Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Trip Express VT75, loopt te langzaam en wordt heet.  (gelezen 5713 keer)

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Trip Express VT75, loopt te langzaam en wordt heet.
« Gepost op: 16 June 2020, 11:57:06 »
Ik zit hier met een Trix Express VT75 locomotief die te langzaam loopt, ongeveer 60% van wat ik verwacht, en daarbij heet wordt. Ik heb er de ndige tijd aan besteed om allerhande problemen op te lossen: de koolborstels hadden hun beste tijd gehad, de cardan koppeling zat vrijwel los op de motor as, en een gewicht dat de wielen op de rails drukt ontbrak, maar inmiddels beginnen de opties op te raken. Iemand suggereerde dat een spoel van de motor doorgebrand is, maar de weerstand over de contacten van de collector is 12-13 Ohm, dus er is niet een spoel die er echt uitvalt. Het zou kunnen dat de motor stroef loopt door oude prut, maar ik verwacht dat dit na een badje wasbenzine, een paar drupjes olie en een proefrondje of tien wel opgelost zal zijn? Hebben jullie nog suggesties?
« Laatst bewerkt op: 19 June 2020, 17:45:47 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2020, 12:03:53 »
Wat word er heet, de motor of de tandwielbak? Loopt de tandwielbak wel soepel? En heb je hem al open gekregen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2020, 12:43:41 »
De motor wordt heet. De versnellingsbak lijkt soepel te lopen, al is dit lastig te beoordelen omdat het ding enigszins rammelt. Ik laat 'm nog even dicht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2020, 12:51:37 »
Het enige wat ik kan verzinnen is dat er nog troep tussen de lamellen van de collector zit. Dat is koolstof en dat lost met wasbenzine niet op. Dus krabben met een satéprikker of zoiets.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2020, 12:56:50 door Klaas Zondervan. Reden: typo »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2020, 12:55:14 »
Kun je de motor uitbouwen en dan los laten lopen? Kijken of hij dan ook heet wordt.
Jeroen

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2020, 15:52:14 »
De vrij lopende motor wordt niet heet...

Wadloper87

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2020, 23:49:00 »
dan alle tandwielen e.d. maar even goed reinigen en kijken waar het aanschuurt  (y)
Youtube: Eemsland H0. na 20 jaar weer bezig met de hobby.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2020, 23:56:11 »
Als ik het goed heb gezien is er maar 1 worm-wormwieloverbrenging en verder geen tandwielen.
Probeer het nog eens met stilstaand voertuig en de aangedreven as vrij van de rails.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2020, 14:39:42 »
Ik heb het ding uitgebreid rondjes laten lopen, en uitgebouwd laten draaien. Dit geeft geen verbetering, ik laat de aandrijving nog maar 'ns een nachtje in wasbenzine badderen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2020, 14:44:30 »
Hoeveel volt zet je op de baan?
Jeroen

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2020, 14:48:11 »
Da's maximaal 14V.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2020, 14:52:40 »
Nou, bij zo'n simpel ding waar alles redelijk bereikbaar zit kun je toch zo voelen of en wat er stug loopt?
https://h-mehnert.de/VT75-759.pdf
motor loshalen, kun je de motor los voelen en de tandwielkast, voel je zo welke van de twee t probleem is, is het de tandwielkast, dan heb je nog de keus wormas en wielas, waarschijnlijk kun je de wielas wel een tikkie heen en weer draaien, je voelt wel of dat soepel gaat of niet, als je aan de wormas draait moet dat sowieso geen weerstand hebben.
Wat eventueel nog kan: lopen motor en tandwielkast los wel soepel, dan kan t zijn dat ze niet goed uitgelijnd zitten ten opzichte van elkaar, merk je vanzelf als je de motorschroef wat losdraait zodat de motor wat kan bewegen (en zich dus zelf goed instellen) en dan een keer proefdraaien, als ie dan wel lekker enthousiast draait was dat t.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #12 Gepost op: 18 June 2020, 15:03:49 »
Het probleem is dat alles niet redelijk bereikbaar is, de versnellingsbak is slecht toegankelijk...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #13 Gepost op: 18 June 2020, 15:07:25 »
tja, hangt vooral af van je definitie van redelijk bereikbaar, t oogt mij allemaal niet woest ingewikkeld... Maar goed, ik zou de boel in elk geval uit elkaar halen en echt even goed uitzoeken.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #14 Gepost op: 19 June 2020, 15:59:27 »
Als ik 'm een tijdje laat lopen met de aangedreven wielen van de rails dan wordt 'ie niet heet, maar hij rijdt ook niet   ;D

Inmiddels heb ik 'm nog een nachtje laten soppen in de wasbenzine, zonder resultaat. Ik voel nergens wrijving, niet in de versnellingsbak, niet in de cardan overbrenging en niet  in de motor. Ik vermoed dat de motor het probleem is.