Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 20:01:05
The Intercontinental Railroad Company door Edsko Hekman
Vandaag om 19:59:39
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 19:47:12
Line-up foto's van modellen door ceuleer
Vandaag om 19:28:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 19:22:44
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door R v/d Hoven
Vandaag om 19:05:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:42:32
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door modelattic
Vandaag om 18:41:10
GVBA 396 messing model door skiptram
Vandaag om 18:17:07
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Bert_Apd
Vandaag om 17:25:24
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door Dave.......
Vandaag om 17:22:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Eric B
Vandaag om 17:07:03
Fleischmann oude naar nieuwe antislipband nummers door VictorPM
Vandaag om 16:53:48
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 16:24:39
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 16:18:30
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door peterha
Vandaag om 16:04:41
Modeltreinverzameling en waterschade door bosje77
Vandaag om 15:59:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:17:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dick55
Vandaag om 14:50:53
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 14:42:17
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 14:36:25
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 13:54:42
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 12:39:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:44:57
Wie is Hans Reints door BartvD
Vandaag om 09:46:12
Prijsdifferentiatie in Oostenrijk door BrightonBelle
Vandaag om 09:44:30
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 08:27:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 06:57:20
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door rolfm
23 juli 2021, 23:31:49
  

Auteur Topic: Mat '36, 445. Zelfbouw.  (gelezen 21149 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2973
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Gepost op: 01 juli 2020, 16:08:26 »
Dit draadje maar afgesplitst van mijn wat algemenere bouwdraadje.
Voor de volledigheid de eerste berichtjes ook maar hier neergezet.

Trstl mat'36 452 is overgebracht naar zijn nieuwe eigenaar waar dit treinstel verder zal worden afgebouwd.
Een paar foto's van het transport.
In de stalen D, die als remwagen fungeerde, zitten meteen alle genummerde onderdelen die afgenomen waren bij de cascorevisie.


IMGP6286a
by G. van Vliet, on Flickr


IMGP6287a
by G. van Vliet, on Flickr


IMGP6289a
by G. van Vliet, on Flickr

De eerste werkzaamheden hebben plaatsgevonden want de eerste beslissing is genomen; het treinstel wordt vernummerd naar 445.
Dit treinstel heeft tot 1967 gereden en is zonder wing maar met rode banden uit de dienst gegaan.
Omdat ik nog geen treinstel heb met rode banden en dit treinstel nog enigzins in mijn tijdslot valt heb ik 445 gekozen.
Ook het nummer 452 valt om dezelfde reden in mijn tijdslot maar treinstel met wing (mat'46 ) heb ik al. :angel:

Met de werkzaamheden is verder gegaan waar de vorige eigenaar is gebleven.
De overhang bij de neusschorten is bij de kap van het mat ’36 model groter dan de schort van het donorstel mat’46 dus de neusschorten op de kap zijn opgedikt met stroken styreen.
IMGP6328a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6331a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6337a by G. van Vliet, on Flickr
Op het deel tussen neusschot en de nieuwe neus een halve mm. styreenplaatje geplakt om de onregelmatigheden tussen neusschot en nieuwe neus op te vullen, na het vlak vijlen moet dit goed afsluiten.
IMGP6341a by G. van Vliet, on Flickr


Er is redelijk wat oplosmiddel gebruikt om het styreen aan het kunststof van de kap te versmelten.
Daarna het geheel een dagje laten uitharden.
IMGP6345a by G. van Vliet, on Flickr

Na droging is begonnen de neusschorten in het model van de nieuwe kop te vijlen en de vorm af te werken met een schuurlatje.
Foto’s zeggen waarschijnlijk meer dan woorden.
IMGP6346 by G. van Vliet, on Flickr

Omdat in de zijschorten nog sporen zaten van de tredenbakken van de mat’46 donor zijn deze gaten ook maar meteen opgevuld.
IMGP6343a by G. van Vliet, on Flickr

Avond voorbij, eens kijken of we morgen weer verder kunnen.
 
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 12:05:25 door Bert van Gelder »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
157*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
Re: Mat '36 445
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2020, 22:06:56 »
Wat een mooi project Gerard. Dat is voor het eerst dat ik die Combispoor voorzetneusjes op een Lima mat’46 zie in plaats van op een Hondekop. Past vast veel beter. Benieuwd naar de volgende stappen.

Mvg, Paul
Boomshanka!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2973
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2020, 22:59:30 »
Ja dat met die koppen heeft de vorige eigenaar goed bedacht.  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
157*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Forever Rocofan

  • Online Online
  • Berichten: 1882
Re: Mat '36 445
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2020, 23:24:35 »
Hoi Gerard,

Wat een gaaf project zeg. Ben echt benieuwd hoe het treinstel eruit ziet als het helemaal klaar is. Omdat je nu toch al flink bezig bent zou ik zeggen maak alles erop en eraan wat je te pakken kunt krijgen of zelf maken. Daar heb je extra plezier van als je er straks mee kunt rijden !

Ik blijf het volgen.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2020, 23:26:13 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
Re: Mat '36 445
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2020, 08:08:17 »
Mochten die neusjes niet meer te vinden zijn: de 'snuit' van een fles WC-eend heeft dezelfde vorm, en afmetingen als een mat '36 kop in h0. Alleen de onderste 6 a 7mm moet je dan van de originele mat '46 kop laten staan  :)



en aan een proefbak geplakt:



Even niet op de kilo's plamuur letten, maar op de vorm. Helaas is het nooit verder gekomen dan 1 'proefbak'. Daarna ben ik overgestapt naar spoor 0.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2020, 09:02:52 door Pauldg »
Boomshanka!

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Mat '36 445
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2020, 09:29:17 »
Fascinerend dat van de WC eend kop. :o

Je moet er maar op komen om daar een gelijkemis in te zien...

respect
Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
Re: Mat '36 445
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2020, 09:35:08 »
Ik heb destijds lang naar iets bruikbaars lopen zoeken  ;). Het grappige is dat ook de basis (dus de vorm van bovenaf gezien) zo ongeveer klopt met die van het NS stroomlijnmaterieel en dat maakt het interessant omdat de gietharsneusjes eigenlijk niet spits genoeg zijn.

Het nadeel is de gebruikte kunststof, wat natuurlijk geen styreen of ABS is. Geen polyethyleen gelukkig, maar je kan het niet met alles lijmen.

mvg, Paul
Boomshanka!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4504
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Mat '36 445
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2020, 11:22:13 »
Ik heb al eens iemand een 1500 uit stukken afvalplastic zien boetseren, maar dit is wel een heel creatieve oplossing. Al denk ik dat het dan handiger is met de vorm een gietmal te maken, resin is vast beter te verwerken dan PE
RETROBAHN A.G.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mat '36 445
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2020, 12:55:45 »
Mochten die neusjes niet meer te vinden zijn: de 'snuit' van een fles WC-eend heeft dezelfde vorm, en afmetingen als een mat '36 kop in h0. Alleen de onderste 6 a 7mm moet je dan van de originele mat '46 kop laten staan  :)


Geniaal!

Zou daar ook een DE-V uit te boetseren zijn?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
Re: Mat '36 445
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2020, 13:00:56 »
Dat zou ik niet doen HJ.  Het verloop is te steil voor de DE5 kop. Ik zou dan gewoon de mat '46 neus aanpassen met nieuwe stijlen. Ook Holland-Rail neuzen (had je daar niet een partijtje van op de kop getikt?) zijn geschikt. Het dak is toch iets te hoog voor een DE2.

@Bessel, ik geloof niet dat het PE is, het lijmt namelijk wel, alleen niet met styreenlijm

mvg, Paul
Boomshanka!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2973
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2020, 14:35:30 »
Toch heb ik de indruk dat niet alleen de bovenzijde kopvorm van mat'46 anders is dan die van mat'36.
Als ik zo de bovenaanzichten van mat'46 en mat'35/36 vergelijk zijn de mat '36 koppen wat stomper.
Als ik de wings uit de laatste periode van mat'36 en mat'46 vergelijk lijkt dit zich te bevestigen en staan de poten van de wing bij mat '36 iets platter.
De neus van wc eend lijkt wel goed voor een mat'46, vinden wij van wc eend.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
157*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
Re: Mat '36 445
« Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2020, 14:47:42 »
Hoi Gerard,

Wellicht iets stomper, maar toch niet veel. Zie bijvoorbeeld deze blauwdrukuitsnede van het HUA:



Een tekening en geen realisatie natuurlijk, maar toch  :)

mvg, Paul
Boomshanka!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mat '36 445
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2020, 15:13:21 »
Ook Holland-Rail neuzen (had je daar niet een partijtje van op de kop getikt?) zijn geschikt.

Dat is griezelig scherp opgemerkt... ;)
Mijn holland-Rail neuzen zijn mat'36.

Ga hoe dan ook je vorderingen volgen.
Dit soort old-school gefrot heeft enorm veel charme.
Voor mij wel the real McCoy, zeg maar.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2973
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2020, 15:38:13 »
Leuk die blauwdruk. Voor de schortvorm ga ik daar zeker gebruik van maken.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
157*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
Re: Mat '36 445
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2020, 15:47:06 »
@Gerard: op de site van Het Utrechts Archief kan je blauwdrukken van al het vooroorlogs stroomlijnmaterieel gewoon downloaden in hoge resolutie.

@Hendrik-Jan: eens. Ik heb vroeger in de Railhobby de ombouwartikelen voor stroomlijners verslonden. Dit project van mij gaat niet meer afkomen. De foto is uit 2007 en alweer drie adressen geleden genomen. Ik concentreer mij maar op mijn DE1 in 1:45. Praktisch hetzelfde recept, alleen zonder een vleugje Lima.  ;)

Groeten, Paul
Boomshanka!