Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 23:04:19
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
Vandaag om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Reinout van Rees
Vandaag om 22:19:32
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Ido Peter
Vandaag om 22:19:04
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
  

Auteur Topic: Trip Express VT75, loopt te langzaam en wordt heet.  (gelezen 6047 keer)

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Trip Express VT75, loopt te langzaam en wordt heet.
« Gepost op: 16 June 2020, 11:57:06 »
Ik zit hier met een Trix Express VT75 locomotief die te langzaam loopt, ongeveer 60% van wat ik verwacht, en daarbij heet wordt. Ik heb er de ndige tijd aan besteed om allerhande problemen op te lossen: de koolborstels hadden hun beste tijd gehad, de cardan koppeling zat vrijwel los op de motor as, en een gewicht dat de wielen op de rails drukt ontbrak, maar inmiddels beginnen de opties op te raken. Iemand suggereerde dat een spoel van de motor doorgebrand is, maar de weerstand over de contacten van de collector is 12-13 Ohm, dus er is niet een spoel die er echt uitvalt. Het zou kunnen dat de motor stroef loopt door oude prut, maar ik verwacht dat dit na een badje wasbenzine, een paar drupjes olie en een proefrondje of tien wel opgelost zal zijn? Hebben jullie nog suggesties?
« Laatst bewerkt op: 19 June 2020, 17:45:47 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2020, 12:03:53 »
Wat word er heet, de motor of de tandwielbak? Loopt de tandwielbak wel soepel? En heb je hem al open gekregen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2020, 12:43:41 »
De motor wordt heet. De versnellingsbak lijkt soepel te lopen, al is dit lastig te beoordelen omdat het ding enigszins rammelt. Ik laat 'm nog even dicht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2020, 12:51:37 »
Het enige wat ik kan verzinnen is dat er nog troep tussen de lamellen van de collector zit. Dat is koolstof en dat lost met wasbenzine niet op. Dus krabben met een satéprikker of zoiets.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2020, 12:56:50 door Klaas Zondervan. Reden: typo »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2020, 12:55:14 »
Kun je de motor uitbouwen en dan los laten lopen? Kijken of hij dan ook heet wordt.
Jeroen

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2020, 15:52:14 »
De vrij lopende motor wordt niet heet...

Wadloper87

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2020, 23:49:00 »
dan alle tandwielen e.d. maar even goed reinigen en kijken waar het aanschuurt  (y)
Youtube: Eemsland H0. na 20 jaar weer bezig met de hobby.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2020, 23:56:11 »
Als ik het goed heb gezien is er maar 1 worm-wormwieloverbrenging en verder geen tandwielen.
Probeer het nog eens met stilstaand voertuig en de aangedreven as vrij van de rails.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2020, 14:39:42 »
Ik heb het ding uitgebreid rondjes laten lopen, en uitgebouwd laten draaien. Dit geeft geen verbetering, ik laat de aandrijving nog maar 'ns een nachtje in wasbenzine badderen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2020, 14:44:30 »
Hoeveel volt zet je op de baan?
Jeroen

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2020, 14:48:11 »
Da's maximaal 14V.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2020, 14:52:40 »
Nou, bij zo'n simpel ding waar alles redelijk bereikbaar zit kun je toch zo voelen of en wat er stug loopt?
https://h-mehnert.de/VT75-759.pdf
motor loshalen, kun je de motor los voelen en de tandwielkast, voel je zo welke van de twee t probleem is, is het de tandwielkast, dan heb je nog de keus wormas en wielas, waarschijnlijk kun je de wielas wel een tikkie heen en weer draaien, je voelt wel of dat soepel gaat of niet, als je aan de wormas draait moet dat sowieso geen weerstand hebben.
Wat eventueel nog kan: lopen motor en tandwielkast los wel soepel, dan kan t zijn dat ze niet goed uitgelijnd zitten ten opzichte van elkaar, merk je vanzelf als je de motorschroef wat losdraait zodat de motor wat kan bewegen (en zich dus zelf goed instellen) en dan een keer proefdraaien, als ie dan wel lekker enthousiast draait was dat t.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #12 Gepost op: 18 June 2020, 15:03:49 »
Het probleem is dat alles niet redelijk bereikbaar is, de versnellingsbak is slecht toegankelijk...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #13 Gepost op: 18 June 2020, 15:07:25 »
tja, hangt vooral af van je definitie van redelijk bereikbaar, t oogt mij allemaal niet woest ingewikkeld... Maar goed, ik zou de boel in elk geval uit elkaar halen en echt even goed uitzoeken.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #14 Gepost op: 19 June 2020, 15:59:27 »
Als ik 'm een tijdje laat lopen met de aangedreven wielen van de rails dan wordt 'ie niet heet, maar hij rijdt ook niet   ;D

Inmiddels heb ik 'm nog een nachtje laten soppen in de wasbenzine, zonder resultaat. Ik voel nergens wrijving, niet in de versnellingsbak, niet in de cardan overbrenging en niet  in de motor. Ik vermoed dat de motor het probleem is.