Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NTM goederenwagens in Spoor-0 door Eric B
Vandaag om 12:47:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 12:45:50
Aansturing via Arduino werkt niet goed door wimk
Vandaag om 12:45:14
Vraagje Marklin 60760 decoder format door Bahn-AG
Vandaag om 12:38:09
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 12:35:07
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 12:28:42
Roco digitaal met eerste lokmuis door ruud de b
Vandaag om 12:16:44
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:15:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:06:23
Dg spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:19:06
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door Bob R.
Vandaag om 11:18:47
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 11:08:00
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:58:42
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:55:47
Kruising Blauwkapel verdwijnt door Peter Kleton
Vandaag om 10:55:35
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Jeroen Water
Vandaag om 10:51:24
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door MathynK
Vandaag om 10:48:11
Roco NS Vectron in NS-flow design door wob
Vandaag om 10:43:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Willem1951
Vandaag om 10:40:45
Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as door Duikeend
Vandaag om 10:38:29
Blauwe verf gezocht voor Venice-Simplon-Oriënt-Express H0 van Rivarossi door sncf231e
Vandaag om 10:04:38
vreemd gedrag decoder door VvKan
Vandaag om 09:38:46
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 09:30:37
Roco NS plan V door VulcanRaven
Vandaag om 09:15:56
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:26:16
Rijverlichting verkeerd om door dijkstra_jasper
16 mei 2022, 23:40:15
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
16 mei 2022, 23:22:51
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
16 mei 2022, 23:22:44
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
16 mei 2022, 23:21:56
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
16 mei 2022, 22:58:22
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 15841 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #210 Gepost op: 27 juli 2021, 05:31:15 »
Natuurlijk kunnen we de wisseldecoders vervangen door de verbeterde ADS8-sx waarbij resetten niet meer nodig is. Kosten £160 plus p&p& brexitkosten.

Is het vatbare oplossing om de puntstukken los te koppelen van de decoders en dit soort schakelaars te gebruiken voor de puntstukken? Ik heb voor mezelf ook een partij besteld van deze schakelaars voor precies dit doeleinde. Ik wil er dan 2 gebruiken per wissel. En dat kost per wissel ongeveer ~30 centen.


Ik zat te kijken naar jullie aandrijvingen en zag dat er PM-1s onder zitten. Als je de schakelaars op een blokje hout monteert, kan je volgens mij de onderkant van het stokje gebruiken voor de schakelaartjes.

.... en het lost niet het probleem op van de vele door deelnemers veroorzaakte kortsluitingen.
Nee, maar het kan er wel een paar voorkomen. En elke voorkomen kortsluiting is een winst toch?  :police:.

Citaat
Rood en groen... Mag het ook anders qua kleurstelling?
Ik vind het prima  :P

Mvg,

Bas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11878
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #211 Gepost op: 27 juli 2021, 11:14:13 »
Op twee van de bakken met wissels zitten Seep PM4 's. Daar zitten al mechanische schakelaars op. Op de eerste bak had ik problemen met drie ervan, waarna ik de frogs van die drie plus van de zes wissels van de tweede bak op de decoder aangesloten heb. De decoder moet weliswaar gereset worden maar maakt daarna geen vaudten meer. Ik ga nu eerst de reset-cyclus zo kort mogelijk maken door de wissels met de niet op de decoder aangesloten frogs uit de lijst te verwijderen. Dat is ongeveer de helft.

Ook al zetten we de frogs op welke schakelaars dan ook zullen er toch kortsluitingen veroorzaakt blijven worden.  We hebben wel eens bedacht dat een "schuldige" op appeltaart moest trakteren, maar dan waren we na dit weekend allemaal tonnetje rond geweest... Ik vind nog steeds dat we iets moeten uitvinden om dit te voorkomen. Daarvoor hebben we - behalve onderlinge afspraken -  nog wel wat mogelijkheden.
We kunnen alle frogs aansluiten op DCC 80's, dan staan ze automatisch altijd goed. Maar als je dan toch doorrijdt ontspoort je trein. Bijna goed dus, maar net niet helemaal.
We kunnen ook een groen en rood ledje in de twee sporen aan de "hiel"-kant van het wissel maken. Vanaf het spoor waar het rood schijnt mag je het wissel niet oprijden. Doe je het toch dan krijgen we een sluiting en klinkt er een scheepstoeter o.i.d. Er kunnen ledjes op de decoder aangesloten worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2021, 11:26:57 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #212 Gepost op: 27 juli 2021, 13:01:33 »
Het is mogelijk om je digitale wissels 'open te rijden'. En daarmee bedoel ik dat je ze automatisch kan schakelen en dat doe je via de X-net bus. Je laat een arduino iets van sensors inlezen, zijnde lichtsluizen, LDR, stroomdetectie, net wat je wilt. Dan kan de arduino via de X-net bus vertellen wat welke wissel wat moet doen. Ik heb thuis al een arduino werkend met de X-net bus, het is kwa software een kleine moeite. Het aanbrengen van terugmelders is het meeste moeite. Met die Okkie printjes van N. Teering ben je relatief goedkoop en simpel af met stroomdetectie.



Mvg,

Bas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11878
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #213 Gepost op: 27 juli 2021, 13:46:22 »
Toevallig heb ik ook iets bedacht, maar ik weet nog niet goed hoe het te realiseren. Als we achter de frog op beide sporen een stuk rail isoleren, dan kunnen we de voeding voor dat stukje rail in principe schakelen. Als het wissel op rechtdoor staat, dan krijgt dat stukje rail op het afbuigende spoor geen prik en kan een trein niet het wissel oprijden. Indien het wissel op afbuigend staat dan krijgt het stukje rail op het rechte spoor geen voeding. Op die manier kun je voorkomen dat het wissel vanaf die kant foutief opgereden wordt. Vanaf de "teen"-kant kun je het wissel wel gewoon oprijden.
Ik heb gezien dat er op de FY tien wissels zijn die hiervoor in aanmerking komen.
Ik zou daar wel eens een proefje mee willen doen om te kijken wat er gebeurt.

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #214 Gepost op: 27 juli 2021, 15:24:55 »
Dat is wel heel erg simpel, Leen. I love it (y). Je kan het makkelijk uitvoeren door een bi-stabiel relais parallel aan te sluiten op de wisselspoelen. Die schakelt dan altijd mee met de wisselspoelen en hij blijft zijn stand behouden.

Bas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11878
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #215 Gepost op: 27 juli 2021, 15:29:31 »
Ik ga de te isoleren secties even uitvogelen en dan wil je het misschien een keer komen voordoen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11878
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #216 Gepost op: 27 juli 2021, 17:24:27 »
Ik heb met Richard gesproken - die woont dichterbij -  en wij gaan dit samen uitproberen. Ik hou je uiteraard op de hoogte.
Als ik vragen heb, dan meld ik me.

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #217 Gepost op: 27 juli 2021, 20:39:40 »
Citaat
- die woont dichterbij -
Fine by me, zag vandaag weer een tankstation op €1.99.9 staan  >:(

Ik heb slechts deze 2 centen nog. Ten alle tijden kan 1 van de 3 spoortjes voor de wissel gevoed worden door het spoor achter de wissel. Imho kan dit niet makkelijker. Ik had dit zelfde principe ooit voor mezelf bedacht om bezetmeld signalen door de relais heen naar een inrij sein te laten lopen. Dan zou het sein zich aanpassen adhv de stand van de wissels en of het aangesloten spoor bezet is. Je kan dit in deze opstelling zo vaak vertakken als je wilt.



Mvg,

Bas

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #218 Gepost op: 27 juli 2021, 21:25:16 »
Toevallig heb ik ook iets bedacht, maar ik weet nog niet goed hoe het te realiseren. Als we achter de frog op beide sporen een stuk rail isoleren, dan kunnen we de voeding voor dat stukje rail in principe schakelen. Als het wissel op rechtdoor staat, dan krijgt dat stukje rail op het afbuigende spoor geen prik en kan een trein niet het wissel oprijden. Indien het wissel op afbuigend staat dan krijgt het stukje rail op het rechte spoor geen voeding. Op die manier kun je voorkomen dat het wissel vanaf die kant foutief opgereden wordt. Vanaf de "teen"-kant kun je het wissel wel gewoon oprijden.
Ik heb gezien dat er op de FY tien wissels zijn die hiervoor in aanmerking komen.
Ik zou daar wel eens een proefje mee willen doen om te kijken wat er gebeurt.

Leen.

Dit is mogelijk te makkelijk gedacht Leen.
Het tempo waarmee af en toe wordt gereden is hoog.
Daarbij wordt er in steeds meer locs een condensator geplaatst om spanningsloze stukken te overbruggen.

Beide kunnen ervoor zorgen dat de op het oog simpele oplossing toch nog heel lastig gaat worden. Zeker gezien het feit dat sommige locs 10! seconden door kunnen op dergelijke condensatoren.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11878
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #219 Gepost op: 27 juli 2021, 21:42:43 »
Marcel, ik ga er niet van uit dat het 100% van de kortsluitingen oplost, maar wel veruit de meeste. Ook voor dubbel aangedreven treinstellen van drie meter zal het niet kunnen werken.

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #220 Gepost op: 27 juli 2021, 21:44:41 »
Citaat
Zeker gezien het feit dat sommige locs 10! seconden door kunnen op dergelijke condensatoren.
Dan zullen het de eigenaren van deze locs zijn die de keer er op appeltaart mogen meebrengen voor de anderen ;D

Die bi-stabiel relais zijn vaak dubbel polig (zoals degene op het schema) dus je kan de andere kant van de relais gebruiken om rode en groene ledjes mee te schakelen. Dan kunnen machinisten voorkomen dat hun locs in een spanningsloze situatie komen in de eerste plaats.

Misschien dat de combinatie van de twee 'goed genoeg' zal zijn? Misschien als safety measure #3 nog een snelheidslimiet toevoegen voor FY van 15 Mph ;D?

Mvg,

Bas

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #221 Gepost op: 27 juli 2021, 23:38:45 »
Graag Rood en Blauwe leds dan, beter voor de zichtbaarheid voor sommige van ons.  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5134
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #222 Gepost op: 28 juli 2021, 06:58:24 »
Dit is mogelijk te makkelijk gedacht Leen.
Het tempo waarmee af en toe wordt gereden is hoog.
Daarbij wordt er in steeds meer locs een condensator geplaatst om spanningsloze stukken te overbruggen.

Beide kunnen ervoor zorgen dat de op het oog simpele oplossing toch nog heel lastig gaat worden. Zeker gezien het feit dat sommige locs 10! seconden door kunnen op dergelijke condensatoren.

Die condensatoren zijn zo leeg, als je de beide spoorstaven met elkaar kortsluit, echter moet je dan voor het kortgesloten deel ook weer een deel geïsoleerd en spanningsvrij hebben zitten, anders heb je alsnog last van kortsluitingen want vrijwel alle locs nemen stroom af van alle assen. (Om het nog maar niet over treinstellen te hebben).
Groeten Richard, nighttrain

2012-2022 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #223 Gepost op: 28 juli 2021, 08:29:05 »
Citaat
Die condensatoren zijn zo leeg, als je de beide spoorstaven met elkaar kortsluit,
Kan je toelichten hoe dat werkt? Ik snap deze namelijk niet helemaal?

De condensator zit achter een gelijkrichter. Normaal als je dan de wisselspanningszijde van de gelijkrichter kortsluit (dus de rails) dan gebeurt er verder niks met de condensator. Ik weet dus niet wat voor oplossingen de fabrikanten hiervoor bedacht hebben  ???

Ik vind het trouwens een beetje moeilijk doen om rekening te houden met de condensatoren van locs. Het wordt zo veels te complex en ik denk dat je in de praktijk er niet veel mee bereikt. Een stukje rails afschakelen, blauw en rood ledje d'r bij en een snelheidslimiet moet toch zeker wel voldoende zijn? Om nou zo moelijk te doen omdat er 1 trein rijdt die 10s kan doortuffen...beetje overkill.  :-X
 
@Marcel, het is leuk en handig dat stay alive condensatoren een trein over vuil spoor kunnen krijgen, maar een trein die spanningsloos 10s lang kan doorrijden, dat is gewoon een ontwerpfout (en een gevaarlijke als je het aan mij vraagt). Denk je thuis met een spanningsloos stuk van 50cm je spoor te beveiligen, rijdt er alsnog een nieuwe trein van af op volle snelheid.  :(

Mvg,

Bas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11878
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #224 Gepost op: 28 juli 2021, 12:03:17 »
Ik wil graag een prototype maken op een apart stuk spoor om te kijken wat er gebeurt.
Ik heb ook nog iets ontdekt om het resetten van de decoders aanzienlijk te bekorten of misschien voor het doorgaande hoofdspoor op de FY zelfs onnodig te maken.

Leen.