Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Glas door Bert van Gelder
Vandaag om 09:25:18
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Re 6/6
Vandaag om 09:09:54
Lenz 2021 (spoor 0) door Pauldg
Vandaag om 09:06:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:00:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door tothebeach
Vandaag om 08:47:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:30:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door v140
Vandaag om 08:12:01
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 08:00:50
Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig? door Frycio82
Vandaag om 07:55:22
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Quinzeedied
Vandaag om 07:41:24
Eerste kennismaking door Ronald Koerts
Vandaag om 07:32:30
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 07:11:03
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 05:49:59
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door roadster36
Vandaag om 02:23:28
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door Jan-Peter
Vandaag om 00:39:03
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door roadster36
Vandaag om 00:35:38
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
24 januari 2021, 23:39:04
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
24 januari 2021, 23:15:09
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
24 januari 2021, 23:09:45
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
24 januari 2021, 23:09:42
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
24 januari 2021, 23:06:18
Model loco/DJH door Andries
24 januari 2021, 22:50:02
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
24 januari 2021, 22:34:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tuurtje
24 januari 2021, 22:33:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
24 januari 2021, 22:29:05
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
24 januari 2021, 22:23:32
De knutsels van een badeend door Modellbahnwagen
24 januari 2021, 22:22:33
  

Auteur Topic: Mat '36, 445. Zelfbouw.  (gelezen 15926 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Gepost op: 01 juli 2020, 16:08:26 »
Dit draadje maar afgesplitst van mijn wat algemenere bouwdraadje.
Voor de volledigheid de eerste berichtjes ook maar hier neergezet.

Trstl mat'36 452 is overgebracht naar zijn nieuwe eigenaar waar dit treinstel verder zal worden afgebouwd.
Een paar foto's van het transport.
In de stalen D, die als remwagen fungeerde, zitten meteen alle genummerde onderdelen die afgenomen waren bij de cascorevisie.


IMGP6286a
by G. van Vliet, on Flickr


IMGP6287a
by G. van Vliet, on Flickr


IMGP6289a
by G. van Vliet, on Flickr

De eerste werkzaamheden hebben plaatsgevonden want de eerste beslissing is genomen; het treinstel wordt vernummerd naar 445.
Dit treinstel heeft tot 1967 gereden en is zonder wing maar met rode banden uit de dienst gegaan.
Omdat ik nog geen treinstel heb met rode banden en dit treinstel nog enigzins in mijn tijdslot valt heb ik 445 gekozen.
Ook het nummer 452 valt om dezelfde reden in mijn tijdslot maar treinstel met wing (mat'46 ) heb ik al. :angel:

Met de werkzaamheden is verder gegaan waar de vorige eigenaar is gebleven.
De overhang bij de neusschorten is bij de kap van het mat ’36 model groter dan de schort van het donorstel mat’46 dus de neusschorten op de kap zijn opgedikt met stroken styreen.
IMGP6328a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6331a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP6337a by G. van Vliet, on Flickr
Op het deel tussen neusschot en de nieuwe neus een halve mm. styreenplaatje geplakt om de onregelmatigheden tussen neusschot en nieuwe neus op te vullen, na het vlak vijlen moet dit goed afsluiten.
IMGP6341a by G. van Vliet, on Flickr


Er is redelijk wat oplosmiddel gebruikt om het styreen aan het kunststof van de kap te versmelten.
Daarna het geheel een dagje laten uitharden.
IMGP6345a by G. van Vliet, on Flickr

Na droging is begonnen de neusschorten in het model van de nieuwe kop te vijlen en de vorm af te werken met een schuurlatje.
Foto’s zeggen waarschijnlijk meer dan woorden.
IMGP6346 by G. van Vliet, on Flickr

Omdat in de zijschorten nog sporen zaten van de tredenbakken van de mat’46 donor zijn deze gaten ook maar meteen opgevuld.
IMGP6343a by G. van Vliet, on Flickr

Avond voorbij, eens kijken of we morgen weer verder kunnen.
 
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 12:05:25 door Bert van Gelder »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
150*hier
110* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4505
Re: Mat '36 445
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2020, 22:06:56 »
Wat een mooi project Gerard. Dat is voor het eerst dat ik die Combispoor voorzetneusjes op een Lima mat’46 zie in plaats van op een Hondekop. Past vast veel beter. Benieuwd naar de volgende stappen.

Mvg, Paul
Boomshanka!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2020, 22:59:30 »
Ja dat met die koppen heeft de vorige eigenaar goed bedacht.  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
150*hier
110* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
Re: Mat '36 445
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2020, 23:24:35 »
Hoi Gerard,

Wat een gaaf project zeg. Ben echt benieuwd hoe het treinstel eruit ziet als het helemaal klaar is. Omdat je nu toch al flink bezig bent zou ik zeggen maak alles erop en eraan wat je te pakken kunt krijgen of zelf maken. Daar heb je extra plezier van als je er straks mee kunt rijden !

Ik blijf het volgen.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2020, 23:26:13 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4505
Re: Mat '36 445
« Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2020, 08:08:17 »
Mochten die neusjes niet meer te vinden zijn: de 'snuit' van een fles WC-eend heeft dezelfde vorm, en afmetingen als een mat '36 kop in h0. Alleen de onderste 6 a 7mm moet je dan van de originele mat '46 kop laten staan  :)



en aan een proefbak geplakt:



Even niet op de kilo's plamuur letten, maar op de vorm. Helaas is het nooit verder gekomen dan 1 'proefbak'. Daarna ben ik overgestapt naar spoor 0.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2020, 09:02:52 door Pauldg »
Boomshanka!

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1268
Re: Mat '36 445
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2020, 09:29:17 »
Fascinerend dat van de WC eend kop. :o

Je moet er maar op komen om daar een gelijkemis in te zien...

respect
Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4505
Re: Mat '36 445
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2020, 09:35:08 »
Ik heb destijds lang naar iets bruikbaars lopen zoeken  ;). Het grappige is dat ook de basis (dus de vorm van bovenaf gezien) zo ongeveer klopt met die van het NS stroomlijnmaterieel en dat maakt het interessant omdat de gietharsneusjes eigenlijk niet spits genoeg zijn.

Het nadeel is de gebruikte kunststof, wat natuurlijk geen styreen of ABS is. Geen polyethyleen gelukkig, maar je kan het niet met alles lijmen.

mvg, Paul
Boomshanka!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4412
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Mat '36 445
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2020, 11:22:13 »
Ik heb al eens iemand een 1500 uit stukken afvalplastic zien boetseren, maar dit is wel een heel creatieve oplossing. Al denk ik dat het dan handiger is met de vorm een gietmal te maken, resin is vast beter te verwerken dan PE
RETROBAHN A.G.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6203
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mat '36 445
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2020, 12:55:45 »
Mochten die neusjes niet meer te vinden zijn: de 'snuit' van een fles WC-eend heeft dezelfde vorm, en afmetingen als een mat '36 kop in h0. Alleen de onderste 6 a 7mm moet je dan van de originele mat '46 kop laten staan  :)


Geniaal!

Zou daar ook een DE-V uit te boetseren zijn?

groeten
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4505
Re: Mat '36 445
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2020, 13:00:56 »
Dat zou ik niet doen HJ.  Het verloop is te steil voor de DE5 kop. Ik zou dan gewoon de mat '46 neus aanpassen met nieuwe stijlen. Ook Holland-Rail neuzen (had je daar niet een partijtje van op de kop getikt?) zijn geschikt. Het dak is toch iets te hoog voor een DE2.

@Bessel, ik geloof niet dat het PE is, het lijmt namelijk wel, alleen niet met styreenlijm

mvg, Paul
Boomshanka!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2020, 14:35:30 »
Toch heb ik de indruk dat niet alleen de bovenzijde kopvorm van mat'46 anders is dan die van mat'36.
Als ik zo de bovenaanzichten van mat'46 en mat'35/36 vergelijk zijn de mat '36 koppen wat stomper.
Als ik de wings uit de laatste periode van mat'36 en mat'46 vergelijk lijkt dit zich te bevestigen en staan de poten van de wing bij mat '36 iets platter.
De neus van wc eend lijkt wel goed voor een mat'46, vinden wij van wc eend.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
150*hier
110* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4505
Re: Mat '36 445
« Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2020, 14:47:42 »
Hoi Gerard,

Wellicht iets stomper, maar toch niet veel. Zie bijvoorbeeld deze blauwdrukuitsnede van het HUA:



Een tekening en geen realisatie natuurlijk, maar toch  :)

mvg, Paul
Boomshanka!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6203
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Mat '36 445
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2020, 15:13:21 »
Ook Holland-Rail neuzen (had je daar niet een partijtje van op de kop getikt?) zijn geschikt.

Dat is griezelig scherp opgemerkt... ;)
Mijn holland-Rail neuzen zijn mat'36.

Ga hoe dan ook je vorderingen volgen.
Dit soort old-school gefrot heeft enorm veel charme.
Voor mij wel the real McCoy, zeg maar.

groeten
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36 445
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2020, 15:38:13 »
Leuk die blauwdruk. Voor de schortvorm ga ik daar zeker gebruik van maken.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
150*hier
110* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4505
Re: Mat '36 445
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2020, 15:47:06 »
@Gerard: op de site van Het Utrechts Archief kan je blauwdrukken van al het vooroorlogs stroomlijnmaterieel gewoon downloaden in hoge resolutie.

@Hendrik-Jan: eens. Ik heb vroeger in de Railhobby de ombouwartikelen voor stroomlijners verslonden. Dit project van mij gaat niet meer afkomen. De foto is uit 2007 en alweer drie adressen geleden genomen. Ik concentreer mij maar op mijn DE1 in 1:45. Praktisch hetzelfde recept, alleen zonder een vleugje Lima.  ;)

Groeten, Paul
Boomshanka!