Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 23466 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #150 Gepost op: 03 juni 2020, 11:10:53 »
Voor  de samenvoegende wissels hebben we weliswaar een oplossing, maar voor de dubbele keerlus daarachter nog niet. De vraag is of we dat moeten willen combineren en of het überhaupt moet. Als we het niet willen combineren moet er daarvoor misschien een oplossing komen op de keerlusmodule zelf. Ik denk dan aan een detectie die het wissel automatisch omzet: gaat een trein keerlus 1 in, dan schakelt het wissel naar keerlus 2 v.v. Maar ik weet niet goed of we wel zoiets moeten willen, want daarmee haal je ook weer mogelijkheden weg, zoals die van het beoogde inhaalspoor. Dus laten we er eerst maar eens mee gaan rijden om te kijken wat er zonder keerlusbeveiliging gebeurt.

Nou, laat ik dan hier ook eens een voorzet voor doen.

Probleem dat opgelost moet worden:
Er mogen zich geen twee treinen gelijktijdig op het om te polen gedeelte van de keerlus bevinden.

Uitgangspunten:
1. Oplossing op de keerlusbakken zelf, zodat ze flexibel inzetbaar blijven
2. Het buitenste spoor is het hoofdspoor. Dit spoor moet beveiligd worden.
3. Het binnenste spoor is een zijspoor/slow line. Beveiliging is handmatig / op zicht.

De oplossing:


We hebben de volgende onderdelen:
W = Wisselschakelaar voor de inrijwissel
S1 = Sensor die net voor het wissel wordt geplaatst
S2 = Sensor die op het buitenste spoor, net na de ompoolsectie wordt geplaatst
R = Schakelbare stopsectie (één rail) gekoppeld aan relais (of een andere oplossing)
L = Sein met rood licht
Dit alles wordt aan elkaar gekoppeld met een Arduino (waardoor je dus wel een voeding bij de keerlus moet hebben)

De werking:
Trein 1 passeert S1. Als W geschakeld staat naar het buitenste spoor, dan wordt het buitenste spoor als bezet gemeld (dus voorwaarden zijn S1 & W). Bij L gaat het rode licht aan. Als trein 2 nu S1 passeert, dan schakelt stopsectie R uit. De keerlus wordt weer vrij gegeven als trein 1 S2 geheel is gepasseerd. L gaat dan weer uit.

Als de buitenste keerlus bezet is, dan kan trein 2 wel naar de binnenste ring. W wordt namelijk omgezet, waardoor niet aan de voorwaarde W & S1 wordt voldaan. Ook als trein 1 naar de binnenring gaat wordt niet aan beide voorwaarden voldaan en blijft de buitenste keerlus dus vrij voor trein 2.

Dit is nu even heel kort en bondig beschreven, maar ik ga er vanuit dat de bedoeling wel duidelijk is. Normaal bedrijf vindt plaats via de buitenste ring en kent een automatische beveiliging. (Laten) passeren gebeurd via de binnenring en gebeurd handmatig / op zicht.

Groeten,
Werner


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #151 Gepost op: 03 juni 2020, 11:24:35 »
Prima, ik zet net een mail te dichten over dit onderwerp, maar dit is het helemaal!  (y) Ik zou nu graag zien dat de componenten voor deze keerlusbeveiliging en 5 ombouwsetjes voor Werner's variant samengesteld worden. Die kunnen we dan successievelijk gaan inbouwen. Kan iemand dat misschien oppakken?

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #152 Gepost op: 03 juni 2020, 11:50:43 »
Dat lijkt mij het goede 'spoor'. Ik heb wel nog een opmerking. Het was ook je uitgangspunt, het binnenspoor is nu niet beveiligd. En je probeert nu de lus te beveiligen omdat op zicht rijden niet altijd even goed is gegaan.

Je hebt nog steeds het probleem dat een snelle trein achter de langzame trein aan kan rijden om kortsluiting te maken als de sneltrein mcn het niet kan zien. Je zou kunnen toevoegen dat het sein op rood komt te staan als de wissel naar het binnenspoor wijst, en s1 gemaakt wordt. Het sein zet je dan weer op groen zodra je de wissel terugzet naar het buitenspoor.

Nu is de situatie zo, als W1 naar het buitenspoor wijst, en S1 wordt gemaakt, dan is buitenspoor officiëel bezet. Het buitenspoor wordt vrijgegeven als er een trein voorbij S2 is gereden.

Het sein is dan rood als OF het buitenspoor bezet is OF het binnenspoor is bezet EN de wissel wijst naar het binnenspoor.
En ANDERS kan het sein op groen.

Als S1 gemaakt wordt EN sein = rood, dan schakel je de spanning af
en ANDERS schakel je de spanning in.

In code voorbeeld

// wanneer is buitenspoor bezet of vrij?
if( W1 == links && digitalRead(S1) == true ) {
    buitenSpoor = occupied;
}
if( digitalRead(S2) == true) {
    buitenSpoor = free;
}

// wanneer is binnenspoor bezet of vrij?
if( W1 == rechts && digitalRead(S1) == true ) {
    binnenSpoor = occupied;
}
if( digitalRead(S3) == true) { // s3 is dan uitrij sensor binnenspoor
    binnenSpoor = free;
}


// wanneer is sein rood en groen?
if( buitenSpoor == occupied
||( binnenSpoor == occupied && W1 == rechts ) ) {
    sein = rood;
}
else {
    sein = groen;
}

// wanneer moet de stopsectie afschakelen?
if( sein == rood && digitalRead(S1) == true ) {
    digitalWrite( trackPower, LOW );
}

// wanneer moet stopsectie inschakelen?
if( sein == groen ) {
    digitalWrite( trackPower, HIGH );
}
Je zou het binnenspoor dan ook een uitrijsensor (s3) moeten geven.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2020, 11:53:54 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #153 Gepost op: 03 juni 2020, 12:07:18 »
Zit daar niet de crux van het hele verhaal? Als je zelf rijdt, dan rijd je ook zelf, in die zin dat je bij je trein blijft. Vergelijk het met het grootbedrijf, de machinist moet voorin op zijn stoel blijven zitten en naar buiten kijken wat de seinen doen. Hij kan niet naar achteren lopen en gezellig bij de conducteurs in de eerste klasse gaan zitten. Dus als je een modeltrein zelf rijdt, dan moet je met die trein meelopen en niet op één plek blijven staan in de verwachting dat die na een poosje weer ongeschonden voorbij komt.
Het andere uiterste is een integraal bloksysteem dat voor je regelt dat alles soepel verloopt. Een tussenweg is er volgens mij niet.

Technisch geredeneerd is dit het correcte verhaal, maar als je een paar dagen mee zou doen, dan ontdek je het "grijze gebied" en zie je wat er allemaal nog meer kan gebeuren. OK, bij kop-staartcalamiteiten is het afgeleid worden door een l*lpraatje zeker een belangrijke oorzaak en dat is het ene uiterste. Aan het andere uiterste is er soms ineens ergens een probleem(pje) op de baan, en dan kun je héél even je trein niet in de gaten houden. Op dat moment zet er natuurlijk iemand ergens 10 of 20 meter verderop buiten je zicht net zijn trein stil.  :-\ En tussen die beide uitersten kan er van alles voorvallen, soms kan je het gewoon niet bedenken. Zo heb ik een keer een botsing gehad doordat er iemand zijn seinhuis op het spoor geparkeerd had.  ;D

Daarnaast zijn er af en toe kortsluitingen, soms heel geheimzinnige. Jij kan bijv. meestal niet zien wat iemand achter de bakken op de fiddle yard allemaal uitspookt. Voor het opzetten van treinen moeten nu de plastic treinopzetters gebruikt worden, waarvan we er altijd een stuk of twee bij ons hebben, maar of dat ook altijd gebeurt...?.  ???  Op de FY worden ook regelmatig wissels verkeerd opgereden en soms zijn er ineens twee treinen tegelijk in de keerlus. O, en misschien hebben we een enkele keer ook wel een overbelastingsmelding, dat zou ook nog kunnen. Tijdens het rijden ben je meestal net niet op de juiste plek voor een onderzoek naar de oorzaak en een ogenblik later wordt er alweer gereden en weet niemand waar de kortsluitmelding door ontstond.  ;)

Op sommige rijdagen is het irritanter dan op andere, maar meestal is er goed mee te leven hoor, anders waren we er allang mee gestopt.  Als de onderlinge afspraken goed nagekomen worden gebeurt er meestal niet veel, dat hoort ook bij het spel. (y) Maar soms is dat ineens minder het geval. Daarna komen dan weer de goede voornemens en worden de touwtjes weer wat strakker aangehaald etc. En zo gaat het een beetje op en neer.
Het blijft allemaal mensenwerk.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2020, 12:19:09 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #154 Gepost op: 03 juni 2020, 12:09:14 »
Prima, ik zet net een mail te dichten over dit onderwerp, maar dit is het helemaal!  (y) Ik zou nu graag zien dat de componenten voor deze keerlusbeveiliging en 5 ombouwsetjes voor Werner's variant samengesteld worden. Die kunnen we dan successievelijk gaan inbouwen. Kan iemand dat misschien oppakken?

Ik wil wel kijken of ik de ombouwsetjes voor de bakken kan maken. Doe ik even samen met Paul.

Je zou het binnenspoor dan ook een uitrijsensor (s3) moeten geven.
Over S3 had ik ook zitten denken, maar ik dacht dat die overbodig zou zijn, omdat men bewust kiest om het binnenspoor te pakken (handmatig wissel omzetten). Maar dan ga ik er ook vanuit dat men de wissel daarna ook terug om zet. Het S3 kan je beide sporen beveiligen. Ik zou dan een tweede rode lamp aanbrengen voor de binnenring. Dit is ook handig voor foutopsporing (is sectie nog bezet terwijl er geen trein staat).

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #155 Gepost op: 03 juni 2020, 12:12:35 »
Doe die S3 er ook maar bij, Werner. Dat het dan foolproof wordt kan niet veel kwaad, denk ik.  (y) Het kan mooi allemaal op de twee bakken 1 (L en R) gemaakt worden. Er zit nu een 2-pens doorverbinding tussen de bakken. Hoeveel kabels komen erbij? Ik heb 4-pens pluggen en kan ze ook voor 6 pennen bestellen.

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #156 Gepost op: 03 juni 2020, 12:16:55 »
Ik zou dan een tweede rode lamp aanbrengen voor de binnenring
Solid plan  ;)

Citaat
...ga ik er ook vanuit dat men de wissel daarna ook terug om zet
Bad guy in de film Under siege: "assumptions are the mother of all f***ups".

Het lijkt mij best aannemelijk dat iemand het ooit een keer zal vergeten en onbewust op het verkeerde spoor rijdt. Nu zijn we bezig met een goed werkende beveiliging uit te denken, daarom leek me deze 'issue' niet helemaal onbelangrijk.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #157 Gepost op: 03 juni 2020, 15:43:42 »
Ik heb er geen problemen mee om ook mijn bak om te bouwen met het setje EN de hulp van Werner/Paul. Maken we er een gezellige bouwdag van.

Wat betreft de voeding van de Arduino's die de keerlussen beveiligen, dat is vooral een uitdaging voor de keerlus aan het einde van het slingerspoor. De andere keerlus kan stroom krijgen van de FY of een naastgelegen bak, kwestie van zorgen voor een lang snoer voor de stroomvoorziening van de Arduino.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #158 Gepost op: 03 juni 2020, 16:10:16 »
Die arduino kan je via een gelijkrichter en een elco voeden met de baanspanning van de keerlus zelf. Je hoeft geen extra 5V kabel er naar toe te trekken.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #159 Gepost op: 03 juni 2020, 20:17:36 »
... Inmiddels heeft Jan aangegeven dat hij dit ook wel op zijn bak wil maken. Ook dat moet een keer geregeld...


Gewoonweg omdat het nuttig kan zijn om o. a. de ingangen v/d keerlussen, bochten,... Te beveiligen en de kans op kop-staart voorvallen te verminderen. Maar het mag niet te veel aan speelplezier gaan inboeten...  (In Londen rijdt men al op 1 lijn ondergronds automatisch. Hiertoe moet de bestuurder aan het begin van de zone de omschakeling maken en het ongedaan maken op het einde v/h traject...  > weinig fun vr. De bestuurder...)

Ondertussen de zoektocht naar Ierse seinen (of voorbeelden toch..) "gestart.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #160 Gepost op: 03 juni 2020, 20:39:33 »
Die arduino kan je via een gelijkrichter en een elco voeden met de baanspanning van de keerlus zelf. Je hoeft geen extra 5V kabel er naar toe te trekken.

Dat wil ik graag werkend zien, want dat zouden we gelijk al kunnen gebruiken!  (y)

Leen.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #161 Gepost op: 03 juni 2020, 21:05:20 »


Over C1 en C2 zouden eventueel weggelaten kunnen worden, aangezien een gelijkgericht DCC-signaal al redelijk strak is. Ik pak meestal iets rond de 10uF voor C1 en C2 laat ik weg.

1 nadeel: Baanspanning uit -> 5V uit

Verder kun je de 7805 vervangen voor een 7809; dan krijg je 9 volt uit. Een 7812 geeft, jawel, 12 volt uit.
Voor de geïnteresseerden: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Elektronica_basis#Voedingsberekeningen
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2020, 21:14:20 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #162 Gepost op: 04 juni 2020, 00:26:16 »
Op zich heb je voor sommige Arduino's alleen een brugcel nodig omdat die zelf al een spanningsregelaar aan boord hebben.

Bijvoorbeeld de Uno


Zie de zwarte connector.

Remco
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #163 Gepost op: 04 juni 2020, 07:14:29 »
1 nadeel: Baanspanning uit -> 5V uit
Dan zou de arduino vergeten dat er een trein geparkeerd is op het binnenspoor. Dat is oplosbaar door het EEPROM geheugen hiervoor te gebruiken elke keer dat er een trein aankomt of vertrekt. Dat geheugen is met dat gebruik niet eeuwig houdbaar. Je kan er minstens 100000x naar schrijven en dan hebben we het nog over 1 byte. Ik denk dat deze het einde van zijn leeftijd wel haalt.

En de andere oplossing is een batterijtje te gebruiken, maar dat lijkt mij overbodig.

Op zich heb je voor sommige Arduino's alleen een brugcel nodig omdat die zelf al een spanningsregelaar aan boord hebben.

Zie de zwarte connector. zie dat kleine SMD chippie naast deze connector
Dat betekent wel dat je je relais ook moet (het is beter om te doen) voeden met de baanspanning en niet met 5V. Je moet dus 12V relais gebruiken. Als je je 2x 5V relais gaat voeden met deze chip op ~15V dan kan deze chip misschien te heet worden en overlijden en dan moet een je een externe spanningsregulator gebruiken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #164 Gepost op: 04 juni 2020, 10:11:55 »
...  het om te polen gedeelte van de keerlus
Waar zit de keerlus die omgepoold moet worden?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH