Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door R v/d Hoven
Vandaag om 20:16:20
Dg spoor 0 door 1795
Vandaag om 20:13:35
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:11:30
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 20:07:35
Kruising Blauwkapel verdwijnt door Eelco Storm
Vandaag om 20:01:43
Roco NS Vectron in NS-flow design door Fritsprt
Vandaag om 19:58:06
Numansbaan, TT, 310x125 door charp
Vandaag om 19:57:58
Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as door Fritsprt
Vandaag om 19:49:34
Rotsformaties van boomschors door Te 2/2
Vandaag om 19:30:11
Ermehuizen anno 1974 door Huup
Vandaag om 19:29:40
H0 Rangeerbaanplan: Groezel door jandcargo
Vandaag om 19:18:58
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 19:18:35
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 19:09:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:58:36
Bahnstrecke 5867 door Christoph
Vandaag om 18:49:40
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:41:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door HuubvG
Vandaag om 18:37:55
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 18:26:16
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door C-rails
Vandaag om 17:48:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:48:54
FX2 Etecmo programmeren? door ronaldvd2000
Vandaag om 16:05:56
Roco-line kruiswissel 42451 polariseren. door Peter J K
Vandaag om 16:05:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 15:47:49
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:22:55
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 15:11:57
Ritten Hoogovens Excursietrein opgeschort vanwege stikstofproblematiek (2022) door Benelux795
Vandaag om 14:42:49
DIESEL RAILROAD TUGBOATS – VOLUME 1: EAST COAST BOOK door charp
Vandaag om 14:33:28
vreemd gedrag decoder door Bert_Apd
Vandaag om 13:32:06
Blauwe verf gezocht voor Venice-Simplon-Oriënt-Express H0 van Rivarossi door Railroader
Vandaag om 13:25:20
VERPLAATST: Notificaties door Duikeend
Vandaag om 12:15:58
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 15808 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11878
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #165 Gepost op: 04 juni 2020, 10:59:36 »
In een poging om dit aan te geven heb ik mijn kunstenaarsvermogens tot het uiterste opgerekt.  :o  Op de foto zie je twee naast elkaar liggende keerlussen. De buitenste is bedoeld voor fast traffic, de binnenste voor slow traffic. Ze worden elk door een aparte keerlusmodule aangestuurd. De streepjes rechts geven de ingang aan (de binnenste begint trouwens direct na het wissel), de streepjes links de uitgang. De pijlen geven de rijrichting aan:



Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 11:02:03 door St00mboy »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
    • El Carrilet
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #166 Gepost op: 04 juni 2020, 13:20:01 »
Je poging is mislukt,  :(  ik zie nog steeds geen twee keerlussen, zelfs niet één. Ik zie wel het uiteinde van een hondenbot, met een paseerspoor.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 13:23:21 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2138
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #167 Gepost op: 04 juni 2020, 13:31:38 »
Snap je nu wel of niet wat Leen bedoelt?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10048
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #168 Gepost op: 04 juni 2020, 13:36:43 »
Je poging is mislukt,  :(  ik zie nog steeds geen twee keerlussen, zelfs niet één. Ik zie wel het uiteinde van een hondenbot, met een paseerspoor.
Op de modulebakken is de polariteit van de twee sporen gelijk. Dat wil zeggen voorste spoorstaaf van de sporen en achterste spoortstaaf hebben dezelfde polariteit, zodat overloopwissels mogelijk zijn. Dat betekent automatisch dat je aan de uiteinden een keerlus hebt. Qua layout een hondenbot, elektrisch dus niet.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1718
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #169 Gepost op: 04 juni 2020, 13:37:01 »
Op alle bakken zijn de sporen gelijk gepoold, dus + -    + -
Sommige modules bevatten namelijk overloopwissels, en als je de sporen dan niet gelijk gepoold hebt, krijg je daar sluiting. Om die reden bevatten de uiteindes van het hondenbot een keerlusmodule.
Vriendelijke groet, Servé.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
    • El Carrilet
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #170 Gepost op: 04 juni 2020, 13:38:17 »
Snap je nu wel of niet wat Leen bedoelt?
Er wordt gesproken over keerlussen, keerlusmodules en 'ompolen'. Ik zie geen keerlussen en snap die noodzaak dus niet.
...  overloopwissels...  Dat betekent automatisch dat je aan de uiteinden een keerlus hebt. Qua layout een hondenbot, elektrisch dus niet.
Nu wel.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 13:45:35 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10048
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #171 Gepost op: 04 juni 2020, 13:39:48 »
Lees nou eens wat Servé en ik schrijven.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1718
  • Niks kan tippen aan een E1700
Vriendelijke groet, Servé.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Online Online
  • Berichten: 5133
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #173 Gepost op: 05 juni 2020, 00:43:33 »


Over C1 en C2 zouden eventueel weggelaten kunnen worden, aangezien een gelijkgericht DCC-signaal al redelijk strak is. Ik pak meestal iets rond de 10uF voor C1 en C2 laat ik weg.

1 nadeel: Baanspanning uit -> 5V uit

Verder kun je de 7805 vervangen voor een 7809; dan krijg je 9 volt uit. Een 7812 geeft, jawel, 12 volt uit.
Voor de geïnteresseerden: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Elektronica_basis#Voedingsberekeningen

En als je de 7809 gebruikt met dus de 9v als voedingspanning en je zet er een herlaadbare 9 volts batterij bij geschakeld, dan blijft er prik op je arduino staan als de baanspanning weg valt en bij inschakelen laad je ‘m weer op. Zo creëer je een veilige back-up.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2022 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11878
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #174 Gepost op: 05 juni 2020, 10:53:02 »
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/6/6c/Modulebaan-definities.pdf

Dit is het oorspronkelijke verhaal uit 2014, leuk om het weer eens te lezen. De booster/hub werd na een vergeefse upgrade-poging in 2017 afgeschaft, omdat hij slechts 1,3A kon leveren. Ik weet ook niet meer of we in die tijd gebruik maakten van een 4- of 6-aderige RJ12-kabel, ik dacht eigenlijk 4-aderig (zonder booster). Ik denk wel dat het hoog tijd wordt om dit stuk te actualiseren, nu na ons ook de Forumbaan en waarschijnlijk ook modulebaan.nl zijn aansturing verder ontwikkeld heeft en volop draadloos rijdt. Het kan in ieder geval geen kwaad om nog eens goed naar het stuk te kijken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2020, 12:23:18 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 6572
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #175 Gepost op: 05 juni 2020, 14:27:35 »
Modulebaan.nl rijdt voorlopig nog met Multimauzen en hubjes.
Lekker simpel.

En op drukke beurzen kun je toch niet meelopen met je trein.
Daarom hebben we bij Modulebaan.nl aan weerszijden van de baan een modulist die de treinen in de gaten houdt, terwijl hij ook contact houdt met het hooggeëerd publiek.
Dat gaat prima met een multimaus aan een draadje.

Wij van Modulebaan.nl zijn meer van het bouwen en publiekscontact dan van het rijden.
Bij de BMB is het net andersom, denk ik.
Daarom hebben jullie van de BMB ook een flink stel rijdagen achter de rug.
Terwijl wij van Modulebaan.nl ondertussen alweer een hele zwik nieuwe bakken plannen en bouwen.

Het één is niet beter of slechter. Het zijn verschillende invalshoeken van onze veelzijdige liefhebberij.

cheers
Hendrik Jan


Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2138
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #176 Gepost op: 05 juni 2020, 14:50:33 »
Hoelang is die baan van modulebaan.nl dan? Als die ook 40m kan worden lijkt het me moeilijk voor slechts 2 mensen aan de uiteindes om te zien hoe groot de afstand is tussen treinen op 20m afstand ???  ... terwijl ze ook nog met het publiek praten.

Dan rijden jullie volgens mij met veel minder treinen tegelijk?

Je kan ook elke 3e of 4e bak een 'seinwachter' posten om 'ongelukjes' te voorkomen.

Ik kreeg nog een brilliant (ovb  :P)  idee  ::). Stel dat het laatste wagonnetje van een trein een reflectie/afstand sensor krijgt en een speaker/buzzer. Als er dan een 2e trein binnen ~15cm komt, gaat de wagon geluid maken. Beide machinisten worden dan gealarmeerd en beiden kunnen actie ondernemen. Misschien leuk voor een prototype  ;D

Je zou de wagon misschien ook nog kortsluiting kunnen laten maken als de afstand <3cm wordt, maar ik weet niet of je dat dan weer moet willen  :(

Mvg,

Bas


Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 6572
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #177 Gepost op: 05 juni 2020, 15:05:12 »
Hoelang is die baan van modulebaan.nl dan?
Dan rijden jullie volgens mij met veel minder treinen tegelijk?


Modulebaan.nl heeft een H0- en een N-variant.
Tijdens Rail 2020 hadden we in H0 een lengte van zo'n 20m.
Met 3 treinen is dat prima te doen en blijft het ook voor de toeschouwers nog leuk.
Voorwaarde is dan wel, dat er ook voldoende in de bakken is te zien.
Zoals eerder gesteld, daar zit voor ons juist de lol! Mooie bakken bouwen.

Blijf me trouwens verbazen over toeschouwers die mooi ingerichte banen voorbijlopen om kwijlend naar een kale keerlus te staren.
Sommige mensen snap ik ècht niet.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #178 Gepost op: 05 juni 2020, 15:48:43 »
Het één is niet beter of slechter. Het zijn verschillende invalshoeken van onze veelzijdige liefhebberij.

Blijf me trouwens verbazen over toeschouwers die mooi ingerichte banen voorbijlopen om kwijlend naar een kale keerlus te staren.
Sommige mensen snap ik ècht niet.

cheers
Hendrik Jan

Zo is het maar. Elk diertje z'n pleziertje. Ikzelf haal het meeste plezier uit de rijdagen bij de BMB
(ben zelf geen bouwer, maar kan best bewonderend genieten bij een ander zijn kunstwerk).

Maar ik ben evenzeer blij met & heb enorm genoten van de samenwerkingen van de OVMV MSM HO Forumbaan <> Modulebaan NL te Leuven 2018 en te Rail 2019; Het Modulo treffen te Aalst met de BMB <> OVMV MSM HO Forumbaan.
Met het voorbije Rijswijk hadden we, door een opsomming van omstandigheden, net iets teveel tegenslag om ten volle te kunnen genieten. (vlak voor de beurs vielen we vanuit België helaas op onderbemand, en was ik beroepshalve onvoldoende gerecupereerd van een vermoeiende eindjaarsperiode, waardoor ik niet fit van start kwam)

Je kan maar een keuze voor iets maken wanneer je meerdere opties hebt... . In meerdere kleinere groepen werken is veelal handiger dan in 1 enorme grote groep.
En uiteindelijk, bij gelegenheid kan alles toch es samengebracht worden (es veranderen van spijs doet eten...). Leuk toch?


Als die ook 40m kan worden lijkt het me moeilijk ...

Het is niet zo dat per x aantal meter baan effectief een trein kan rijden. De kleine, witte Roco z21 en het draadloos rijden heeft
ook z'n beperkingen. En bij den BMB is er ook niet altijd evenveel discipline om te zien of er voldoende beweging is.
Te Rijswijk hadden we een roterende stationsmaster op het Fyddle Yard en een roterende  :police: diensten.
Weerom een stapje in de goede richting.
We zijn geen robots, maar mensen. (maar af en toe es nen spiegel voor de neus houden & we leren effenaan wel wat bij, het moet wel plezant blijven)
Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2020, 16:10:47 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2138
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #179 Gepost op: 05 juni 2020, 18:04:27 »
Blijf me trouwens verbazen over toeschouwers die mooi ingerichte banen voorbijlopen om kwijlend naar een kale keerlus te staren.
Sommige mensen snap ik ècht niet.
Ja publiek houdt echt van bewegende dingen. Dat had ik al ontdekt op de opendag bij ons op school. Ik had een scheef krakkemikkig 3x3x3 ledkubusje gemaakt. Het stelde weinig voor maar het was me toch een populair ding. Ik verbaasde me hoelang mensen er naar keken.

Publiek vindt het nog geweldiger als ze zelf iets kunnen laten bewegen of knipperen. Dan moet je 4 knopjes op je bak zetten met 3 knipper/beweeg dingetjes. Kunnen ze zoeken naar het 4e ding   ;D

Bas