Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 16:24:47
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:18:14
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 16:17:30
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 16:15:31
ik mis al een poos door Ronald Halma
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 15:35:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:33:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 15:13:05
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 14:36:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
  

Auteur Topic: NS Stoomverwarmingswagen  (gelezen 48758 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #30 Gepost op: 01 July 2020, 16:58:37 »
Ik dacht overigens dat de stoof van begin af aan oliestook was ....... Maar dat is een kwestie van; ik dacht. ik zie in model en op tekeningen geen resten van kolenstook, dichtgezette vulluiken kolenberging en dat soort dingen.

Dat wordt bevestigd door het verhaal van een machinist die dienst deed als begeleider op de verwarmingswagens: De Duitse verwarmingswagens waren kolenstook; de Nederlandse waren oliestook.
Dit verhaal is opgenomen in het boek "Van Snellopers en Sprinters" van Hans Kaas, pp. 131 - 136.

Daar kan je trouwens ook lezen dat de ontbranding van de olie elektrisch gebeurde met door de e-loc geleverde stroom. Niet door een eigen generator dus.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #31 Gepost op: 01 July 2020, 21:19:24 »
... in de Spoor en Tramwegen nummer 1, 13 januari 1949 staat wel informatie over deze wagens.

@Arjen,

Mocht je me daaraan kunnen helpen, graag.

Gr, Hans


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #32 Gepost op: 01 July 2020, 22:35:27 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #33 Gepost op: 01 July 2020, 22:46:57 »
@Arjen,

Dank je wel. Boeiend zo'n oud tijdschrift. Er staat dezelfde tekening als die ik heb gebruikt.
Dit ga ik op mijn gemak lezen.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #34 Gepost op: 01 July 2020, 22:59:39 »
Vanuit de onderzijde heb ik het model met behulp van de Shell functie uitgehold.
De wanddikte is hierbij 2mm. Het geeft een model een zekere sterkte.



Vervolgens heb ik op basis van de tekening de wanden voorzien van gaten voor de ramen.
Hiervoor heb een een "Extrude Remove" gegeven in twee richtingen, Symmetric dus.

Voor de ramen op de beide kopzijden heb ik een gokje moeten wagen bij gebrek aan een tekening van het front.
Inmiddels heb ik hulptroepen kunnen inschakelen. Dus morgen hoor ik of het gokje enigszins klopt.
Het aanpassen is overigens een fluitje van een cent.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 01 July 2020, 23:06:13 door Hans van de Burgt »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #35 Gepost op: 02 July 2020, 11:54:28 »
Het is mijn tijdperk niet, maar die wordt ff gaaf!!

Succes

Als mijn blokkenspoor af is weet ik nog wel een wagen die in model gemaakt kan worden.
Daar maar eens over nadenken hoe en wat in 3D.
Daar heb ik ook z’n zelfde vage tekening van... ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #36 Gepost op: 02 July 2020, 22:40:04 »
Zoals ik gisteren al aangaf, had ik geen goede kijk op het vooraanzicht van de stoomverwarmingswagen.
Gelukkig kreeg ik hulp uit meerdere bronnen, o.a. van Carel Ruijsink. Hij heeft indertijd een model van Philotrain gebouwd.
Ik vroeg hem om eens na te meten hoe breed zijn model was. Dat bleek ruim 34mm te zijn.
 
Dat week wel heel veel af van de maat die ik meende te lezen op de wazige basistekening.
Ik kwam uit op 30.975mm op basis van de verschaalde tekening.
Maar in bericht #32 kwam Arjen met een oud artikel met dezelfde tekening.
En nu kon ik de maten wel lezen. 2660mm, dus in schaal H0 is dat 30.575mm.
Een heel stuk smaller dan het model van Philotrain, dus.



Welnu Carel is architect geweest, en had "mijn" tekening zelf ook nagetekend.
En daarin kwamen mijn berekeningen ineens heel bekend voor.

Ik kies voor de eigen berekende schaalwaarden, en heb het model inmiddels daar op aangepast.
Ook betekende dat dat de kleine raampjes op de kop en achterzijde naar beneden verplaatst moesten worden.
En de schuine onderkant is verdwenen, dat bleek een leesfout.

Hier zie je mijn model in de oorspronkelijke tekening gemonteerd:



en zonder referentietekening ziet het er tot nu toe zo uit:



Zoals je ziet zijn er ook ramen, deuren en één luik toegevoegd.

Gr, Hans

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #37 Gepost op: 03 July 2020, 08:05:26 »
De wagenbak zal wel ongeveer net zo breed zijn geweest als de gemiddelde breedte van de in die tijd rondrijdende wagon's, zoals de bolkoppen, ovale ramers, de C12c en de plan D's lijkt mij.

Zie ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58521.msg3221455639#msg3221455639

gr. Rob
« Laatst bewerkt op: 04 July 2020, 09:51:12 door Bert van Gelder »
Rob Moerkerken

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #38 Gepost op: 03 July 2020, 09:30:00 »
De foto van Frits blijft me intrigeren, zo afwijkend van iedere andere foto die ik ken met kasten, pijpen en piefjes op het dak en dan zo weinig opschriften en zo verwaarloosd. Zou je niet verwachten cq kunnen verklaren voor een wagon uit de reizigersdienst.
Frits weet je wat meer over de foto danwel deze stoof?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #39 Gepost op: 03 July 2020, 11:45:22 »
De foto is in 1965 gemaakt in Lage Zwaluwe, waar meerdere stoomverwarmingswagens terzijde stonden.
Dus het verwaarloosd uiterlijk klopt wel een beetje



Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 04 July 2020, 20:02:15 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #40 Gepost op: 03 July 2020, 12:34:35 »
@Arjen,

Dank je wel. Dit is veruit de mooiste en meest complete tekening.
Nu ook van de kopzijde.

Zoals ik gisteren al meldde is de breedte een stuk smaller dan het gebruikelijke reizigersmaterieel.
Het smalst is de C12c die verschaald op een fractie meer dan 31mm komt.
De D-rijtuigen van Roco zijn daarentegen in model 34mm breed.
Ik vermoed dat Philotrain daarom indertijd voor die breedte koos voor hun stoof.

Misschien dat jullie ook mee kunnen helpen bij het volgende ...



(Mod: foto van Karst, voor de duidelijkheid)

Dit is het fraaie model van Karst in aanbouw. Toen in geplot styreen.
Het model is rijkelijk voorzien van messing onderdelen. Ik vermoed van Philotrain.
Zouden deze nog verkrijgbaar zijn, en zo ja wat heb ik dan zoal nodig?

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 06 July 2020, 14:47:56 door Reinout van Rees. Reden: Duidelijk gemaakt dat de foto van Karst is »

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #41 Gepost op: 03 July 2020, 14:02:25 »
Sluitsein houders, ventilatievoorzieningen, handrailhouders ...

Ik een RH van een paar jaar terug heeft Karst e.e.a. verteld in een artikel over de bouw van de warme stoof
« Laatst bewerkt op: 03 July 2020, 14:03:56 door Rob Moerkerken »
Rob Moerkerken

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #42 Gepost op: 03 July 2020, 14:12:53 »
Prachtige tekening Arjen die verklaard "alles". Op de foto zie je wel en in de tekening niet de extra uitlaat op het dak voor de nieuwe  (???) grote generator.

Alle ventilatoren op het dak van Karst zijn nog leverbaar bij Pildie en Maikel Kasteleijn (als die zijn bestellingen/mails een keer leest).
Karst heeft korte handrailhouders (ook van hen en ook Piet Peetoom) op de waterkasten, Philo doet het met erg dunne draadjes in een lusje gebogen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #43 Gepost op: 03 July 2020, 14:31:08 »
Heb even bij Phildie gekeken;
870/10002 handrailhouders kort      20 stuks
870/10101 verende buffers              facultatief
870/10403 sluitseinijzers gebogen    4 stuks
870/20010 opstaptreden waterbak   4 stuks
870/70004 rangeertreden                 4 stuks (vind ze erg fragiel, denk dat die van Werps beter zijn maar wanneer kunnen we weer naar Houten  >:( )
870/70101 ventilatoren torpedo       4 of 5 stuks afhankelijk van het wagonnummer
870/70103 ventilator T                      1 stuks

Moet zelf maar even kijken bij Maikel MK modelbouwstudios is vaak iets voordeliger, flexibeler en met andere aantallen.

Carel
« Laatst bewerkt op: 03 July 2020, 14:41:54 door Carel Ruysink »
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #44 Gepost op: 03 July 2020, 15:46:55 »
Vergeet niet de hoogspanningskabels en koppeldozen, tevens luchtslangen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)