Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: LokPilot 5.0 probleem  (gelezen 12543 keer)

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #60 Gepost op: 28 juni 2020, 13:27:57 »

Ik heb een niet al te grote baan met een Intellibox II en rij al jaren zonder problemen met vele LokPilot 2.0, 3.0 en 4.0 decoders.



1e post Klaas.
Greetz Caspar

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #61 Gepost op: 28 juni 2020, 13:38:07 »

@ Ben, sluit eens 'n autolamp 12v 25W aan op het eind van je voedingskabel van je baan. Kunnen we kijken of het evt reproduceerbaar is


Nou nee..... en ik heb trouwens niet zo'n lamp.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4003
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #62 Gepost op: 28 juni 2020, 14:38:28 »
Ik weet dat het vergezocht is, Klaas.  Maar wat kan het nou anders zijn.

Het is ook een bizar probleem dat gloeilampen ervoor zorgen dat een Lopi niet of slecht naar instructies luistert.

We hebben vastgesteld dat de decoder niet denkt dat hij op een rem sectie staat. Dan blijft over dat de signalen niet aankomen. Of er moet nog een verborgen feature/bug zijn in de V5 zitten die ik niet ken.

Er is ook vastgesteld dat de gloeilampen het probleem veroorzaken. Dus of ze vervuilen het signaal door inductief gedrag of de grote stroomafname van die lampjes veroorzaken het probleem.

Bas.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #63 Gepost op: 28 juni 2020, 14:49:49 »
Misschien een gek vraagje, maar zitten er in de rijtuigen ook nog stroombuffers om het flikkeren van de lampjes tegen te gaan?

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

kees2018

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #64 Gepost op: 28 juni 2020, 15:11:36 »
Misschien een gek vraagje, maar zitten er in de rijtuigen ook nog stroombuffers om het flikkeren van de lampjes tegen te gaan?

Groet Meino

Hallo Menno,

Nee, er zitten standaard Roco verlichtingsetjes in met van die strips waar je de gloeilampjes opschuift. Verder geen elektronica. De Silberlingen waar ik het over had komen uit een Roco digitale startset met een V200. Een van die rijtuigen heeft ook nog een sound decoder, maar dit is niet specifiek het rijtuig dat het probleem veroorzaakt.

Groeten, Kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #65 Gepost op: 28 juni 2020, 15:49:04 »
Ik weet dat het vergezocht is, Klaas.  Maar wat kan het nou anders zijn.
Goeie vraag. Maar ik geloof er niks van dat gloeilampen zo inductief zijn dat ze daardoor het digitale signaal verstoren.

Kees zou het kunnen uitsluiten door de rijtuigen op een apart stuk spoor te zetten en dat spoor dan via een bruggelijkrichter voeden uit de digitale spanning. Dan sluit je de inductiviteit uit. Als het probleem dan nog optreedt zit het in het vermogen dat die lampen trekken.

Kees heeft vast geen oscilloscoop, anders had hij die er allang aan gehangen om te zien of er iets raars met de spanningsvorm gebeurt.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #66 Gepost op: 28 juni 2020, 16:20:01 »
Het zou kunnen dat een lampje een heel kleine inductie heeft. Een inductie kan het bloksignaal iets afronden en meer op een sinus laten lijken, maar dan moet het wel in serie met de decoder staan. In dit geval staan de lampjes echter parallel met de decoder. Zou het kunnen dat de lampjes toch een kleine spike op het signaal zetten (op het begin van het blok), en zou het dan misschien helpen om een kleine inductie in serie van de decoder te zetten om eventuele spikes uit te filteren. Ik denk namelijk dat het met de vorm van het signaal te maken heeft, en niets met spanningsval of de symmetrie van het signaal. Het verschijnsel doet me n.l. sterk denken aan soortgelijke ervaringen die ik met de DCC code op een Arduino en later met Uhlenbrock decoders heb gehad. N.l. Het niet of te laat reageren op commando wijzigingen, dit werdt veroorzaakt door heel korte spikes op het signaal.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #67 Gepost op: 28 juni 2020, 16:30:46 »
Het zou kunnen dat een lampje een heel kleine inductie heeft.
Dat is ook de strekking van mijn voorstel. Als je de rijtuigen met de lampjes achter een bruggelijkrichter zet keert de stroom door de lampjes niet meer om en ben je die inductie kwijt.

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #68 Gepost op: 28 juni 2020, 17:57:00 »
Kees ondanks dat je geschreven had dat je alles al geprobeerd hebt,  heb je volgens mij nog steeds geen firmware update gedaan. Ik raad je wederom aan om de decoder firmware te updaten.
Esu had jou geantwoord op je probleem dat deze v5 decoders wat gevoeliger zijn voor een asymmetrisch signaal. Waarin zich dat dan uit, laten ze blijkbaar liever in het midden.

Ik heb zelf 2 v5 locdecoders en heb op mijn baan  2 (16 V, 50mA) lampjes over de spoorstaven heen aangesloten. De locs blijven allebei prima bedienbaar. Mijn decoders hebben firmware versie 5.3.115.
( Ik kan geen fotos uploaden vanaf mn mobiel, en deze website is op dit moment onbereikbaar via mn pc.)

Suc6!

Marc

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #69 Gepost op: 28 juni 2020, 18:22:03 »
Hm , via mn andere pc lukt het wel...  ::)


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #70 Gepost op: 28 juni 2020, 20:05:36 »
Kees,

Ik heb afgelopen week voor het eerste een V5 in een loc gehangen, en ook via de software geprogrammeerd.
Daarbij viel mij op dat er legio instellingen in een V5 anders staan dan bij de V4 uit de doos.

Hoe heb je de decoder geprogrammeerd? Heb je die stock gelaten en alleen het adres aangepast?
Dan zou je mogelijk wat verder de decoder in moeten duiken om de instellingen gelijker te krijgen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #71 Gepost op: 29 juni 2020, 07:38:32 »
Wat is er zo anders Marcel, dat valt toch wel mee?
Een nieuwe decoder geef je een reset en je kiest voor een type motor i.v.m. optimale instellingen voor de motorregeling. Met een Roco lok als Kees heeft hoeft zelfs dat niet want die rijdt op default instellingen. Meer is het niet en je kunt dan prima rijden op adres 3.

Een volgende stap kan zijn alles uitzetten wat je niet gebruikt maar dat was met de V4 ook zo.
- analoog aan ja / nee
- railcom aan ja / nee
- remgedrag aan ja / nee

Output instellingen, functie mapping, lang / kort adres, motorcurve, enz. enz. heeft allemaal weinig te maken met het gedrag wat Kees beschrijft.

Gr, Ben.

kees2018

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #72 Gepost op: 29 juni 2020, 20:30:44 »
Beste allemaal,

Allereerst heel erg bedankt voor het uitvoerige meedenken. De draad wordt zolangzamerhand behoorlijk lang, wellicht dat daardoor vragen opkomen die aan het begin al zijn beantwoord.
Ik heb net nog een paar tests gedaan maar som eerst nog even alles op.

1. De lokpilot V5 deed direct raar. Hij stond toen nog op de fabrieksinstellingen en het adres was nog 03. Omdat ook de loc (Roco NS 1101, laatste versie) nieuw is, heb ik de lok getest met en V4 (geen problemen) en de V5 in een andere lok (zelfde probleem).

2. Na een aantal tests bleek het probleem zich voor te doen wanneer er een stam rijtuigen met analoge binnenverlichting op de baan staat. Het probleem doet zich alleen voor met de nieuwe LP V5 en niet met V2, V3, V4, basic, Uhlenbrock, Zimo, Trix, etc.

3. ABC remmen, analoog-herkenning, etc, allemaal uitgeschakeld, geen verschil.

4. Ik heb een vraag gesteld aan de ondersteuning van ESU en op het forum van ESU. Alleen op het forum kreeg ik antwoord. Dat was dus geen antwoord van ESU maar van een gebruiker van het ESU forum. In dat antwoord werd gezegd dat het probleem zou zijn opgelost door de verlichting zou worden aangesloten via gelijkrichters, hetgeen sowieso verplicht zou zijn.

5. Ik heb de firmware nog niet kunnen updaten omdat ik geen ESU lokprogrammer heb. Ik weet dus (nog) niet of het probleem met zo'n update zou zijn opgelost.

De tests die ik zojuist heb gedaan:

1. Steeds een rijtuig met analoge binnenverlichting op de baan geplaatst om te kijken bij hoeveel rijtuigen het probleem begint. Drie geeft geen problemen, bij vier begint het. Ieder rijtuig heeft een Roco verlichtingsset met strip waarop de lampjes worden geschoven. In elk rijtuig zitten 5 lampjes.

2. De stam met 5 verlichte rijtuigen op een los stuk spoor gezet en dit spoor via een gelijkrichter aangesloten (dank voor de tip!). Het gelijkrichten maakt geen verschil: het advies van het ESU forumlid helpt dus niets. Gelukkig dat ik er niet aan ben begonnen om al mijn rijtuigen met verlichting aan te passen!

Ik kan dus concluderen dat het puur door het stroomverbruik van de lampjes komt. De Intellibox II vraagt om 16 V AC, minimaal 52 VA. Ik voed de centrale met een Roco 10725 trafo die 16 V AC 50 VA levert. Dat zou lijkt me genoeg moeten zijn. Ik rij niet met meer dan 5 loks tegelijkertijd en heb maar 2 wissels met een digitale decoder. Alle andere wissels zijn analoog en worden apart gevoed.

Ik heb nog geprobeerd om de Intellibox met een voeding van 18 V AC te voeden. De baanspanning gaat dan iets omhoog maar het probleem verdwijnt niet.

Groeten, Kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #73 Gepost op: 29 juni 2020, 20:38:40 »
Als je de baanspanning verhoogt gaat ook de stoom door de lampjes in (ongeveer)gelijke mate omhoog. Dat zal het probleem dus niet oplossen.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #74 Gepost op: 29 juni 2020, 23:20:30 »
Blijft natuurlijk ook nog de mogelijkheid open dat je 5.0 decoder niet goed is.
Misschien ook iets om te proberen of een ander exemplaar hetzelfde gedrag vertoont.

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html