Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door JaJo
Vandaag om 06:49:37
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 04:17:05
Boek serie NS 3500 door roadster36
Vandaag om 01:29:04
Bierviltje: AKI door René 4312
Vandaag om 01:21:16
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:01:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:22:23
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Dwergsein
Vandaag om 00:11:21
DKM/Holland Rail 2400 hekjes door Rob Ellerman
Vandaag om 00:02:35
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Martin Hornis
26 januari 2021, 23:49:59
Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken? door Aford
26 januari 2021, 23:47:27
Corona en modelbouw door Martin Hornis
26 januari 2021, 23:46:51
VAM-materieel en de Roco nummers door HenkWinsum
26 januari 2021, 23:38:23
Pantograaf BBC SS352, voor RhB Ge 6/6 door GerardvV
26 januari 2021, 23:29:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
26 januari 2021, 23:23:14
NS 6100 van GM&S door roadster36
26 januari 2021, 23:19:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 januari 2021, 23:16:07
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Peter Kleton
26 januari 2021, 22:59:08
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door Luit
26 januari 2021, 22:41:15
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Jora
26 januari 2021, 22:20:03
Alt Wutachbahn - Sau Swänzlebahn Weizen - Zollhaus Blumberg door eric van capelleveen
26 januari 2021, 22:10:42
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door barry1972
26 januari 2021, 22:09:04
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Tjalling
26 januari 2021, 22:02:56
Fleischmann T3 1315 uit de kringloopwinkel door Johan Simons
26 januari 2021, 21:59:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
26 januari 2021, 21:53:02
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
26 januari 2021, 21:30:19
Fleischmann wisselspoelen 6441 en 6442, schakelen soms niet, DCC met DR4018 door phdirk
26 januari 2021, 21:13:07
Fleischmann seinen 6200/6205, gezocht: schuifveertjes eindafschakeling door Arjen52
26 januari 2021, 21:11:03
Diodeschakeling met stroomdetectie door spock
26 januari 2021, 21:10:44
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Menno
26 januari 2021, 20:50:12
Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels door Te 2/2
26 januari 2021, 20:32:53
  

Auteur Topic: Mat '36, 445. Zelfbouw.  (gelezen 16435 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2822
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Gepost op: 01 juli 2020, 16:08:26 »
Dit draadje maar afgesplitst van mijn wat algemenere bouwdraadje.
Voor de volledigheid de eerste berichtjes ook maar hier neergezet.

Trstl mat'36 452 is overgebracht naar zijn nieuwe eigenaar waar dit treinstel verder zal worden afgebouwd.
Een paar foto's van het transport.
In de stalen D, die als remwagen fungeerde, zitten meteen alle genummerde onderdelen die afgenomen waren bij de cascorevisie.


IMGP6286a
by G. van Vliet, on Flickr


IMGP6287a
by G. van Vliet, on Flickr


IMGP6289a
by G. van Vliet, on Flickr

De eerste werkzaamheden hebben plaatsgevonden want de eerste beslissing is genomen; het treinstel wordt vernummerd naar 445.
Dit treinstel heeft tot 1967 gereden en is zonder wing maar met rode banden uit de dienst gegaan.
Omdat ik nog geen treinstel heb met rode banden en dit treinstel nog enigzins in mijn tijdslot valt heb ik 445 gekozen.
Ook het nummer 452 valt om dezelfde reden in mijn tijdslot maar treinstel met wing (mat'46 ) heb ik al. :angel:

Met de werkzaamheden is verder gegaan waar de vorige eigenaar is gebleven.
De overhang bij de neusschorten is bij de kap van het mat ’36 model groter dan de schort van het donorstel mat’46 dus de neusschorten op de kap zijn opgedikt met stroken styreen.
IMGP6328a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6331a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6337a by G. van Vliet, on Flickr
Op het deel tussen neusschot en de nieuwe neus een halve mm. styreenplaatje geplakt om de onregelmatigheden tussen neusschot en nieuwe neus op te vullen, na het vlak vijlen moet dit goed afsluiten.
IMGP6341a by G. van Vliet, on Flickr


Er is redelijk wat oplosmiddel gebruikt om het styreen aan het kunststof van de kap te versmelten.
Daarna het geheel een dagje laten uitharden.
IMGP6345a by G. van Vliet, on Flickr

Na droging is begonnen de neusschorten in het model van de nieuwe kop te vijlen en de vorm af te werken met een schuurlatje.
Foto’s zeggen waarschijnlijk meer dan woorden.
IMGP6346 by G. van Vliet, on Flickr

Omdat in de zijschorten nog sporen zaten van de tredenbakken van de mat’46 donor zijn deze gaten ook maar meteen opgevuld.
IMGP6343a by G. van Vliet, on Flickr

Avond voorbij, eens kijken of we morgen weer verder kunnen.
 
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 12:05:25 door Bert van Gelder »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
150*hier
110* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4515
Re: Mat '36 445
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2020, 22:06:56 »
Wat een mooi project Gerard. Dat is voor het eerst dat ik die Combispoor voorzetneusjes op een Lima mat’46 zie in plaats van op een Hondekop. Past vast veel beter. Benieuwd naar de volgende stappen.

Mvg, Paul
Boomshanka!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2822
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2020, 22:59:30 »
Ja dat met die koppen heeft de vorige eigenaar goed bedacht.  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
150*hier
110* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1815
Re: Mat '36 445
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2020, 23:24:35 »
Hoi Gerard,

Wat een gaaf project zeg. Ben echt benieuwd hoe het treinstel eruit ziet als het helemaal klaar is. Omdat je nu toch al flink bezig bent zou ik zeggen maak alles erop en eraan wat je te pakken kunt krijgen of zelf maken. Daar heb je extra plezier van als je er straks mee kunt rijden !

Ik blijf het volgen.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2020, 23:26:13 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4515
Re: Mat '36 445
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2020, 08:08:17 »
Mochten die neusjes niet meer te vinden zijn: de 'snuit' van een fles WC-eend heeft dezelfde vorm, en afmetingen als een mat '36 kop in h0. Alleen de onderste 6 a 7mm moet je dan van de originele mat '46 kop laten staan  :)



en aan een proefbak geplakt:



Even niet op de kilo's plamuur letten, maar op de vorm. Helaas is het nooit verder gekomen dan 1 'proefbak'. Daarna ben ik overgestapt naar spoor 0.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2020, 09:02:52 door Pauldg »
Boomshanka!

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1272
Re: Mat '36 445
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2020, 09:29:17 »
Fascinerend dat van de WC eend kop. :o

Je moet er maar op komen om daar een gelijkemis in te zien...

respect
Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4515
Re: Mat '36 445
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2020, 09:35:08 »
Ik heb destijds lang naar iets bruikbaars lopen zoeken  ;). Het grappige is dat ook de basis (dus de vorm van bovenaf gezien) zo ongeveer klopt met die van het NS stroomlijnmaterieel en dat maakt het interessant omdat de gietharsneusjes eigenlijk niet spits genoeg zijn.

Het nadeel is de gebruikte kunststof, wat natuurlijk geen styreen of ABS is. Geen polyethyleen gelukkig, maar je kan het niet met alles lijmen.

mvg, Paul
Boomshanka!

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 4417
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Mat '36 445
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2020, 11:22:13 »
Ik heb al eens iemand een 1500 uit stukken afvalplastic zien boetseren, maar dit is wel een heel creatieve oplossing. Al denk ik dat het dan handiger is met de vorm een gietmal te maken, resin is vast beter te verwerken dan PE
RETROBAHN A.G.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6203
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mat '36 445
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2020, 12:55:45 »
Mochten die neusjes niet meer te vinden zijn: de 'snuit' van een fles WC-eend heeft dezelfde vorm, en afmetingen als een mat '36 kop in h0. Alleen de onderste 6 a 7mm moet je dan van de originele mat '46 kop laten staan  :)


Geniaal!

Zou daar ook een DE-V uit te boetseren zijn?

groeten
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4515
Re: Mat '36 445
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2020, 13:00:56 »
Dat zou ik niet doen HJ.  Het verloop is te steil voor de DE5 kop. Ik zou dan gewoon de mat '46 neus aanpassen met nieuwe stijlen. Ook Holland-Rail neuzen (had je daar niet een partijtje van op de kop getikt?) zijn geschikt. Het dak is toch iets te hoog voor een DE2.

@Bessel, ik geloof niet dat het PE is, het lijmt namelijk wel, alleen niet met styreenlijm

mvg, Paul
Boomshanka!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2822
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2020, 14:35:30 »
Toch heb ik de indruk dat niet alleen de bovenzijde kopvorm van mat'46 anders is dan die van mat'36.
Als ik zo de bovenaanzichten van mat'46 en mat'35/36 vergelijk zijn de mat '36 koppen wat stomper.
Als ik de wings uit de laatste periode van mat'36 en mat'46 vergelijk lijkt dit zich te bevestigen en staan de poten van de wing bij mat '36 iets platter.
De neus van wc eend lijkt wel goed voor een mat'46, vinden wij van wc eend.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
150*hier
110* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4515
Re: Mat '36 445
« Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2020, 14:47:42 »
Hoi Gerard,

Wellicht iets stomper, maar toch niet veel. Zie bijvoorbeeld deze blauwdrukuitsnede van het HUA:



Een tekening en geen realisatie natuurlijk, maar toch  :)

mvg, Paul
Boomshanka!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6203
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mat '36 445
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2020, 15:13:21 »
Ook Holland-Rail neuzen (had je daar niet een partijtje van op de kop getikt?) zijn geschikt.

Dat is griezelig scherp opgemerkt... ;)
Mijn holland-Rail neuzen zijn mat'36.

Ga hoe dan ook je vorderingen volgen.
Dit soort old-school gefrot heeft enorm veel charme.
Voor mij wel the real McCoy, zeg maar.

groeten
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2822
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2020, 15:38:13 »
Leuk die blauwdruk. Voor de schortvorm ga ik daar zeker gebruik van maken.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
150*hier
110* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4515
Re: Mat '36 445
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2020, 15:47:06 »
@Gerard: op de site van Het Utrechts Archief kan je blauwdrukken van al het vooroorlogs stroomlijnmaterieel gewoon downloaden in hoge resolutie.

@Hendrik-Jan: eens. Ik heb vroeger in de Railhobby de ombouwartikelen voor stroomlijners verslonden. Dit project van mij gaat niet meer afkomen. De foto is uit 2007 en alweer drie adressen geleden genomen. Ik concentreer mij maar op mijn DE1 in 1:45. Praktisch hetzelfde recept, alleen zonder een vleugje Lima.  ;)

Groeten, Paul
Boomshanka!