Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 11:29:06
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 11:03:39
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:15:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:12
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:30:49
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:09:08
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
  

Auteur Topic: Mat '36, 445. Zelfbouw.  (gelezen 34043 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Gepost op: 01 July 2020, 16:08:26 »
Dit draadje maar afgesplitst van mijn wat algemenere bouwdraadje.
Voor de volledigheid de eerste berichtjes ook maar hier neergezet.

Trstl mat'36 452 is overgebracht naar zijn nieuwe eigenaar waar dit treinstel verder zal worden afgebouwd.
Een paar foto's van het transport.
In de stalen D, die als remwagen fungeerde, zitten meteen alle genummerde onderdelen die afgenomen waren bij de cascorevisie.


IMGP6286a
by G. van Vliet, on Flickr


IMGP6287a
by G. van Vliet, on Flickr


IMGP6289a
by G. van Vliet, on Flickr

De eerste werkzaamheden hebben plaatsgevonden want de eerste beslissing is genomen; het treinstel wordt vernummerd naar 445.
Dit treinstel heeft tot 1967 gereden en is zonder wing maar met rode banden uit de dienst gegaan.
Omdat ik nog geen treinstel heb met rode banden en dit treinstel nog enigzins in mijn tijdslot valt heb ik 445 gekozen.
Ook het nummer 452 valt om dezelfde reden in mijn tijdslot maar treinstel met wing (mat'46 ) heb ik al. :angel:

Met de werkzaamheden is verder gegaan waar de vorige eigenaar is gebleven.
De overhang bij de neusschorten is bij de kap van het mat ’36 model groter dan de schort van het donorstel mat’46 dus de neusschorten op de kap zijn opgedikt met stroken styreen.
IMGP6328a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6331a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6337a by G. van Vliet, on Flickr
Op het deel tussen neusschot en de nieuwe neus een halve mm. styreenplaatje geplakt om de onregelmatigheden tussen neusschot en nieuwe neus op te vullen, na het vlak vijlen moet dit goed afsluiten.
IMGP6341a by G. van Vliet, on Flickr


Er is redelijk wat oplosmiddel gebruikt om het styreen aan het kunststof van de kap te versmelten.
Daarna het geheel een dagje laten uitharden.
IMGP6345a by G. van Vliet, on Flickr

Na droging is begonnen de neusschorten in het model van de nieuwe kop te vijlen en de vorm af te werken met een schuurlatje.
Foto’s zeggen waarschijnlijk meer dan woorden.
IMGP6346 by G. van Vliet, on Flickr

Omdat in de zijschorten nog sporen zaten van de tredenbakken van de mat’46 donor zijn deze gaten ook maar meteen opgevuld.
IMGP6343a by G. van Vliet, on Flickr

Avond voorbij, eens kijken of we morgen weer verder kunnen.
 
« Laatst bewerkt op: 15 November 2020, 12:05:25 door Bert van Gelder »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Mat '36 445
« Reactie #1 Gepost op: 01 July 2020, 22:06:56 »
Wat een mooi project Gerard. Dat is voor het eerst dat ik die Combispoor voorzetneusjes op een Lima mat’46 zie in plaats van op een Hondekop. Past vast veel beter. Benieuwd naar de volgende stappen.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2020, 22:59:30 »
Ja dat met die koppen heeft de vorige eigenaar goed bedacht.  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2475
Re: Mat '36 445
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2020, 23:24:35 »
Hoi Gerard,

Wat een gaaf project zeg. Ben echt benieuwd hoe het treinstel eruit ziet als het helemaal klaar is. Omdat je nu toch al flink bezig bent zou ik zeggen maak alles erop en eraan wat je te pakken kunt krijgen of zelf maken. Daar heb je extra plezier van als je er straks mee kunt rijden !

Ik blijf het volgen.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2020, 23:26:13 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Mat '36 445
« Reactie #4 Gepost op: 02 July 2020, 08:08:17 »
Mochten die neusjes niet meer te vinden zijn: de 'snuit' van een fles WC-eend heeft dezelfde vorm, en afmetingen als een mat '36 kop in h0. Alleen de onderste 6 a 7mm moet je dan van de originele mat '46 kop laten staan  :)



en aan een proefbak geplakt:



Even niet op de kilo's plamuur letten, maar op de vorm. Helaas is het nooit verder gekomen dan 1 'proefbak'. Daarna ben ik overgestapt naar spoor 0.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 02 July 2020, 09:02:52 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5107
Re: Mat '36 445
« Reactie #5 Gepost op: 02 July 2020, 09:29:17 »
Fascinerend dat van de WC eend kop. :o

Je moet er maar op komen om daar een gelijkemis in te zien...

respect
Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Mat '36 445
« Reactie #6 Gepost op: 02 July 2020, 09:35:08 »
Ik heb destijds lang naar iets bruikbaars lopen zoeken  ;). Het grappige is dat ook de basis (dus de vorm van bovenaf gezien) zo ongeveer klopt met die van het NS stroomlijnmaterieel en dat maakt het interessant omdat de gietharsneusjes eigenlijk niet spits genoeg zijn.

Het nadeel is de gebruikte kunststof, wat natuurlijk geen styreen of ABS is. Geen polyethyleen gelukkig, maar je kan het niet met alles lijmen.

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5323
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Mat '36 445
« Reactie #7 Gepost op: 02 July 2020, 11:22:13 »
Ik heb al eens iemand een 1500 uit stukken afvalplastic zien boetseren, maar dit is wel een heel creatieve oplossing. Al denk ik dat het dan handiger is met de vorm een gietmal te maken, resin is vast beter te verwerken dan PE
RETROBAHN A.G.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7192
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mat '36 445
« Reactie #8 Gepost op: 02 July 2020, 12:55:45 »
Mochten die neusjes niet meer te vinden zijn: de 'snuit' van een fles WC-eend heeft dezelfde vorm, en afmetingen als een mat '36 kop in h0. Alleen de onderste 6 a 7mm moet je dan van de originele mat '46 kop laten staan  :)


Geniaal!

Zou daar ook een DE-V uit te boetseren zijn?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Mat '36 445
« Reactie #9 Gepost op: 02 July 2020, 13:00:56 »
Dat zou ik niet doen HJ.  Het verloop is te steil voor de DE5 kop. Ik zou dan gewoon de mat '46 neus aanpassen met nieuwe stijlen. Ook Holland-Rail neuzen (had je daar niet een partijtje van op de kop getikt?) zijn geschikt. Het dak is toch iets te hoog voor een DE2.

@Bessel, ik geloof niet dat het PE is, het lijmt namelijk wel, alleen niet met styreenlijm

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #10 Gepost op: 02 July 2020, 14:35:30 »
Toch heb ik de indruk dat niet alleen de bovenzijde kopvorm van mat'46 anders is dan die van mat'36.
Als ik zo de bovenaanzichten van mat'46 en mat'35/36 vergelijk zijn de mat '36 koppen wat stomper.
Als ik de wings uit de laatste periode van mat'36 en mat'46 vergelijk lijkt dit zich te bevestigen en staan de poten van de wing bij mat '36 iets platter.
De neus van wc eend lijkt wel goed voor een mat'46, vinden wij van wc eend.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Mat '36 445
« Reactie #11 Gepost op: 02 July 2020, 14:47:42 »
Hoi Gerard,

Wellicht iets stomper, maar toch niet veel. Zie bijvoorbeeld deze blauwdrukuitsnede van het HUA:



Een tekening en geen realisatie natuurlijk, maar toch  :)

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7192
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mat '36 445
« Reactie #12 Gepost op: 02 July 2020, 15:13:21 »
Ook Holland-Rail neuzen (had je daar niet een partijtje van op de kop getikt?) zijn geschikt.

Dat is griezelig scherp opgemerkt... ;)
Mijn holland-Rail neuzen zijn mat'36.

Ga hoe dan ook je vorderingen volgen.
Dit soort old-school gefrot heeft enorm veel charme.
Voor mij wel the real McCoy, zeg maar.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #13 Gepost op: 02 July 2020, 15:38:13 »
Leuk die blauwdruk. Voor de schortvorm ga ik daar zeker gebruik van maken.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: Mat '36 445
« Reactie #14 Gepost op: 02 July 2020, 15:47:06 »
@Gerard: op de site van Het Utrechts Archief kan je blauwdrukken van al het vooroorlogs stroomlijnmaterieel gewoon downloaden in hoge resolutie.

@Hendrik-Jan: eens. Ik heb vroeger in de Railhobby de ombouwartikelen voor stroomlijners verslonden. Dit project van mij gaat niet meer afkomen. De foto is uit 2007 en alweer drie adressen geleden genomen. Ik concentreer mij maar op mijn DE1 in 1:45. Praktisch hetzelfde recept, alleen zonder een vleugje Lima.  ;)

Groeten, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!