Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: LokPilot 5.0 probleem  (gelezen 12551 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #75 Gepost op: 30 juni 2020, 00:10:08 »
Een te lichte voeding kan tot dipjes in de baanspanning leiden. Ik denk dat de symmetrie in de blokgolf misschien aangetast kan worden door kleine variaties in de belasting als j het uiterste vergt van je voeding.

Het ene piekje kan misschien net aan een paar tienden of misschien wel een volt verschillen van een ander piekje. Maar dat dit er voor zorgt dat de loc de DCC signalen hierdoor niet meer herkent, lijkt me net zo vaag als inductief gedragende gloeilampjes.

Echter, je voedt het ding met AC doordat je te veel stroom trekt, kan de 50Hz van het net ook meespelen met een niet-zuivere-baanspanning. En ik denk dat die V5 lichtelijk gevoelig is voor deze ruis. Ik vind deze theorie minder onaannemelijk dan inductief gedragende gloeilampen  ;D

Heb je nou al eens een scoop op de baan gehangen? Meten is weten  :police: Ik ben ondertussen erg benieuwd naar de oorzaak.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #76 Gepost op: 30 juni 2020, 06:59:15 »
Voor mij is het helder. ;)


De Intellibox II vraagt om 16 V AC, minimaal 52 VA. Ik voed de centrale met een Roco 10725 trafo die 16 V AC 50 VA levert. Dat zou lijkt me genoeg moeten zijn. Ik rij niet met meer dan 5 loks tegelijkertijd en heb maar 2 wissels met een digitale decoder. Alle andere wissels zijn analoog en worden apart gevoed.


Die 50VA is te krap voor jouw toepassing, zie ook wat Uhlenbrock adviseert. De interne booster moet 3,5A kunnen leveren. Feitelijk geef je het zelf al aan: als je verlichting bij schakelt gaat het mis, je kunt nooit het gevraagde vermogen leveren en de IB2 zelf snoept ook het nodige van die 50VA af. Naar een 70VA trafo dus zoals is aanbevolen en zorg ook voor voldoende voedingspunten naar je baan met tenminste voldoende draaddikte.

Het broodje aap verhaal van het Esu forum is bewezen onzin en zou ik laten voor wat het is. En ja je kunt een scoop aan de baan hangen maar modelspoor bedrijven is niet al te ingewikkeld: gewoon doen wat in de gebruiksaanwijzing staat is doorgaans het beste.

Gr, Ben.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #77 Gepost op: 30 juni 2020, 15:38:20 »
Hallo

Die roco lampjes trekken 20mA. Voor 5 wagens dus 500mA.
Zelfs al zou je de IB met 50VA voeden, dan nog is er meer dan genoeg reserve.

Heel andere insteek; staat er misschien een piko lok op de baan met een esu erin?

Bart
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2020, 15:40:31 door Bahn-AG »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #78 Gepost op: 30 juni 2020, 15:42:32 »
Het vermogen van de voeding kan volgens mij het probleem niet zijn. Het is alleen de 5.0 die problemen geeft, andere decoders hebben geen last.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #79 Gepost op: 09 juli 2020, 15:30:47 »
Waarschijnlijk een domme reactie van mij, als NIET electronicer.
In de Loksound manual (maar die zal niet wezenlijk verschillen voor de rijfuncties) kom ik de volgende "reset" tegen:
De LokSound 5 decoder laat een automatisch uitlezen van de motorparameters toe. Deze methode zal dikwijls tot een zeer goede lastregeling leiden. Door de oneindig veel verschillende combinaties van motoren en aandrijvingen kan niet altijd tot een goed resultaat leiden, een proef zal dit bevestigen.
Ga als volgt te werk:
• Plaats de loc op een recht en vlak spoor, met een lengte dat de loc 2 seconden lang met volle kracht kan rijden, dit zal tijdens de meting automatisch verlopen, zorg voor een beveiliging op de uiteinden van het spoor.
• Selecteer de loc op de rijregelaar, zorg dat de functie toets F1 is uitgeschakeld, de rijregelaar op 0 staat en de rijrichting goed staat.
• Schrijf nu in CV54 de waarde 0 (via programmeerspoor of met POM programmeren op het hoofdspoor).
• Druk de functie toets “F1” , de loc zal nu met volle snelheid gedurende 1,5 seconde onbestuurbaar zijn.
• De loc zal automatisch stoppen en de uitgemeten waarden voor CV51, CV52, CV53, CV54, CV55 zullen door de decoder opgeslagen worden.
Vanuit deze waarden kunnen indien noodzakelijk verdere regelingen toegepast worden.

Bij mij liepen twee locs met deze behandeling weer perfect na een schokkende decelleratie en acceleratie.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #80 Gepost op: 09 juli 2020, 23:51:49 »
Hallo Rblok,

Deze beschrijving is voor het afregelen van de motorregeling.
Het probleem is hier dat het DCC signaal niet meer herkend wordt. Dat is iets anders dan de motorregeling.

Ik sluit me bij een voorganger aan, zet een skoop op de baan en meet het signaal.

mvg spock

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #81 Gepost op: 31 augustus 2020, 11:48:25 »
Vraag aan Kees (al 2 mnd niet meer online geweest maar toch): is er nog een oplossing gekomen voor dit probleem?

Gr, Ben.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #82 Gepost op: 31 augustus 2020, 12:22:04 »
Volgens de laatste theorie was de output van de centrale te zwaar belast wat een negatieve invloed zou hebben gehad op de kwaliteit van het DCC signaal. Dit signaal is nooit gemeten met een oscilloscoop dus zeker weten doen we niets.

De V5 zou erg gevoelig zijn voor signaal vervuiling. Volgens mij is een oplossing om de decoder te voorzien van de nieuwste firmware. En om natuurlijk niet je centrale te zwaar te belasten. En verder raad ik zelf aan om bij V4's te blijven  ;) omdat die zichzelf ruimschoots bewezen hebben.

Je kan ook nagaan of sommige locs of wagonnen met verlichting nog condensators of extra spoelen hebben of iets dergelijks. Ook dat zou het DCC signaal kunnen vervuilen. Maar het blijft verder nog een beetje kryptisch.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #83 Gepost op: 31 augustus 2020, 15:11:19 »

En verder raad ik zelf aan om bij V4's te blijven  ;) omdat die zichzelf ruimschoots bewezen hebben.


Dat is wat lastig want die worden niet meer gemaakt.  ;) En het is ook niet nodig want de V5 heeft zich inmiddels bewezen.
Ook dit probleem is ongetwijfeld op te lossen maar het stopt als de vraagsteller niet meer reageert. Vandaar mijn oproep en schop van dit topic.

Gr, Ben.