Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 06:11:27
Stroomdetectie issues. door henk
Vandaag om 05:46:40
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
  

Auteur Topic: NS Stoomverwarmingswagen  (gelezen 48871 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #15 Gepost op: 01 July 2020, 12:21:47 »
Bij ombouw van de stoomverwarmingswagen naar dieseltractie is er een dieselgenerator ingebouwd om de spanning voor de stoomketel op te wekken.
Dit is aan de buitenzijde te zien doordat er een luik van ongeveer 2x2 meter op de plaats van de instapdeur van het balkon komt. Bij deze ombouw zijn we wagens zover ik weet ook meteen blauw geworden.

Bij de NVBS en het HUA zijn diverse foto's te vinden van deze wagens in beide uitvoeringen.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 01 July 2020, 13:03:55 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6579
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #16 Gepost op: 01 July 2020, 13:04:13 »
@Arjen,

Op deze foto van een blauwe versie zie ik een luik rechts naast de deur. Dit staat ook op mijn referentietekening.



Gr, Hans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11490
    • nulpunt
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #17 Gepost op: 01 July 2020, 13:15:18 »
Je hebt luiken en luiken.....

IMG_4727 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #18 Gepost op: 01 July 2020, 13:30:35 »
Zometeen maar weer eens de foto's nakijken in de boeken. Een mens ziet gauw iets over het hoofd. En dan maar weer slopen???
Het generatorluik is 9 mm breed en 10 mm hoog is omgerekend ongeveer 75x100 cm. Is net de helft van de deurhoogte.

Ik dacht overigens dat de stoof van begin af aan oliestook was en dus altijd al een generator nodig had voor opstarten. Maar dat is een kwestie van; ik dacht. ik zie in model en op tekeningen geen resten van kolenstook, dichtgezette vulluiken kolenberging en dat soort dingen.
De gehuurde Duitse stoof is wel kolenstook.


De drie NS stoven (klinkt als een cafe)
De klompenstoof is ook een (artitec) kit.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #19 Gepost op: 01 July 2020, 13:40:28 »
Geen matglas meer waar het toilet was(?) en geen valpijp voor toilet. Gereedschapskist is nu dieseltank (?) met ad hoc vulpijp (?) en voor zover ik kan zien een reuze schuifdeur (?). Wat nieuwigheden op het dak en geen =stoomverwarmingswagen= tekst. Is het een werkwagen geworden?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6579
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #20 Gepost op: 01 July 2020, 14:04:31 »
Dank voor deze extra info.

De volgende stap is het modelleren van de ruwe body.

Daarvoor heb ik het profiel getekend van het centrale deel en deze geplakt op de voorkant.
Door middel van een Extrude- remove, haal ik het overtollige deel weg.



Hetzelfde doe ik ook voor de watertank.



Met beide extrude opdrachten onstaat al een aardig herkenbare stoof.

Toch nog een opmerking. Voor ik dit hierboven deed, heb ik de eerder geëxtrudeerde rechter watertank verwijderd na een opmerking van Jan Bouwman. Beide tanks zijn identiek, maar gespiegeld. Die ingebouwde spiegelfunctie van Onshape kan ik handig gebruiken. De tekening is zo gepositioneerd dat het midden van de wagen op de "origin"ligt. Zeg maar het absolute middelpunt van de tekening. Ik kan nu het Frontpanel als spiegelvlak gebruiken. Alles wat ik verander aan de linker watertank, wordt automatisch ook veranderd aan de gespiegelde watertank aan de andere kant.

Gr, Hans

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #21 Gepost op: 01 July 2020, 14:10:38 »
Ik zou als ik jou was ook even contact opnemen met Karst Drenth. Die heeft er tenslotte ook eentje gebouwd.

gr. Rob
Rob Moerkerken

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #22 Gepost op: 01 July 2020, 14:17:07 »
Geen matglas meer waar het toilet was(?) en geen valpijp voor toilet. Gereedschapskist is nu dieseltank (?) met ad hoc vulpijp (?) en voor zover ik kan zien een reuze schuifdeur (?). Wat nieuwigheden op het dak en geen =stoomverwarmingswagen= tekst. Is het een werkwagen geworden?

Carel

Wat jij degereedschapskist noemt, is de kist voor de reserve slangen. (volgens de teksten op de kist)
Die is op een NVBS foto nog aanwezig bij de blauwe versie.
De schijtpijp zit tegen deze kist aan gemonteerd, en is er ook nog.
De tekst stoomverwarming is in de blauwe uitvoering vervallen, maar ook bijna alle teksten op de wagen.

Het bleef gewoon een stoomverwarmingswagen, maar alleen stond het er niet meer op.

Groeten Arjen
Er kwam wel een depotbordje op de zijkant, gelijk de locomotieven.
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6579
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #23 Gepost op: 01 July 2020, 14:18:10 »
@Rob,

Weet ik, en we hebben contact gehad. Maar ik heb contact met meerdere bouwers.
En dat is verdomde handig. 😀 En volgers ook trouwens ...
Er zijn al een heel stel Onshape novicen die me op de voet volgen.

Gr, Hans

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #24 Gepost op: 01 July 2020, 14:48:42 »
Er waren inderdaad drie versies maar niet in het turquoise dus. Chronologisch; Groen met wit dak

Wit op zw/w foto zal in dit geval wel alu kleur zijn, denk ik ? Analoog met de stalen  rijtuigen en de NS 1000

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #25 Gepost op: 01 July 2020, 15:35:20 »
Op de Facebookpagina van "De foto's van dhr. N.J. van Wijck Jurriaanse" staat in ieder geval een grote/scherpe foto van twee warme stoven. Als je geen lid bent stuur me dan even een PB.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #26 Gepost op: 01 July 2020, 16:01:18 »
De wagenbak was groen, dak aluminium verf, banden enz zwart.
opschriften op de bak; roomkleurig, op de stelkbalk wit, en pijl op het luik van de motorgenerator rood.

een en ander conform de schildertekening.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #27 Gepost op: 01 July 2020, 16:09:10 »
Dank. Weer een heel stuk wijzer.
Eigenlijk verdienen de stoven een diepgaand artikel in RM of RH. Zou ik wel waarderen.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6579
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #28 Gepost op: 01 July 2020, 16:35:02 »
@Carel,

Er is op het web geweldig veel info te vinden. En het zou zomaar kunnen dat er ooit een artikel in de RH heeft gestaan. Bij de EMV hebben we alle nummers, dus ik kan evt wel eens kijken.

Gr, Hans

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #29 Gepost op: 01 July 2020, 16:37:20 »
Railhobby geloof ik niet, maar in de Spoor en Tramwegen nummer 1, 13 januari 1949 staat wel informatie over deze wagens.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)