de bus niet helemaal recht op hield maar met het laatste restje kan ik dat wel wegwerken, dacht ik.
Dus nog een laagje over de neus en prompt begint de hele neus craquelé te worden. Dat heb ik nog nooit gehad.
(https://live.staticflickr.com/65535/50771690967_883141ddbe_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kmwbSc)IMGP7105a (https://flic.kr/p/2kmwbSc) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Na stevig achteruit bidden maar uithuilen en opnieuw beginnen. De kap mag de remvloeistof weer in..
Ben benieuwd wanneer ik dit treinstel af krijg. Ik denk dat ik voorlopig maar weer wat dia’s van treinen en trams ga opknappen, lukt me op het moment beter…
-
Gerard,
wat een pech heb je met het schilderen. Een schrale troost voor je bent niet de eerste die het is overkomen. Deed me weer denken aan mijn schilderwerk aan de 8100, die heb ik geloof ik vijf keer gedaan. Uiteindelijk zal het allemaal goed komen. Straks heb je een keurige 445 voor je staan en is voorbij.
Even wat afleiding zoeken in je dia's is zeker een goede afleiding. Misschien een mooie mat 36 dia opknappen? ;) ;D
Rob
-
Hallo Gerard.
Schitterend draadje, ik neem me pet af voor je doorzettings vermogen.
Gewoon rustig door gaan hier mee, het gaat toch eens lukken. (y)
Toch nog even een opmerking, in post 59 zie ik de 2 koppen naast elkaar staan.( onderste foto)
Als ik naar de eerste deuren kijk, dan zie ik dat de deur in de linker kop lager staat als de deur in de rechter.
Ook de spleet onder de deur is groter.
Dit zie je het beste aan de onderzijde van de ramen in de deur en de hoogte van de ramen in de kap van Lima.
Kees.
-
Klopt, die deur zit iets te hoog aan die zijde maar ik had al besloten dat zo te laten. :angel:
-
Achteruit bidden... die kende ik nog niet.
Wat waardeloos Gerard, en dat bij het afronden van de klus. Ik voel met je mee (en ook mij is zoiets overkomen).
Nu je toch een pas op de plaats moet maken: kijk nog eens goed naar de cabineruitjes. Volgens mij moeten ze toch weer een millimetertje omhoog ;D
Mvg, Paul
-
Herkenbare ellende die craquelee.. Ook wel eens meegemaakt met verf van verschillende fabrikanten op 1 object.
Mijn ervaring met de blanke lak van humbrol is net of daar te veel oplosmiddel in zit, of dat de basis verflaag eigenlijk nog langer moest uitharden. Van grotere afstand spuiten zodat het oplosmiddel wat kan vervliegen is een optie. Maar omdat dat nog al een gedoe is en geengarantie voor een goed resultaat gebruik ik de Motip blanke lakken: mat, zijdeglans of glans.
-
Alsof de duvel er mee speelt. Zachtjes opschuren en nog een laagje vernis? Of is de craquelé daarvoor te hard?
Maar als alle verf eraf gaat, eerlijk gezegd lijkt het rood iets te licht (voor zover ik dat op m'n beeldscherm kan beoordelen), daar zou je dan meteen een andere tint kunnen gebruiken.
-
De witbalans van de foto is niet goed, zowel rood als groen te licht op de plaat. In het echt was de kleur goed.
De kopbakken zijn weer terug in de toestand van de laatste foto in reactie #56.
Met de tussenbak is niets aan de hand, daar zitten de ruiten ondertussen al in.
-
Gerard je mat. '36 is werkelijk fantastisch; en wat een werk om dit resultaat te bereiken. Deze laatste tegenslag is wel heel vervelend, maar het komt zeker goed. Ik heb een keer hetzelfde gehad met blanke lak uit een spuitbut, waarschijnlijk ook veroorzaakt door in de gauwigheid te dik spuiten waardoor er even meer oplosmiddel aanwezig was dan de verf leuk vond. Denk ik. Heel frusterend, meteen twee modellen waar al veel te veel tijd in zat en dan ook nog zoiets. Over de Humbrol blanke lak is op dit forum al meer niet-waarderends gezegd. Ik spuit tegenwoordig een zijdematte lak van Talens uit de winkel voor kunstschilders, ik ben daar erg tevreden over. Enige nadeel is de lange droogtijd, pas na een paar weken is ie echt uitgehard.
-
blijft een mooi model! mooi gebouwd!en wat betreft die humbroll matte lak.. waar ken (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91548.msg3222082792#msg3222082792)ik dit van... humbroll en motip zijn geen vrienden ::)
-
Normaal geen last van;
(https://live.staticflickr.com/65535/49856831672_82f6c640b5_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iXFi55)IMGP5985a (https://flic.kr/p/2iXFi55) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
A.s. 15 januari 1968, wordt het transport verwacht van de ABk en BDk 445 van Tbwph naar Ldvwpl.
Bijgaand de geplande dienstregeling onder voorbehoud;
Snelheid 60km/h, NVR, SMS.
Loc 2427+wp kplw+remwagens 2x
Tb Wph V 10.24h
Zlw A 11.02h
Zlw V 11.16h
Ddr A 11.32h
Ddr V 11.44h
IJsma A 11.59h
IJsma V 12.07h
Rtd door 12.19h
Dt door 12.34h
Rsw door 12.40h
Gv A 12.46h
Gv V 12.53h
La door 13.00h
Ldvwpl A 13.13h.
Alleen voor dienstgebruik!
Zelf ga ik natuurlijk even kijken bij doorkomst tussen Delft en Rijswijk
-
A.s. 15 januari 1968...... ??? ;),
Het is al laat Gerard, maar bedankt voor de tip
Mvg, Erich
-
Ben benieuwd naar de foto's van de doorkomst ;D
-
@Deetrein; Datum is goed ;D :o
@Modellbahnwagen; ik ben ook benieuwd naar de foto's, ik zal toch niet de enige zijn die ging kijken? ;D
-
Vandaag, tussen de middag, het transport van de ABk en BDk bak van mat '367 445 gespot, onderweg van Wph Tilburg naar Wpl Leidschendam.
Het transport reed geheel volgens bovenstaande opgave. :D
De bakken zijn direct binnen genomen en er wordt al gewerkt aan de afbouw van de elektrische installatie.
(https://live.staticflickr.com/65535/50838438121_c00d2be4c7_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ksqhtc)IMGP7119a (https://flic.kr/p/2ksqhtc) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50837713448_177212e12b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ksmz3Q)IMGP7120a (https://flic.kr/p/2ksmz3Q) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50837715663_fd235c991c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ksmzH2)IMGP7121a (https://flic.kr/p/2ksmzH2) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50838528077_4fc105496d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ksqKda)IMGP7122a (https://flic.kr/p/2ksqKda) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50838451281_f56bbe2a90_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ksqmo6)IMGP7123a (https://flic.kr/p/2ksqmo6) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50838450631_e871a5c1fb_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ksqmbT)IMGP7126a (https://flic.kr/p/2ksqmbT) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Inspiratie voor het transport;
(https://live.staticflickr.com/65535/3012441487_c3c5458d79_c.jpg) (https://flic.kr/p/5AcxUk)840427 Gilze-Rijen (https://flic.kr/p/5AcxUk) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
(y) Leuk (y)
-
GAAF 👍👍 als ik er ooit tijd voor heb wil ik er ook een bouwen
-
Prachtig! Heb je alle schade kunnen herstellen?
-
Bij de Bo bak was het een kleinigheidje, de beide kopbakken zijn weer helemaal kaal geweest.
-
Ik wou dat ik dat kon zeggen; ik ben kaal geweest ;)
Goed werk!
-
idem, alleen heb ik daar geen probleem mee ;D :angel:
-
Ontkenningsfase ;D
-
De afbouw is begonnen, alle elektra is getrokken, nog een paar kleinigheidjes en het stel is af.
Voordat het stel vast samengesteld wordt kunnen er nog een paar plaatjes met de koppen naast elkaar worden gemaakt.
Aldus geschiede;
(https://live.staticflickr.com/65535/50856562933_42565e6b14_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ku2bkX)IMGP7127a (https://flic.kr/p/2ku2bkX) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50857280986_51ef0316f6_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ku5RNb)IMGP7130a (https://flic.kr/p/2ku5RNb) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50857280941_6a77da6a0d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ku5RMp)IMGP7129a (https://flic.kr/p/2ku5RMp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50857377217_3080d2a415_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ku6mpk)IMGP7140a (https://flic.kr/p/2ku6mpk) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Front- en sluitverlichting wisselend;
(https://live.staticflickr.com/65535/50857280881_a364fe2dce_n.jpg) (https://flic.kr/p/2ku5RLn)IMGP7134a (https://flic.kr/p/2ku5RLn) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr (https://live.staticflickr.com/65535/50857376537_5cd255bcd8_n.jpg) (https://flic.kr/p/2ku6mcB)IMGP7135a (https://flic.kr/p/2ku6mcB) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Rangeerverlichting;
(https://live.staticflickr.com/65535/50857376472_7c321765eb_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ku6mbu)IMGP7138a (https://flic.kr/p/2ku6mbu) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Binnenverlichting;
(https://live.staticflickr.com/65535/50856563153_c4bcde3ba3_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ku2bpK)IMGP7145a (https://flic.kr/p/2ku2bpK) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50857281216_134dc9637a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ku5RS9)IMGP7150a (https://flic.kr/p/2ku5RS9) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
(y) knap stukje bouwkunst Gerard (y)
-
Dat is een donders mooi stel geworden (y). Binnenkort de foto van de gekoppelde bakken :D. Complimenten!
Rob
-
Een resultaat om terecht trots op te zijn!
Erwin
-
Gerard,
Dat is heel netjes geworden!! (y)
De stroomafnemers zijn die van FRIE?
Is het soms een idee om aan een kant de koppeling te vervangen door een van Artitec? Kan je er een postkoets achter hangen of mat 46. Heb ik gedaan met mijn DE3, maakt het wel af vind ik.
Rob
-
Juist ! (y)
Zo zagen ze er echt uit .
Zo heb ik ze gekend, voor ze grasgroen werden.
Peter
-
Eh, volgens mij is dit al grasgroen, alleen nog met de rode banden.
Gaaf project hoor Gerard. Enorm sfeervol. Ik had ze even moeten bekijken toen ik bij je aan de deur was twee weken geleden.
mvg, Paul
-
Allen dank.
Nu de zaak maar combineren ;D.
De stroomafnemers zijn inderdaad van FRIE evenals de cabinedeuren, trekhaak, lampringen (front- en sluitseinen).
De koppelingen zijn al de werkende Artitec koppelingen :P
Het stel is grasgroen met rode banden zoals het in 1968 de dienst uit ging.
@Paul; Twee weken terug stonden ze voor de zoveelste keer weer in de grondlak.
-
Treinstel samengesteld.
(https://live.staticflickr.com/65535/50860834686_a93e502597_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kup5bS)IMGP7156a (https://flic.kr/p/2kup5bS) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50860122178_0b8c3a4045_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kukqof)IMGP7160a (https://flic.kr/p/2kukqof) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50860935812_e758d0fb5a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kupAfq)IMGP7163a (https://flic.kr/p/2kupAfq) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50860122998_9310d56d29_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kukqCo)IMGP7168a (https://flic.kr/p/2kukqCo) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Mooi treinstel (y) zo eentje wil ik ook wel!
Rik
-
Jammer dat de bovenleiding door een of andere oorzaak te hoog hangt ,
Moet ca 75 mm zijn.
Peter
-
Bovenleiding in Nederland hangt op 5,5 meter boven de spoorstaaf, dat komt neer op 63mm in h0 ;)
Verder on-topic: prachtige trein geworden! (y)
-
Gerard,
Wat zijn vooroorlogse stroomlijners toch leuke treinstellen! (y)
Is het soms een idee om aan een kant de koppeling te vervangen door een van Artitec? Kan je er een postkoets achter hangen of mat 46. Heb ik gedaan met mijn DE3, maakt het wel af vind ik.
Niet goed gekeken maar je hebt het ook goed gecamoufleerd met een likje rode verf en luchtleidingen.
Rob
-
De bovenleiding hangt bij dit dijkje nog op originele Sommerfeld hoogte, is dus Duitse hoogte en duidelijk te hoog voor Nederlandse stellen :-\
Binnenkort de palen maar eens inkorten.
-
OFF topic nog even.
Weer wat geleerd.
Ik neem aan dat Sommerfeld zijn bovenleiding op schaal maakt volgens de DB norm..
Dus de Duitse bvl hangt hoger dan de Nederlandse ? ???
Peter
-
Ik dacht dat het iets hoger was, maar volgens de Duitse Wikipedia niet:
Die Regelfahrdrahthöhe bei der DB Netz beträgt 5,5 Meter, bei Hochgeschwindigkeitsstrecken 5,3 Meter. Der Fahrdraht darf sich bei ihr mindestens 4,95 Meter, bei unterirdischen S-Bahnstrecken 4,8 Meter, und höchstens 6,5 Meter über der Schienenoberkante befinden.
-
Zie je ? Dan heb ik verkeerd gedacht over de Sommerfeldse bvl .
Ik was al van plan om zelf ook te gaan zoeken hoe hoog de Duitse bvl hangt.
Zo kwam alles toch nog goed . ;D
Peter
-
De maximale hoogte is in Nederland lager dan in Duitsland: 5m70. De rest is redelijk overeenkomstig.
-
Sommerfeld gaat uit van de gemiddelde rijdraadhoogte in Duitsland, meestal tussen de 5,70 en 6,20 maar ik meet 70 mm tussen BS en uithouder. Zie hier (https://de.wikipedia.org/wiki/Oberleitung)
Nederland hangt de rijdraad 5.50 standaard rond 1980, dit is ongeveer 63 mm BS.
Vandaar dat de schaal pantografen de rijdraad bij Sommerfeld masten niet kunnen raken.
Bij mijn op schaal gebouwde portalen blijven de schaalstroomafnemers in de uithouders hangen omdat er nog geen rijdraad hangt.
-
De standaardhoogte in Duitsland is 5,50m, net als in Nederland. Staat in de wiki waar je naar linkt.
Ook maar een verwijzing naar de NEM201 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem201_d.pdf). Die zegt dat het voor H0 alles mag zijn tussen 60 en 73 mm.
-
Als er verder in het wiki artikel (https://de.wikipedia.org/wiki/Oberleitung)wordt gelezen onder 'Fahrleitungssysteme' ligt dat toch anders ;D
-
De 5,7 tot 6,20 is de minimale hoogte onder bijvoorbeeld een viaduct die nodig is voor de bovenleiding. Dus inclusief draagkabel en ophanging. Tenminste zo interpreteer ik de omschrijving bovenaan de tabel...
-
Ik heb het alleen maar over de rijdraadhoogte boven BS. En bij Regelfahrdrahthöhe staat toch echt 5,50 m.
Wat de andere hoogtes betreft zijn er grotere verschillen tussen landen. Met name het hoogteverschil tussen de draagkabel en de rijdraad ter plaatse van de masten is in Nederland groter dan in de meeste andere landen.
-
Ja ik zie het nu ook; rijdraadhoogte BS 5,50, soms 5,70m.
Blijft over dat Sommerfeld de rijdraadhoogte rond de 70mm houdt terwijl de schaalhoogte rond de 63mm is.
-
Anders raakt de stroomafnemer de rijdraad en dan slijt die ;D
-
Houdt Sommerfeld soms rekening met een ballastbed van Marklin b.v. ,waardoor dan
de bvl hoogte wel correkt is ?
Peter
-
Peter,
Je gaat nu wel erg ver off-topic in het draadje van Gerard....
Gerard, zullen we de bovenleidings-berichten afsplitsen?
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Hallo Bert ,
Ja het is nu te veel off -topic geworden .
Maar ik zelf heb er eigenlijk niets meer aan toe te voegen over de masten.
Nu weer on topic. :D
Groeten ,
Peter
-
Gelukkig deed Gerard zelf ook mee. ;D
Mag afgesplitst worden maar is niet direct noodzakelijk, hooguit voor het terugvinden.
-
Mooi gedaan, Gerard (y)
Als ik de foto's bekijk lijkt alleen wel dat er veel stof in de verflaag zit. Heb je het model wel goed stofvrij gemaakt voor het spuiten?
Ik weet dat foto's van dichtbij elke oneffenheid verschrikkelijk vergroten, en zit zelf ook nog wel eens te klooien met stof en troep in mijn verf tijdens het spuiten :P.
Maarten
-
Ja, een camera is altijd ongenadig eerlijk... ;)
Rob
-
Bij het spuiten uit een spuitbus heb ik vrijwel geen last van stof, als ik de verf zelf aanmaak en met spuitpistool spuit komt er altijd stof op de modellen.
Dit wetende probeer ik nog schoner te werken, verse goed gemengde verf te gebruiken en een filter in de luchtleiding, spuitcabine schoon/ uitgezogen en toch altijd min of meer stof op het model.
Eigenlijk weet ik nu niet wat ik nog meer tegen stof kan doen, het ligt duidelijk aan het spuiten met spuitpistool te meer omdat er bij gebruik van spuitbus geen stofproblemen zijn.
-
Ik denk dat het toch verfrestjes zijn , die nog in het pistool zitten, als de omstandigheden verder precies hetzelfde zijn als wanneer je met een spuitbus spuit .
Dan is dat "vuil " de enige mogelijkheid, want de omgeving van de spuitcabine en de situatie tijdens het drogen zijn immers hetzelfde ?
Ik heb ook wel geworsteld met troep die uit de verfspuit los kwam.
Peter
Je zou een testje kunnen doen ,bedenk ik nu ,door eens een streek met de verfspuit te doen over een absoluut schoon stukje materiaal ,en kijken of het gedeelte van links naar rechts even schoonn of niet schoon is.
Ik kan mij voorstellen dat bij het begin van spuittijd in de eerste seconde er wat los meekomt, en voor de rest van de tijd in 3e seconde er geen stof meer meekomt.
Sucses ,
Peter
-
Dat is het gekke juist, het pistool wordt na het spuiten ook goed schoongemaakt.
Voor het spuiten nog effe doorspoelen met verdunner en tegen een droog wit papiertje spuiten, dan zie ik geen kleurresten van oude verf.
Misschien hier toch nog beter op gaan letten, bedankt.
-
Zou er mischien iets van statische electriciteit optreden door het draaien van kunstof onderdelen en door de kunststof luchtleiding?