Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)  (gelezen 339756 keer)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #1455 Gepost op: 11 July 2023, 12:36:24 »
Die kans hoort nul te zijn. De bezorger mag dat gewoon niet doen.

Tsja, wat Dirk al zei. Punt is wat jezelf wilt doen om iets veilig te laten bezorgen.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #1456 Gepost op: 11 July 2023, 12:39:12 »
De werkelijkheid is wat weerbarstiger Martin.

- bezorgopties aanpassen is bij sommige vervoerders pas mogelijk na de eerste afleverpoging
- bezorgoptie aanpassen bij PostNl geeft te beperkte mogelijkheden (bijvoorbeeld: PostNl bepaalt waar je het pakket kunt ophalen, dat kun je niet zelf kiezen)
- eenmaal een bezorgoptie bij PostNl aangepast en later teruggezet, loop je de kans dat de bezorger toch de oude aanpassing blijft uitvoeren
- bij (te) veel webshops kun je niet kiezen voor bezorgen op een afhaalpunt

En dat heeft dan vaak weer te maken met de krentenkakkerigheid van de webshops. Is ook wat inherent aan onze geilheid op gratis verzenden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #1457 Gepost op: 11 July 2023, 13:04:11 »
Corrigeer mij maar als het niet zo is, maar bij zowat elke bezorgdienst kun je account aanmaken en aangeven, wat er gedaan moet worden, als ze je niet thuis treffen.
Werkt ook niet altijd. Als gepensioneerd is er bij ons meestal wel iemand thuis. Bij ons in de straat zijn veel gezinnen waarvan pa en ma allebei werken en de kinderen op school zitten. Dus wij pakken regelmatig pakjes aan voor buren.
Op een dag staat de bezorger voor de deur, enigszins wanhopig omdat hij al op meerdere adressen had geprobeerd een pakje kwijt te raken. Ik pak het aan en als hij weg is kijk ik voor wie het is. Wat zie ik daar staan: "niet bij buren bezorgen".
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #1458 Gepost op: 11 July 2023, 13:06:00 »
Mwah,

Als het even kan kies ik voor DHL nu en bijna altijd naar een pakketshop. Gaat tot nu toe steeds goed. PostNL daarentegen krijg ik nu vaker de melding dat ze het zo druk hebben en dat het wat langer gaat duren. Tja...

Uiteindelijk maakt het allemaal geen donder uit, het staat en valt met de uitvoering van die ene persoon in de keten. De processen zijn allemaal wel tot in de puntjes uitgedokterd (hoewel ik de bestemming van een DHL pakket makkelijker kan wijzigen dan van PostNL, daar moeten ze idd eerst mis hebben gegrepen).

Gratis verzenden is natuurlijk kul, er is iemand die betaalt. En in principe moet je ook gewoon de dienst geleverd krijgen die beloofd wordt.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

bask185

• Offline Offline
« Reactie #1459 Gepost op: 11 July 2023, 13:06:47 »
Citaat
"niet bij buren bezorgen"
Ruzie gemaakt met je buren, Klaas?  ;D

Mijn buuv heeft een lijstje met nummers opgehangen waar het pakje absoluut niet mag worden bezorgd (ons nummer staat daar niet ftr  :P)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #1460 Gepost op: 11 July 2023, 13:15:02 »
Ruzie gemaakt met je buren, Klaas?  ;D
Ik maak geen ruzie, en de buren ook niet. Die zijn veel te blij dat wij alles aanpakken als ze niet thuis zijn.
De man van het betreffende pakje heeft er ook geen woorden aan vuil gemaakt. Hij is het 's avonds komen halen en heeft er niks over gezegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #1461 Gepost op: 11 July 2023, 14:24:51 »
Citaat
Op een dag staat de bezorger voor de deur, enigszins wanhopig omdat hij al op meerdere adressen had geprobeerd een pakje kwijt te raken. Ik pak het aan en als hij weg is kijk ik voor wie het is. Wat zie ik daar staan: "niet bij buren bezorgen".

Nu is dat dus weer een uitvloeisel van het feit dat ZZP'ers betaald worden per geleverd pakket. Dus in principe is het systeem rot en dat begint eigenlijk al bij de consument en de geilheid op gratis bezorgen.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #1462 Gepost op: 11 July 2023, 14:26:19 »
Citaat
Gratis verzenden is natuurlijk kul, er is iemand die betaalt. En in principe moet je ook gewoon de dienst geleverd krijgen die beloofd wordt.

Uiteraard is gratis verzenden kul, de vervoerder moet hoe dan ook betaald worden. Alleen is het niet de consument die betaald voor de diensten.

Jip

• Offline Offline
  • Van alles en niks
« Reactie #1463 Gepost op: 11 July 2023, 14:28:00 »
Ik bestel veel online en heb met diverse vervoerders te maken gehad. Het grootste probleem is vertraging en vooral uit niet EU-landen want dat stokt bij PostNL puur door gebrek aan capabele mensen.
DHL vanuit Europa is goed te volgen en met de app kun je de bezorging makkelijk aanpassen en dat gaat dan prima. PostNL heeft vooral last van vertraging. GLS mag wel wat doen aan hun track en trace en dat geldt deels ook voor UPS. Maar over het algemeen komt alles aan zelfs als je op het platteland woont. Gewoon app installeren en een account aanmaken dat scheelt een hoop
Groet Johanna

Jip

• Offline Offline
  • Van alles en niks
« Reactie #1464 Gepost op: 11 July 2023, 14:29:49 »
Nu is dat dus weer een uitvloeisel van het feit dat ZZP'ers betaald worden per geleverd pakket. Dus in principe is het systeem rot en dat begint eigenlijk al bij de consument en de geilheid op gratis bezorgen.
Vooral bij PostNL heeft dat vervelende gevolgen voor de bezorgers, onderaannemers, uitknijpers puur omdat wij graag voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Groet Johanna

C-rails

• Gast
« Reactie #1465 Gepost op: 11 July 2023, 14:42:59 »
Maar over het algemeen komt alles aan zelfs als je op het platteland woont.

Was dat maar waar. :o

Werkt ook niet altijd.

Waaraan je maar weer kunt zien, dat ervaringen kunnen variëren. Zelf heb ik, nadat ik kenbaar heb gemaakt wat te doen bij niet thuis, niet meegemaakt, dat het anders ging dan aangegeven. Natuurlijk GLS uitgesloten. 8)

Mark1706

• Offline Offline
    • Mark
« Reactie #1466 Gepost op: 11 July 2023, 23:03:48 »
Afgelopen dag heeft er toch een heleboel plaats gevonden. DHL heeft inmiddels erkend dat het pakket NOOIT zomaar voor de deur gelegd mag worden zonder toestemming. Beleid van DHL is bezorging aan de ontvanger, dan aan de buren en tot slot bij een servicepunt.

Het tekenen door de bezorger had volgens DHL ook NOOIT mogen plaats vinden en is voorbehouden aan de ontvangende partij. Er zal nu door DHL een onderzoek plaats vinden en het woord fraude is zelfs genoemd. Ik heb mijn casenummer inmiddels gedeeld met de verzender (PB Models) zodat deze samen geclusterd kunnen worden tbv het onderzoek.

Op het forum werd gesproken dat ik rekening kon houden met de verzending door de mail van DHL. Echter was ik het weekend al weg voordat de eerste mail van DHL mij heeft kunnen bereiken en had het pakket conform beleid van DHL gewoon bij de buren dan wel servicepunt bezorgd moeten worden.

Tot slot wil ik de perfecte service van PB models toch echt wel benoemen hierin. De snelheid van reageren op mijn eerste mail. De actie richting DHL en de geboden oplossing is echt super welke ik bij geen enkel ander commercieel bedrijf gezien heb tot nu toe (ook buiten de modelspoorwereld). Nee; ik heb geen aandelen, maar iemand een compliment geven voor zijn of haar service mag ook wel.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #1467 Gepost op: 12 July 2023, 08:44:14 »
10 juli 2023, 21:34:20
"Ik zag vanavond dat mijn Wadloper afgelopen zaterdag bezorgd zou zijn volgens de mail van DHL"

11 juli 2023, 23:03:48
"Echter was ik het weekend al weg voordat de eerste mail van DHL mij heeft kunnen bereiken"

Heb jij noch van de verzender noch van DHL voor levering mails gehad dat het pakket onderweg was?

Normaliter 3 mails:
1 mail van verzender met traceercode
1 mail van DHL namens verzender
1 mail op afleverdag met geschat tijdsvak.

Sowieso bij de laatste 2 kun je aflevermoment wijzigen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Vislijn

• Offline Offline
    • De spoorlijn naar IJmuiden
« Reactie #1468 Gepost op: 12 July 2023, 09:54:32 »
Mijn punt was dat de € 3,40 per kilo totaal niet in verhouding is met de waarde van hetgene wat kwijt raakt door een bezorger die gewoon iets op de stoep dondert.

[...]

Ik begrijp bedrijven niet die kiezen om met DHL te versturen omdat ze iets goedkoper zijn als post nl. Een aantal keer een nieuwe trein moeten leveren aan een koper loopt ook in de papieren. Maar het zal wel aan mij liggen.

Vriendelijke groet Ruud B.

Die € 3.40/kg (voor wegvervoer binnen Nederland) geldt in principe bij alle vervoerders, ook bij PostNL. Dus niet alleen bij DHL. Deze limiet staat o.a. in de Nederlandse wet (art. 8:1105 BW) en de bedoeling ervan is o.a. om transport betaalbaar te houden. Zulke limieten (maar met iets andere bedragen per kilo) gelden ook bij goederenvervoer per spoor, door de lucht en over zee etc. Ook bij internationaal wegvervoer geldt een limiet, ongeveer €10/kg, daar is het CMR verdrag van toepassing. Er zijn goede redenen voor. Op dit moment is het versturen van bijv. een tandenborstel van € 2.50 precies even duur als het versturen van een horloge van € 250.000, zolang ze ongeveer even zwaar zijn. De verzender betaalt een paar euro, waarvan de vervoerder na aftrek van alle kosten misschien nog geen dubbeltje overhoudt. Is het dan redelijk dat de vervoerder bij verlies van dat horloge de volledige waarde zou moeten betalen? Dat dubbeltje winst staat dan totaal niet meer in verhouding tot de risico's. Als dat zo was, dan denken vervoerders wel twee keer na voordat ze zo'n horloge accepteren (in de praktijk weten ze vaak niet wat erin zit en wat het waard is) en houden ze het liever bij tandenborstels. De vervoerder krijgt per kilo betaald, de vergoeding gaat ook per kilo. Afzenders moeten de keuze maken: óf de beperkte aansprakelijkheid van de vervoerder accepteren in ruil voor lage tarieven, óf de zending verzekeren. Je kunt niet zeggen dat je het allebei niet wilt, dat is niet redelijk. 

Maar als ontvanger zou het niet je probleem moeten zijn, dat realiseren veel mensen zich niet. Als je iets bij een webshop bestelt en de zending raakt kwijt of beschadigd, dan moet de webshop voor een vervangende zending zorgen en het vervolgens onderling met de vervoerder oplossen.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 09:56:09 door Vislijn »

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #1469 Gepost op: 12 July 2023, 10:39:58 »
Ja, dat snappen we denk ik allemaal wel.

Maar zoals het dus nu vaak uitpakt is dat er geen enkel incentive is voor een bezorgdienst om het goed te doen. En dat steekt een beetje.

Er is geen andere branch waar ik dat zo tegenkom. Als ik een dienst afneem van eender welk bedrijf, dan verwacht ik dat die voor de prijs wordt gevraagd ook wordt geleverd. En er is geen vervoerder is die adverteert met: verstuur met ons, maar je hebt ongeveer 2 % kans dat het niet aankomt en dan heb je het nakijken. Ze beloven dat het snel en veilig wordt overgebracht, met alle tracking faciliteiten die daarbij horen. Moet je je voorstellen dat je naar een McD gaat en een hambo zonder burger krijgt. Staat er in de voorwaarden: tja, we kunnen het niet garanderen, maar als het gebeurt, dan krijg je van de 5,50 die je hebt betaald een stuiver vergoeding.

En ja, ik maak ook de overweging of iets waardevol is en dat dat verzekerd moet worden eventueel. Maar met dit soort vergoedingen moet je eigenlijk ALTIJD verzekerd verzenden. Want uitzonderingen daargelaten: ik denk dat de waarde van wat ik verzend of verzend krijg per definitie de vergoedingswaarde overstijgt.

Misschien iets nadrukkelijker ook verkopen op die wijze: als een pakje meer waard is dan 10 euro of zo, doe dan verzekeren.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor