Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 19:37:52
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door eichddraig
Vandaag om 19:24:59
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Peter Kleton
Vandaag om 19:16:15
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Update: baan in de tropen door Brouwersbaan
Vandaag om 18:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 18:28:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
  

Auteur Topic: Trip Express VT75, loopt te langzaam en wordt heet.  (gelezen 5934 keer)

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Trip Express VT75, loopt te langzaam en wordt heet.
« Gepost op: 16 June 2020, 11:57:06 »
Ik zit hier met een Trix Express VT75 locomotief die te langzaam loopt, ongeveer 60% van wat ik verwacht, en daarbij heet wordt. Ik heb er de ndige tijd aan besteed om allerhande problemen op te lossen: de koolborstels hadden hun beste tijd gehad, de cardan koppeling zat vrijwel los op de motor as, en een gewicht dat de wielen op de rails drukt ontbrak, maar inmiddels beginnen de opties op te raken. Iemand suggereerde dat een spoel van de motor doorgebrand is, maar de weerstand over de contacten van de collector is 12-13 Ohm, dus er is niet een spoel die er echt uitvalt. Het zou kunnen dat de motor stroef loopt door oude prut, maar ik verwacht dat dit na een badje wasbenzine, een paar drupjes olie en een proefrondje of tien wel opgelost zal zijn? Hebben jullie nog suggesties?
« Laatst bewerkt op: 19 June 2020, 17:45:47 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26886
    • Pagina van klaas
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2020, 12:03:53 »
Wat word er heet, de motor of de tandwielbak? Loopt de tandwielbak wel soepel? En heb je hem al open gekregen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2020, 12:43:41 »
De motor wordt heet. De versnellingsbak lijkt soepel te lopen, al is dit lastig te beoordelen omdat het ding enigszins rammelt. Ik laat 'm nog even dicht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26886
    • Pagina van klaas
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2020, 12:51:37 »
Het enige wat ik kan verzinnen is dat er nog troep tussen de lamellen van de collector zit. Dat is koolstof en dat lost met wasbenzine niet op. Dus krabben met een satéprikker of zoiets.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2020, 12:56:50 door Klaas Zondervan. Reden: typo »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2020, 12:55:14 »
Kun je de motor uitbouwen en dan los laten lopen? Kijken of hij dan ook heet wordt.
Jeroen

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2020, 15:52:14 »
De vrij lopende motor wordt niet heet...

Wadloper87

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2020, 23:49:00 »
dan alle tandwielen e.d. maar even goed reinigen en kijken waar het aanschuurt  (y)
Youtube: Eemsland H0. na 20 jaar weer bezig met de hobby.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26886
    • Pagina van klaas
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2020, 23:56:11 »
Als ik het goed heb gezien is er maar 1 worm-wormwieloverbrenging en verder geen tandwielen.
Probeer het nog eens met stilstaand voertuig en de aangedreven as vrij van de rails.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2020, 14:39:42 »
Ik heb het ding uitgebreid rondjes laten lopen, en uitgebouwd laten draaien. Dit geeft geen verbetering, ik laat de aandrijving nog maar 'ns een nachtje in wasbenzine badderen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2020, 14:44:30 »
Hoeveel volt zet je op de baan?
Jeroen

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2020, 14:48:11 »
Da's maximaal 14V.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2020, 14:52:40 »
Nou, bij zo'n simpel ding waar alles redelijk bereikbaar zit kun je toch zo voelen of en wat er stug loopt?
https://h-mehnert.de/VT75-759.pdf
motor loshalen, kun je de motor los voelen en de tandwielkast, voel je zo welke van de twee t probleem is, is het de tandwielkast, dan heb je nog de keus wormas en wielas, waarschijnlijk kun je de wielas wel een tikkie heen en weer draaien, je voelt wel of dat soepel gaat of niet, als je aan de wormas draait moet dat sowieso geen weerstand hebben.
Wat eventueel nog kan: lopen motor en tandwielkast los wel soepel, dan kan t zijn dat ze niet goed uitgelijnd zitten ten opzichte van elkaar, merk je vanzelf als je de motorschroef wat losdraait zodat de motor wat kan bewegen (en zich dus zelf goed instellen) en dan een keer proefdraaien, als ie dan wel lekker enthousiast draait was dat t.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #12 Gepost op: 18 June 2020, 15:03:49 »
Het probleem is dat alles niet redelijk bereikbaar is, de versnellingsbak is slecht toegankelijk...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #13 Gepost op: 18 June 2020, 15:07:25 »
tja, hangt vooral af van je definitie van redelijk bereikbaar, t oogt mij allemaal niet woest ingewikkeld... Maar goed, ik zou de boel in elk geval uit elkaar halen en echt even goed uitzoeken.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Een trage en hete VT75?
« Reactie #14 Gepost op: 19 June 2020, 15:59:27 »
Als ik 'm een tijdje laat lopen met de aangedreven wielen van de rails dan wordt 'ie niet heet, maar hij rijdt ook niet   ;D

Inmiddels heb ik 'm nog een nachtje laten soppen in de wasbenzine, zonder resultaat. Ik voel nergens wrijving, niet in de versnellingsbak, niet in de cardan overbrenging en niet  in de motor. Ik vermoed dat de motor het probleem is.