....Wij van Modulebaan.nl zijn meer van het bouwen en publiekscontact dan van het rijden.Bij de BMB is het net andersom, denk ik.Daarom hebben jullie van de BMB ook een flink stel rijdagen achter de rug.Terwijl wij van Modulebaan.nl ondertussen alweer een hele zwik nieuwe bakken plannen en bouwen.Het één is niet beter of slechter. Het zijn verschillende invalshoeken van onze veelzijdige liefhebberij.
.......Blijf me trouwens verbazen over toeschouwers die mooi ingerichte banen voorbijlopen om kwijlend naar een kale keerlus te staren.Sommige mensen snap ik ècht niet.
......Ik kreeg nog een brilliant (ovb ) idee . Stel dat het laatste wagonnetje van een trein een reflectie/afstand sensor krijgt en een speaker/buzzer. Als er dan een 2e trein binnen ~15cm komt, gaat de wagon geluid maken. Beide machinisten worden dan gealarmeerd en beiden kunnen actie ondernemen. Misschien leuk voor een prototype
@Werner, Ik denk dat ik niet de enige ben die nieuwsgierig is, naar wat jij al bedacht heb.
Citaat......Ik kreeg nog een brilliant (ovb ) idee . Stel dat het laatste wagonnetje van een trein een reflectie/afstand sensor krijgt en een speaker/buzzer. Als er dan een 2e trein binnen ~15cm komt, gaat de wagon geluid maken. Beide machinisten worden dan gealarmeerd en beiden kunnen actie ondernemen. Misschien leuk voor een prototype Dat lijkt me wel iets. Kun jij dat bijv. in een remwagen (brake van) maken?
Leen en ik hadden er nog kort over. Op de rijdag ging er nogal wat mis en een kortsluiting trad regelmatig op. Dat was of door een 2e trein op de keerlus of er stond een wissel verkeerd bij de fiddleyard waardoor de puntstukken verkeerd waren gepolariseerd. En ik meen dat we een falende wissel hadden De niet-lus kant van de FY bediende erg makkelijk en simpel doordat je simpelweg op je spoor kon drukken en je reed er naar toe. Je schakelde een wisselstraat ipv individuele wissels.
Op het plaatje staan alle mogelijke seinen gekrabbeld. Ik denk dat de inrijseinen een nuttige toevoeging zouden zijn. Maar je kan ook op dezelfde wijze uitrijseinen realiseren die op groen staan, wanneer de wissel goed staat en/of het volgende stuk niet bezet is. De bezetmelding kan je optioneel laten.Leen kwam ook met goed punt. Hij dacht er aan om ledjes tussen of naast de rails in te bouwen waarmee je ook visuele feedback heb dat de wissels goed staan. Het lost feitelijk hetzelfde problemen op als wat de seinen doen.
Ik weet niet precies hoe die wisselaandrijvingen werken, wat misschien ook wel leuk is, is dat treinen wissels open kunnen rijden. In plaats van kortsluiting te veroorzaken, schakelt de trein de wissel als hij aan de blinde kant passeert. Dit kan ook worden uitgevoerd zonder stroomdetectie opdat er dan niet in de rails gezaagd hoeft te worden.
De keerlus module ging ook niet altijd even goed en ik zal geen namen noemen, want ik zit er zelf ook tussen Deze beveiliging kan ook heel simpel worden uitgevoerd. Een bezetmelder in het begin en aan het eind. Als de eerste bezetmelder van bezet naar vrij gaat, wordt dat stuk afgeschakeld en als de andere bezetmelder (de uitrijkant) wordt verbroken (dus trein is de lus uit) dan kan de inrijkant worden ingeschakeld. Ook hier zou ik een groen rood ledje inbouwen zodat automatisch ingrijpen niet voorkomt, wanneer niemand voorbij een rood ledje rijdt.