Doel:€250.00
Donaties:€248.05

Per saldo:€-1.95

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966) door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:59:46
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Stedahult
Vandaag om 09:58:28
R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:56:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:56:12
Mijn LEGO modellen. door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:50:47
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door Bob R.
Vandaag om 09:26:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 09:00:22
Tafel loeplamp, suggesties. door Jan-Peter
Vandaag om 08:34:02
Twee-assige rongenwagens door ES44C4
Vandaag om 07:27:08
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 07:16:42
Ook geen Preisers meer in de VS door Pauldg
Vandaag om 07:11:52
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:17:07
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Freek Heite
Vandaag om 00:43:11
Normaalspoor op zijn smalst in schaal 0 door T.Spat
24 oktober 2021, 23:42:08
Trix Koploper 22355, onderdeel op printplaat gebarsten door Biesje
24 oktober 2021, 23:31:28
Rondom Charlois door Alewijn
24 oktober 2021, 22:50:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
24 oktober 2021, 21:37:28
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
24 oktober 2021, 21:27:12
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
24 oktober 2021, 21:15:36
Modules van Kees Gorter door Anton Maris
24 oktober 2021, 21:04:00
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
24 oktober 2021, 20:55:29
Museumdepot Beekbergen in H0 door bosje77
24 oktober 2021, 20:50:26
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 oktober 2021, 20:39:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
24 oktober 2021, 20:39:08
Station Veenwouden tussen 1975-1984 door Jeroenproj
24 oktober 2021, 20:38:19
Artitec Koelhuis, aanpassen van de buitenverlichting door ruudns
24 oktober 2021, 20:38:03
Kleur Simplon Orient Express periode 2 door sncf231e
24 oktober 2021, 20:28:45
Birney GETA 78-80, schaal 0 door jjg koopmans
24 oktober 2021, 20:25:03
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models door Daan!
24 oktober 2021, 19:53:00
Eurospoor 2021, 29 t/m 31 oktober 2021. Voor- en nabeschouwing. door Jan-Peter
24 oktober 2021, 19:42:49
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 11490 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11808
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #225 Gepost op: 28 juli 2021, 22:45:43 »
In deze review van de door mij op de fiddle yard gebruikte ADS8-fx wisseldecoder wordt bij 2min 35 uitgelegd hoe de eigenaardige frog polarity werkt:

<a href="https://www.youtube.com/v/jSHkbEmhwF4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/jSHkbEmhwF4</a>

Dat betekent dat ik nog wat huiswerk heb om telkens na het opnieuw inschakelen het resetten van de wissels op het hoofdspoor overbodig te maken. Op de beide rechte hoofdsporen zitten nu een paar wissels verkeerd om gepolariseerd t.o.v. de standaardinstelling van deze decoder: het wissel staat weliswaar op rechtuit, maar de frog staat na het opnieuw inschakelen gepolariseerd op afbuigen en moet even gereset worden. Als ik die wissels "even" correct instel dan kunnen de 12 wissels van het hoofdspoor van de resetlijst af en kan het resetten van de overige wissels gewoon sneller en ook op het gemak.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2021, 17:45:31 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #226 Gepost op: 29 juli 2021, 06:47:42 »
Die condensatoren zijn zo leeg, als je de beide spoorstaven met elkaar kortsluit.

De condensator zit achter een gelijkrichter.

Als dat zo is, dan werkt mijn theorie niet.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2021 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1684
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #227 Gepost op: 01 augustus 2021, 16:21:14 »
Keerlusprint is bijna af. Ik hoor alleen het relay echter nog niet tikken dus die moet ik nog even langslopen.

<a href="https://www.youtube.com/v/j2SpkwG7FGQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/j2SpkwG7FGQ</a>



Dus voor de duidelijkheid. De rode sectie wordt ingelezen met stroomdetectie. Als er stroom wordt getrokken en daarna niet meer, pas dan wordt de spanning afgeschakeld voor 30s of todat je het reset knopje indrukt.

Mvg,

Bas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11808
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #228 Gepost op: 01 augustus 2021, 17:43:12 »
Mooi! (y) Ben benieuwd hoe het op de baan zal testen.
Kunnen we de print onder de bak hangen en de Reset-knop op de bak maken?

Leen.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1684
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #229 Gepost op: 01 augustus 2021, 18:09:58 »
Dat kan, elke drukknopje moet volstaan. Ik heb het relaisprobleem ook al opgelost. Het eerste relais was bi-stabiel en  werkte anders dan verwacht. Dus ik heb er maar een 2e relais op gesoldeerd  ;)

Bas

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1684
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #230 Gepost op: 27 september 2021, 10:15:16 »
Ik heb voor de branchline  een leuk idee bedacht voor een elektronisch token systeem.

Ik dacht eerst simpel om een in een felle kleur gespoten bonen blik op te hangen aan de secties tussen passeerstukken. Als je dan op een stukje spoor wilt rijden, pak je dat blik, hang je die aan je riem. En dan heb je toegang. Het verschilt niet veel met Leens idee om een WLAN maus als token in te zetten.

Maar iets elektronisch lijkt me leuker  ;D. Het was wel een interessante puzzel omdat ik het ook nog simpel genoeg moest houden. Ik had eerst gekeken naar het RETB token systeem. Je moet dan denken aan een klein draadloos kastje met een lcd scherm en 2 drukknopjes. De fat conductor zou dan met een centrale apparaat tokens kunnen versturen.

Bij het uitwerken, vond ik het al gauw te omslachtig. Je moet hierbij verbaal communiceren met de FC en de centrale zou wat complexer worden. Het enige voordeel zou zijn dat je token uit tekst zou bestaan. Het zou me ook aanzienlijk meer effort kosten dan dat ik er in wil steken. Het moest dus simpeler.

Vanwege de geringe grootte van de huidige branchline heb ik nu een concept bedacht waarbij geen verbale communicatie nodig is, wat simpel is in het gebruik, waarbij geen centrale unit nodig is en erg duidelijk is.

Ik had bedacht om een rechthoekig kastje te printen die in je hand past en die je aan je riem of broek kan hangen met elk vier verlichte drukknopjes. Elk knopje toont de status van een token. Er bestaan zodoende maar vier tokens in dit systeem.  Elk knopje kan groen, geel en rood tonen.

Groen = sectie is vrij, je mag deze token claimen
Geel = je bent in het bezit van deze token
Rood = een andere mcn is het bezit van deze token.

Je kan een groen tonende token claimen door op de knop te drukken. Dan wordt deze token geel bij jou en dan heb je toestemming. Bij alle andere gebruikers wordt dezelfde knop rood. Als je er dan nogmaals op drukt, dan return je de token terug naar het systeem. De token wordt dan bij iedereen groen.



Je mag dus meerdere tokens tegelijk claimen. Als er bijvoorbeeld een passeerstuk in het spoor zit die langer is dan jouw trein, dan is het nodig dat je de tokens aan weerszijde van dat stuk moet claimen alvorens je door kan rijden. Of als je simpelweg geen zin heb om te stoppen, kan je meerdere tokens tegelijk claimen  :P

Tot op heden is het idee niet meer dan dit. Als ik over een half jaar ofzo tijd over heb, wil ik een paar prototypes maken. ;D Ik wil het uitwerken op basis van de ESP8266 wifi module. Met deze modules kan ik een mesh netwerk opzetten, waarbij geen centrale of router nodig is. De modules kunnen dan berichten aan elkaar doorgeven als 1 module te ver verwijderd van een ander. Dan werken ze feitelijk als een soort WiFi repeater.

Het systeem is natuurlijk totaal niet nodig verder :P, maar het idee leek me zo wel grappig, wat jullie  ;)?

Mvg,

Bas


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11808
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #231 Gepost op: 04 oktober 2021, 16:33:29 »
Misschien kunnen we het een keer uitproberen?

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11808
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #232 Gepost op: 13 oktober 2021, 22:16:42 »
Keerlusprint is bijna af. Ik hoor alleen het relay echter nog niet tikken dus die moet ik nog even langslopen.

<a href="https://www.youtube.com/v/j2SpkwG7FGQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/j2SpkwG7FGQ</a>



Dus voor de duidelijkheid. De rode sectie wordt ingelezen met stroomdetectie. Als er stroom wordt getrokken en daarna niet meer, pas dan wordt de spanning afgeschakeld voor 30s of todat je het reset knopje indrukt.

Bas

Op 21 augustus jl. hebben we de keerlusbeveiligingsprint provisorisch op de keerlus gemonteerd en getest:

<a href="https://www.youtube.com/v/HklE9Jq6Olo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/HklE9Jq6Olo</a>

Het ding doet wat hij moet doen, nl. een tweede trein stoppen, maar als je tóch spanning wil, dan druk je gewoon op de knop!  (y)
Ik ben er heel enthousiast over: het is heel simpel en vrouwvriendelijk.
Wegens vakantie, mooi weer en andere bezigheden heeft het even geduurd eer de print definitief op de keerlus gemonteerd werd. Dat was trouwens meer werk dan je zou denken.  ::)

Maar nu ik de beveiliging eindelijk definitief op de keerlus gezet heb, schakelt hij niet als de lok er overheen rijdt en het ledje gaat ook niet branden.  :-\
Dus nu wordt het ingewikkeld..... wat doe ik vaudt?  ???
Het zit als volgt aangesloten:
Contact 1 en 2 ontvangen de rijspanning van het vóórliggende spoor, contact 3 zit aangesloten op de af te schakelen sectie rail vóór de keerlus, contact 4 en 5 zitten aangesloten op een drukschakelaar, die bij indrukken contact maakt.
Het met contact 3 verbonden stuk rail van ca. 40 cm is geïsoleerd van de baanspanning, maar de naastliggende rail is zit wel gewoon op de baanspanning aangesloten. Volgens mij zat dat tijdens onze test ook op die manier aangesloten, maar heb ik daar misschien iets over het hoofd gezien?  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2021, 22:30:42 door St00mboy »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1684
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #233 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:39:29 »
Je zou contact 1 en 2 (dus de ringleiding aansluiting) kunnen omdraaien. Ik zit nu in de Eurostar terminal in Londen dus ik heb het schema niet bij de hand.

Ik had op die dag ook een keer gezien dat de Peckett de beveiliging niet tripte omdat de stroomafname niet constant genoeg was.
Ik heb het ding zo geprogrammeerd dat hij eerst een volle seconde een trein moet detecteren dmv stroomdetectie. Dat is, achteraf gezien, misschien een beetje overdreven geweest. ::)

Mvg,

Bas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11808
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #234 Gepost op: 14 oktober 2021, 12:07:24 »
Ik zal het proberen, Bas. Fijne reis nog!

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11808
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #235 Gepost op: 14 oktober 2021, 19:18:19 »
De draadjes van contact 1 en contact 2 omgedraaid. Resultaat: kortsluiting zodra de lok de geïsoleerde railstaaf oprijdt.  :-\
Dus de draadjes maar weer opnieuw omgedraaid. Resultaat: de lok rijdt netjes door de geïsoleerde sectie heen, maar de print schakelt niet en de led gaat niet branden. De spanning blijft erop staan, de meter geeft 1,5V lager aan dan de "normale" baanspanning.

Leen.